• 1
  • 2
2012-03-14, 11:22
Medlem
allakans avatar
Hej å hå.

Min kompis fick idag böter för att ha åkt till besiktningen med en obesiktad bil för att då besikta den.
på vägen till besiktningen kommer farbror blå och säger ifrån. Han säger att han ska åka och besikta bilen och det är därför den är obesiktad men det säger dom att man inte får göra.

Bilen var skattad och försäkrad men obesiktad så han fick en böter på 1500:-

Han skrev under böteslappen han fick.

Jag har för mig att man ska få köra bilen till besiktningen även om det inte är besiktad för hur ska man annars lyckas få dit den på egen hand liksom?

Frågeställningen är då om han gjorde rätt eller fel och om det finns något han kan göra för att slippa betala 1500 kr i böter?
Citera
2012-03-14, 11:27
Medlem
Man ska väll besikta bilen i tid?
Man får väll bogsera dit den
Citera
2012-03-14, 11:32
Medlem
allakans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beerpong.kingkong
Man ska väll besikta bilen i tid?
Man får väll bogsera dit den

Den skulle in på ombesiktning på grund av tidigare 2or.

Kanske det men har fortfarande för mig att man ska få köra dit den.
Citera
2012-03-14, 11:34
Medlem
StefanHeterJags avatar
Är den påställd och skattad så ska du få köra den till/från verkstad och bilbesiktning så vitt jag vet.

Edit: Tog bort "och besiktigad" från meningen ovan.
Senast redigerad av StefanHeterJag 2012-03-14 kl. 11:44.
Citera
Medlem
Medicinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allakan
Hej å hå.

Min kompis fick idag böter för att ha åkt till besiktningen med en obesiktad bil för att då besikta den.
på vägen till besiktningen kommer farbror blå och säger ifrån. Han säger att han ska åka och besikta bilen och det är därför den är obesiktad men det säger dom att man inte får göra.

Bilen var skattad och försäkrad men obesiktad så han fick en böter på 1500:-

Han skrev under böteslappen han fick.

Jag har för mig att man ska få köra bilen till besiktningen även om det inte är besiktad för hur ska man annars lyckas få dit den på egen hand liksom?

Frågeställningen är då om han gjorde rätt eller fel och om det finns något han kan göra för att slippa betala 1500 kr i böter?
Så här står det på Transportstyrelsens hemsida: http://www.transportstyrelsen.se/Vag...ollbesiktning/
Citat:
Körförbud
Om du inte besiktar fordonet i tid, får du automatiskt körförbud (så kallat inträtt körförbud). Fordonet får då bara köras kortast lämpliga väg till en verkstad för reparation och till besiktningsföretag för kontrollbesiktning.

Ett fordon kan också få körförbud om det vid en poliskontroll eller vid en kontrollbesiktning är i så dåligt skick att det är en fara för trafiksäkerheten (så kallat meddelat körförbud). Fordonet måste då bärgas från platsen. Fordonet får därefter endast köras kortast lämpliga väg till en besiktningsstation.

Han kanske inte körde kortaste vägen.
Citera
Medlem
Turbomachines avatar
Jag skulle inte skrivigt på något om jag var på väg till besiktningen, då man får köra sin bil mellan verkstad och besiktning obesiktad.
Citera
2012-03-14, 11:37
Medlem
allakans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Är den påställd, skattad och besiktigad så ska du få köra den till/från verkstad och bilbesiktning så vitt jag vet.

Den var påställd och skattad, med var på väg till bilprovningen för ombesiktning.
Citera
2012-03-14, 11:39
Medlem
StefanHeterJags avatar
Har hittat följande som tydligen är klippt från polisens hemsida:
Citat:
Får jag köra en bil som har körförbud?
Att en bil har körförbud kan i huvudsak bero på två saker:

1. Bilen är inte besiktigad hos bilprovningen inom rätt besiktningsperiod, körförbudet får då en administrativ karaktär, men bilen har inga eller endast brister som har ur trafiksäkerhetssynpunkt ringa betydelse.

2. Bilen har så allvarliga tekniska brister att den inte kan användas utan stor fara för trafiksäkerheten, till exempel har styrning, framvagn eller bromsar så stora defekter att bilen blir svår att manövrera på ett tillförlitligt sätt.

En bil med körförbud enligt punkt 1. ovan får köras kortas lämpliga väg till en reparationsverkstad för reparation och kortast lämpliga väg till Bilprovningen för besiktning.

En bil med körförbud enligt punkt 2. ovan måste bärgas från uppställningsplatsen för tranport till den plats den där den ska repareras. Därefter får bilen endast köras kortast lämpliga väg till Bilprovningen för besiktning.
Citera
2012-03-14, 11:40
Medlem
allakans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medicinen
Så här står det på Transportstyrelsens hemsida: http://www.transportstyrelsen.se/Vag...ollbesiktning/

Han kanske inte körde kortaste vägen.

Kanske inte skall höra med han.
Citera
2012-03-14, 11:45
Medlem
allakans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Har hittat följande som tydligen är klippt från polisens hemsida:

Hans bil var enligt punkt ett eftersom det fått några 2or men dom var åtgärdade. Han hade tydligen svängt in till OK för att köpa spolarvätska, så då blev det ju inte direkt den lämpligaste vägen, dock så handlar det om en avstickare på 2 meter, men om rätt ska vara rätt antar jag att det är kört för honom
Citera
2012-03-14, 11:49
Medlem
Bara man kan bevisa att man faktiskt ska till besiktning/verktstad så är det inga problem.

Eftersom din kompis skrev på så visste han inte om det antar jag, men ha med ett papper om besiktningstiden nästa gång bara som ni kan visa upp
Citera
2012-03-14, 11:51
Medlem
allakans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SolidworkZ
Bara man kan bevisa att man faktiskt ska till besiktning/verktstad så är det inga problem.

Eftersom din kompis skrev på så visste han inte om det antar jag, men ha med ett papper om besiktningstiden nästa gång bara som ni kan visa upp

Vet inte om han hade papperet med sig men OK macken ligger inte långt från besiktningen dom borde ju kunna följa efter han några hundra meter för att sedan se att han faktiskt hade en bokad tid.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in