2019-08-07, 22:25
Medlem
Industrielektriker har ingen lärlingstid
Citera
2019-10-02, 22:25
Medlem
Hej,

Tänkte ge en liten uppdatering.
Tack för alla förslag, jag kommer hoppa på ett tekniskt basår till nästa höst. Under tiden kommer jag höra mig för och överväga vad jag ska läsa vidare till.
Lutar just nu åt antingen H.ing Elektroteknik eller H.ing Byggteknik.
Citera
2020-01-05, 06:28
Medlem
Elektriker och automatisering?

Hade tänkt utbilda mig till just elektriker, men vad är chansen för att detta yrke automatiserat inom ca. 20 år? Känns som det är för mycket problemlösning, samspel mellan människor, trånga utrymmen, kreativitet och uträkningar för att en maskin ska kunna klara av detta yrke, men jag kan givetvis vara ute och cykla.

Någon som har ett bättre hum än mig angående detta?
Citera
2020-01-05, 06:56
Medlem
Strychnos avatar
Det är inget som kommer att automatiseras, det finns alldeles för många variabler och udda saker som en maskin inte kan utföra. Det krävs att en människa gör det.

Det enda som kommer att bli i framtiden är bättre modernare verktyg, men det kommer alltid behövas en människa för att använda dessa och ta viktiga beslut, baserade på vad kunden vill och vad som är lämpligast.

Givetvis önskar nog varenda elektriker som krypt omkring och dragit kablar på en trång vind fylld med råttskit och gammal rockwool att en maskin skulle vara önskvärt att göra det istället!
Men det är en omöjlighet att en maskin skulle kunna ersätta en vanlig "gnistapa".
Citera
2020-01-17, 11:15
Medlem
Jobba som elektriker?

Hej gott folk.

Tänkte se om vi har nått folk med erfarenheter av elektriker yrket här?

Är för närvarande Lastbilschaufför, men känner att det inte är nått för mig längre, vill ha nått där man får röra sig lite mer, samt ha möjligheter för mer utveckling osv. Blev tipsad om att bli elektriker och håller på nu då att försöka få tag i så mycket info jag kan, man vill ju veta innan man först går utbildning och får leva på csn och sen lärlingslön o lönestege i ett par år innan man är i samma lön som nu(28k brutto grund)

Som jag förstått det så är det ett bristyrke, har tittat lite hos företagen runt omkring o de verkar alla söka folk så det verkar positivt

Men då är frågan, hur är det att jobba som elektriker idag? Konstant stress eller mer normalt? Lätt att få job? Framtidsmöjligheter? Roligt? Tungt? Och ja i stort sätt allt med yrket att göra, all info är uppskattad.

Sen är ju frågan, kan det här tros vara en bra utbildning? Om nån har koll eller har gått där.
https://www.studentum.se/skola/astar/el-tekniker-406182

Kan ju tillägga att jag är en man 25år och bor i skogen mellan Katrineholm och Eskilstuna.

Mvh
Rasmus
Citera
2020-01-17, 11:40
Medlem
Stor brist av elektriker råder.
Jobbet är oftast inte tungt eller smutsigt.
Lärlingstid efter färdig utbildning är 1600tim ( effektiv tid) .Lön ca 15-17.000kr brutto som lärling.
Därefter 1 års montör upp till 4 årets elektriker då du är fullbetald och då har man en lön på ca 32-34.000kr i månaden exkl eventuella tillägg.
Citera
2020-01-17, 12:07
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaggi9999
Stor brist av elektriker råder.
Jobbet är oftast inte tungt eller smutsigt.
Lärlingstid efter färdig utbildning är 1600tim ( effektiv tid) .Lön ca 15-17.000kr brutto som lärling.
Därefter 1 års montör upp till 4 årets elektriker då du är fullbetald och då har man en lön på ca 32-34.000kr i månaden exkl eventuella tillägg.

