Flashback bygger pepparkakshus!
2009-06-17, 20:34
Medlem
Wie bitte?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomtemoor
Efter att ha glott runt lite här på FB har jag märkt att många inbillar sig att elektriker har rena läkarlönerna. Så är således inte fallet... Åtminstone inte om man jobbar vitt och bor ute i landet, antar att lönerna i STHLM är aningens högre.
Min sambo tjänar ca 23 000 innan skatt, är det verkligen särskilt bra?!
Nåväl - han funderar på att starta eget istället för att slava under en annan mans röv. Finns det någon som har eget elföretag här på FB och som vill outa vad de tar ut i månaden? Eller liknande företag?
Kan det ligga på runt 25 000 eller så?
Om det blir att starta eget för hans del så kommer han förmodligen inte ha några anställda.
Har fått för mig att elbranschen är ganska "säker" också.
Säg åt sambon att jobba lite mer "utanför skatt" .
Elbranschen är ju rätt svartjobbssäker.
Senast redigerad av Wie bitte? 2009-06-17 kl. 20:36.
Citera
2009-06-17, 20:36
Medlem
Wie bitte?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ytterboda
Är väl ingen som kan säga vad din sambo kan ta ut i lön ???

Först måste det in pengar på företagskontot, leverantörerna ska ha sina pengar, osv... Sen får man se hur mycket det finns kvar att plocka av.

Är 25000 (egenföretagare) så mycket bättre än 23000 (anställd)??? Har du inga uppdrag som egen så kommer det inte in pengar och ev ingen lön den månaden. Som anställd får du dina pengar i regel ändå.
Skulle det skilja 2000 mellan att vara anställd och egen så vet jag ju vad jag skulle välja... med tanke på att egenföretagare gör lååångt över de 40 h/v som normalknegaren gör så blir det en jävligt kass timlön.

Ska man köra eget lär man ju ta ut minst 30K annars kan det ju kvitta big time.
Citera
2009-06-17, 20:44
Medlem
micaeles avatar
Med tanke på att duktiga hantverkare lätt kan fakturera minst 400 kr/h eller mer så inser man snart hur mycket pengar man göra sig om man jobbar hårt och ofta.
Men räkna med att man har mycket mindre fritid som egenföretagare. Man glömmer lätt allt pappersarbete som måste till.
Citera
2009-06-17, 20:47
Medlem
ytterbodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wie bitte?
Skulle det skilja 2000 mellan att vara anställd och egen så vet jag ju vad jag skulle välja... med tanke på att egenföretagare gör lååångt över de 40 h/v som normalknegaren gör så blir det en jävligt kass timlön.

Ska man köra eget lär man ju ta ut minst 30K annars kan det ju kvitta big time.

Många tror att allt skulle vara bättre att vara sin egen. Som egen har du köpt dig rätten att arbeta hur mycket du vill. Mina chefer gör i regel mer än 70 timmar i veckan, året runt.
Citera
2009-06-17, 20:54
Medlem
skas avatar
har han allmän behörighet och ligger på 23.000 så måste han snacka med sin chef. en fullbetald elektriker ska ha mellan 25.000 - 28.000
Citera
2009-06-17, 21:03
Medlem
Fassls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ska
har han allmän behörighet och ligger på 23.000 så måste han snacka med sin chef. en fullbetald elektriker ska ha mellan 25.000 - 28.000

Snittet ligger på 25 000 fick vi reda på när vi var på besök hos facket.
Citera
2009-06-17, 21:04
Medlem
Fassls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Med tanke på att duktiga hantverkare lätt kan fakturera minst 400 kr/h eller mer så inser man snart hur mycket pengar man göra sig om man jobbar hårt och ofta.
Men räkna med att man har mycket mindre fritid som egenföretagare. Man glömmer lätt allt pappersarbete som måste till.

Känns som man får leverera bra grejjer om man ska ta ut 400 kr/h.
Nu i dessa tider ligger det nog ett par tjugo lappar under det i timmen.
Citera
2009-06-17, 22:15
Medlem
Enmansföretag inom elteknik brukar ligga kring 800.000 i omsättning men då i storstäder och med normala arbetstider många med egna företag är äldre med familj med mindre lust för långa arbetsdagar och helgjobb osv..
I högkonjunktur kan man i princip arbeta ihjäl sig om man sitter på några bra kontakter men observera att för att få starta en elfirma behöver man allmän behörighet som i sin tur kräver att man arbetat som elktriker i 4 år ( rätta mig om jag har fel) och en utbildning som kostar 50.000kr
Citera
2009-06-17, 23:25
Medlem
slutagnälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Jag hoppas du skojar. 400 kr innan arbetsgivaravgifter, dessutom ska förstås alla kostnader dras ifrån. Nej du, att fakturera 400 kr i timmer blir man inte rik på.
Citera
2009-06-17, 23:37
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slutagnäll
Jag hoppas du skojar. 400 kr innan arbetsgivaravgifter, dessutom ska förstås alla kostnader dras ifrån. Nej du, att fakturera 400 kr i timmer blir man inte rik på.
Nej, det blir man inte. Därför jag sade minst i samma mening.
Men i dagens ekonomiska läge kan man heller inte vara alltför dyr, så det gäller att kapa utgifterna å det grövsta.
Citera
2009-07-02, 23:24
Medlem
Elektriker DSB Norge

Hej har förstått att man ska ha nån slags DSB godkännande, eller grupp L fagbrev eller dylikt för att jobba som elektriker i norge.. Är det nån som vet vart man ska vända sig för att få ett sådant?
Citera
2009-09-30, 02:59
Medlem
Bumpar denna tråden!

Precis som förgående talare har jag gått en linje på gymnasiet där vi inte läst några grundkurser i el. Men är rätt intresserad att läsa vidare till elektriker eller aa de tror jag iaf för att jag kan inte komma på något annat utöver något som har med reklam att göra då.
Men i vilket fall finns det INGEN absolut chans att läsa vidare till elektriker på universitetet? Någon KY utbildning :S ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in