2009-02-13, 20:13
Medlem
Kreeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paraflex
Vi som inte har någon hjärtevän då, vad ska vi äta?

Jag firar alltid alla hjärtans dag med den person jag älskar mest, nämligen mig själv.
Citera
2009-02-14, 06:14
Medlem
-Gustavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob Lunta
En Boeuf Bourgignon att bjuda på med lite halvt överkokt potatis är ju faktiskt inte helt fel och kanske skulle vara något att bjuda lilla damen på? En flaska rött bredvid och en flaska rött i maten brukar göra susen i musen.

Visst är det gytt, men tjejer blir kåta av fisk och skaldjur, tänk dig att ha en pilgrumsmussla innanför förhuden
Citera
2010-02-10, 13:47
Medlem
Alla hjärtans dag mat

Halloj! Nu är det så att jag fått i uppgift att laga något gott & romantiskt till alla hjärtans dag under helgen. Då jag inte är särskild kreativ i köket så ber jag om tips från er som vet ett och annat! Vad för förslag har ni på mysig,"romantisk" mat? Helst inte något som är för avancerat att tillaga! Tack på förhand
Citera
2010-02-10, 13:48
Medlem
Draculeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smackster
Halloj! Nu är det så att jag fått i uppgift att laga något gott & romantiskt till alla hjärtans dag under helgen. Då jag inte är särskild kreativ i köket så ber jag om tips från er som vet ett och annat! Vad för förslag har ni på mysig,"romantisk" mat? Helst inte något som är för avancerat att tillaga! Tack på förhand

Finns mycket som är lätt att göra och känns lyxigt. Berätta mer om middagen i sig, 3-rätters, varmrätt?
Vad gillar hon/han för typ av mat?
Citera
2010-02-10, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draculea
Finns mycket som är lätt att göra och känns lyxigt. Berätta mer om middagen i sig, 3-rätters, varmrätt?
Vad gillar hon/han för typ av mat?

Lutar mer åt en varmrätt men säger inte nej till 3-rätters om det dyker upp fina förslag! Hon gillar det mesta förutom skaldjur & dylikt. Hade tänkt göra fylld ricotta & parmaskinka-lindad kycklingfilé men har gjort det förr och skulle helst vilja prova något nytt! En 3-rätters vore suveränt,dock så är min fantasi & kreativa förmåga inte på det bästa när det kommer till just det.
Citera
2010-02-10, 14:04
Medlem
Draculeas avatar
Citat:
Lutar mer åt en varmrätt men säger inte nej till 3-rätters om det dyker upp fina förslag! Hon gillar det mesta förutom skaldjur & dylikt. Hade tänkt göra fylld ricotta & parmaskinka-lindad kycklingfilé men har gjort det förr och skulle helst vilja prova något nytt! En 3-rätters vore suveränt,dock så är min fantasi & kreativa förmåga inte på det bästa när det kommer till just det.

Om du är inne på spåret med kyckling, kör på det! Gör en god risotto med västerbottenost, krämig och god med lök och sådant! Finns lätta och bra recept på nätet. En god rödvinssås till, krydda (timjan, salt lite sådant gott) på lite coctailtomater kör in i ungnen på lågtemp i 2-3 timmar (30-40grader) till garnering.. Tada, en lätt och grymt god varmrätt, kör med majskyckling om du vill få lite lyxigare touch än vanlig kyckling.

Till Förrätt kan du göra en god kall grön-ärtsoppa med lite tryffelolja! Eller möjligen en Portergravad oxfilé på en ruccolabädd, med äpple, lite cocktailtomater och en schyst vinnigrette. (bra recept på portergravning finns på nätet med skulle jag tänka mig) Dock tar det ju en-två dagar för att gravningen ska bli någorlunda bra, så då gäller de att du har tid att göra detta på med..

efter det, beror på lite vad hon gillar, men kanske en god panacotta, kanske en god chockladtryffel, eller varför inte en ostbricka med schyst marmelad och bra ostar, om du inte ggör en fyrarätters och kör en dessert och avslutar med ostbrickan.. Kolla gärna ut god dryck som passar till vardera rätter för ännu mer romantisk feeling, systembolaget har bra koll på de så, vet vad som passar!

ptja, nått sådant kanske?
Citera
2010-02-10, 14:16
Medlem
Låter spännande. Flera förslag?
Citera
2010-02-10, 14:21
Medlem
Draculeas avatar
Citat:
Låter spännande. Flera förslag?

Kan komma med några andra senare ikväll, sitter via mobilen nu, drygt att skriva
Citera
2010-02-10, 14:24
Medlem
Aha okej,tack
Citera
2010-02-10, 14:43
Medlem
Stitch81s avatar
Till förrätt skulle jag nog testa att bjuda på Quesadillas, fyllda med parmaskinka, mozzarella och basilika. Enkelt att förbereda och går snabbt att laga.

Om du vill ha kyckling till varmrätt skulle jag nog göra en Sambal kyckling. En enkel kycklingrätt på kycklingfilé som är gudagott och som dessutom sköter sig själv i ugnen!

Dessert ska det ju såklart vara! En lyxig chokladmousse kanske? Går enkelt att göra flera timmar innan middagen och låta den stå i kylen.

Jag har recept på alltsammans om du är intresserad
Citera
2010-02-10, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stitch81
Till förrätt skulle jag nog testa att bjuda på Quesadillas, fyllda med parmaskinka, mozzarella och basilika. Enkelt att förbereda och går snabbt att laga.

Om du vill ha kyckling till varmrätt skulle jag nog göra en Sambal kyckling. En enkel kycklingrätt på kycklingfilé som är gudagott och som dessutom sköter sig själv i ugnen!

Dessert ska det ju såklart vara! En lyxig chokladmousse kanske? Går enkelt att göra flera timmar innan middagen och låta den stå i kylen.

Jag har recept på alltsammans om du är intresserad

Hm skulle du kunna hjälpa till med recepten för Quesadillas och Sambal kycklingen? Låter extremt gott!
Någon med fler förslag?
Citera
2010-02-10, 22:40
Medlem
Samhains avatar
Om tanken är att romantiken ska fortsätta även efter midagen skulle jag satsa på något betydligt lättare än vad som föreslagits. Risotto,quesedilla och ostbricka i all ära men paltkoma med tillhörande tarmavsöndringar är kanske inte optimalt då.

Jag skulle satsa på lite skaldjur till förrätt. Några ostron,lite räkor,ett par kräftor och varför inte en halv hummer. Lite citron och en rostad brödskiva räcker bra till.

Fortsätt på havstemat med en bakad röding eller en halstrad gös med grillad fänkål till.

Avsluta med färsk frukt och en riktigt fin vaniljglass. Jordgubbar, passionsfrukt,ananas m.m.

Inte nog med att det är gott, lätt och kräver minimala förberedelser utan även ett naturligt afrodisiakum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in