2012-09-27, 15:59
Medlem
Dagboksblad underhållstvisten.
Citera
2012-09-27, 16:11
Medlem
Lodjurens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Det troligaste är att han har stått på papprena redan från början, och att hon har godkänt det. Och att dom har haft ett muntligt avtal (sen dom var tillsammans) att det där ändå inte spelade någon roll, eftersom dom var tillsammans och bodde där gemensamt. Det ingår ju i Lundbergs modus operandi, diskussionen har väl gått ungefär: "Men vi har ju redan kommit fram till att det var bättre att jag ensam stod på papprena, det har vi ju redan diskuterat."

UL:s eventuella blåögdhet handlar om att hon inte kunde föreställa sig att ett, dom nånsin skulle skiljas, två, att han inte skulle vilja ha någon kontakt med sina barn, och tre, att han nånsin skulle komma på tanken att vilja ta huset ifrån dom. Hon trodde väl att hon kunde lita på honom, och att eventuella husköp aldrig någonsin skulle ställa till problem för dom.

Dom hade väl en deal att han stod på papprena, och då är det inte mer än rimligt att han också betalade räkningarna. Sen försöker han blåsa henne på lånekostnaderna genom att kräva henne på hyra. Allt enligt ett obefintligt hyresavtal. Nu har jag ju ingen aning om eventuella muntliga avtal dom emellan, men med tanke på att han har försökt smita undan underhåll osv, så kan jag tänka mig hon inte tycket det var mer än rätt än att han faktiskt stod för en del av hennes och deras gemensamma barns kostnader.

VITSORDADE DEN LÄGSTA UNDERHÅLLSNIVÅN FÖR BARNEN
Ja just ja. I underhållstvisten som avgjordes dom 2012-05-16 angavs att exfruns låga inkomster inte täckte både boende och barnens försörjning. Trots detta vitsordade bara ML att betala minimisumman för barn: 1 273 kr per månad/barn.

Enligt Konsumentverkets beräkningar för barn omfattade barnens behov tillsammans cirka 5000 kr per månad.

ML angav att han då bara skulle tjäna 24 000 kr per månad. Hans inkomster hade alltså sjunkit från tidigare 30-100 000 kr per månad (2006-2008) till nu 24 000 kr.

Exfrun anförde i underhållsmålet 2012:
Citat:
"När det gäller de uppgifter Magnus Lundberg lämnat avseende sin ekonomi så kan dessa inte vitsordas. Magnus Lundberg har anfört att han har en inkomst uppgående till 24 000 kr i månaden och att hans näringsverksamhet gått med underskott. Det kan dock konstateras att det framgått av uppgifter i såväl expressen som Aftonbladet att Magnus Lundberg helt nyligen inköpt en fastighet i Stockholmsområdet för en köpeskilling om 19 miljoner kr."

Tingsrätten dömde dock ML att betala 4076 kr per månad för bägge barnen, dvs avsevärt mer än dom 2546 kr ML hade vitsordat. ML överklagade faktiskt inte underhållsdomen, men det kan ju haft att göra med att han hade fullt upp med åtal om mordbrand och bedrägeri.

Citat:
Att han nu dessutom har dragit in hela huset i en skadeståndsprocess måste vara som ett slag i veka livet för henne. Hans svinierier känner uppenbarligen inga gränser, och han tvekar inte en sekund att ställa dom på bar backe om det tjänar hans syften. Han ser väl det som en lämplig hämnd för att hon har varit så besvärlig och ställt krav på honom och sånt...

Märkligt är det. Hur huset, enligt ML ska lämnas som betalningssäkring till kronofogden.

