2019-02-03, 07:03
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Ja, det är oerhört viktigt. Annars är det bara att glömma.

Det finns för många tomtar ute på jobb. De passar inte till något annat än att spika dosor och lägga slang men de envisas med att kalla sig serviceelektriker. Tre timmar för att byta lika många uttag. Skyller på väggen. Detta som tvåårsmontör.
Citera
2019-02-03, 07:49
Medlem
Har gått deras utbildning av rent intresse dock.
Inte svårt och matematiken är enkel, då fick man välja på industri mer (plc) eller installation.

Lyckades heller inte få tag på nån praktik, problemet är att man konkurrerar med gymnasieskolan och dom har etablerad kontakt redan med alla firmorna därav att dom prioriterar ner Lernias.

Jag jobbade 70% och körde skolan 30% vilket funka bra.

Lektionerna funkade så här:
Genomgång i klassrum, sen fick man pilla själv.
Var de en kurs som var struligare så hade man en extra genomgång.
Annars fixa man färdigt och kalla på läraren som kom och godkände uppgiften.

Ångrar jag att jag inte blev elektriker idag?
Nä inte direkt, känns som ett yrke där man hamnar bakom skirvbord förr eller senare ändå
Nu sitter jag med lean och kvalité istället och jobbar med produktion som stimulerar min hjärna. Gjorde några svartjobb som elektriker direkt efter och kände att de var inget för mig inom den branschen.
Citera
2019-02-03, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snitsigare
Vad sägs om att utbilda sig till installationselektriker via Lernia, lärlingstid inkluderad om man klarar yrkesprovet i slutet. Något att satsa på?
Har nu fullständigt tröttnat på det jag jobbar med. Har dock familj, hus etc att tänka på. Så ska det omskolas så vill jag vara hyffsat säker på att det leder någonstans. Elektriker låter som något för mig, men vad fan vet jag ..
Nu vet jag inte hur lång utbildningen är via Lernia men jag tycker Du ska ringa och höra Dig för hos en firma Du kan tänka Dig jobba hos (eller vilken som helst).
Detta för att veta hur lång tid det tar, när Du kommer ut på marknaden, innan Du blir fullbetald. Jag tror ett antal år (2-3 med ganska dålig lön).
Ett tips är också att ringa Elektrikerförbundet och fråga!
Citera
2019-02-03, 08:09
Medlem
Snitsigares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delight
Har gått deras utbildning av rent intresse dock.
Inte svårt och matematiken är enkel, då fick man välja på industri mer (plc) eller installation.

Lyckades heller inte få tag på nån praktik, problemet är att man konkurrerar med gymnasieskolan och dom har etablerad kontakt redan med alla firmorna därav att dom prioriterar ner Lernias.

Jag jobbade 70% och körde skolan 30% vilket funka bra.

Lektionerna funkade så här:
Genomgång i klassrum, sen fick man pilla själv.
Var de en kurs som var struligare så hade man en extra genomgång.
Annars fixa man färdigt och kalla på läraren som kom och godkände uppgiften.

Ångrar jag att jag inte blev elektriker idag?
Nä inte direkt, känns som ett yrke där man hamnar bakom skirvbord förr eller senare ändå
Nu sitter jag med lean och kvalité istället och jobbar med produktion som stimulerar min hjärna. Gjorde några svartjobb som elektriker direkt efter och kände att de var inget för mig inom den branschen.

Ja jag kommer ju inte säga upp mig från nuvarande jobb, utan ta tj.ledigt och jobba extra. Ska tydligen inte va nåt problem enl. chefen. Så ekonomiskt borde det funka. Nuförtiden ska man på praktik typ 8 veckor i slutet av utbildningen och därefter yrkesprov. Fixar man det får man certet och är klar med lärlingstid. Men lönen lär inte vara svinhög till en början nej. Men för mig är det viktiga att få jobba med nåt annat än det jag fastnat i nu. Och tids nog åker väl lönen upp och förbi lönen från nuvarande jobb. Men allt hänger ju på hur lätt det är att få jobb efter. Man får visa framfötterna under praktiken och hoppas på det bästa.
Citera
2019-02-03, 08:11
Medlem
Snitsigares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Nu vet jag inte hur lång utbildningen är via Lernia men jag tycker Du ska ringa och höra Dig för hos en firma Du kan tänka Dig jobba hos (eller vilken som helst).
Detta för att veta hur lång tid det tar, när Du kommer ut på marknaden, innan Du blir fullbetald. Jag tror ett antal år (2-3 med ganska dålig lön).
Ett tips är också att ringa Elektrikerförbundet och fråga!

