2012-05-04, 00:48
Medlem
Yuyitos avatar
Är det nån som vet vem som äger MIROI nu och hur det ligger till med deras samarbete med Af? Det verkar som om de tvingar arbetslösa människor att gå till deras "coacher", som bara har några veckors utbildning i "coaching". För mig låter det som fusk...tacksam för tips!
Citera
2012-05-08, 14:51
Medlem
Nu är jag inne i 3e veckan och det måste ju vara sämsta skiten ever, jag trodde man skulle få någon slags utbildning, men än så länge har vi bara lekt lekar typ charader som gruppuppgift, skriva personligt brev som man måste läsa upp inför hela klassen, hur ens kroppshållning och utstrålning är och hur man "tar fram sitt bästa jag" och liknande. Detta ska ja göra i 8 veckor, sen ska man tydligen skicka ut sitt personliga brev/cv som man knåpat ihop på miroi till arbetsplatser och praktikplatser...Enda + är att det bara är ungdomar 17-22 år i min grupp. Kan väl lika gärna fortsätta gå detta, har ju inget bättre för mig men jag hade högre tankar om det, och jag är riktigt besviken...Som någon annan i min grupp sa "detta är ju som nån jävla terapi"
Citera
2012-06-11, 07:31
Medlem
Ska starta på skiten jag med men efter vad jag läst här blev det inte lika interesant längre
Citera
2012-07-05, 22:39
Medlem
Schibsteds avatar
Oh mama! Skulle också ha "börjat" på skiten, men efter att ha varit på intro så kan AF behålla sina 3200 kr /m. Otroligt hur man kan utnyttja människor med staten som bidragsgivare bara för att gömma folk i statistiken. Det är fan skrämmande!!!

Behöver varken pengar eller att lägga tid på sådant strunt.
Citera
2012-07-18, 19:08
Medlem
Intelligenss avatar
Jag vikarierar som lärare och nu på sommaren blir det därför inga jobb så jag går nu i sommar på kurs genom hos miroi i Hudiksvall (dock inte direkt frivilligt utan mer eller mindre tvingad av arbetsförmedlingen).

Vi var igår ca 35 kursdeltagare i ett för så många alldeles för litet rum. klockan 9:30 t blev vi utskickade på stan i grupper på fyra och fyra med uppdrag att gå in i affärer och titta på de som jobbar där för att se hur de bemöter kunder. Kursledarna hade tydligen missat att nästan ingen affär i lilla Hudiksvall öppnar först efter klockan 10:00.

För två veckor sedan när jag var in bestod den dagens ”kurs” i att vi skulle sitta där och se en dålig svensk långfilm ("Underbar och älskad av alla", en komedi som handlar om en arbetslös wannabe-skådespelerska som ljuger till sig en roll på dramaten) och relatera till oss själva.
En kvinna skällde då ut kursledarna för att hon hade varit tvungen att lämna sina barn på fritids tidigt på morgonen för att åka in och se en jävla film (jag önskar att hon hade slagit till dem för det hade de fan förtjänat).
Några av de andra dittvingade kursdeltagarna reste sig och gick i protest och jag hade gjort detsamma om jag inte hade haft möte med min handledare där direkt efteråt (gick ut och rökte istället).
Kursledarkärringarna satt och åt popcorn och skrattade genom hela filmen medan resten antingen satt helt tysta eller sov genom skiten.

Efter att nu har gått deras kurs några veckor kan jag konstatera följande 4 saker om MIROI:
1. För att få arbeta på MIROI så måste man ha asbergers.
2. För att få arbeta på MIROI så måste man vara inkapabel till att tänka utanför korkade scheman som inte stämmer.
3. För att få arbeta på MIROI så måste man gå på crystal meth så att man totlalt förlorar verklighetsuppfattningen.
4. För att få arbeta på MIROI så måste man tydligen vara helt jävla dum i huvudet.
Citera
2012-09-05, 15:30
Medlem
LadyCerises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intelligens
Efter att nu har gått deras kurs några veckor kan jag konstatera följande 4 saker om MIROI:
1. För att få arbeta på MIROI så måste man ha asbergers.
2. För att få arbeta på MIROI så måste man vara inkapabel till att tänka utanför korkade scheman som inte stämmer.
3. För att få arbeta på MIROI så måste man gå på crystal meth så att man totlalt förlorar verklighetsuppfattningen.
4. För att få arbeta på MIROI så måste man tydligen vara helt jävla dum i huvudet.

Haha, stämmer så jävla bra! Fyfan jag hatar skiten, eller gick där några veckor innan jag sa "fuck it" kan lika gärna söka jobb hemifrån istället för att sitta där och ruttna bort hela dagarna och lyssna på nonsens.
Citera
2012-09-05, 15:56
Medlem
scroshs avatar
Även jag har drabbats av Mirois inkompetens. Personalen var dock väldigt hjälpsam och väldigt trevliga men upplägget och uppgifterna var helt efterblivet.

Det var föreläsare minst 2-3 gånger/vecka där det snackades om att öppna eget och hur underbart det var. Lönt att säga att det var EN person i hela gruppen som var intresserad av att öppna eget... Men där fick man sitta som en jävla idiot och lyssna på när någon klimakterie-kossa berätta om sitt superbra företag som var helt underbart.

Nej, FYFAN för AF & Miroi.
Citera
2012-09-05, 17:05
Medlem
Hej Flashback! Jag har också nu blivit skickad till Miroi efter att ha varit inskriven i Arbetsförmedlingen i 100 dagar eller vad det är. Under tiden jag varit inskriven så har man berättat för mig att kontakter är det viktigaste och att det är det man måste ha osv.

