2010-03-03, 18:41
Medlem
macknus avatar
Vanlig elektriker-utbildning är det bästa att utbilda sig till om det inte finns larmteknikerutbildning i staden du bor.
Du behöver inte genomgå en lärlingsperiod, det behöver du inte heller som elektriker om du väljer företag med omtanke. Men fullbetald är man ju aldrig som okunnig nybörjare men du kan väl räkna med runt 20000 som ingångslön.
Utvecklingsmöjligheten för en elektriker är större än för larmtekniker ja pga att elbehörighet är ganska värdefullt.
Citera
2010-03-03, 20:08
Medlem
Jag fick tipsen att välja ren elektrikerutbildning då jag valde inriktning i gymnasiet. Jag valde inriktning svagström (med inriktning larm) då jag för tillfället tyckte det kändes roligare.
Det kan man kanske tycka är lite synd nu efter man jobbat ett tag. En period kände jag att jag ville försöka komma in på elbiten och få jobb som ren elektriker, men så blev det inte då jag fick höra deras lärlingslöner. Känns tungt att gå ned x antal tusen då man jobbat 2 år med svagström.

Något som jag ser som en väldigt stor fördel med svagströmsjobbet är att det framförallt är VÄLDIGT varierande. På företaget jag jobbar med jobbar vi med larm, kamera, passersystem, lås, data bland annat. Det gör att jag en dag kan få montera kortläsare, nästa dag få dra kabel för larm, dagen därpå få montera en kamera etc etc.
Det blir inte direkt tråkigt. Fast nu har jag personligen blivit stationerad på en arbetsplats vilket gör att det blir lite enformigare men fortfarande väldigt varierande fel så man får iprincip olika arbetsuppgifter varje dag.

Om du ska räkna med 20k+ i månadslön dirr bör du antingen vara bra på att snacka, eller så bör du ha någon praktisk erfarenhet så du iaf kan dra kabel och montera utan problem.
Annars får du nog räkna med 1-3år med sämre lön.

Jag började direkt efter gymnasiet, har jobbat i 2.5år nu och min lön har gått upp 12k på den tiden, så lönemässigt så finns det stora möjligheter om man visar att man vill lära sig, gör bra ifrån sig och drar in pengar.

Hoppas det var någon hjälp.
Citera
2010-03-03, 22:31
Medlem
Stinkproducents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lastbil
Grejen med att jobba med svagström är att du helst ska vara både praktiskt och tekniskt lagd. Det är där många faller, då de bara har det ena. Har varit på många anläggningar där installationerna ser för jävliga ut men det fungerar klockrent, tvärtom förekommer också givetvis.
De bästa inom området skulle jag säga är de som pluggat el och hållit på med det ett par år, lärt sig montage osv för att sen glida över på svagströmsområdet. Det jag kan säga är i alla fall att det är ett skitkul och intressant yrke. Mycket finlir, små kablar oftast. Man måste vara jävligt noggrann med allt. Men kör på!

Edit: Glömde lite av dina frågor.
Som jag sa så ska du definitivt läsa en el-linje (starkström alltså). Välbehövligt att ha bakom sig.
Som jag har fattat det så förekommer lärlingsperioder inte lika mycket på företag som enbart kör svagström. Du tjänar bättre än en elektrikerlärling i början i alla fall.
Jag skulle vilja säga att utvecklingsmöjligheterna för de som jobbar med klenspänning är större. Elektriker kör sitt gamla vanliga: uttag, belysning, brytare, fas nolla jord bla bla bla medan du inom svagström kan komma in på massvis med områden som larm, övervakning, passage, telefonväxlar, datanät/fiberoptik osv. Men mycket av detta jobbar även vanliga elektriker med. Det har numera blivit så att även de börjat inrikta sig på svagströmsområdet i och med att tillväxten är störst där just nu och vi går mer och mer mot ett rent tekniksamhälle. Så jobb kommer nog finnas för en lång tid framöver.