TILLÄGG: Ser av dagboksbladet att det senaste yttrandet från ML sändes in till tingsrätten den 23 feb 2012. Kanske var det där han slutligen lade sig på att endast vitsorda 1 273 kr per barn?
Många beslut med ekonomiska konsekvenser togs dom där dagarna omkring 22-24 feb, alltifrån att handla tändvätska på billiga Biltema, lämna in anbud på nytt hus på natten till att elda upp en mångmiljonfastighet.
Senast redigerad av Lodjuren 2012-09-27 kl. 16:16. Anledning: Tillägg
Citera
2012-09-27, 18:33
Medlem
Berias avatar
Jag kom att tänka på polisens telefonavlyssning av ÅW och ML där de pratar om vem som står på köpekontraktet av Kevingevillan. Av samtalet verkar det som om ÅW är förvånad över att hon inte står som ägare av vare sig marken eller villan. Hur det ska tolkas är lite svårt att sia om, men känslan är att det diskuterats en massa gånger och att hon blivit bortkollrad av ML. Framgår det av något papper ifall hon skulle vara med och betala, låneansökan till banken, etc?

Utdrag från telefonavlyssning

[quote=Lodjuren]

HAR ML LURAT EXFRUN OM VEM SOM ÄGDE BOSTADEN?
Notera att i tingsrättsbeslutet från 2007-09-17 omnämns bostaden som parets gemensamma.
Enligt lagfarten har dock bostaden ägts endast av ML, ända sedan köpet 2001 (trådinlägg).

Är UL förd bakom ljuset ända sen 2001? Eller står det fel i tingsrättsbeslutet 2007-09-17?
Oavsett den delen så har en domstol sagt att UL har rätt att bo kvar i bostaden tills bodelningen har avgjorts i lagakraftvunnen dom.
Citera
2012-09-27, 19:58
Medlem
Dr-Watsons avatar
Med facit i hand verkar det som att ML av någon anledning ensam alltid vill stå som ensam ägare till de fastigheter han har, eller har haft som bostad, oavsett om han är gift eller inte.

Det jag inte begriper i så fall, är varför damerna ifråga har gått med på detta? Det försätter dem ju i en mycket sämre ekonomisk sits vid en separation. Jag har ju svårt att tro att ML alltid står för 100% av kostnaderna. Däremot förstår jag ju vad ML har haft i kikaren hela tiden.

Han kan utan inblandning, styra och ställa hur han vill. Han kan dessutom göra det i smyg utan att partnern har en aning om vad som händer. De öppnar förmodligen inte ens brev som kommer i posten som har med bank, eller annat boenderelaterat innehåll, då de troligtvis dessutom står i ML:s namn.

Det skulle inte förvåna mig om det framöver dyker upp fler obehagliga överraskningar, både för UL och ÅW.

Vem är lagfaren ägare till villan i Värmdö? Har det framkommit i tråden?

Om ML är ensam ägare till fastigheterna, så kan han ju belåna dem hur han själv vill, för att få loss ytterligare kapital till sina Yeah-projekt. Större skojare än ML har ju haft det som affärsidé.

Det klarnar ju också varför han föredrar att ha firman som enskild firma istället för AB, då han betydligt enklare kan hävda underskott i näringsverksamhet, som han gjorde i underhållsmålet. Han kan ju också hur enkelt som helst styra dessa underskott som han vill, genom att skjuta till eget kapital och göra lite inköp hit och dit, och vips, så har han ytterligare underskott i firman.

Hade han haft ett AB som gått med förlust, så hade det inte haft ett skit betydelse. Däremot har han inte fattat att i ett AB, så skulle han kunnat ge sig själv en halvtaskig lön, och uppnått samma effekt.

Däremot, som jag tidigare skrivit, så hade hans myglande varit betydligt svårare att genomföra i ett AB, med revisor, och offentliga årsredovisningar.

Man kan ju undra hur mycket ÅW är insyltad egentligen? Eller är hon också blåst av ML?
Citera
2012-09-27, 20:18
Medlem
Lodjurens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr-Watson
Med facit i hand verkar det som att ML av någon anledning ensam alltid vill stå som ensam ägare till de fastigheter han har, eller har haft som bostad, oavsett om han är gift eller inte.

Det jag inte begriper i så fall, är varför damerna ifråga har gått med på detta? Det försätter dem ju i en mycket sämre ekonomisk sits vid en separation. Jag har ju svårt att tro att ML alltid står för 100% av kostnaderna. Däremot förstår jag ju vad ML har haft i kikaren hela tiden.

