2013-01-15, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lodjuren
...//Tycker inte att du bygger upp din spekulation ordentligt...//

Jag vet, det var lite provocerande men om möjligheterna och resurserna funnits att gräva lika djupt i bemanningsfakturorna/schemana är jag övertygad om att det hade upptäckts lika mycket fusk såsom med mätarställningarna på bilarna. Det är hans affärside oavsett om det är börsen, bemanning, bilaffärer eller fastigheter. Fusk Fusk Fusk. Hela tiden berika sig på fusk. Hoppas någon ärlig person inom de drabbade landstingen får för sig att nagelfara de här. Samt att uppbördsmän på berörda skatteenheter gör detsamma.
Citat:
Ursprungligen postat av Yoga-Millan
"... av samma skrot o korn som Magnus, utan kusin ..."

Skrot och korn - ja, men kusin med ... nej, (ingen har rättat den posten i den andra tråden bara) jag har kollat släktledet Familjen må härstamma långt tillbaka till samma ätt. Men dom tillhör inte den friherrliga ätten, jag har sett vilka hans föräldrar är, bor i en liten trist lägenhet i ett mindre attraktivt område.
Men skrot och korn räcker långt, och att dom där två herrarna har ett upplägg ihop tror jag verkligen
Sorry, förstod att det var för bra för att vara sant
Citat:
Ursprungligen postat av Zeke Warg
?..//Jag är skittrött på att ofta se denna tråd förekomma.
Förslag: Radera den!
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Instämmer helt. Det är ngt sjukt i denna låsning och detta intresse.
Ojojoj, det finns tusentals värre trådar här (tror jag) men jag läser inte dom. Ett tips kanske?
Citera
2013-01-15, 13:59
Medlem
Citat:
Kan fylla på med fler uppgifter om en kollad äldre bil:

DHX 786 (vit volvo v70 -98):
Ägare registrerad 26 sept 2005: I-L Forsl*nd (privatperson)
Ägare registrerad 2004-01-29: ML.
Ägare innan ML: Kvarndammen bilaktion Kungälv.

Mätarställning (enligt Bilprovningen):
12 494 mil - nov 2006
10 534 mil - juli 2005
8 359 mil - okt 2004
6 915 mil - juli 2003
3 990 mil - 2001

Besiktningsperiod för slutsiffra 6 är enligt bilprovningen juni tom oktober. Intressant att notera att sista besiktningen är gjord i november. Jag tror inte detta ändrats sedan 2006?
Citera
2013-01-15, 14:06
Medlem
Lodjurens avatar
Citat:
Kan fylla på med fler uppgifter om en kollad äldre bil:

DHX 786 (vit volvo v70 -98):
Ägare registrerad 26 sept 2005: I-L Forsl*nd (privatperson)
Ägare registrerad 2004-01-29: ML.
Ägare innan ML: Kvarndammen bilaktion Kungälv.

Mätarställning (enligt Bilprovningen):
12 494 mil - nov 2006
10 534 mil - juli 2005
8 359 mil - okt 2004
6 915 mil - juli 2003
3 990 mil - 2001

Citat:
Ursprungligen postat av Tallkris
Besiktningsperiod för slutsiffra 6 är enligt bilprovningen juni tom oktober. Intressant att notera att sista besiktningen är gjord i november. Jag tror inte detta ändrats sedan 2006?

Så är det (juni-okt). Och ibland kommer en bil in till kontrollbesiktningen efter att den egentligen skulle ha varit där (kanske på grund av sena reparationer, eller en avställning och sen ställs den på igen mm). Vet inte hur den nya privatpersonen F*rslund har gjort. Men det går ju att undersöka närmare om man vill veta mer, om bilen (ägd av annan än ML) exempelvis fick körförbud 1 nov 2006.
Senast redigerad av Lodjuren 2013-01-15 kl. 14:14. Anledning: tillägg
Citera
2013-01-15, 14:23
Medlem
henki420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Instämmer helt. Det är ngt sjukt i denna låsning och detta intresse.

Det som gör det så sjukt intressant är att den lille läkaren levererar. Hade inte ny brottslighet upptäckts på forumet, hade det inte varit hälften så spännande. Magnus står själv för underhållningen och gör allt för att det ska vara lätt att tycka illa om honom. Hade han gett fan i att skruva om bilarna innan han sålde dem vidare hade de senaste tio sidorna i den här tråden inte funnits.

