2012-09-28, 14:05
Medlem
SuperTeflons avatar
Ju mer jag sätter mig in i det här fallet, desto mindre gillar jag Grandiåsas roll. Hade hon inte varit och gnidit av fettet på Dr Brasas stafettpinne hade Dr Brasa antagligen ägt halva Umeå innerstad och redan haft 6 Ferarrisar i garaget. Ingen hade ifrågasatt att UL och han hade skimmat villiga landsting på både grädde och lite till.

Han kunde varit kungen av Umeå och hans barn kunde ha varit lyckliga. Själv kunde han jönsat runt uppe i Umeå och ingen skulle noterat hans psykopatiska sida. Några buckliga långmilare hade naturligtvis fortsatt att brinna, men var hittar man kompetensen i Umeå att stoppa sådana "bare nessesetives of life" om jag får fråga?

Tänk vad två siliconpattar kan ställa till med!

Nåja, vi tackar i alla fall för underhållningen!
Senast redigerad av SuperTeflon 2012-09-28 kl. 14:19.
Citera
2012-09-28, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperTeflon
Ju mer jag sätter mig in i det här fallet, desto mindre gillar jag Grandiåsas roll. Hade hon inte varit och gnidit av fettet på Dr Brasas stafettpinne hade Dr Brasa antagligen ägt halva Umeå innerstad och redan haft 6 Ferarrisar i garaget. Ingen hade ifrågasatt att UL och han hade skimmat villiga landsting på både grädde och lite till.

Han kunde varit kungen av Umeå och hans barn kunde ha varit lyckliga. Själv kunde han jönsat runt uppe i Umeå och ingen skulle noterat hans psykopatiska sida. Några buckliga långmilare hade naturligtvis fortsatt att brinna, men var hittar man kompetensen i Umeå att stoppa sådana "bare nessesetives of life" om jag får fråga?

Tänk vad två siliconpattar kan ställa till med!

Nåja, vi tackar i alla fall för underhållningen!
Ja det börjar bli en klassiker, med första hustrun som arbetar ihop till förmögenheten, och blir blåst på sin framtid av en blonderad blondin med silikon tuttar.
Citera
2012-09-28, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperTeflon
Jag tyckte det var dyrt dessutom att ta 180 000 för att sätta in 10.8 meter i en formel. Men vem är jag att veta hur långsamt och krångligt WSP arbetar? Prisvärt var det utan invändning enligt hovrätten som tyckte att vi skattebetalare inte kunde fått detta utfört billigare. Ingen offentlig upphanling här inte eller "billigaste läkemedelsprincip" som oftast drabbar oss som verkligen betalar skatt på riktigt. Att sätta in 10.8 meter i formeln och tolka resultatet kunde vem som helst med en internetuppkoppling gjort på några minuter. 180 000 SEK för detta är verkligen en rip-off. Det kryllar av fall i våra domstolar som handlar om lägre summor än 180 000 SEK, men om man lurar och pungslår rätten direkt är det tydligen helt ok ur det allmänna rättsmedvetandets synvinkel. Gå gärna in på din lokala ICA-butik och stjäl varor för 180 000 SEK och hänvisa till att skattebetalarna villigt står för notan fattar ni ungefär hur jag menar.

Jaa, en av anledningarna till att engagera sig i den här tråden var ju att bevaka sina intressen som skattebetalare, och det känns ju lite tudelat att följa processen nu och kanske måste det sättas i ett större perspektiv. Att Magnus verkar vara genomusel som medmänniska råder väl ingen tvekan om (eller? anti-antistalker) men hur är det med alla runtomkring typ UL, Åsa, S-Å, är dom så oskyldiga som dom vill framställa sig? Är dom allergiska mot livets goda som man kan köpa, för på egen hand skattebefriade medel?
Drar man det ännu längre så bör ju de ansvariga vid landstingen som förnekar sjuksköterskor en anständig lön, men gladeligen betalar stafettläkare ( utbildade för våra skattepengar)100.000-tals kronor i månaden samtidigt som dom tar tjänsteledigt ( eller inte!) från ordinarie jobb ( där man kanske får sätta in andra stafettläkare) också ställas till svars.
Och expertvittnen och advokater (btw om en advokat bara debiterar en kvart lägger dom på 100% moms då?) också utbildade för våra skattepengar skall dom få utpressa domstolarna med ohemula krav på ersättningar?
Visst skall rättvisa skipas, men till vilken kostnad som helst?
Skulle någon vanlig dödlig råka bli vittne till något gängrelaterat våldsbrott t.ex är det ju dennes skyldighet att ställa upp i en eventuell rättegång till minsta möjliga ersättning för förlorad arbetsinkomst även om de riskerar repressalier från de skyldigas omgivning, medans experterna skär guld med täljkniv för sina utlåtanden.
Personligen tycker jag nog att man skall använda de kommunalt anställda brandingenjörna (utbildade för skattepengar) som finns för dylika utredningar på redan skattefinansierad arbetstid, och nöjer man sig icke med det så får man bekosta en alternativ utredning själv.

