2010-02-10, 22:50
Medlem
Draculeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samhain
Om tanken är att romantiken ska fortsätta även efter midagen skulle jag satsa på något betydligt lättare än vad som föreslagits. Risotto,quesedilla och ostbricka i all ära men paltkoma med tillhörande tarmavsöndringar är kanske inte optimalt då.

Jag skulle satsa på lite skaldjur till förrätt. Några ostron,lite räkor,ett par kräftor och varför inte en halv hummer. Lite citron och en rostad brödskiva räcker bra till.

Fortsätt på havstemat med en bakad röding eller en halstrad gös med grillad fänkål till.

Avsluta med färsk frukt och en riktigt fin vaniljglass. Jordgubbar, passionsfrukt,ananas m.m.

Inte nog med att det är gott, lätt och kräver minimala förberedelser utan även ett naturligt afrodisiakum.

jobbigt bara att tjejen inte var så förtjust i skaldjur, annars god tanke!
Citera
2010-02-11, 01:33
Medlem
Sees avatar
Åh, vad bra att du skapade tråden, har suttit och funderat som fan. Behöver nog lite hjälp.
Har aldrig tid att vara romantisk mot min älskade så iår tänkte jag försöka extra mycket.

Då damen envisas med att käka GI så har jag lite fantasibrist när det gäller huvudrätten samt tillbehör.

Jag har tänkt att först köra en fördrink till att börja med, antagligen något surt med gin och något lättare tilltugg. Har funderat på att köra med rosenvatten eller rosensyrup också. Kan bli cool om man kan garnera med rosenblad.
Vad sägs om Gin, citron, flädersaft och några droppar rosenvatten i ett cocktailglas. Alt + lite mousserande i en svängare.
Kanske endiver samt dipp som tilltugg. Blir antagligen någon Avokadobaserat. Det passar förrätten tror jag.

Förrätt blir räkor av någon sort. Kanske råa, marinerade eller stekta.

Stekta i charlottenlök, vitlök, chilli och lite limeskal (persilja?) tillsammans med en limejuice-mynta dipp (lite mojitoinspirerat fast helt utan socker då) är något som skulle vara roligt att göra. Inte allt för svårt heller. Till det serverar jag något mousserade, får se om jag har råd med champagne.
I ditt fall så hade jag bytt räkorna mot skinkor och korvar, kanske några inlagdakronärtskockor.

Mellan den och huvudrätten serveras någon svag gurk-ingefärs drink. Ganska blaskigt får det bli, inga starka smaker. Kanske låta lite Gari ligga och macerera i någon citrusvodka och sedan blanda det med gurkvatten (riv gurka och pressa ut vätskan) samt lite soda. Har funderat på om någon Sake kunde passa. Men kan så lite om det så jag vet inte.

Till huvudrätt skulle jag vilja fortsätta med en fisksoppa men då vi käkade det för inte så länge sen så har jag funderat på lamm.
Har fan aldrig tillagat lamm så jag har lite ångest. Skulle vilja binda ihop ett par innerfiléer och servera med potatismos, rårörda lingon och kantareller. Men jag vet inte riktigt om jag klarar det, samt att jag antar att potatis inte är ett smart drag.

Skall försöka hitta på någon bra marinad till någon del av lammet, göra en "snabb rödvinssås" och ha en sallad på det. Tänkte köra på Soltorkadtomat, inlagdavitlökar, oliver, ruccola och getost. En dressing på olja, balsamico vinäger, honung,kryddor, vitlök samt salo och peppar.
Hade jag inte behövt hålla mig till GI så hade det blivit potatisgratäng eller den andra rätten.
Något gött rödvin till det kanske.

Gillar inte din dam lamm heller så kör på någon fågel.

Till efterrätt så skall jag kolla om man kan svänga ihop någon GI-glass. Har en massa bär så det är väll bara att mixtra lite med äggulor, grädde och socker. Måste vara försiktig med sockret bara.
Till det så blir det någon form av choklad. Hade tänkt att försöka fylla små hjärtformar med en chokladröra på rostade pistagenötter, flingsalt, lite lite karamelliserat socker samt mörkchoklad. Får se hur bra mina planer går bara. Självklart något efterrättsvin till det också. Synd bara att jag inte behöver en hel flaska.. =/

Sedan någon kaffedrink. Möjligt att jag måste skippa den då jag inte har tillgång till något bra kaffe.

