2012-09-06, 20:14
Medlem
Solaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hybbe
Ganska liten stad, runt 50000 invånare. Men som jag sa, var enbart värt pga praktiken man fick i slutet av utbildningen, och jag skötte mig verkligen skitbra och kom in i jobbet snabbt så det gjorde det nog enklare för dom att anställa mig också.

Jag ska skriva för den här skiten imornbitti..och jag har FETEÅNGEST! Finns det verkligen ingen väg runt den här skiten? Jag vill ju helst inte bli av med bidraget men detta låter bara för hemst för att vara sant
Citera
2012-09-06, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solari
Jag ska skriva för den här skiten imornbitti..och jag har FETEÅNGEST! Finns det verkligen ingen väg runt den här skiten? Jag vill ju helst inte bli av med bidraget men detta låter bara för hemst för att vara sant

Sålänge du inte har något sjukintyg eller nåt är du tvungen att gå på skiten, jag själv sket i en annan utbildning för ett tag sen och blev då avstängd i 45 dagar. Vi var en skön grupp som gick där, vi alla kom ihop som goa kompisar så det var ganska chill att vara där så men man lärde sig absolut inget. Så ta och gå på den och hoppas du får praktik på stället du valde ut i slutet av den.
Citera
2012-09-07, 11:43
Medlem
Solaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hybbe
Sålänge du inte har något sjukintyg eller nåt är du tvungen att gå på skiten, jag själv sket i en annan utbildning för ett tag sen och blev då avstängd i 45 dagar. Vi var en skön grupp som gick där, vi alla kom ihop som goa kompisar så det var ganska chill att vara där så men man lärde sig absolut inget. Så ta och gå på den och hoppas du får praktik på stället du valde ut i slutet av den.

Jag är inte intresserad av någon praktik dock.. Vill bara fördriva tiden under 7-8 veckor tills jag börjar på mitt gamla jobb istället.. fyfan vad jag hatar af! Ingen logik what so ever
Citera
2012-09-30, 00:44
Medlem
Är Mirori verkligen till för äldre personer?
Vet en som är 64 år och ska börja där.
Vad säger man????
Citera
2012-09-30, 07:09
Medlem
En gång för länge sedan gick jag också till Miroi. Hade precis skrivit på en anställning som skulle påbörjas en månad senare då jag fick kallelse. Gick ju då dit för att få behålla min ersättning fram till första arbetsdagen. Hann väl gå dit två gånger och dessa två tillfällen på mindre än en timme vardera, så hann de presentera sig och företaget - och inte så mycket mer.

Jag börjar min anställning och någon månad senare ringer en av coacherna på Miroi och säger att jag skall sända ett arbetsgivarintyg från mitt dåvarande jobb - men det var tydligen bara för statistikens skull påpekade hon noga. Ja, jo hej på dig du. Är jag dum eller? inte? nej dåså. Fattar väl jag med att ni vill åt bonusen.

summa summarum: jobbet sökte jag på egen hand och anställning skrevs innan det ens Miroi existerade i min värld - och ändå tar de åt sig äran för att ha ordnat ett arbete till mig.

Nej, de fick inget arbetsgivarintyg av mig och således ingen bonus.
Citera
2012-09-30, 09:45
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillan6
Är Mirori verkligen till för äldre personer?
Vet en som är 64 år och ska börja där.
Vad säger man????

Miroi är väl till för alla i princip. Oavsett ålder, etnicitet osv. Undantaget de personer som har nedsatt arbetsförmåga eller något liknade och ska ha en annan aktivitet istället.
Citera
2012-09-30, 11:35
Medlem
Det är klart att MiROi inte blir särskilt bra om man som arbetssökande går in med inställningen att det kommer att vara dåligt. Då blir det en dålig insats eftersom resultatet av insatsen ligger helt på hur mycket man anstränger sig och vilken inställning man har till insatsen. Den vanligaste insatsen borde däremot vara:

http://miroi.se/coachning/jobb--och-...bildning?ID=41

Det finns olika insatser på MiROi, serviceutbildningen har jag aldrig hört om. Men betygen som beskrivs i tidigare inlägg får man se på samma sätt som internutbildningar. Det går att tippa vågskålen i en rekrytering med dessa utbildningar också.
Men den som tycker att riktiga betyg är bättre går det utmärkt att utbilda sig i Sverige eftersom utbildning de facto är gratis (kostnaden är din egenförsörjning). Till skillnad från andra länder där man måste betala allting själv.

Den som godkänner att delta i jobbgarantin för ungdomar accepterar också att ersättningen egentligen går till att kunna ta sig till aktiviteter (även om det finns en form av högkostnadsskydd i form av programresor). Att det kan handla om aktivitet på 40h i veckan och att man inte kan vara främmande för detta, att man tar ett arbete, vilket som helst för att bli självförsörjande (även om det finns viss reservation) eller som ligger till grund för att i ett senare skede bli självförsörjande (det kan t.ex. vara nyttigt att ha ett säljobb eftersom stora delar av näringslivet handlar om försäljning).

När AMW blev Arbetsförmedlingen fanns det med i styrdokumentet från April 2006 som i princip forttfarande gäller. Grundprincipen var hjälp till självhjälp och att arbetsförmedlingen i första hand skulle erbjuda självservice och stödja, stimulera och följa upp arbetssökandes och arbetsgivarnas egna initiativ. Ett mer omfattande och fördjupat stöd skulle förbehållas arbetssökande och arbetsgivare med störst behov och som enligt förmedlingens bedömning inte kunde klara sig med den service som erbjöds via Internet, kundtjänst eller arbetsförmedlingens kundarbetsplatser.

