2014-07-26, 22:57
Medlem
Jag gick lernia och blev elektriker. Lyckades få en lärlingsplats och har nu jobbat som elektriker i 7år. Bästa jag gort, yrkesmässigt. Bra jobb med massa olika "grenar" att jobba som. Kräver dock att du inte är härndöd,kan ta ansvar, har körkort och kan föra dig bland folk. Ska också nämna att det var ca 30 procent av de som gick utbildningen som i slutändan blev elektriker. Vad krävs för att få lärlingsplats? Att du känner någon, att du har tur eller att du är en hängiven jävel som kan ringa till alla elföretag och tjata som en treåring.
Citera
2014-07-28, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av che3
Tja kocken bör nog stanna vid sin gryta och lite slöa knivar.
Slöa knivar är vanligtvis praktikanternas fel, inte mitt. :P
Citera
2014-07-29, 06:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunarn
Jag gick lernia och blev elektriker. Lyckades få en lärlingsplats och har nu jobbat som elektriker i 7år. Bästa jag gort, yrkesmässigt. Bra jobb med massa olika "grenar" att jobba som. Kräver dock att du inte är härndöd,kan ta ansvar, har körkort och kan föra dig bland folk. Ska också nämna att det var ca 30 procent av de som gick utbildningen som i slutändan blev elektriker. Vad krävs för att få lärlingsplats? Att du känner någon, att du har tur eller att du är en hängiven jävel som kan ringa till alla elföretag och tjata som en treåring.

Är det inte mycket jour som elektriker? Eller är det olika beroende på arbetsgivare?
Citera
2014-07-29, 08:26
Medlem
Elektrikeryrket är märkligt.
En månad står det att det är akut brist på elektriker, nästa månad kommer det en artikel om att nyutbildade elektriker inte kan få jobb. Jag förstår inte hur det går ihop.
Citera
2014-07-29, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattiaspet
Elektrikeryrket är märkligt.
En månad står det att det är akut brist på elektriker, nästa månad kommer det en artikel om att nyutbildade elektriker inte kan få jobb. Jag förstår inte hur det går ihop.

Jag tror att det har att göra med lärlingarna. Först när du har fått ett certifikat, vilket tar 10 månaders varierande arbete med el, tror jag att man får kalla sig för elektriker (Ett år som lärling). Det är dessa elektriker som behövs, alltså med mer än ett års erfarenhet. Samtidigt sitter det tusentals (skämtar inte) utbildade killar och tjejer som aldrig får chansen att gå lärlingsåret och få det där certifikatet. Oftast på grund av att nyutbildade kan vara odugliga, tråkiga att ha att göra med eller att de är för dyra för firman. Det är lite märkligt.

Samtidigt är det också så pass konstigt att man inte ens behöver gå lärling, egentligen. Det är någonting som styrs av en organisation som heter EIO. Är din elfirma medlem i EIO får du inte anställa nya personer hur som helst. Men är din firma inte det så är det hela mycket friare. Får du anställning på en firma som inte är medlemmar i EIO tror jag dock att man förlorar väldigt mycket säkerhet såsom kollektivavtal m.m. Dessutom så får man inte sitt certifikat heller, även fast man arbetar som elektriker och kan vara minst lika duktig eller duktigare än andra som innehar ett cert.

Så har jag förstått det i alla fall.
Citera
2014-07-29, 14:11
Medlem
JaffaCallings avatar
om du inte känner några elektriker som kan erbjuda en lärlingsplats så kommer du aldrig få jobb, ungefär som att bli president utan kontakter
Citera
2014-07-29, 22:05
Medlem
JaffaCallings avatar
glömde också tillägga att du aldrig kommer få jobb som elektriker om du inte är svensk eller ser svensk ut med svenskt namn (är du vit men har utländskt namn, byt till ett svenskt namn)
Citera
2014-09-25, 15:14
Medlem
Elektriker praktik

Som rubiken lyder.
Praktik v.4-11 2015

Har inte en aning var jag ska leta. Har googlat men fick inte det jag vill hitta.
Om någon av er vet, mejla. Helst i Stockholm
Citera
2014-09-25, 15:18
Medlem
langben1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sylvanah
Som rubiken lyder.
Praktik v.4-11 2015

Har inte en aning var jag ska leta. Har googlat men fick inte det jag vill hitta.
Om någon av er vet, mejla. Helst i Stockholm

Du Googlade men hittade inga elektriker i Stockholm?

Här får du en lista, bara att ringa dem uppifrån och ner.
http://gulasidorna.eniro.se/hitta:elektriker/stockholm
Citera
2014-09-25, 17:17
Medlem
Busstations avatar
Går du i Gymnasiet? Dina lärare lär ha kontakt med olika firmor, annars är det bara att gå/ringa runt till olika firmor och höra om de kan tänka sig ta ann en praktikant i några veckor.
Citera
2014-09-25, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av langben1
Du Googlade men hittade inga elektriker i Stockholm?

Här får du en lista, bara att ringa dem uppifrån och ner.
http://gulasidorna.eniro.se/hitta:elektriker/stockholm
Tackar! Kanske var lite otydlig. Det jag menade var att jag hittade annonser endast för de som är redan utbildade och har jobbar i flera år. Inga praktik annonser.
Ber om ursäkt för det

Busstation
YH är det
Citera
2014-09-25, 21:14
Medlem
Företag brukar inte direkt söka efter praktikanter via annonser vad jag vet utan dom har som sagt oftast kontakt med skolor etc där dom får sina praktikanter ifrån.

Bara att ringa runt och hoppas på det bästa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in