Han kan utan inblandning, styra och ställa hur han vill. Han kan dessutom göra det i smyg utan att partnern har en aning om vad som händer. De öppnar förmodligen inte ens brev som kommer i posten som har med bank, eller annat boenderelaterat innehåll, då de troligtvis dessutom står i ML:s namn.

Det skulle inte förvåna mig om det framöver dyker upp fler obehagliga överraskningar, både för UL och ÅW.

Vem är lagfaren ägare till villan i Värmdö? Har det framkommit i tråden?

Här redovisas en del om fastighetsinnehavet:

ML och ÅW äger Hemmesta, Solna Ugnen, Trojenborg tillsammans. Hur det ser ur med BR på T*gnerlunden vet vi väl inte. Har uppfattat att ML i vart fall sitter i brf:s styrelse.

Citat:
Om ML är ensam ägare till fastigheterna, så kan han ju belåna dem hur han själv vill, för att få loss ytterligare kapital till sina Yeah-projekt. Större skojare än ML har ju haft det som affärsidé.

Och hur det blir med ägarskapet till Kevinge strand vet vi väl ännu inte. Är det fortfarande ML ensam som blir köpare? Om köpet ska fullföljas den 1 okt är det nog bråda dagar att få in dom 17 miljonerna.

Citat:
Det klarnar ju också varför han föredrar att ha firman som enskild firma istället för AB, då han betydligt enklare kan hävda underskott i näringsverksamhet, som han gjorde i underhållsmålet. Han kan ju också hur enkelt som helst styra dessa underskott som han vill, genom att skjuta till eget kapital och göra lite inköp hit och dit, och vips, så har han ytterligare underskott i firman.

Ja, han hade underskott när underhållsmålet avgjordes. Å andra sidan har har redovisat ett underskott 2005-2010, så han verkar ha lite allmänt "svårt" att få verksamheten att gå med plus

Undrar om Skatteverket skicka någon att lyssna till förhandlingen mellan SÅL och ML när dom inleds den 4 okt? Hela deras upplägg med dessa märkliga hyror och reverser ropar fuffens. Kan det där verkligen vara lagligt?
Citera
2012-09-28, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lodjuren
Ja, 4,8 miljoner.

Det vore spännande höra om någon har kika på bygget där. Vet inte när återuppbyggnaden kunde påbörjas efter polisens avspärrningar. Allt kanske är klart nu? Men om inte: tror vi att ML skulle åberopa en eventuell byggförsening i syfte att vinna mer tid?
Och hur skulle säljaren ställa sig då till det?

Det verkar som om Dr Brasa har tur i oturen, nu när han endast får tre år för mordbrand.

I tidigare inlägg har jag skrivit om att det var märkligt att åklagaren inte överklagade tingsrättsdomen. I de flesta människors medvetande är agerandet grov mordbrand och det handlar om betydande värden, 4.8 miljoner. När det fastslogs att det inte var DrBrasas egendom ter sig tingsrättens dom som en avvikelse från lagens ordalydelse och det sunda förnuftet.

Hovrätten fick inte upp frågan om värdet till bedömning, den frågan som saken handlade om och som var motivet. Därför förstår inte jag den beundran som åklagaren har fått för att ha skött sitt jobb. Det som återstod var spridningsrisken och det löste TO med ett köpeutlåtande; köpta ord av betalda sakkunniga, för dyra pengar som betalas av andra än honom själv. En processteknisk manöver som åklagaren inte bemötte.

Vi vanliga vet att 4.8 miljoner är betydande värde och att man inte äger ett hus innan man betalat hela summan enligt kontraktet.

Vi vanliga läser inte Grauers olika teorier om transportköp, i tron att vi gör som vi vill med egendom, utan att ha fullgjort köpeavtalet. Att bortse från avtalet med F*scher är det märkligaste i denna sak, eftersom man bortser från vad som var avtalat mellan parterna.

Det kommer bli mycket intressant om DrBrasa lyckas fullfölja köpet. Försäkringsbolaget kommer få en match där de skall driva in 4,8 miljoner på att återställa ett hus som var värdelöst enligt dom från tingsrätten.
Citera
2012-09-28, 11:00
Medlem
Citat:

Det handlar om kontroll och det har visat sig att DrBrasa har kontroll över sin omgivning. Nu låter han kronofogden lösa bodelningen genom att få ut UL från huset. Han slipper tjafs om hyra.

