Citat:
Ursprungligen postat av macknu
Kör du vanlig elektriker kan du gå över till larm utan vidareutbildning ja däremot är frågan om det inte blir lättare att gå larm då de troligen har bra kontakt med olika larmbolagen.
Gå från larm till elektriker kan bli svårt om du går larmutbildningen då det troligen kommer fattas lite kurser för att du ska få behörighet men de kurserna kan du alltid läsa upp senare om du vill.
Ja, det är ju just det, ska man köra vanlig elektriker först eller gå rakt på larm (som jag absolut helst vill jobba med). Man har säkert igen det i längden. Att jobba med larm i 35-40 år kanske blir segt i längden, och då är det skönt att kunna gå vidare på elektrikerspåret.
Och frågan är om man skall välja installation eller industri som inriktning om jag kör vanlig elektriker?
Sen såg jag att du hade skrivit att det går att komma runt lärlingsperioden om man hittar rätt företag.
Finns det några listor eller sammanställningar på dessa företag eller är det bara att ringa runt och fråga?
Och angående lönen så kan jag tänka mig att börja på 18-20k, tom någon tusenlapp mindre. Bara man slipper lärlingstiden och dess lön för den är ju flera tusen lägre som jag fattat det som.
Tveksamt om man får ut något matnyttigt av att snacka med arbetsförmedlingen om hur man ska göra. Kanske bättre att kolla med andra el och larmfirmor i regionen.