2016-08-04, 08:56
Medlem
Om det inte finns en Ky-utbildning nära dig så kan du kolla om Komvux i din kommun eller närliggande har den utb?
Citera
2016-08-04, 11:58
Medlem
irbors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braksskiten
Helt klart i ditt resonemang finns en poäng

Men räkna med att du även måste känna folk för att få jobb på industrin.

Sågverk är enklast känner en svåger som jobbar på Bergkvist i insjön Leksand de har ständiga behov av elare som de ofta söker ofta via BF och AF. Ring till dem och fråga tror oddsen är stora att de tar in dig som lärling dit.

Men kom ihåg en sak verkstäder är verkstäder och räkna med skitigt jobb med oljor mm.

Glamouren är dock ev arbete med PLC

Oj, har du kollat arbetsmarknaden på senaste? Det fullkomligen skriks efter automationare, både med och utan erfarenhet vi har glidit iväg lite ifrån elektrikerbiten dock, för gällande den så har du kanske rätt, industrielektriker med lite mer automation inblandad kanske är svårare. Men som ren automationstekniker/ingenjör så går du inte arbetslös en dag om du inte väljer det själv
Citera
2016-11-05, 18:33
Medlem
Aleopas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackbror
Påstår inte att jag vet vad yrket innebär, jag är verkligen inte påläst när det kommer till yrket utan tänkte snarare att el>teknik>osv men kanske har fel.
Är det alltså så att en vanlig "röris" har rätt till högre lön än elektriker? VVS verkar ha kortare studietid än elektriker och om ni säger att det också är bättre villkor från start så låter ju det utmärkt.
Kanske inte nämnde det men jag är alltså avdelningschef på ett lågprisvaruhus i Sverige och det sliter nog på kroppen minst lika mycket som hantverkaryrket kan jag lova Utvecklingsmöjligheter? I bästa fall blir jag varuhuschef och plockar hem ca 40 i månaden med 60 timmar arbete i veckan.

Hur gick de till slut?
Tröttnade på mitt jobb å sökte Lernia-utbildning för å bli elektriker å har gått en månad snart. Utbildningen är helt okej, väldigt mycket matte och fysik nu i början. Jag, som aldrig gillat de ämnena, tröstar mig med att de elektriker jag känner knappt kan räkna till fyra, alltså ska man bara komma in i grunderna sen finns de standardgrejer som löser resten.
CSN är såklart lågt å svårt å leva på, men i gengälld får man ju ett riktigt arbete med lönen i tid, raster å stora jobbmöjligheter.
Av de som nyss gick ut hade 95% jobb dagen efter de slutade.
Citera
2016-11-05, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aleopa
Hur gick de till slut?
Tröttnade på mitt jobb å sökte Lernia-utbildning för å bli elektriker å har gått en månad snart. Utbildningen är helt okej, väldigt mycket matte och fysik nu i början. Jag, som aldrig gillat de ämnena, tröstar mig med att de elektriker jag känner knappt kan räkna till fyra, alltså ska man bara komma in i grunderna sen finns de standardgrejer som löser resten.
CSN är såklart lågt å svårt å leva på, men i gengälld får man ju ett riktigt arbete med lönen i tid, raster å stora jobbmöjligheter.
Av de som nyss gick ut hade 95% jobb dagen efter de slutade.

Om du följer SEF avtalet räkna med 4 jobbiga år med skitlön 12-18000:- inte så kul heller att leva på.

Har du kontakter i branschen äldre har inte så himla jul
Citera
2016-11-10, 12:06
Medlem
DoungAs avatar
Citat:
Om du följer SEF avtalet räkna med 4 jobbiga år med skitlön 12-18000:- inte så kul heller att leva på.

Avtalet är bara en minimum nivå. De flesta seriösa firmor slänger på några tusenlappar.
Avtalet är till för att ingen ska bli för billig.

OnT:
Utgå från avtalet, de första 1600-timmarna kommer du inte ha mer än vad avtalet säger, det är typ första året. Sen brukar du ligga på 18-tusen andra året, 25-27 tredje året och sen när du är färdig med det så är du uppe över 30-tusen. Dessutom om du är på större firmor jobbar du på ackord så direkt efter första året har du rätt till ackord vilket numera ger några tusenlappar extra i månaden(i snitt)
(Utgår från vad elektrikerna hos oss har på vårt företag som är en koncern i en större ort)
Citera
2016-11-10, 17:21
Medlem
Aleopas avatar
Citat:

