2012-03-14, 11:59
Medlem
Medicinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allakan
Vet inte om han hade papperet med sig men OK macken ligger inte långt från besiktningen dom borde ju kunna följa efter han några hundra meter för att sedan se att han faktiskt hade en bokad tid.
Hade jag varit han hade jag ringt polisen och klagat. Säg att han inte visste att det var ok med att köra till bilprovingen eller nåt. Det måste ju bara varit riktigt sura snutar som ger böter för sån skit. Man kan ju inte förlora på att ringa och fråga om han verkligen blev rätt behandlad.
Citera
2012-03-14, 12:02
Medlem
StefanHeterJags avatar
Det säkraste i sådana fall är väl att BOKA TID för besiktning så man kan bevisa för polisen att man faktiskt har en tid att infinna sig där på besiktningen.

Annars blir ju bevisläget lite svårt. Så hade jag gjort iaf.
Citera
2012-03-14, 12:06
Medlem
Eller så åtgärdar din kompis felen lite snabbare nästa gång innan körförbud infaller. Problem solved!
Citera
2012-03-14, 12:11
Medlem
Har han skrivit på böteslappen så är det väldigt svårt att komma ur det eftersom han då "erkänt" liksom..

Jag har själv kört min bil till ombesiktning hos Bilprovningen, men var då noga med att ha lappen med mig ifall jag skulle bli stoppad och det skulle bli tjafs.

Nu för tiden får man väl oftast ett mail eller sms dock.

Man måste komma ihåg att poliser är myndighetspersoner som INTE drar sig för att ge böter om de "kan" oavsett hur j*vla banal och löjlig situationen är. Att bättra på statistiken är ALLT som betyder nåt för dem. Polisen har en stark press på sig uppifrån länspolisledningen att utföra ett visst antal kontroller under en månad.

Ju mer U-lands liknande det här landet blir, desto större betydelse får också polisens förmåga att dra in bötespengar till statskassan.
Senast redigerad av Macke85 2012-03-14 kl. 12:22.
Citera
2012-03-14, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drcharon.styx
Eller så åtgärdar din kompis felen lite snabbare nästa gång innan körförbud infaller. Problem solved!

Jo, men visst! Så är det ju alltid i en perfekt värld. Men om man har ett liv att leva med resor i jobbet, en familj att ta hand om, nåt konstigt fel på bilen och långa kötider till bilverkstaden så kan det ibland bli så att ett körförbud infaller, oavsett om man är en hyffsat skötsam och ordentlig medborgare.. i övrigt liksom.
Citera
2012-03-14, 12:18
Medlem
allakans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drcharon.styx

Du förstår inte riktigt, han åkte in till besiktningen för nån vecka sen, fick några 2or och med det körförbud men man får fortfarande köra bilen i 1 månad för att typ åtgärda 2orna eller nått sånt, han åkte sedan för att göra efterkontroll på bilen så att den slipper ha detta körförbud eller vad det är, och då kom polisen.

Jag har själv frågat dom på besiktningen om man får åka dessa veckor efter besiktningen och det säger dom att man får, så egentligen gjorde han inget fel, förutom att han svängde in 2 meter brevid vägen för att köpa spolarvätska.
Citera
2012-03-14, 12:21
Medlem
allakans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medicinen
Hade jag varit han hade jag ringt polisen och klagat. Säg att han inte visste att det var ok med att köra till bilprovingen eller nåt. Det måste ju bara varit riktigt sura snutar som ger böter för sån skit. Man kan ju inte förlora på att ringa och fråga om han verkligen blev rätt behandlad.
ska säga åt han att göra det, det känns som att det kanske går att lösa

Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Har han skrivit på böteslappen så är det väldigt svårt att komma ur det eftersom han då "erkänt" liksom..

Jag har själv kört min bil till ombesiktning hos Bilprovningen, men var då noga med att ha lappen med mig ifall jag skulle bli stoppad och det skulle bli tjafs.

Nu för tiden får man väl oftast ett mail eller sms dock.

Man måste komma ihåg att poliser är myndighetspersoner som sällan drar sig för att ge böter om de "kan", oavsett hur j*vla banal och löjlig situationen är. Att bättra på statistiken är ALLT som betyder nåt för dem.

Han skrev dock under lappen så det kanske blir svårt att "vinna" i och med de
Det är nog så, dom ger ut böter för att många inte vet sina rättigheter osv så folk går med på det bara
Citera
2012-03-14, 12:22
Medlem
Man får väl t o m två månader på sig att köra med bilen innan den ska besiktigas på nytt?