Jag vill absolut inte hamna som någon random EL-IS som fickar nya brytare hos familjen Svensson i Segeltorp (även om jag vet att det finns olika inriktningar som installation/industri/distribution).
Larm låter helt enkelt grymt mycket roligare och varierande. Säkerhet är ju framtiden och det lär ju bara bli mer och mer av den varan.
Citera
2010-03-03, 22:36
Medlem
Stinkproducents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av macknu
Vanlig elektriker-utbildning är det bästa att utbilda sig till om det inte finns larmteknikerutbildning i staden du bor.
Du behöver inte genomgå en lärlingsperiod, det behöver du inte heller som elektriker om du väljer företag med omtanke. Men fullbetald är man ju aldrig som okunnig nybörjare men du kan väl räkna med runt 20000 som ingångslön.
Utvecklingsmöjligheten för en elektriker är större än för larmtekniker ja pga att elbehörighet är ganska värdefullt.

Det finns både elektrikerutbildning (installation och industri), larmteknikerutbildning och hissteknikerutbildning. Som jag fattat det är det arbetsmarknadsutbildningar som körs ute på Lernia.
Larmteknikerutbildningen är på 49 veckor. Dem andra lite längre. Om jag kör en vanlig elektrikerutbildning, kan jag gå över till larmteknik isf utan att vidareutbilda mig? Antar att det är än svårare att gå från larmis till elektriker?
Citera
2010-03-04, 06:52
Medlem
macknus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stinkproducent
Det finns både elektrikerutbildning (installation och industri), larmteknikerutbildning och hissteknikerutbildning. Som jag fattat det är det arbetsmarknadsutbildningar som körs ute på Lernia.
Larmteknikerutbildningen är på 49 veckor. Dem andra lite längre. Om jag kör en vanlig elektrikerutbildning, kan jag gå över till larmteknik isf utan att vidareutbilda mig? Antar att det är än svårare att gå från larmis till elektriker?

Kör du vanlig elektriker kan du gå över till larm utan vidareutbildning ja däremot är frågan om det inte blir lättare att gå larm då de troligen har bra kontakt med olika larmbolagen.
Gå från larm till elektriker kan bli svårt om du går larmutbildningen då det troligen kommer fattas lite kurser för att du ska få behörighet men de kurserna kan du alltid läsa upp senare om du vill.
Citera
2010-03-04, 07:38
Medlem
Stinkproducents avatar
Citat:
Kör du vanlig elektriker kan du gå över till larm utan vidareutbildning ja däremot är frågan om det inte blir lättare att gå larm då de troligen har bra kontakt med olika larmbolagen.
Gå från larm till elektriker kan bli svårt om du går larmutbildningen då det troligen kommer fattas lite kurser för att du ska få behörighet men de kurserna kan du alltid läsa upp senare om du vill.

Ja, det är ju just det, ska man köra vanlig elektriker först eller gå rakt på larm (som jag absolut helst vill jobba med). Man har säkert igen det i längden. Att jobba med larm i 35-40 år kanske blir segt i längden, och då är det skönt att kunna gå vidare på elektrikerspåret. Och frågan är om man skall välja installation eller industri som inriktning om jag kör vanlig elektriker?
Sen såg jag att du hade skrivit att det går att komma runt lärlingsperioden om man hittar rätt företag. Finns det några listor eller sammanställningar på dessa företag eller är det bara att ringa runt och fråga?
Och angående lönen så kan jag tänka mig att börja på 18-20k, tom någon tusenlapp mindre. Bara man slipper lärlingstiden och dess lön för den är ju flera tusen lägre som jag fattat det som.

Tveksamt om man får ut något matnyttigt av att snacka med arbetsförmedlingen om hur man ska göra. Kanske bättre att kolla med andra el och larmfirmor i regionen.
Citera
2010-03-04, 17:39
Medlem
macknus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stinkproducent
Ja, det är ju just det, ska man köra vanlig elektriker först eller gå rakt på larm (som jag absolut helst vill jobba med). Man har säkert igen det i längden. Att jobba med larm i 35-40 år kanske blir segt i längden, och då är det skönt att kunna gå vidare på elektrikerspåret. Och frågan är om man skall välja installation eller industri som inriktning om jag kör vanlig elektriker?
Sen såg jag att du hade skrivit att det går att komma runt lärlingsperioden om man hittar rätt företag. Finns det några listor eller sammanställningar på dessa företag eller är det bara att ringa runt och fråga?
Och angående lönen så kan jag tänka mig att börja på 18-20k, tom någon tusenlapp mindre. Bara man slipper lärlingstiden och dess lön för den är ju flera tusen lägre som jag fattat det som.

Tveksamt om man får ut något matnyttigt av att snacka med arbetsförmedlingen om hur man ska göra. Kanske bättre att kolla med andra el och larmfirmor i regionen.

