2022-11-07, 23:04
Medlem
Kernkraftwerks avatar
företagen skriker efter elektriker men lärlingar är knepiga då man inte får/vill ha för många. men de kanske är värt för dig att söka hos de som byter elmätare i ditt område. där kan du beta av den första delen av din lärlingstid och sköter du dig och har lite tur så anställer de dig som ordinarie personal när projektet är klart.
Citera
2022-11-07, 23:14
Medlem
Bajslukts avatar
Av någon anledning gör staten så där. Man påstår att "X skriker efter jobb" och att "Y går på knäna och behöver folk".

För ett par år sedan sa de samma sak om mitt yrke. Vilket är en bransch jag har goda insikter i, över hela Sverige. Det yrket "gick på knäna", enligt Arbetsförmedlingen och media. Men sanningen var att det fanns för mycket folk och gör det än idag.

Vilket resulterade i att massvis av människor gick en utbildning för att kunna arbeta med det här. Bara för att inse efter utbildningen att det inte alls finns jobb. Det var ett par år bortkastat.

Jag förstår inte varför man systematiskt väljer att blåsa folk på det här sättet. Varje år är det likadant.
Citera
2022-11-07, 23:20
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elbel
Skulle va sjukt kul att se statistik på just elektrikerutbildning
Hur många jobbar som elektriker fem år efter el studenten?
Hur många från komvux hittar lärlingsplats?

Lika kul som att se statistik på hur många av dom som gick en datautbildning runt 1998-2000, som jobbade som nätverkstekniker eller liknande 2005...
Citera
2022-11-08, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LoveLifeNow
Möjligtvis gäller detta även inom andra yrken?

Jag är färdigutbildad installationselektriker med höga betyg, men det finns inget sug alls efter nyutbildade installationselektriker. Jag har även annan bra erfarenhet och annan teknisk utbildning, är beredd att flytta och är beredd på lägsta lärlingslön och bo mitt i svenska Kongo. Det hjälper inte.

Utbildningsföretagens kurser ger inte ECY-behörighet, men firmorna söker ECY-certifiterade elektriker.
https://www.sef.se/medlem/larling/va...tifikat-guide/

Detta innebär att du måste vara lärling i 1600 timmar innan någon behörighet, men nästan ingen efterfrågar lärlingar. I Sverige är det tre konsultfirmor som söker elektrikerlärlingar på AF just nu (påstås det). Misstänker att det är en bedräglig front för att visa att det finns ett behov i syfte att sälja utbildningar.

Det finns endast fem poster på AF vid sökning "lärling elektriker" men ändå påstås det att det är ett stort behov av elektriker på AF. Ren lögn. Klandervärt bedrägeri! https://arbetsformedlingen.se/platsb...g%20elektriker

Tänk då på hur många utbildningsföretag som examinerar dem i hela Sverige! Lurendrejeri!

Hade det funnits stort behov så hade de anställt lärlingar. Detta sker ICKE!

För att examineras med ECY-behörighet måste du gå en 3-årig gymnasieutbildning vilken innefatta gratisarbete åt olika företag i tre år. Rent slaveri, allt medan dina studielån växer, men låt dig inte luras till det, käre student, för när du väl blivit ECY-certifierad elektriker måste du nämligen konkurrera med baltiska elektriker med låga löner p.g.a. EU:s öppna gränser. De löner som utlovas på AF:s hemsida syftar sannolikt på lönen efter den kommande hyperinflationen och/eller när EU faller samman, tror jag.

Om jag har fel så bevisa motsatsen! Erbjud mig anställning som lärling så kommer jag erkänna att jag hade fel här! Inga problem. Jag har väldigt gärna fel, men brukar inte ha det, precis som jag sällan förlorar i schack.

Synd att jag hade tillit till AF. Korkat. Bisarrt. Vi kan inte lita på svenska myndigheter.

Sverige är extremt dåliga på att ta hand om lärlingar, spelar ingen roll vilket yrke det är. I USA och Kanada t.ex kan man gå lärling inom ALLA yrken nästan, typ lastbilschaufför och elektriker och få lön under lärlingstiden, behöver ingen utbildning INNAN man går lärling heller! Så borde det vara i Sverige men vi är så jävla efter här.
Citera
2022-11-08, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frgstone
Skulle vilja påstå att det tar ca 10 år att bli någorlunda kunnig som elektriker. Efter 5 år bör du kunna basics.
Det krävs då också kontinuerlig vidareutbildning som drivs av ett eget intresse. Samt variation i arbetsuppgifterna.

