Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Ja, fast nu var det inte det mitt inlägg syftade på. Utan snacket om att försäkringsbolaget skulle ha betalat ut 4.7 miljoner till EF som därefter stoppat pengarna i egen ficka utan att kosta på huset särskilt nämnvärt. Och visst, huset ser inte ut som om någon inversterat närmare fem mille i det. Däremot kan summan om 1.1 miljoner mycket väl stämma överens med det arbete som lagts ned. Och det är ju inte så att försäkringsbolag är kända för att slänga pengar efter folk. Dom har väl säkrat summan till den nivån, men håller inne med resten av betalningarna till nya instruktioner kommer. Dom är säkert villiga att deala med den nya ägaren om att gå ned i ersättning mot vissa jämkningar. Som sagt, det skulle ju vara huvudlöst dumt att kosta på det där huset pengar innan man vet dess framtida öde.
Jag upplever inte att det finns ett motsatsförhållande här, eller att vi (tråddeltagare) tror olika.
Försäkringsbolaget har räknat ut att skadan kostar 4,8 miljoner.
På något sätt ska/kommer alltså 4,8 miljoner användas.
1,1 av dessa har betalts till en byggfirma (Pe
hab. Lite ironiskt för de som läst tråden noggrant på sista tiden. Friends, 42-, osv).
3,7 kvar....
Mest optimalt för EF: Köparen betalar 11,5, struntar i skicket och river huset. Typ. EF får 3,7 kontant.
(EF har då fått 15,2 för huset).
Lagom optimalt för EF: Köparen betalar 11,5 och disponerar X från försäkringsbolaget för att renovera efter köparens eget tycke och smak. (Man vill ju inte att linoleum-mattan får en ogynnsam kulört...)
(EF har då fått 11,5 för huset).
Också lagom optimalt för EF: Köparen prutar ner huset till (t ex) 8, men EF nyper kontantersättningen (=resten av försäkringsersättningen).
(EF har då fått 11,7 för huset).
Minst optimalt för EF: Köparen tycker att han ska få det som är kvar av försäkringsersättningen, nämligen 3,7 miljoner. Dessutom prutas huset ner till, ehhh, 10.
(EF har då fått - AHA - 10 för huset).
Jag har börjat misstänka att alla blandar ihop försäkringsersättningen med vad EF får betalt för huset.
Olika pilsner. Skadan värd 4,8. Får jag som köpare med mig värdet 3,7 i renoveringspengar, så är jag per definition beredd att betala 3,7 miljoner mer för huset.
Attention, Sir Winston!
Om jag kör och krockar med min bil så kan försäkringsbolaget säga:
"Att repa din ram-sneda gamla Volvo skulle kosta 100 000 kr, men marknadsvärdet är inte mer än 75 000 kr. Här har du 75 000 kr. Vilket konto vill du att vi sätter in pengarna på?"
Som en kul jämförelse så är Gyllensmurfs hus värt 4 000 000 ca kr.