Besviken skattebetalare
Citera
2012-09-28, 22:07
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merkantila
Visst skall rättvisa skipas, men till vilken kostnad som helst?

Nej, det är nog nu. Byken ska upp och tvättas offentligt till allmän beskådan. Och jag skiter faktiskt i vad det får för konsekvenser för dom inblandade. Magnus Lundberg har skott sig på andras bekostnad i hela sitt vuxna liv. Han är en parasit på samhällskroppen. Han har levt sitt liv enligt en går det så går det-princip. Och det gick ju uppenbarligen bra, ända tills nu.

Jag tror inte det går att komma ifrån att samhället måste tillåta ett visst parasiterande. Precis på samma sätt som man inte kan ha ett fritt samhälle med fritt tänkande människor som gör egna val, och samtidigt utplåna brottsligheten. Mussolini fick bukt med maffiaproblemen genom att införa etnisk rensning och ställa alla brottslingar mot väggen och skjuta dom. Och ett sånt samhälle är det väl ingen som vill ha?

Samtidigt måste man ha lagar och regler som människorna bestämmer att det är ganska bra att följa och leva efter. Jag gillar att köra fort, men jag inser samtidigt att det där med hastighetsbegränsningar är ganska bra att ha. Framförallt framför skolor i rusningstrafik. Som individer böjer vi oss för gruppens bästa. Det innebär att folk gör personliga uppoffringar för saker dom tror kommer att gagna andra i det stora hela. När folk bryter mot dessa regler för egen vinnings skull, så är det ett hot mot hela systemets fortlevnad. Eftersom det bara funkar om alla faktiskt följer reglerna.

Det är därför som typer som Magnus Lundberg är så skadliga för samhället. Eftersom han inte bara skiter i systemet, utan hänsynslöst utnyttjar det till synes konsekvenslöst. Varför ska han om inte jag? Varför betalar jag skatt för, när han lever på att inte göra det? Varför ska jag följa reglerna, när jag bara får skit för det? Samtidigt som han skiter i det, och skrattar hela vägen till banken? Som samhällsmedborgare är det helt enkelt väldigt upprörande att följa hans kriminella gärning.

Magnus Lundberg kommer nu att lära sig den hårda vägen att följa samhällets lagar. Tre år i buren kostade det här honom. För att inte tala om alla dom sekundära kostnader för samhället han har kostat, i form av ex vis utebliven skatt och uteblivna arbetsgivaravgifter. Samt kostnaden för hela den här rättsprocessen. För mig är det ett billigt pris, eftersom alternativet är så mycket sämre. Det hela har också ett preventivt syfte, i form av avskräckande exempel för andra liknande kriminella opportunister.

Samhället måste stå upp och visa att detta inte är okej. Alternativet är kaos och anarki och ett samhälle där den starke överlever på den svages bekostnad. Det här landet har byggts upp med gemensama krafter, betalat av oss alla tillsammans. Och gillar man inte dom spelreglerna kan man flytta någon annanstans.
Citera
2012-09-28, 23:19
Medlem
UACs avatar
Citat:
Personligen tycker jag nog att man skall använda de kommunalt anställda brandingenjörna (utbildade för skattepengar) som finns för dylika utredningar på redan skattefinansierad arbetstid, och nöjer man sig icke med det så får man bekosta en alternativ utredning själv.

Besviken skattebetalare
Det finns även många statligt anställda brandingenjörer på Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap, Boverket och SP (Sveriges tekniska forskingsinstitut).
Senast redigerad av UAC 2012-09-28 kl. 23:22.
Citera
2012-09-29, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UAC
Det finns även många statligt anställda brandingenjörer på Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap, Boverket och SP (Sveriges tekniska forskingsinstitut).
Se det visste jag inte, men dom borde väl kunna ha gjort utredningen på redan betald arbetstid?

Sedan några gamla surdegar:
Citerar mig själv från den 28 maj inlägg 4714
Citat:
Den stora frågan är istället om hela drömprojektet var realistiskt ekonomiskt från första början. Kanske skrev han/dom? på för snabbt, och oavsett vad byggnadsnämnden kom med för beslut, hade han/dom tagit sig vatten över huvudet! Jag tror fortfarande att hela nyckeln ligger i hans fastighetsimperiumhistostorik. Någonstans i bakgrunden finns det kompanjoner/ affärskollege/ långivare/ mentorer som sätter press på honom. Dock inga MC-gäng eller sk stalkare.