1,5 år. Bra tips att höra sig för. Vad tycker de större firmorna om Lernias upplägg? Tack, ska nog ringa runt och höra.
Citera
2019-02-03, 08:13
Medlem
Hardstekts avatar
Se till att fixa lärlingsplats innan du börjar utbildningen.
Citera
2019-02-03, 08:25
Medlem
Citat:
Ja jag kommer ju inte säga upp mig från nuvarande jobb, utan ta tj.ledigt och jobba extra. Ska tydligen inte va nåt problem enl. chefen. Så ekonomiskt borde det funka. Nuförtiden ska man på praktik typ 8 veckor i slutet av utbildningen och därefter yrkesprov. Fixar man det får man certet och är klar med lärlingstid. Men lönen lär inte vara svinhög till en början nej. Men för mig är det viktiga att få jobba med nåt annat än det jag fastnat i nu. Och tids nog åker väl lönen upp och förbi lönen från nuvarande jobb. Men allt hänger ju på hur lätt det är att få jobb efter. Man får visa framfötterna under praktiken och hoppas på det bästa.

Ok yrkesprovet hade inte vi, men försök gärna hitta praktikplats innan.
Citera
2019-02-03, 08:34
Medlem
Citat:
1,5 år. Bra tips att höra sig för. Vad tycker de större firmorna om Lernias upplägg? Tack, ska nog ringa runt och höra.
Vet faktiskt inte var lärlingar från Lernia får börja (lönemässigt) när dom kommer ut i verkligheten.

Men som någon sa... hör av Dig till någon firma om praktikplats.

Du ska också veta att jobbet är mycket beroende av hur det ser ut i ett visst område. Så länge det byggs och "Din" firma får jobb så är allt OK (längre entreprenader). Jobbar Du på servicesidan är det lite annorlunda (om Du är duktig på att ta kunder och tycker att det är OK att åka runt på jobb).
Dock så har arbetsgivarna lång framförhållning och lutar det åt sämre tider blir elektriker ofta varslade tills det vänder. Arbetsgivarna vill inte ha någon som "sitter på lådan".

Vill inte skrämma Dig... bra jobb och ganska välbetalt efter kanske några hundår.
Senast redigerad av Tufsankatt 2019-02-03 kl. 08:40.
Citera
2019-02-03, 08:40
Medlem
Svinfarms avatar
Håller på att ta bb1, via distansia. Och jag kan säga att matte är typ det ända det går ut på.
Har aldrig gillat matte men. När man pluggar för att man vill är det lättare att lära sig.
Citera
2019-02-03, 13:14
Medlem
LittleFishs avatar
Det låter som en bra idé faktiskt. Jag är utbildad ingenjör, har jobbat i fyra år inom yrket och tjänar mindre än min blåsta polare i gymnasiet som gick elprogrammet. Kör på!
Citera
2019-02-03, 14:54
Medlem
Snitsigares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LittleFish
Det låter som en bra idé faktiskt. Jag är utbildad ingenjör, har jobbat i fyra år inom yrket och tjänar mindre än min blåsta polare i gymnasiet som gick elprogrammet. Kör på!

Haha, din blåsta polare?
Ja nu är lönen inte viktigast, men visst vore det trevligt om jag får högre än nu så småningom
Citera
2019-02-04, 16:32
Medlem
Ända positiva jag finner som elektriker är att Norge erbjuder bra rotationsjobb annars är det inte speciellt kul jobb imo.
Kan dock tänka mig att det är roligare med någon form av specialkompetens inom området där man får åka runt och fixa o greja med saker ingen annan klarar av :P
Men då har man en annan yrkesbeteckning exempelvis tekniker.

Tycker service är värdelöst bara slit och släp på verktyg, material och stegar.
Entreprenader funkar men är långtråkigt om det är för stort bygge då det är mycket samma hela tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in