Citat:
Ursprungligen postat av Merkantila
Visst skall rättvisa skipas, men till vilken kostnad som helst?
Nej, det är nog nu. Byken ska upp och tvättas offentligt till allmän beskådan. Och jag skiter faktiskt i vad det får för konsekvenser för dom inblandade. Magnus Lundberg har skott sig på andras bekostnad i hela sitt vuxna liv. Han är en parasit på samhällskroppen. Han har levt sitt liv enligt en
går det så går det-princip. Och det gick ju uppenbarligen bra, ända tills nu.
Jag tror inte det går att komma ifrån att samhället måste tillåta ett visst parasiterande. Precis på samma sätt som man inte kan ha ett fritt samhälle med fritt tänkande människor som gör egna val, och samtidigt utplåna brottsligheten. Mussolini fick bukt med maffiaproblemen genom att införa etnisk rensning och ställa alla brottslingar mot väggen och skjuta dom. Och ett sånt samhälle är det väl ingen som vill ha?
Samtidigt måste man ha lagar och regler som människorna bestämmer att det är ganska bra att följa och leva efter. Jag gillar att köra fort, men jag inser samtidigt att det där med hastighetsbegränsningar är ganska bra att ha. Framförallt framför skolor i rusningstrafik. Som individer böjer vi oss för gruppens bästa. Det innebär att folk gör personliga uppoffringar för saker dom tror kommer att gagna andra i det stora hela. När folk bryter mot dessa regler för egen vinnings skull, så är det ett hot mot hela systemets fortlevnad. Eftersom det bara funkar om alla faktiskt följer reglerna.
Det är därför som typer som Magnus Lundberg är så skadliga för samhället. Eftersom han inte bara skiter i systemet, utan hänsynslöst utnyttjar det till synes konsekvenslöst. Varför ska han om inte jag? Varför betalar jag skatt för, när han lever på att inte göra det? Varför ska jag följa reglerna, när jag bara får skit för det? Samtidigt som han skiter i det, och skrattar hela vägen till banken? Som samhällsmedborgare är det helt enkelt väldigt upprörande att följa hans kriminella gärning.
Magnus Lundberg kommer nu att lära sig den hårda vägen att följa samhällets lagar. Tre år i buren kostade det här honom. För att inte tala om alla dom sekundära kostnader för samhället han har kostat, i form av ex vis utebliven skatt och uteblivna arbetsgivaravgifter. Samt kostnaden för hela den här rättsprocessen. För mig är det ett billigt pris, eftersom alternativet är så mycket sämre. Det hela har också ett preventivt syfte, i form av avskräckande exempel för andra liknande kriminella opportunister.
Samhället måste stå upp och visa att detta inte är okej. Alternativet är kaos och anarki och ett samhälle där den starke överlever på den svages bekostnad. Det här landet har byggts upp med gemensama krafter, betalat av oss alla tillsammans. Och gillar man inte dom spelreglerna kan man flytta någon annanstans.