Citat:
Ursprungligen postat av
mattiaspet
Elektrikeryrket är märkligt.
En månad står det att det är akut brist på elektriker, nästa månad kommer det en artikel om att nyutbildade elektriker inte kan få jobb. Jag förstår inte hur det går ihop.
Jag tror att det har att göra med lärlingarna. Först när du har fått ett certifikat, vilket tar 10 månaders varierande arbete med el, tror jag att man får kalla sig för elektriker (Ett år som lärling). Det är dessa elektriker som behövs, alltså med mer än ett års erfarenhet. Samtidigt sitter det tusentals (skämtar inte) utbildade killar och tjejer som aldrig får chansen att gå lärlingsåret och få det där certifikatet. Oftast på grund av att nyutbildade kan vara odugliga, tråkiga att ha att göra med eller att de är för dyra för firman. Det är lite märkligt.
Samtidigt är det också så pass konstigt att man inte ens behöver gå lärling, egentligen. Det är någonting som styrs av en organisation som heter EIO. Är din elfirma medlem i EIO får du inte anställa nya personer hur som helst. Men är din firma inte det så är det hela mycket friare. Får du anställning på en firma som inte är medlemmar i EIO tror jag dock att man förlorar väldigt mycket säkerhet såsom kollektivavtal m.m. Dessutom så får man inte sitt certifikat heller, även fast man arbetar som elektriker och kan vara minst lika duktig eller duktigare än andra som innehar ett cert.
Så har jag förstått det i alla fall.