Jag söker jämt efter den "andra" sidan. Ingen är genomond eller genomgod, men ML har hittills inte visat en enda mänsklig sida. Det är girighet som styr hans agenda.

edit typo
Citera
2013-01-15, 15:04
Medlem
Lodjurens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lekatt
http://www.scribd.com/doc/120103859/HAX342

Vad avser PB HAX342, svart V70 manuell med kula, den bil som körs ner av ML efter besöket i Umeå.
Inköpt 2011-12-01 från KVD AB. Besiktigad 2012-04-26. Mätarställning vid besiktning 49218 km.
Intressant att veta mätarställningen vid inköpet 2011-12-01.
Eftersom bilen är körd av Ni*se till en kompis företag i Boden för lagning! 75-80 mil för en lagning!
Bilen har då varit i ML:s ägo endast 2 månader. ML säger i förhör att han körde ner HAX342

Utdrag ur FupA
Ni*s har även kört ett
annat fordon som tillhör Ma*nus, det var en svart Volvo med manuell
växellåda. Den kör han till Luleå den 3 februari och han har också med ett släp.
Släpet körde han till Umeå och bilen till en kompis företag i Boden. Bilen
skulle dit för lagning.

Ni*s uppger att Ma*nus
hämtade nämnda bil samt släpet i Umeå den 24
februari. Syftet med att Ma*nus åkte till Umeå var att han skulle hämta bilen
plus släpet. Ma*nus flög till Umeå och packade en massa prylar som hade
funnits hos Ma*nus pappa på släpet.

Den bilen Lekatt, HAX342 (FUPa, s275) har mixtrad mätarställning (trådinlägg). Nummer fyra i vår granskning, som är en spin-off på bedrägeridomen 2012-06-26. Helt klart intressant att undersöka omfattningen av manipulerade mätare. För varje mätare kan det vara om inte bedrägeri (vid såld bil) så kanske förberedelse till bedrägeri? För varje bil där mätarställningen skruvas ner kan det handla om kanske 30 000 - 40 000 kr (eller mer), som bilen "fusk-ökar" i värde vid en försäljning eller inför en försäljning. Fyra bilar avslöjade de senaste fyra dygnen i tråden.

Boden. Tycker Boden dyker upp ofta i tråden. Är det där som mätarställningarna fixas? Tänker även på bilverkstan i Nacka, där bedrägeribilen AYB207 lagades november 2010. Men den kan ju ha blivit transporterat till Boden dessförinnan. ML registrerades som ägare 2010-06-29 så han har väl haft tid att ta en sväng norrut innan nov 2010.

Men man undrar ju var mätarställningarna fixas. Eller är det något den händige klarar själv? (kanske har nämnts tidigare i tråden)

Intressant omkring den 24 feb 2012: mordbrännarbilen JJN400 har en manipulerad mätarställning precis som bilen HAX342, som kördes ner från Umeå söndagen (?) efter mordbranden. Inom loppet av ett par dygn använder sig ML av två olika fordon med mixtrade mätarställningar.

En annan sak som har upptäckts i trådanvändarnas granskning är att den första mixtrade mätarställningen noteras 2009. Undrar om bildoktorn inledde sin mätarställningskarriär när kirurgkarriären stannade av 2008-12-31 eller om det finns ännu äldre mätarställningsfiffel?
Senast redigerad av Lodjuren 2013-01-15 kl. 15:07.
Citera
2013-01-16, 11:04
Medlem
T5631-12 protokoll muf 2013-01-10, skadestånd Trygg-Hansa

Ur domen, maskad:
Citera
2013-01-16, 11:26
Bannlyst
Efter att ha läst protokollet från den muntliga förhandlingen (Tack, 'Snedbankskalle'!), så är det nästan att jag vågar skriva:
"-Everybody loves a fighter"

För när alla vanliga dödliga hade varit uträknade ur matchen, så reser sig ML på "..nine,.." och tycks vara uppe i ringen igen!
Sanslöst!

Han medger naturligtvis inte eldandet, "men om det nu var jag, så var jag enligt Grauers ägare till fastigheten och därför har Trygg-Hansa nästan kränkt mina mänskliga rättigheter"...!

Jag ser med motvillig tjusning fram emot just den framtida processen!
ML ./. TH
Biljetter, -någon?
Citera
2013-01-16, 11:43
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snedbankskalle
T5631-12 protokoll muf 2013-01-10, skadestånd Trygg-Hansa

Ur domen, maskad:
Helt väntade invändningar från ML. En biträdande jurist har fått knäcka litet i biblioteket och kunnat glädja sig åt att få damma av några latinska sentenser som koms ihåg från juristlinjen.

Hur som helst finns det ett väsentligt feltänk i svaromålet och det är att EF skulle tjäna något på branden. Även om köpeskillingen skulle kunna bli högre vid en ny försäljning spelar det ingen som helst roll eftersom det inte är eventuell skillnad mellan två köpeskillingar som styr skadans storlek. EF behöver över huvud taget inte sälja huset utan kan naturligtvis om hon skulle önska istället behålla det. I det läget är det ganska uppenbart att hon lidit en skada. Motsatsen skulle innebära att hon inte har rätt till ersättning för branden eftersom hon teoretiskt skulle kunna sälja huset för en högre köpeskilling. Att komma dragandes med den har typen av invändning vittnar om en låg nivå på de juridiska kvalifikationerna hos MLs ombud.
Citera
2013-01-16, 12:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Helt väntade invändningar från ML. En biträdande jurist har fått knäcka litet i biblioteket och kunnat glädja sig åt att få damma av några latinska sentenser som koms ihåg från juristlinjen.

