Citat:
Ursprungligen postat av
8thwonder
Jag har hoppat av skolan i 2a ring gick då ekonomilinje men pågrund av livets gång under de åren vart det för mycket skolk och dumheter. Har idag dock hamnat på rätsida i livet och tänkt att jag ska omsadla till elmontör/elektriker då jag har hört att en kurs är på ca ett år med 3 års lärlingsutbildning utöver det. Nån som har koll på vilka kärnämnen man ska träna upp innan man börjar en sån utbildning? Vad är det för garantier på att man kan plocka en 30 papp inom 4 år? Måste man jobba med nån egenföretagare som plockar på jobb upp till halsen eller är det också möjligt inom större företag som har servicejobb i bostadshus osv? Hursomhelst intressant läsning från kunniga i tråden.
Det står väl I beskrivningen för utbildningen vilka krav som ställs? Jämför det med dina betyg så ser du vad som behöver pluggas upp. Men det enda som annars behöver tränas på är matte. Även om den inte är speciellt avancerad kan det vara jobbigt att hitta tillbaka om du inte använt den på länge.
Det finns inga garantier alls eftersom allt bygger på att du hittar en lärlingsplats. Om du lyckas bli anställd på en firma med kollektivavtal finns det sen reglerade minimikrav på lön. Beroende på firma och var i landet kan du sen ligga mer eller mindre över den summan. En del har andra system för lönesättning ex att alla med 4 år eller längre erfarenhet har grundlön på 34.000 + ackord.
Men möjlighet till en lön över 30k inom 4 år finns nog inom de flesta grenar av branschen, iallafall om du är duktig.