Jag har lyckats fixa en kontakt som nu erbjudit mig praktik på en webbyrå i Stockholm.
Jag träffade min handläggare (fick en ny av någon outgrundlig anledning, fick inte ens veta om det) idag och hon berättade för mig att om jag ska ha en praktik genom Arbetsförmedlingen och det finns ingen chans för jobb på företaget efter praktiken är slut så måste jag vara inskriven i jobbgarantin och för att vara det så måste jag gå den där sex veckors (tror det var 6) kursen eller vad fan det är för något så jag kan lära mig skriva cv och söka jobb. När jag gått den så ska jag tydligen få kunna praktisera. Hon sade även att om man praktiserar i annan ort så kan man inte praktisera lika länge som om det vore i orten jag nu bor i (bor drygt 40 mil från Stockholm). Detta tycker jag låter väldigt konstigt och ärligt sagt så känns det som slöseri på både min och Mirois tid då jag enbart kommer gå där för att få praktisera. Jag mailade min förra handläggare som jag tycker mycket om och frågade om det är så det fungerar och om det går att gå genom Stockholms Arbetsförmedling så att jag kan få så utförlig praktik som möjligt. Hon är väldigt engagerad och tar faktiskt sin tid att lära känna folket hon ska hjälpa, till skillnad från min nya som inte verkade lyssna på det jag hade att säga och bara tjötade på om att jag ska börja söka jobb.

Är det någon annan som sökt praktik genom Arbetsförmedlingen? Isåfall, behövde ni också gå igenom den här processen? Kunde ni praktisera i en annan ort och inte behöva korta ner praktiken enbart för att det är någon annanstans?

Tack på förhand och ha en fortsatt trevlig eftermiddag!

Edit: Såg nu att den här posten inte haft så mycket poster på sistone och ursäktar i förväg om jag i onödan bumpat upp den, men behöver verkligen klura ut hur hela den här processen fungerar då jag nu läst igenom tråden och Miroi bara blir flummigare och flummigare.
Senast redigerad av PokemonPablo 2012-09-05 kl. 17:17.
Citera
2012-09-05, 20:20
Medlem
Intelligenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCerise
Haha, stämmer så jävla bra! Fyfan jag hatar skiten, eller gick där några veckor innan jag sa "fuck it" kan lika gärna söka jobb hemifrån istället för att sitta där och ruttna bort hela dagarna och lyssna på nonsens.

Jag ville hellre ha praktik men fick som krav av arbetsförnedringen. Gå kurs hos miroi eller bli av med ersättningen.
Jag kan utan att överdriva eller ljuga säga rakt ut deras kurser hittils inte varit något annat än ett dåligt skämt och en stor besvikelse. Kurserna är ett hån.

Först och främst är det på tok för många deltagare med på kurserna, nu i sommar har vi ibland varit upp till 55 kursdeltagare som har fått trängas i ett rum som är alldeles för litet för så många och det har då även blivit väldigt dålig luft.
De är dessutom väldigt dåliga på att informera deltagare om ändringar i schemat och ändring av dagar vilket har resulterat att många har åkt in helt i onödan när det inte ens har varit någonting. Många av oss åker över 6-7 mil för att ta oss dit.

Med tanke på att MIROI tjänar pengar på varje kursdeltagare som arbetsförmedlingen sänder dit är det skamlöst att de kan hålla på såhär. Det är helt otroligt hur de kan utnyttja människor med staten som bidragsgivare bara för att gömma folk i statistiken. Det är uppenbart att de tar in mer folk än de kan hjälpa plus att kurserna är nonsens. Det är skrämmande och kan inte stå rätt till. De gör sig verkligen förtjänta av benämningen "vuxendagis" då deras kurser mest verkar gå ut på att idiotförklara vuxna människor med meningslösa kurser som aldrig kan leda till ett jobb.
Citera
2012-09-05, 21:30
Medlem
Jag gick också serviceutbildning på Miroi, läraren läste innantill varje lektion och man lärde sig i princip ingenting. Det enda positiva från utbildningen var att man fick praktik i 6 veckor, jag valde Clas Ohlson där jag senare fick anställning.
Citera
2012-09-05, 23:07
Medlem
LadyCerises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hybbe
Jag gick också serviceutbildning på Miroi, läraren läste innantill varje lektion och man lärde sig i princip ingenting. Det enda positiva från utbildningen var att man fick praktik i 6 veckor, jag valde Clas Ohlson där jag senare fick anställning.

Jag hoppade av den efter halva, tyvärr har jag en tendens att göra det när saker uttråkar mig och inte alls är stimulerande, vill helt enkelt bara ha ett jobb, helst igår! Bor du i en liten eller stor stad? Här vart jag bor känns det svårt att få jobb efter praktik vad jag har hört.
Citera
2012-09-06, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCerise
Jag hoppade av den efter halva, tyvärr har jag en tendens att göra det när saker uttråkar mig och inte alls är stimulerande, vill helt enkelt bara ha ett jobb, helst igår! Bor du i en liten eller stor stad? Här vart jag bor känns det svårt att få jobb efter praktik vad jag har hört.

Ganska liten stad, runt 50000 invånare. Men som jag sa, var enbart värt pga praktiken man fick i slutet av utbildningen, och jag skötte mig verkligen skitbra och kom in i jobbet snabbt så det gjorde det nog enklare för dom att anställa mig också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in