Kan det vara den här mannen Paolo Macchiarini, 53. Har han jobbat åt DrRent månne?
http://www.expressen.se/nyheter/varldskanda-kirurgen-greps-av-polis-i-italien/

Citerar mig själv från den 3 juni inlägg 5444
Citat:
Jag tror inte Sjöwall- Wallsjös fantasi hade räckt till att hitta på figurer som Morgan Månstråle mfl. Jag skulle snarare jämföra det med Steig Larssontriologin med sina fantasifulla figurer. Böcker, som när man väl kommit in i dom, inte kan lägga ifrån sig. T o m MC- gänget i böckerna skulle kunna vara det som Anti- stalk ville ha med.

Citat:
Ursprungligen postat av Lodjuren
Båda Stråh*arna (far och son) är folkbokförda i Göteborg. Sonen heter M*rg*n i mellannamn (förnamn). Sonen Str*hle stod som registrerad ägare för den aktuella bilen (Mercedes Benz 214, regnr GFS534) i 27 dagar sommaren 2007....//
Är dom här tomtarna oskyldigförklarade i fb-drevet?

Citerar mig själv från den 3 juni inlägg 5490
Citat:
Btw, den där piratroger skrev om någon slask, blev den bannad eller vad hände? För är det dynamit i FuPen, vad är det inte då slasken!

Piratroger är väl bara ett minne blott, men slasken? Var den inte offentlig eller var den t o m för känslig för flashback?
Citera
2012-09-29, 23:44
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Den stora frågan är istället om hela drömprojektet var realistiskt ekonomiskt från första början. Kanske skrev han/dom? på för snabbt, och oavsett vad byggnadsnämnden kom med för beslut, hade han/dom tagit sig vatten över huvudet! Jag tror fortfarande att hela nyckeln ligger i hans fastighetsimperiumhistostorik. Någonstans i bakgrunden finns det kompanjoner/ affärskollege/ långivare/ mentorer som sätter press på honom. Dock inga MC-gäng eller sk stalkare.

Jag har fått intrycket att Dr Brasa kanske förväntade sig att EF skulle gå med på att sätta ned köpeskillingen om hon erbjöds att slippa alla bekymmer som återuppbyggnaden av Harrykojan skulle ha inneburit då man får anta att en totalskada egentligen var det som eftersträvades med mordbranden. Hon skulle liksom efterskänka några miljoner till på köpeskillingen, eftersom tillträdet inte genomförts. Ett skambud skulle den redan prövade gamla damen i det närmaste välkomna och den elegante läkaren skulle komma som en räddare i nöden. Möjligtvis inte på vit häst, men i alla fall i landstingsägd vit rock som på BB-bilderna.

Jag tror att Dr Brasas mentor SÅL spelar en betydligt större roll i den här härvan än vad vi egentligen anar. Jag tror att det var SÅL som genomskådade att man genom att krångla till en fastighetsaffär mellan köpebrevets undertecknande och tillträdet kunde pruta många sköna slantar eftersom säljarna bara ville avsluta affären. En taktik som Dr Brasa nästan lyckades kopiera.

Den patologiska snålheten var således det motiv vi så länge eftersökt här i tråden för Dr Brasas agerande. Folke Grauer må vara en guru på transportköp, men knappast någon som fanns på Dr Brasas horisont när dunk efter flaska brandfarlig vätska skvättes runt i Harrykojan.

Försäkringsbolaget skulle sedan få vara med att finansiera Dr Brasas Danderydsbarackpalats,
producerad i Polen eller Egypten eller var som.

YEAH!
Citera
2012-09-30, 00:39
Medlem
Dr-Watsons avatar
Det skall bli mycket intressant att se vad som händer i nästa vecka, om köpet genomförs eller ej. Rent ekonomiskt, så borde väl ML:s verksamhet ha fått sig en rejäl törn, såvida inte Dråsa har fullt upp med att inkassera hyror, eller sälja av mindre lönsamma fastigheter för att frigöra kapital. Fastigheten Ugnen är väl inte så lönsam längre då Eriks såser flyttat. Fast där har kanske Dråsa öppnat en ljusskygg porrklubb istället, och det är därför det är så himla tyst om henne numera.

Det är väl tvivelaktigt om den fastigheten går att belåna mer än den redan är, och villan i Värmdö är väl också ganska högt belånad. Såvida han inte säljer av hela fastigheten i Sörfors, som han verkar vara ensam ägare till, och sätter exet och exbarn på fattighuset. Men där var väl inte bodelningen klar. Gör den karlen inget färdigt, utan röjer bara runt som en trimmad elvisp?

Jag ser det som helt uteslutet att han skulle få ett lån enbart med Scheinvillan som säkerhet, om han nu får några lån över huvud taget, i den sits han nu sitter. Det skulle vara med borgensmän då förstås.

