2010-07-21, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av macknu
Varför måste alla överdriva så mycket hela tiden? Snittlön för rörmokare är 25-26000 om man jobbat några år. Nån enstaka kommer säkert upp i 30k men det är i rejäl överkant.

Typiskt forums-beteende.

De som tjänar normalt vill inte posta för att någon har redan överdrivit.

De enda som postar i lönetrådar är de som vet med sig att de tjänar ganska bra och/eller överdriver/ljuger.

Det är likadant med kuk-trådar.

Att börja en tråd med "hur lång kuk har ni killar? Jag börjar. Jag har 22 cm". Skulle man sedan räkna ihop medel-längden så skulle den inte hamna på 17,4 cm som vore statistiskt sett mest troligt utan på 23-24cm.
Citera
2010-07-21, 16:21
Medlem
Rekas avatar
När jag jobbade som ettårsmontör åt Skanska hade jag 17,500 brutto. Det tillkom ngt slags byggackord som var på kanske någon tusenlapp.
De som var fullbetalda, dvs jobbat mer än 4 år, hade strax över 25 000 brutto.

Det sades att om man "mätte jobben" skulle det skjuta på ganska bra på lönen ifall arbetslaget var flitiga, men detta vet jag inget om.
Citera
2010-07-21, 22:46
Medlem
Jag går på ett väldigt stort projekt i Sthlm, jag personligen är svagströmselektriker så vet inte exakt vad rena elektriker tjänar.

Men de elektrikerna som går på det projektet tjänar 28-30k / månad brutto.

De är i åldern 40-55,
de flesta av dem har fulla behörigheter,
de har en servicebuss(väldigt osmidig att använda privat),
de har mobil(får ej användas privat),
de jobbar 07.00-16.00 mån-fre

Detta är en firma det går bra för, dock inte så stor men dom har cirka 10 anställda.
Tror det är där omkring "vanliga" montörer når upp till som hantverkare om du inte kör eget, är arbetsledare eller liknande.
Beteckningen "ledande montör" finns väll bara på byggen och den personen får säkert någon tusenlapp extra för att vara det då det är den personen som ansvarar över bygget?
Citera
2010-07-22, 08:56
Medlem
Rekas avatar
Just ja, som baconaboo sa så hade ledande montörerna lite mer. Och det med betoning på lite, minns jag inte fel så var det runt 5 kr/tim vilket jag tycker är åt helsike för lite med tanke på det ansvar som följde med.
Citera
2010-07-22, 14:04
Medlem
bugulus avatar
Jag är totalt inkompetent vad gäller att vara händig så anlitade en elektriker svart för att installera min tvättmaskin.

Sladddragningen m.m. tog hela 3 minuter och jag betalade 850 kronor för detta (Detta var svart).
Citera
2010-07-23, 01:36
Medlem
Megahallons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bugulu
Jag är totalt inkompetent vad gäller att vara händig så anlitade en elektriker svart för att installera min tvättmaskin.

Sladddragningen m.m. tog hela 3 minuter och jag betalade 850 kronor för detta (Detta var svart).

Firman jag jobbar på tar 390+moms per timme.

Tror du blev rätt blåst.
Citera
2010-07-23, 01:50
Medlem
bullerbyns avatar
Jag trodde elektriker låg i parantes med vad hantverkare tjänar 30-40 tusen. Nä, låter somni elektriker skulle tjäna på att driva eget...
Citera
2010-07-23, 03:03
Medlem
Dr Zlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullerbyn
Jag trodde elektriker låg i parantes med vad hantverkare tjänar 30-40 tusen. Nä, låter somni elektriker skulle tjäna på att driva eget...
"låg i parantes"... Ja det säger väl allt om denna branch...full av fifflare, smitare och idioter...
Citera
2010-07-23, 04:01
Medlem
91:an Karlssons avatar
Är inte 100% säker på siffrorna men min gamle far som jobbat 20-25 år som servicetekniker på ett av de större nordiska företagen tjänar runt 30k i månaden - ingen övertid. Hade väl varit det dubbla om han bosatte sig i Norge...
Citera
2010-07-23, 09:52
Medlem
bugulus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megahallon
Firman jag jobbar på tar 390+moms per timme.

Tror du blev rätt blåst.

Ja jo, jag misstänkte att det var något sådant.

SKa be han komma hit nästa gång och låtsas stänga av elen och ge han en elektrisk chock.
Citera
2010-07-23, 10:53
Medlem
Lastbils avatar
Jag känner en hel drös med elektriker och de tjänar mellan 26-28000 i grundlön beroende på vad för firma man jobbar på. De som är på industrier har lite tillägg på ca 2000 i månaden, kan tänka mig att de som är på service har nåt liknande också.
Citera
2010-07-23, 13:00
Medlem
Blocket.ses avatar
Här i stockholm så har mina el jobbarkompisar en 195 kr timmen ungefär om man slår ut det i timmlön.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in