En vuxenutbildning till elektriker är också sjukt nerbantad jämfört med gymnasieutbildningen i kommunala skolan. I varje fall i staden där jag bor.

Så som rekryterare får jag välja mellan välutbildade lärlingar (från gymnasiet) eller lärlingar med tidigare arbetslivserfarenhet men som inte har en aning om teorin(vuxenskolan).

Det pågår en inflation i kunskap i samhället där få klarar av/har tålamod att lära sig något längre.

Jag driver en elfirma och har gjort valet att rekrytera lärlingar för att bygga upp, det är ett krävande arbete, just för att kunniga elektriker är en brist.
Och att utbilda dem är svårt.

Det är såklart en stor risk också. Var medveten om det. Ingen kommer lägga en silversked i munnen på dig.

Av ren nyfikenhet, vad tjänar en full lärd elektriker idag med lite OB o sånt? I snitt?
Citera
2022-11-08, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storfetdase
Om du vill ha erfarenhet flytta utomlands, jag jobbade ett år som elektriker i Australien, jag hade däremot ett års erfarenhet som elektriker i Sverige. Det finns nog om jobb där ute tro mig, speciellt som elektriker.

Kan man få arbetsvisum till Australien som elektriker? Och vad tjänar man där borta?
Citera
2022-11-08, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Av ren nyfikenhet, vad tjänar en full lärd elektriker idag med lite OB o sånt? I snitt?

Observera att man som människa oavsett vad man gör aldrig är "fullärd".

Lönestegen går från lärlingslön ca 14000 före skatt till fullbetald ca 28000 före skatt enligt kollektivavtalet.
Snittlönen i Sverige för elektriker är ca 35000 kr före skatt.

På byggen är väl snittet ca 44000/månad om de gör ett bra ackord.
Citera
2022-11-09, 18:37
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Blytunga argument du kör med.

Det är inget argument utan ett faktum. Inga argument biter på dig.
Citera
2022-11-11, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frgstone
Observera att man som människa oavsett vad man gör aldrig är "fullärd".

Lönestegen går från lärlingslön ca 14000 före skatt till fullbetald ca 28000 före skatt enligt kollektivavtalet.
Snittlönen i Sverige för elektriker är ca 35000 kr före skatt.

På byggen är väl snittet ca 44000/månad om de gör ett bra ackord.

Verkar som att alla företag betalar mer än kollektivavtalen då....vilket ju är bra! Inom min bransch verkar alla företag följa kollektivavtalen, finns undantag så som Google och Spotify som betalar över det samt vissa konsulttjänster, men det är ovanligt.

Jag har en släkting som arbetar som distributionselektriker i norra Sverige, han verkar ha det riktigt bra ställt från det jag ser han köpa. Vad tjänar dem tror du? Det är ju mycket att vara ute i skogen och klättra upp i ledningar o sånt.
Citera
2022-12-27, 11:10
Medlem
Mogaku-sans avatar
Jag gick ut elprogrammet 2007 som elektrikerlärling. Inte fanns det någon firma som var intresserad av att anställa mig. Redan då 2004 när jag sökte till gymnasiet hette det att det skulle vara en sådan stor brist på elektriker.

Det jag lärt mig i gymnasiet är sedan länge glömt och vill idag inte ens kännas vid att jag kände mig såpass grundlurad. Elektrikerfacket var tom på skolan och lovordade att det var sådan brist på arbetskraft inom elbranschen.
Citera
2022-12-27, 11:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av xlxerox
Samma sak med bussförare, det var ett bra yrke förr i tiden, körde man helgnatt så körde man 4 timmar som räknades som ett fullt pass på 8 timmar.

Nu har AF utbildat mer än 3000 bussförare i stockholm har jag hört och arbetsvillkoren är skit. Jobba 4 timmar på morgonen och 4 timmar på eftermiddagen. Inte bra om man har familj. Osv.

Folk stannar inte länge i det yrket.

Samma sak med elektriker tydligen.

Lokföraryrket är också på väg utför. Börjar med att enskilda företag vill bli av med ombordpersonal utöver föraren, för föraren kan ännu ej tas bort. Hela branschen är därefter utsatt för press. Ombordpersonal bort och istället mer ansvar på föraren och jag ser hur äldre sorteras ut och ersätts av unga lågavlönade, så pass lågavlönade att de bara blir kvar ett litet tag.
Citera
2022-12-27, 12:13
Medlem
Företagen älskar situationen, de kan välja och vraka bland de arbetslösa

Fattar inte hur man som lärare orkar utbilda massa folk som garanterat blir arbetslösa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in