2009-09-30, 08:34
Medlem
tj.s avatar
Lernia har flertalet elektrikerutbildningar runt om i landet.
Citera
2009-10-08, 22:43
Medlem
en av tvs avatar
Var ju ett tag sedan någon skrev i den här tråden, är det någon här som jobbar som elektriker i Norge nu och kan komma med lite aktuell info?
Vad jobbar du med? Service, nyinstallation, off-shore?
Var jobbar du? Stad, företag?
Hur jobbar du? 7-16 5 dagar i veckan eller 7-19 i 12 dagar och ledig i 16 eller annat?
Vad tjänar du?
Ordnar företaget boende och mat?
Betalar de resan dit och hem?
Trivs du? Vad är bra och vad är dåligt?
Citera
2009-10-10, 16:35
Medlem
en av två

har jobbat så kan svara om du vill, men jobbar inte längre

jobbade med nyinstallation mest. på byggen.
mk-montasje som är en bra firma, bemmaningsföretag som fixar svenska , hantverkare till norska företag, drygt 200 anställda. i oslo
jobbade 7-20 varje dag och torsdagar till 11 så man får 40 timmar per vecka
utan övertid får man ut ca 28 000 (inkluderat traktamente och resa)
ordnar boende, ibland dåligt, är du där längre tid så blire bättre boende ibland studentlägenhet, men räkna med å bo på en sk rigg ett tag.

betalar 3 av 4 resor så för en hemresa får man betala själv.
så det kan löna sig å stanna någon helg

dåligt, norge är ett djävla uland, och man får ibland va norskarnas polacker dvs göra skitjobb, tunga jobb å tråkiga jobb.
Enda bra är lönen om man sparar till något, norge- världens rikaste uland.
och all byråkrati de har runt om kring. så jag slutade med norgejobb för det var jobbigt å pendla. men snabba pengar liksom om man snålar riktigt ordentligt å jobbar över lite så kan du ju få 100 000 på 4 månader, gött å ha å slänga in till en resa/lån osv, men då får man tänka på att inte äta ute osv då allt är rövdyrt i norge. invenstera i en bra kylväska, släng i ett par billys panpizzor, färdigmat, och lite bröd, mjölk å allt man behöver för å vara borta 4 dagar och bered dig på att jobba hårt
Citera
2009-10-10, 16:43
Medlem
SexMurderArts avatar
https://www.nav.no/sbl/stillingssok/resultat.do
Citera
2009-10-10, 17:36
Medlem
jobbar du på postcounten eller?

en felaktig länk för det första, för det andra vill man hitta jobb i norge hittar man, bara googla/ kolla svenska arbetsförmedlingen, prata med kollegor/ex kollegor . inte svårt
Citera
2009-10-21, 12:41
Medlem
aabys avatar
Utomlandsjobb som elektriker

jag tänkte höra mig lite för om utomlands jobb, inte bara norge utan överallt i världen.

vad krävs för att man ska kunna jobba utomlands?

hur mkt är ett utlandstrakt på?

finns de svenska firmor som jobbar utomlands?

fixar oftast företag boende och mat?

hur länge jobbar man och är ledig?

Tell me!

Mvh jocke
Citera
2009-10-21, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aaby
jag tänkte höra mig lite för om utomlands jobb, inte bara norge utan överallt i världen.

vad krävs för att man ska kunna jobba utomlands?

hur mkt är ett utlandstrakt på?

finns de svenska firmor som jobbar utomlands?

fixar oftast företag boende och mat?

hur länge jobbar man och är ledig?

Tell me!

Mvh jocke

det krävs väl intresse, kunskap och kanske lite språkkunskaper

trakt. vet ej!

ja det finns det nog...men det är väl inte dom man ska jobba för om man ska tjäna pengar (norge)

mat och bostad är nog ganska olika beroende på företag många får fixade bostäder i norge.

arbetstider är nog ganska olika det med... jag vet en elektriker i norge han jobbar 12/dag i 2 veckor...sen ledig 2 veckor

sen tror jag att det finns ganska mycke info på arbetsförmedlingens webbplats.
Citera
2009-10-21, 22:07
Medlem
en av tvs avatar
Tack för infon Censur.
Låter inte så jävla toppen som de flesta andra beskriver det.
Jag bor nere i skåne så veckopendling känns inte som ett alternativ.
Hört om folk som jobbar 12 dagar och är lediga i 16 och det är väl mer något sånt jag är ute efter.
Citera
2009-10-28, 21:33
Medlem
Kan man inte arbeta normal arbetstid? 7 - 16 veckodagar istället. Att jobba 7 - 20 orkar man ju inte?

Om man ej har nån praktiskt erfarenhet, får man verkligen ut så mycket då?
Citera
2009-11-06, 22:44
Medlem
Hittar ingen elektriker utbildning.....

helvete hittar ingen elektriker utbildning i malmö området, har redan gått på gymnasie i 4 år inklusive komvux 1 år. Bor inte i Malmö så min kommun måste betala om ja vill gå gymnasie-, komvux-utbildning och det vill dom inte. Hittar ingen KY/högskola/YH nu till våren, nån som vet nån?

nån som vet vad det kostar att betala en cirka 1 års utbildning själv? kostar olika på olika ställen?
Citera
2009-11-06, 23:15
Medlem
Mantisss avatar
Vilken linje gick du på gymnasiet?
Citera
2009-11-06, 23:19
Medlem
macknus avatar
Har du ens letat? http://www.malmo.se/skolautbildning/...680004405.html

Ett tips är att gå till dom som sköter utbildning i Malmö, alltså kommunen. Via antingen deras hemsida eller att du kontaktar dom som har hand om vuxenutbildning så kan dom guida dig rätt bra.

Ska du betala utbildningen ur egen ficka så kan du räkna med ett par hundratusen, vet dock inte om det är möjligt att betala en hel utbildning privat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in