2012-03-13, 12:53
Medlem
Hej, jag har varit arbetslös i 4 månader och blivit inskriven på ungdomsgarantin. Får några slantar i månaden, sitter hemma och söker jobb, har några intervjuer på g osv.

Hur som helst var på ett möte hos AF för ett tag sen, och tydligen så kan jag inte fortsätta söka som jag gör utan jag behöver en jobb-coach.. så jag skrev under papper att jag går med på att börja på "miroi" blev kontaktad i veckan och fick lite info. Enligt handläggaren på AF så är miroi 8.30-16.30 varje vardag, då kommer vi till min fråga, vad fan håller man på med så pass länge på dagarna? Jag tänkte att dom kanske skulle styra mig mot rätt personer att kontakta osv, men vafan .. 8 - 16 vad är det?

Någon som har erfarenhet av "miroi" som kanske kan berätta hur det ligger till?
Citera
2012-03-13, 13:10
Medlem
Jag har gått på miroi från september till februari.
Jag tyckte det lät skitbra för jag skulle gå en "Serviceutbildning" på 22 veckor och får lära mig massa om försäljning osv. Det började med 8 veckor introduktion i olika ämnen, tex försäljning, turism, hotell, lokalvård. Detta innebar att en "lärare" stod med en powerpoint från 9-12 sen 13-15 varje dag och bara tjötade. Vi gjorde skittöntiga övningar och hade meningslösa disskutioner om varje ämne. Det var som om allt innehåll var riktad till nån som ALDRIG har jobbat innan. Och i min grupp hade vi mest äldre som har varit butikschefer och restaurangchefer.
Efter dessa 8 veckor gick man in i "FÖRDJUPNINGEN" där valde man en inriktning, Försäljning inom detaljhandeln, Hotell & Restaurang, Callcenter, Turism och ett par andra.
Jag valde Försäljning inom detaljhandeln. Jag blev indelad i en grupp med 3 andra. Vi fick en bok och en planering med uppgifter vi skulle skicka in till en distanslärare som skulle betygsätta skiten.
Det vi inte fick reda på förräns nu var att betygen inte är riktiga betyg! Så det spelade ingen roll vad vi gjorde för det räknades inte som riktiga betyg eller ämnen. Det enda vi skulle få var ett intyg att vi gått Serviceutbildning på Miroi. Och det har jag inte fått ännu.
Efter dessa 16 veckor skulle man ut på praktik i 6 veckor, vilket var det jag hade längtat efter. Det var det enda som var bra.
Jag trodde jag skulle få hjälp med att söka jobb och coachning, visst det fick jag. Men han behandlade mig som en skitunge, typ visade hur man skakade hand med folk(som om jag inte visste det), han tyckte att jag var för mycket på och framåt för att jag ville lämna in en spontanansökan på en mack istället för att söka praktik(antagligen för att dom förlorar pengar om jag slutade utbildningen).
Vissa andra i min grupp fick aldrig någon coachning alls.
Blev vi färdiga med uppgifterna innan klockan 15 då skulle vi ägna tiden åt "personlig utveckling". Mkay? Vad är det? tänkte jag då. Jo, då skulle man sitta och läsa böcker och självkänsla !
Ett tips jag har är att gå FAN INTE på miroi. Skaffa en vanlig praktik genom arbetsförmedlingen istället för den erfarenheten har du mer nytta av än miroi.

Ska du också gå serviceutbildning eller har dom sagt vad du ska göra?
Citera
2012-03-13, 13:20
Medlem
Shit.. haha nä det du gick igenom vill jag fan undvika. Nä alltså, jag vet inte. Min handläggare sa liksom, ah du kommer få lite jobb coachning osv blablabla. Tror inte jag ska börja någon "utbildning" eller så, men detta låter ju hemskt. För övrigt är jag inte intresserad av att praktisera heller, jobb med pengar ska det vara. Ah nä nu är jag ju jävligt rädd..

Den största anledningen att jag blev mer eller mindre tvingad att börja var väl för att jag behöver en heltids "aktivitet". Vägrade jag sedan att ta en sådan, så skulle dom sluta ge mig 3200 eller vad det är jag får varje månad. Tycker dock det är ganska härligt att vara hemma och söka jobb, lite semester typ..
Citera
2012-03-13, 13:42
Medlem
Okej men se till så att du får redig coachning då. Tipps på hur man kan förbättra cv o brev och sånt. Men fattar inte att det ska ta hela dagen 8-16?
Du har gått hemma i 4 månader, chansen till jobb ser ju inte så jättestor ut. Skulle det inte vara bra att ta en praktik på 4 veckor då, få lite erfarenhet och ännu en sak att skriva på Cvt? Det kan ju till och med vara så att det kan leda till jobb.

Hoppas du inte hamnar på samma skit som jag fick gå igenom bara.
Citera
2012-03-13, 13:46
Medlem
Nä det kanske är sant, bor i en liten skithåla så det är inte helt enkelt att få jobb. Jajo, kan ju vara bra med praktik men har praktiserat så himla mycket. Känns lite meningslöst men ah kan ju leda till jobb så kanske ska ta mig an det ändå..