Hur som helst finns det ett väsentligt feltänk i svaromålet och det är att EF skulle tjäna något på branden. Även om köpeskillingen skulle kunna bli högre vid en ny försäljning spelar det ingen som helst roll eftersom det inte är eventuell skillnad mellan två köpeskillingar som styr skadans storlek. EF behöver över huvud taget inte sälja huset utan kan naturligtvis om hon skulle önska istället behålla det. I det läget är det ganska uppenbart att hon lidit en skada. Motsatsen skulle innebära att hon inte har rätt till ersättning för branden eftersom hon teoretiskt skulle kunna sälja huset för en högre köpeskilling. Att komma dragandes med den har typen av invändning vittnar om en låg nivå på de juridiska kvalifikationerna hos MLs ombud.

(Min fetning)

Ja, den självutnämnde ringdomaren 'Bohlwinkel' har nu förstört all spänning i matchen ML ./. TH.
Trist.
Citera
2013-01-16, 12:19
Medlem
henki420s avatar
Det är orimligt att Magnus ska betala för TH lyxrenovering utan att ha godkänt den i förväg. Han hade kunnat göra jobbet mycket billigare själv och utan att fastigheten steg i värde. ha ha ha

Men hur kan han tro att en ny domstol skulle fria honom på de punkter som både TR och HR har dömt honom skyldig? Vad har han att vinna på den här rättegången? Hoppas han att TH ska lessna och gå ner i sitt krav?
Citera
2013-01-16, 12:41
Medlem
snowbells avatar
Det verkar som om ML haft norrlänska byggjobbare på sin svarta lönelista.
Enligt medier i norr ska 2 st bodensare eftertaxeras med drygt 500k respektive 200k.
Någon som vet vad de arbetat med åt ML, och vilka de är?

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=98&artikel=5410309
Citera
2013-01-16, 12:45
Medlem
Det är inte enkelt att processa när man är dömd för mordbrand och motparten är ett försäkringsbolag. Dr Brasa kämpar på, med all rätt då man vet aldrig hur det går i domstolarna.

Han lyckades få ner sitt nuvarande straff till 3 år, genom olika förnyande och lärorika resonemang. Vi har alla blivit roade och överraskade över hur det kan gå.

Min uppfattning är att försäkringsbolaget återställt byggnaden i begränsad omfattning. De har sanerat och vädersäkrat byggnaden, så mycket som motsvarar det som en köpare skulle ha gjort vid en totalrenovering. Antagligen var det dags för nytt kök och nya badrum. När hävningen genomfördes kunde inte Drbrasa fullfölja sin del, då fastigheten inte var samma skick som vid köpet. Reparationerna ser jag som en åtgärd som möjliggjorde ny försäljning.

Summan är hög, men det blir väl så när det skall skattas och momsas. En prisbild som blir ny för Drbrasa att acceptera. Jag finner det märkligt att försäkringsbolaget inte har med dokumentation från början, på förberedande förhandling. Fakturor och prisberäkningar är ju vad saken handlar om, då det trots allt rör sig om stora belopp att styrka.

Drbrasa är dömd för att ha orsakat branden och därmed anses han ha orsakat skadan. Drbrasa menar att ett intyg från Grauers borde väga tyngre än hur lagen skall tolkas, samt den omständigheten att han sitter inne för mordbrand.

En framgång för Drbrasa skulle bli orimlig, då det skulle insinuera till att han är felaktigt dömd för mordbrand, då skadeståndsrätten är tydlig. Den som orsakat skada är skadeståndsskyldig.

Det är uppenbart att Drbrasa försöker pruta ner beloppet och det blir upp till försäkringsbolaget att styrka alla utgifter med dokumentation och bra förklaringar från sakkunnig som styrker varje kostnad.

Drbrasas ekonomi är nu pyrd, och det är förklaringen till ansökan om kvarstad. Ett civilmål kan dra ut på tiden och ju längre tiden går ju mindre pengar kommer det finnas kvar att hämta. Drbrasa vill fördröja genom olika invändningar. Han påstår att han inte orsakat någon skada genom att förminska motpartens ansträngningar som räddat situationen för säljaren. En fuling som var förväntad. Eftersom han är dömd för mordbrand ser jag på säljaren som ett brottsoffer, som trots allt lyckats minska sina skador.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in