Vision: arbetsförmedlingen – leder till arbete

Till detta kommer ett egetansvar, jobbgarantin för ungdomar är ett erbjudande som man accepterar för att man upplever att man har behov av att hitta sysselsättning och då finns hjälp genom kompletterande aktörer som regeringen har ansett att Arbetsförmedlingen skall använda sig av. Oavsett finns här hjälp att få, och ni som säger att ni har lite intervjuer på gång och så; för att knyta ihop säcken: säg det till era handledare, så får ni lite stöttning och coachning som kan vara bra och viktigt innan intervjun.
Citera
2012-10-01, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PokemonPablo
Hej Flashback! Jag har också nu blivit skickad till Miroi efter att ha varit inskriven i Arbetsförmedlingen i 100 dagar eller vad det är. Under tiden jag varit inskriven så har man berättat för mig att kontakter är det viktigaste och att det är det man måste ha osv.

Jag har lyckats fixa en kontakt som nu erbjudit mig praktik på en webbyrå i Stockholm.
Jag träffade min handläggare (fick en ny av någon outgrundlig anledning, fick inte ens veta om det) idag och hon berättade för mig att om jag ska ha en praktik genom Arbetsförmedlingen och det finns ingen chans för jobb på företaget efter praktiken är slut så måste jag vara inskriven i jobbgarantin och för att vara det så måste jag gå den där sex veckors (tror det var 6) kursen eller vad fan det är för något så jag kan lära mig skriva cv och söka jobb. När jag gått den så ska jag tydligen få kunna praktisera. Hon sade även att om man praktiserar i annan ort så kan man inte praktisera lika länge som om det vore i orten jag nu bor i (bor drygt 40 mil från Stockholm). Detta tycker jag låter väldigt konstigt och ärligt sagt så känns det som slöseri på både min och Mirois tid då jag enbart kommer gå där för att få praktisera. Jag mailade min förra handläggare som jag tycker mycket om och frågade om det är så det fungerar och om det går att gå genom Stockholms Arbetsförmedling så att jag kan få så utförlig praktik som möjligt. Hon är väldigt engagerad och tar faktiskt sin tid att lära känna folket hon ska hjälpa, till skillnad från min nya som inte verkade lyssna på det jag hade att säga och bara tjötade på om att jag ska börja söka jobb.

Är det någon annan som sökt praktik genom Arbetsförmedlingen? Isåfall, behövde ni också gå igenom den här processen? Kunde ni praktisera i en annan ort och inte behöva korta ner praktiken enbart för att det är någon annanstans?

Tack på förhand och ha en fortsatt trevlig eftermiddag!

Edit: Såg nu att den här posten inte haft så mycket poster på sistone och ursäktar i förväg om jag i onödan bumpat upp den, men behöver verkligen klura ut hur hela den här processen fungerar då jag nu läst igenom tråden och Miroi bara blir flummigare och flummigare.

Det kan tyckas onödigt att du tar upp Mirois tid enligt dig själv. Du skulle likväl kunna säga att det är onödigt att gå till arbetsförmdlingen då du tar upp deras tid.

Systemet är inte skapat för dig som ungdom och arbetssökande, systemet är skapat för externa aktörer som ska kunna tjäna pengar på dig som ungdom, så Miroi tar hjärna hand om dig och låter dig sitta av tiden, även om det inte kommer leda till ett skit. Enligt svenska staten så ska du aktiveras och då ska du ta dig till Miroi varje dag på din sketna utvecklingsersättning som knappt räcker till busskort, bara för att, oavsett hjärntvätt, depression eller whatever.

Miroi ser inga problem att ha dig där, de får betalt för detta av svenska staten och avvarar mer än gärna en stol i sina lokaler för arbetet med att pricka av dig på en närvarolista som de sedan kan skicka till AF, pengarna trillar då in på chefernas konton och själv så får du inte en praktikplats i slutändan .

De enda som tjänar på att du blir placerad i en stol på Miroi är arbetsförmedlarna och de externa aktörerna samt deras anställda. Skulle inte du vara där eller besöka AF så hade dessa personer inte haft dessa jobb. Låtsasanställningar rakt av.
Citera
2012-10-02, 19:46
Medlem
MIROI är mer eller mindre ännu ett "Vuxendagis", syndikatet drivs av yrkeskriminella banditer utan samvete som tjänar grova skattepengar på stackare som det inte gått spikrakt för.
Sådana här organisationer har funnits sedan 90-talet i olika skepnader, avslöjas en så ploppar det snart upp två nya.
Det som verkar vara gemensamt för dem är att de verkar synnerligen svåra att få bort oavsett om statsstyret är rött eller blått.
Citera
2012-10-19, 08:45
Medlem
LegalizeMuckbucks avatar
Även jag går på miroi och kan säga att ett större vuxendagis får man leta efter. Det enda vi gör är att sitta vid datorn och söka jobb, det vill säga om du lyckas få en för det räcker inte till alla. Och blir du utan så får du snällt sitta där och kolla in i väggen medans du väntar på att sluta.
Citera
2012-10-19, 08:45
Medlem
LegalizeMuckbucks avatar
Även jag går på miroi och kan säga att ett större vuxendagis får man leta efter. Det enda vi gör är att sitta vid datorn och söka jobb, det vill säga om du lyckas få en för det räcker inte till alla. Och blir du utan så får du snällt sitta där och kolla in i väggen medans du väntar på att sluta.
Citera
2012-10-19, 08:56
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LegalizeMuckbuck

Jag fattar inte varför man inte skaffar fler datorer i sådana fall, alternativt kör med andra aktiviteter eller har mindre grupper så att alla får varsin dator. Jag menar, hur givande är det för folk att sitta på en stol och stirra in i vägen x antal timmar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in