Och efter det en flaska rosebubbel till sängen. En liten spliff och sen jävlar.

Tror det kommer smaka sjukt gött.

Behöver lite hjälp:
1. Någon som vet om jag kan använda Sake i min drink? tänkte att den hade en lugn smak samt ganska låg alkoholhalt. Förslag?

2. Vad skall jag marinera lammet i? Har funderat att göra den på Rödvin, citron (för att få upp lite syra) och vodka, smaksatt med rosmarin, honung och vitlök. Har ni några bättre förslag? Har som sagt aldrig lagat förut.

3. Vart i Göteborg köper jag en BRA lammbit? Vad för bit på lammet skall jag välja? Hur tillagar jag den bäst. Har inte tillgång till någon stektermometer så här behöver jag verkligen hjälp av er som kan!

4. Hur gör jag bäst en rödvinssås? Min plan är att fräsa charlottenlök, vitlök och morötter. Karamelisera någon sked Farin, tillsätta rödvin, balsamico och timjan sedan reducera. Har ingen färdig fond hemma så jag måste köpa något om det skall i. Behöver jag någon fond? Märke? Hur lång tid behöver reduceringen? Något jag kanske skall börja jobba med redan på lördagen?
Känns som om såsen kommer att kunna spela bra mellan salladen och det marinerade köttet. Alla smaker är ju ganska lika varandra.

5. Har en tillgång till en glassmaskin men aldrig använt tidigare. Samt har en massa bär och äggulor i frysen som jag nu kan använda. Funkar det att vispa äggulor med något fusk-socker, vispa grädde, vända ner bär och sedan vända ner ägg-socker och grädd-bär blandningarna i varandra och till sist köra dem i glassmaskinen?
Är lite tveksam till ålder och effektiviteten på maskinen. Skall jag kyla ner smeten i frysen ett tag innan? Tänker att ju kallare den är innan den går ner i maskinen desto bättre glass?
Citera
2010-02-11, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av See
text
Håhåjaja.

Gurkvatten? Rosensyrup? Hjärtformar? GI-glass? Fusksocker?
Antingen är du jävligt nykär eller så hade du tjyvstartat på spliffen du nämnde när du skrev inlägget.

Less is more.
Citera
2010-02-11, 01:57
Medlem
Sees avatar
Nja, eller jo, klart att jag har tjuvstartat. Nykär är jag inte men jag har ju en fantastisk flickvänn samt att jag är väldigt intresserad av matlagning. Jobbar som bartender, därav de lita mer avancerade drinkarna.

Ser fram emot en ganska trevlig och relativt lugn matlagnings-söndag i köket. Skall bli toppen!
Har tiden, pengarna och förhoppningsvis kunskapen så varför inte.

Namnet fusksoker är för att jag inte har en aning om vad det är för något. Någon sorts sötningsmedel iaf, lär vara onyttigt som fan men tror det tyvärr får bli det.
Citera
2010-02-11, 02:44
Medlem
TheSituations avatar
Förslag på trerätters

Förrätt
Crème ninon

Ingredienser
4 schalottenlökar
1 selleri
3 dl hönsbuljong
3 dl vispgrädde
3 dl gröna ärtor
lite pressad citron
salt
vitpeppar
cayennepeppar
Skvätt torr sherry
Skvätt champagne

Beredning
1. Fräs löken och tillsätt buljong och 2 dl grädde
2. Sjud i några minuter och rör ned ärtorna
3. Mixa med en stavmixer och smaka av med citron, sherry, cayennepeppar, salt och vitpeppar
4. Vispa den kvarvarande grädden lätt och vänd ned i strax innan servering med champagnen.

Varmrätt
Ankbröstfilé à l'orange

Ingredienser
2 ankbröstfiléer
50 g mirepoix (finhackad morot, selleri och gul lök)
2 stora gula lökar
4 apelsiner
5 cl vinäger
2 msk honung
20 cl apelsinjuice (pressa egen!)
Eventuellt en skvätt Grand marnier

Beredning
1. Sätt ugnen på 110 grader
2. Ge ankan en stekyta och placera sedan i ugnen på ett täcke av din mirepoix
3. Tvätta apelsinen noggrant och riv zesten (det orange skalet, få inte med något vitt)
4. Blanchera zesten, lägg det i kallt vatten och värm upp till kokpunkt.
5. Placera vinägern och honungen i en varm kastrull och tillsätt sedan apelsinjuicen.
6. Reducera till hälften och tillsätt din zest
7. Ta ut bröstfiléerna och arrangera dessa på lämpligt sätt

Det finns tusen variationer på receptet. Servera med ris om du vill, morot är även gott till. Lite grön skadar inte, persilja, mejram möjligen.