Fast jag skulle vilja se den bank som ger lån till en kåkfarare, med eller utan borgen. Det får nog bli via bulvan i så fall.
Citera
2012-09-30, 10:11
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr-Watson
Det skall bli mycket intressant att se vad som händer i nästa vecka, om köpet genomförs eller ej. Rent ekonomiskt, så borde väl ML:s verksamhet ha fått sig en rejäl törn, såvida inte Dråsa har fullt upp med att inkassera hyror, eller sälja av mindre lönsamma fastigheter för att frigöra kapital. Fastigheten Ugnen är väl inte så lönsam längre då Eriks såser flyttat. Fast där har kanske Dråsa öppnat en ljusskygg porrklubb istället, och det är därför det är så himla tyst om henne numera.

Det är väl tvivelaktigt om den fastigheten går att belåna mer än den redan är, och villan i Värmdö är väl också ganska högt belånad. Såvida han inte säljer av hela fastigheten i Sörfors, som han verkar vara ensam ägare till, och sätter exet och exbarn på fattighuset. Men där var väl inte bodelningen klar. Gör den karlen inget färdigt, utan röjer bara runt som en trimmad elvisp?

Jag ser det som helt uteslutet att han skulle få ett lån enbart med Scheinvillan som säkerhet, om han nu får några lån över huvud taget, i den sits han nu sitter. Det skulle vara med borgensmän då förstås.

Fast jag skulle vilja se den bank som ger lån till en kåkfarare, med eller utan borgen. Det får nog bli via bulvan i så fall.

Vad säger avtalet, skall köpet vara genomfört senast idag (30/9) eller imorgon eller kan det dra ut längre på tiden?

Det är väl snarst så att han ser till att inget blir färdigt om det inte gynnar honom d.v.s. drar det till HD.
Citera
2012-09-30, 10:34
Medlem
Lodjurens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Vad säger avtalet, skall köpet vara genomfört senast idag (30/9) eller imorgon eller kan det dra ut längre på tiden?

Har uppfattat att det är 1 okt. Undrar vad ML åberopar för skäl om han skulle försöka senarelägga köpet/tillträdet?
Att huset inte är helt återställt? - kan det verkligen funka i så fall, det är ju framförallt hans fel att huset är i det skicket det är i.
Annat? Vad i så fall?

Citat:
Det är väl snarst så att han ser till att inget blir färdigt om det inte gynnar honom d.v.s. drar det till HD.
Ja, tänk om han skulle hävda att köpet inte kan genomföras i morgon (t ex för att huset inte är i det skicket det var i när han skrev på pappren i höstas). Tänk om han skulle anklaga EF för kontraktsbrott? Men det kan han väl ändå inte göra? Jag menar: t o m ML borde väl bedöma ett sådant tvisteprojekt som ganska lönlöst?

Om köpet inte blir färdigt i morgon så beror det kanske på att EF skulle acceptera att flytta fram det, men jag fattar inte vad hon har att vinna på det i så fall? Visste, man kanske skulle kunna göra en sån bedömning om man t ex tror att det ökat möjligheten att få hela köpet i hamn - men detta kan väl ändå inte EF tro? Alltså, jag bara spekulerar. EF kanske står på sig. Det är spännande att se hur det går nu.
Citera
2012-09-30, 12:33
Medlem
couguars avatar
Såg den här cachade sidan som visar några korta utdrag ifrån ÅW's tidigare mama-blogg (som numera är raderad) och följande rader blir verkligen intressanta att läsa med tanke på allting som detta läkarpar har sysslat med:

Citat:
"Ola Lindholm (visst heter han så i efternamn?)? Nu kanske kungen? Och miljontals dessförinnan. Ett av mina motton, eller principer här i livet är: ÄRLIGHET VARAR LÄNGST. Eller snarare; tala sanning. Ibland svider det att säga sanningen, eller man kan komma ”undan”. Men det gäller alltid bara... "

Skärmdump

O*a L*ndholm, kungen ........ och nu "kanske" även Dr Brasa?
Länken till YouTube-klippet: FBI Agent Explains How To Spot Liars som, vad jag förstår, ÅW har med i sitt blogginlägg känns ju passande ...

Vi får se hur "principfast" ÅW är när granskningen av eko-brott har kommit en bit på väg.
Senast redigerad av couguar 2012-09-30 kl. 12:37.
Citera
2012-09-30, 20:26
Medlem
wannabeboys avatar
Funderar lite på advokaternas roll i "planeringen" av möjliga "smitvägar" eller upplägg för att kunna dölja tilgångar etc, är det ngt som ex.vis TO har något att vinna på?
Edit: eller snarare bidrar med sin kunskap, inte för att få sin del av kakan
Senast redigerad av wannabeboy 2012-09-30 kl. 20:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in