SEF-avtalet, vad är det?
Menar du Installationsavtalet?
De säger att du har bull lön första året, eller första 1600 timmarna. Sen kommer man uppåt ju längre tiden går.
Jag kommer ha samma lön som mitt föregående jobb efter tre år, och då slog jag i lönetaket på föregående. Alltså är jag om min förra lön på tre år om man inkluderar akordet, och sen bär de iväg uppåt.
Tre år är kort tid för att närma sig tio mer i lön och ändå kunna öka ännu mer.
Citera
2016-11-10, 19:38
Medlem
DoungAs avatar
Citat:
SEF-avtalet, vad är det?
De säger att du har bull lön första året, eller första 1600 timmarna. Sen kommer man uppåt ju längre tiden går.
Jag kommer ha samma lön som mitt föregående jobb efter tre år, och då slog jag i lönetaket på föregående. Alltså är jag om min förra lön på tre år om man inkluderar akordet, och sen bär de iväg uppåt.
Japp installationsavtalet. Läs mitt inlägg två kommentarer upp. =)
Lönerna jag beskriver där är i grundlön. Sen kan du plussa på 50-80k om året i ackord som du får slå ut över årets alla månader för att få ett snitt. Beror på var i landet du bor. Enligt elektrikerna på vår firma är de som tjänar bäst de som jobbar i Malmö för de mäter så mycket på ackord medan Stockholm, Göteborg och inlandet är ganska dåliga på ackord för man hellre går och fiser med sin månadslön som är lite högre, men ändå lägre utan ackord.
Citera
2016-11-12, 10:58
Medlem
Citat:
SEF-avtalet, vad är det?

Japp om du följer SEF avtalet och är medlem i SEF brukar ackord utgå utöver grundlönen.
Jobbar du via BF utgår sällan ackord såvida det står på kontraktet men BF konsultchefen tar ändå ackordet som mellanskillnad. Vilket kan ge en extra bonus för chefen, dock måste du ändå hålla samma tempo som de med ackord. Stöld skulle jag säga

Vilket gör att man på en grundlön på 12000:- kan få kring 5000:- extra på månadslönen.
Dock skall man ha ett högt tempo som lärling komma in i gruppen fort.
För en del nybörjare kan det ta tid och en del inser kanske att de inte passar för jobbet utan hellre vill leka med Iphonen hela dagen istället.
Citera
2016-12-05, 18:29
Medlem
Elektriker/mekaniker i det fria

Hej alla glada!

Jobbar för närvarande på en elektromekanisk verkstad,men jag skulle vilja ha ett jobb där man inte plågar kroppen på samma vis,är ca 20år och har redan problem med rygg,nacke och axlar (går hos kiropraktor då o då) är mest stillasittande på jobbet och dom gångerna man rör på sig är när man ska göra tunga otympliga lyft.

Så nu undrar jag vad en elektromekaniker har för möjligheter,Finns det nått jobb där man snarare tränas fysiskt än att plågas? jobba med vindkraftverk kanske? kom med idéer

(förlåt om det blev rörigt)
Citera
2016-12-05, 19:09
Medlem
sommarlovs avatar
De som reser runt sitter stilla i sina bilar upp till halva sin arbetsdag, det hjälper inte dig!
Jobba med järnväg kanske?
Citera
2017-05-15, 23:26
Medlem
Utbilda sig till elektriker, hur bör jag gå tillväga?

Hallå Flashback!

Jag sitter här på 22 år och har inte vetat alls vad jag har velat bli, tills nu! (Tror jag )
Jag gick ekonomi i gymnasiet men det var ingenting jag fastnade för, efter gymnasietiden har jag hoppat runt på lite mindre/lätttare jobb.

Blev tipsad av ett par vänner om att bli elektriker och började tänka, hmm det kanske är min grej?
Så tidigare idag följde jag med en av mina eletriker-vänner på ett jobb där vi (han gjorde och jag var med och såg, hjälpte till lite) drog kabel, satte upp elcentral osvosv.

Då undrar jag, om jag nu vill gå vidare med detta och utbilda mig till elektriker. Hur bör jag göra? Ser att det finns många olika slags utbildningar, sedan är det heltid/halvtid/distans och annat.
Citera
2017-05-15, 23:30
Medlem
Rekas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flooberg
Hallå Flashback!

Jag sitter här på 22 år och har inte vetat alls vad jag har velat bli, tills nu! (Tror jag )
Jag gick ekonomi i gymnasiet men det var ingenting jag fastnade för, efter gymnasietiden har jag hoppat runt på lite mindre/lätttare jobb.

Blev tipsad av ett par vänner om att bli elektriker och började tänka, hmm det kanske är min grej?
Så tidigare idag följde jag med en av mina eletriker-vänner på ett jobb där vi (han gjorde och jag var med och såg, hjälpte till lite) drog kabel, satte upp elcentral osvosv.

Då undrar jag, om jag nu vill gå vidare med detta och utbilda mig till elektriker. Hur bör jag göra? Ser att det finns många olika slags utbildningar, sedan är det heltid/halvtid/distans och annat.

Här utbildade jag mig till elektriker: https://teknikutbildarna.se/kurskata...onselektriker/
(är ej längre kvar i yrket)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in