Jag skulle nog rekommendera larmutbildningen, det går som sagt alltid komplettera de kurser som fattas om du vill börja jobba som elektriker.
För att komma runt lärlingsperioden så gäller det att få anställning antingen hos företag som inte har kollektivavtal (då lärling är fackets påhitt) eller få anställning som elektriker fast inte på elektrikerfirma tex börja jobba som industrielektriker på ett större företag, manpower el&tele osv.

Men som du själv säger ring runt till ett par larmfirmor och säg som det är och fråga vilken utbildning de skulle värdera mest, det är också ett bra sätt att göra ett namn för dig om du sen håller kontakten med de firmorna under utbildning så visar du intresse.
Citera
2010-03-04, 20:14
Medlem
Stinkproducents avatar
Citat:
Jag skulle nog rekommendera larmutbildningen, det går som sagt alltid komplettera de kurser som fattas om du vill börja jobba som elektriker.
För att komma runt lärlingsperioden så gäller det att få anställning antingen hos företag som inte har kollektivavtal (då lärling är fackets påhitt) eller få anställning som elektriker fast inte på elektrikerfirma tex börja jobba som industrielektriker på ett större företag, manpower el&tele osv.

Men som du själv säger ring runt till ett par larmfirmor och säg som det är och fråga vilken utbildning de skulle värdera mest, det är också ett bra sätt att göra ett namn för dig om du sen håller kontakten med de firmorna under utbildning så visar du intresse.

Har mailat ett par firmor nu som jobbar med larm och frågat om utbilding, hur dem ser på jobb nu och i framtiden. Jag är ju lite intresserad av automation med, framöver, iaf ha möjligheten att glida in på den banan, men då bör man kanske gå industri lr distributionsinriktningen?
Citera
2010-03-05, 18:30
Medlem
SparkMans avatar
Här är vägen till framgång:
Praktisera på ett bra/stort företag, gör bra ifrån dig (överdrivet bra)
Tjôta som fan på chefen tills han anställer dig
Jobba ett par år samtidigt som du bor hemma hos mamma och pappa och sparar pengar
Läs vidare mot allmän behörighet
Jobba ett par år till, plocka ut behörigheten, spara pengar och starta eget med huvudinriktning på bostäder

Kan inte misslyckas
Citera
2010-03-05, 18:59
Medlem
Hypnososs avatar
Helt omöjligt att få jobb som elektriker nu, om du inte har lång erfarenhet bakom dig eller ett kontaktnät, d.v.s. din farsa fixar in dig på hans företag. Det är inte vad du får höra på utbildningar dock, där lovas det gröna träd och röda rosor och företagen står och väntar på dig utanför skolan som hungriga vargar på examensdagen, håhå jaja.
Senast redigerad av Hypnosos 2010-03-05 kl. 19:01.
Citera
2010-03-05, 19:42
Medlem
Märkligt att det kan skilja så mycket... Vet att chefen får tacka nej till en satans massa jobb (styr/vent). Norra Stockholm. Men det hänger väl med största sannolikhet på kontakterna och tidigare erfarenhet. Är man helt ny så brukar det ju vara lite knepigare, oavsett yrke.
Citera
2010-03-05, 19:51
Medlem
goelens avatar
Jag går sista året på gymnasiet. Elprogrammet.
På det stället jag har praktik nu har de arbeten i överflöd och får knappt tiden eller manskapet att räcka till. Men där jag var innan fick de sparka åtta utav tio anställda för att det helt enkelt inte fanns några jobb. Jag och en lärling var de första som fick lämna. Men jag trivdes inte där så jag hade redan skaffat ny praktikplats vid det läget.

Vad jag vill få sagt är att det spelar det roll vart du söker arbeten. I allra högsta grad.

Jag kommer dock inte söka jobb på min praktikplats när jag tagit studenten. Jag var aldrig särskilt intresserad av elektronik även om jag sliter som ett djur på praktiken för att få ett gott omdöme.
Jag ska nog plugga och göra lumpen istället.

edit, Ja. Och självklart beror det på konkurrensen i staden du söker arbeten. Där jag är nu är min firma den enda på två mils radie. Där jag var innan fanns det tre-fyra andra tror jag. Och dessa ställen är nästan jämnstora.
Senast redigerad av goelen 2010-03-05 kl. 19:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in