Nä precis, vadå 8.30-16.30 det är ju helt absurt för att dem ska stå och läxa upp mig om hur man söker jobb.. riktigt störande. Haha nädu, hamnar jag på samma skit som dig så kan AF gott behålla sina 3200.
Citera
2012-03-13, 13:52
Medlem
Jag tror man har mer nytta av en praktik i arbetslivet än att sitta i någon lokal och lyssna på hur man ska söka jobb iallafall. Det har jag lärt mig från min tid från miroi :P
Lycka till!
Citera
2012-03-13, 20:54
Medlem
Har också gått på Miroi, men jag kan direkt säga för min del att det inte var så mycket coachning.
Fast det är väl olika från ställe till ställe kan jag tänka mig.
Du ska söka arbete under den tiden du är på Miroi. Det kan hända att de ansvariga på Miroi vill att du ska medverka när ett lokalt företag föreläser om att lyckas i arbetslivet. Tyvärr så sa de inget konkret om hur man kunde få in en fot i arbetslivet.
Citera
2012-03-14, 11:45
Medlem
Har precis börjat på den här skitgrejen Miroi i Göteborg. Att personalen ska kunna svenska där verkar inte vara ett krav, stället var ju fullpackat med mångkultur. Gick in till deras reception och där bakom står en kolsvart neger med sitt kaffe. Jag frågar honom vart jag ska gå för det är första dagen där för mig och jag skulle tydligen vara i en grupp. Självklart står han där som ett jävla frågetecken och mumlar nått skit som jag inte förstår, verkar fatta nada vad jag har frågat så jag antar att han inte kunde svenska. Han hämtade iallafall sin svensktalande kollega och den visade mig vart jag skulle vara.

Det var en liten informationsträff vad dom sysslade där med och så, de var också ett mångkulturellt företag men nationaliteter från hela världen (detta var ju ytterst viktigt att ta upp), vi skulle alla också självklart få jobb nu (äntligen), kände mig som om jag var 5 år, de behandlar ju en verkligen som om man inte vet vad ordet Jobb betyder ens. När jag går dit imorgon så känner jag mig allvarligt för att dra på mig min gula SD-skjorta och rakryggad sätta mig bakom bänken. Vad kommer hända tro ni? Kommer de slänga ut mig för jag sympatiserar med SD? Att vara SD och samtidigt gå deras mångkulturella kurs i deras mångkulturella lokaler med nationaliteter från hela världen (som de så stoltartat tog upp) kan väl inte gå ihop heller. Jag skulle säkerligen kunna få ett stort skadestånd också om det skulle bli så, inte kan man ju kränka människor för vilket parti de sympatiserar med och vad jag har på mig är min ensak.
Senast redigerad av TD-Mystic 2012-03-14 kl. 11:49.
Citera
2012-03-14, 14:07
Medlem
YES! Jag är fan gladast i världen just nu. Min handläggare på AF var sjuk så fick kontakta en annan tant, vilket var det bästa som hänt. Hon var hur go som helst, det hela slutade med att hon fixade en intervju åt mig och skiter det sig med det så ska jag få börja en bartenderutbildning via AF istället för miroi! Lyckan är hög.
Citera
2012-03-14, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TD-Mystic
Har precis börjat på den här skitgrejen Miroi i Göteborg. Att personalen ska kunna svenska där verkar inte vara ett krav, stället var ju fullpackat med mångkultur. Gick in till deras reception och där bakom står en kolsvart neger med sitt kaffe. Jag frågar honom vart jag ska gå för det är första dagen där för mig och jag skulle tydligen vara i en grupp. Självklart står han där som ett jävla frågetecken och mumlar nått skit som jag inte förstår, verkar fatta nada vad jag har frågat så jag antar att han inte kunde svenska. Han hämtade iallafall sin svensktalande kollega och den visade mig vart jag skulle vara.

Det var en liten informationsträff vad dom sysslade där med och så, de var också ett mångkulturellt företag men nationaliteter från hela världen (detta var ju ytterst viktigt att ta upp), vi skulle alla också självklart få jobb nu (äntligen), kände mig som om jag var 5 år, de behandlar ju en verkligen som om man inte vet vad ordet Jobb betyder ens. När jag går dit imorgon så känner jag mig allvarligt för att dra på mig min gula SD-skjorta och rakryggad sätta mig bakom bänken. Vad kommer hända tro ni? Kommer de slänga ut mig för jag sympatiserar med SD? Att vara SD och samtidigt gå deras mångkulturella kurs i deras mångkulturella lokaler med nationaliteter från hela världen (som de så stoltartat tog upp) kan väl inte gå ihop heller. Jag skulle säkerligen kunna få ett stort skadestånd också om det skulle bli så, inte kan man ju kränka människor för vilket parti de sympatiserar med och vad jag har på mig är min ensak.

Hahaha.. låter fan hemskt. Glad att jag slipper skiten, dock så tror jag inte det är särskilt "mångkulturelt" här på miroi då jag bor i en liten håla där dom inte ens sett en svart männsika
Citera
2012-03-14, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yyz1338
YES! Jag är fan gladast i världen just nu. Min handläggare på AF var sjuk så fick kontakta en annan tant, vilket var det bästa som hänt. Hon var hur go som helst, det hela slutade med att hon fixade en intervju åt mig och skiter det sig med det så ska jag få börja en bartenderutbildning via AF istället för miroi! Lyckan är hög.

Grattis! Fan vad kul!
Citera
2012-04-20, 20:58
Medlem
Jag blir lite orolig när jag läser detta, jag ska antagligen börja på Miroi serviceutbildning, jag har fått så lite info om det så vet ju knappt vad man får ut utav det, jag ville jobba inom lager och liknande och tydligen skulle detta va grejen då? För ja har ingen lust o blippa varor hela dagarna eller stå i en sketen klädbutik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in