Elektriker med BE och C-kort brukar få lite mer eftersom de kan framföra tyngre servicefordon samt släp (framförallt som starkströmselektriker).
Citera
2020-01-17, 12:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av askys
Hej gott folk.

Tänkte se om vi har nått folk med erfarenheter av elektriker yrket här?

Är för närvarande Lastbilschaufför, men känner att det inte är nått för mig längre, vill ha nått där man får röra sig lite mer, samt ha möjligheter för mer utveckling osv. Blev tipsad om att bli elektriker och håller på nu då att försöka få tag i så mycket info jag kan, man vill ju veta innan man först går utbildning och får leva på csn och sen lärlingslön o lönestege i ett par år innan man är i samma lön som nu(28k brutto grund)

Som jag förstått det så är det ett bristyrke, har tittat lite hos företagen runt omkring o de verkar alla söka folk så det verkar positivt

Men då är frågan, hur är det att jobba som elektriker idag? Konstant stress eller mer normalt? Lätt att få job? Framtidsmöjligheter? Roligt? Tungt? Och ja i stort sätt allt med yrket att göra, all info är uppskattad.

Sen är ju frågan, kan det här tros vara en bra utbildning? Om nån har koll eller har gått där.
https://www.studentum.se/skola/astar/el-tekniker-406182

Kan ju tillägga att jag är en man 25år och bor i skogen mellan Katrineholm och Eskilstuna.

Mvh
Rasmus

storebrorsan har jobbat som det sen mitten av nittiotalet, bra jobb, dock avråder han alla från det pga att du jobbar mycket att skruva i ansiktshöjd/över axlarna och då fuckar du nacken direkt.

Samt att du står och hänger mycket på stegar som är en onaturlig jobbposition. Men det kan ju kanske bara gälla han då..
Senast redigerad av antisocial666 2020-01-17 kl. 12:42.
Citera
2020-01-17, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Elektriker med BE och C-kort brukar få lite mer eftersom de kan framföra tyngre servicefordon samt släp (framförallt som starkströmselektriker).

Ooo och jag har CE med ykb o allt, 7 års erfarenhet då va kanske det inte helt bortkastat.

Det låter verkligen mer och mer intressant desto mer jag kollar upp det, har en vi känner som är elektriker(egen företagare), kanske ska kolla med honom om man kan följa med någon dag o passa på att ställa frågor.

Tackar för svaren
Citera
2020-01-17, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
storebrorsan har jobbat som det sen mitten av nittiotalet, bra jobb, dock avråder han alla från det pga att du jobbar mycket att skruva i ansiktshöjd/över axlarna och då fuckar du nacken direkt.

Samt att du står och hänger mycket på stegar som är en onaturlig jobbposition. Men det kan ju kanske bara gälla han då..

Idag spenderar jag ca 8-9 timmar stillasittande i en skuttande lastbil, inte bra det med känner att det borde finnas mer tid som elektriker att sträck på sig och så. Men jag kanske har fel, värt att tänka på.
Citera
2020-01-17, 13:00
Medlem
Crashs avatar
Kollade också på att omskola mig för några år sedan. Då verkade det väldigt krångligt att få lärlingsplats, kanske är bättre nu
Citera
2020-01-17, 13:30
Medlem
Kennethkvartings avatar
Visst är elektriker ett bra jobb, men har du funderat på kyltekniker?

Förvisso ofta tyngre då man bär tung utrustning för minsta jobb, lyfter tunga maskiner, kompressorer som väger 10-650 kg osv, men mindre enahanda än elektriker, du kommer inte behöva gå och hänga armaturer och klamra kabel i 8 månader på ett storbygge.

Av alla montörs/teknikerjobb man kan ha, elektriker, VVS, ventilation, är det garanterat det mest omväxlande.

Ingen lärlingstid, vilket är både bra och dåligt, du får upp lönen snabbare, men risken är att du blir inkastad i hetluften direkt utan att du är beredd om du hamnar på ett dåligt företag.

Utbildningen finns i Katrineholm för övrigt, vilket är klockers för dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in