Stora misstaget var att han skrev under böterna. Nu får han svårt att kunna vinna då han måste starta ett helt nytt "mål" för att få tillbaka sina pengar.
Citera
2012-03-14, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EIIer
Stora misstaget var att han skrev under böterna. Nu får han svårt att kunna vinna då han måste starta ett helt nytt "mål" för att få tillbaka sina pengar.

Ur en teoretisk synvinkel så finns det rent hypotetiskt en liten liten chans, men i verkliga livet så är han 100 procent rökt tyvärr. Han kommer inte komma ur detta i och med att han skrev under..
Citera
2012-03-14, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allakan
Du förstår inte riktigt, han åkte in till besiktningen för nån vecka sen, fick några 2or och med det körförbud men man får fortfarande köra bilen i 1 månad för att typ åtgärda 2orna eller nått sånt, han åkte sedan för att göra efterkontroll på bilen så att den slipper ha detta körförbud eller vad det är, och då kom polisen.

Jag har själv frågat dom på besiktningen om man får åka dessa veckor efter besiktningen och det säger dom att man får, så egentligen gjorde han inget fel, förutom att han svängde in 2 meter brevid vägen för att köpa spolarvätska.

Isåfall finns det ett väldigt enkelt sätt att lösa det på. Be din kompis titta på det första pappret från besiktningen, där framgår det, klart och tydligt, när körförbud inträder. Har körförbud inte inträtt är böterna felaktiga och kan därför överklagas till berörd tingsrätt.

Edit: Ordningsbotskungörelse (1968:199)
Övriga bestämmelser
16 § Får en polisman kännedom om att det finns skäl att pröva om ett godkänt föreläggande bör undanröjas, skall han eller hon underrätta åklagare om det. Förordning (2006:498).

17 § Har upphävts genom förordning (2006:498).

18 § Beslutar rätten om inhibition i ett mål om undanröjande av ett föreläggande, skall den myndighet vid vilken föreläggandet har utfärdats underrättas om detta. Myndigheten skall underrätta Rikspolisstyrelsen om beslutet.
Om ett föreläggande undanröjs, skall rätten underrätta den myndighet vid vilken föreläggandet har utfärdats, när beslutet vunnit laga kraft. Myndigheten skall underrätta Rikspolisstyrelsen om att föreläggandet har undanröjts. Rikspolisstyrelsen skall underrätta andra myndigheter som fått meddelande om föreläggandet. Förordning (1992:1029).

18 a § När någon bereds tillfälle att yttra sig över en ifrågasatt rättelse av ett godkänt föreläggande av ordningsbot, får det ske muntligen eller skriftligen. En skriftlig underrättelse skall delges, om det inte kan anses obehövligt. Förordning (1982:1128).

19 § Statistiska uppgifter lämnas enligt anvisningar som Brottsförebyggande rådet meddelar efter samråd med rikspolisstyrelsen. Förordning (1995:1064).

20 § Rikspolisstyrelsen bestämmer på vilket sätt och under vilken tid utfärdade förelägganden skall förvaras.
Närmare föreskrifter för verkställigheten av de bestämmelser i 48 kap. rättegångsbalken som rör föreläggande av ordningsbot meddelas av Rikspolisstyrelsen. I fråga om brott som avses i 4 och 9 §§ lagen (2000:1225) om straff för smuggling och försök till sådant brott får sådana föreskrifter även meddelas av Tullverket. I fråga om brott enligt 5 kap. 1 § sjötrafikförordningen (1986:300) får sådana föreskrifter även meddelas av Kustbevakningen. Innan någon av myndigheterna beslutar föreskrifter som berör någon av de andra myndigheternas verksamhetsområde skall de samråda med varandra. Förordning (2006:84).
Senast redigerad av drcharon.styx 2012-03-14 kl. 12:33.
Citera
2012-03-14, 12:53
Medlem
RedBats avatar
Har själv blivit stannad med en f.d Van jag ägt. Den hade varit avställd i 3år innan jag rustade upp den.
Blev givetvis stannad och hade en hätsk diskussion med länsman innan jag fick åka vidare MED poliseskort till besiktningen.

Jag var i samma sits som TS, men jag vägrade skriva på någon lapp och sa klart och tydligt till polisen att jag åker snart och skiter i dig länsman. Besiktningen låg 1km bort.

Måste väl gå ordna så att din vän slipper 1500kr böter bara för han behövde spolarvätska?
Citera
2012-03-14, 13:39
Medlem
svenskists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EIIer
Man får väl t o m två månader på sig att köra med bilen innan den ska besiktigas på nytt?

Det är inom en månad som du för köra med den efter besktning (om det nu blir ombesikting) sedan blir det körförbud på den. Som ovanstående har sagt så får man åka till/från besktningen/verkstaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in