Dessert
Crème brûlée med smak av saffran

Ingredienser
6 äggulor
15 cl mjölk
45 cl grädde
4 tsk honung
Vaniljstång
Saffran
Pistagenötter
Farinsocker

Beredning
1. Häll mjölk och grädde i en kastrull och koka upp med vaniljstång.
2. Ta bort från värmen, tillsätt saffran och lägg på locket. Låt stå i en kvart - tjugo min.
3. Vispa äggulor med honungen och hälls sedan över mjölk/gräddblandningen under vispning.
4. Häll över i formar och placera i bain marie där vattnet täcker formarna till hälften. Ställ in anrättningen i ugnen på 110 grader i ungefär 25 min. Knacka på formarna för att se om de är klara, ställ därefter i kylen och låt svalna.
5. Strö över farinsockret och bränn med gasolbrännare alternativt ugnsgrillen. Garnera med pistagenötter.
Citera
2010-02-11, 10:07
Medlem
thotthes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av See
massa text

Fint lamm hittar du i saluhallen. Låter som en rolig meny.
Citera
2010-02-11, 13:58
Medlem
Härliga förslag! Efterlyser lite fler
Citera
2010-02-12, 10:04
Medlem
Stitch81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smackster
Hm skulle du kunna hjälpa till med recepten för Quesadillas och Sambal kycklingen? Låter extremt gott!
Någon med fler förslag?

Quesadillas med serranoskinka & mozzarella
(ca 3-4 personer som förrätt)

2 stora tortillabröd
5 skivor serranoskinka
2 påsar mozzarella med basilika
½ kruka färsk basilika
Salt & svartpeppar

Gör såhär:
Lägg upp ett tortillabröd.
Skiva mozzarellan tunnt och lägg ut över brödet.
Hacka basilikan och strö ut den över osten.
Lägg ut skinkan över alltsammans.
Salta och peppra.
Lägg ut ytterligare lite mozzarella ovanpå skinkan.
Lägg på det andra tortillabrödet och tryck till en aning.
Värm upp en stekpanna och lägg i Quesadillan.
Låt ligga ca 5 min på varje sida på medelvärme, tills osten smält helt.
Skär tortillan i trekanter och servera genast.

Sambal kyckling
(4 personer)

4 kycklingfiléer
5 dl matlagningsgrädde
3 dl lätt creme fraiche
1/2 dl soja
2 tsk sambal oelek
3 vitlöksklyftor

Gör såhär:
Sätt ugnen på 225 grader.
Bryn kycklingfiléerna runt om hastigt i lite smör.
Lätt filéerna i en ugnsfast form.
Vispa ihop creme fraiche, grädde, soya, sambal oelek och pressade vitlöksklyftor i en kastrull och låt det koka upp.
Slå såsen över kycklingen och stek i ugnen i ca 25-30 min.
Servera med nykokt ris.
Citera
2011-02-13, 17:54
Medlem
TheSituations avatar
bump
Citera
2011-02-13, 17:56
Medlem
Johan0201s avatar
Hälleflundra med skirat smör och pepparrot =)
Eller en lättare rätt, Pasta Vongole, slår aldrig fel
Citera
2012-01-29, 13:02
Medlem
zippogippos avatar
Vill ha tips på bra mat till alla hjärtans dag!

Tjenare, jag vill laga ihop något romantiskt och gott till min flickvän på alla hjärtans dag och söker efter lite recept och tips, jag anser mig ganska duktig i köket och det gör inget om det tar några timmar. Har tidigare lagat ganska avancerade rätter som tagit 2-3h, så vill gärna ha något lite utmanande Dock inte någon nobelmiddag tack !
Ser fram emot många goda recept nu! gogo
Citera
2012-01-29, 13:07
Medlem
Snitt mat är en höjdare tycker jag!
Gör ett fat med lite kallskuret och allt du kan komma på som e gott och kan sättas på en tampetare!
Till efterrätt smälter du choklad och har jurdubb, melon, annanas mm uppskuret i tärningar som man doppar i chokladen!

en klar tia!! Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in