Genom att Grandiåsa är insyltad personligen kommer hon att överraskas, så som kvinnor blir när de söker sig till kreativa män och till stora pengar. Hon borde vara skräckslagen.
Citera
2012-09-28, 11:59
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det verkar som om Dr Brasa har tur i oturen, nu när han endast får tre år för mordbrand.

I tidigare inlägg har jag skrivit om att det var märkligt att åklagaren inte överklagade tingsrättsdomen. I de flesta människors medvetande är agerandet grov mordbrand och det handlar om betydande värden, 4.8 miljoner. När det fastslogs att det inte var DrBrasas egendom ter sig tingsrättens dom som en avvikelse från lagens ordalydelse och det sunda förnuftet.

Hovrätten fick inte upp frågan om värdet till bedömning, den frågan som saken handlade om och som var motivet. Därför förstår inte jag den beundran som åklagaren har fått för att ha skött sitt jobb. Det som återstod var spridningsrisken och det löste TO med ett köpeutlåtande; köpta ord av betalda sakkunniga, för dyra pengar som betalas av andra än honom själv. En processteknisk manöver som åklagaren inte bemötte.

Vi vanliga vet att 4.8 miljoner är betydande värde och att man inte äger ett hus innan man betalat hela summan enligt kontraktet.

Vi vanliga läser inte Grauers olika teorier om transportköp, i tron att vi gör som vi vill med egendom, utan att ha fullgjort köpeavtalet. Att bortse från avtalet med F*scher är det märkligaste i denna sak, eftersom man bortser från vad som var avtalat mellan parterna.

Det kommer bli mycket intressant om DrBrasa lyckas fullfölja köpet. Försäkringsbolaget kommer få en match där de skall driva in 4,8 miljoner på att återställa ett hus som var värdelöst enligt dom från tingsrätten.

Står det verkligen något i brottsbalken om "betydande värde" står det inte bara "av särskild betydelse"? Har försökt hittat någon om betydande värde men kan inte göra det, men då skall det också sägas att jag definitivt inte är någon van lagtextläsare. I övrigt håller jag med dig om att vi vanliga dödliga av sunt förnuft ser på det som grov mordbrand med tanke på läge och sättet det utfördes på.
Citera
2012-09-28, 12:05
Medlem
Dr-Watsons avatar
Citat:
Det handlar om kontroll och det har visat sig att DrBrasa har kontroll över sin omgivning. Nu låter han kronofogden lösa bodelningen genom att få ut UL från huset. Han slipper tjafs om hyra.

Genom att Grandiåsa är insyltad personligen kommer hon att överraskas, så som kvinnor blir när de söker sig till kreativa män och till stora pengar. Hon borde vara skräckslagen.
Ja, det är uppenbart att ML vill ha kontroll på allt och alla, samt att han tar för givet att det han vill, är det som gäller, oavsett om det finns regler och lagar som säger annat.

ÅW borde nog ha aningen svajiga ben just nu. För med facit i hand, så är hon ett led i en större vidare upplägg än hon kan hantera på egen hand. Visserligen har hon också en attityd som i många avseenden passar in i det ML sysslar med. Dvs snabba stålar och kliver gärna över andra för att nå deras mål. Hon är ju också glad för att tala om för andra hur de skall göra och förhålla sig, men det är ju ett vanligt överklassyndrom.
Citera
2012-09-28, 12:16
Medlem
SuperTeflons avatar
Det blir roligt att se vad TO och Grandiåsa lyckas sno ihop till på måndag.

Det krävs 17.1 miljoner för att köpa sig fri från en massa elände. Ett transportköp är väl inte så otänkbart då paret själva borde sakna kreditvärdighet även i Snedbankskretsar vid det här laget. Det finns enligt mig "problemfria" pengar undanstoppade någonstans för att undvika den obehagliga stämningen runt hörnet.

Annars står nog EF:s advokater villigt på tisdag morgon och daskar den genomarbetat dåliga stämningen i registratorns disk på tingsrätten. Det om något kan bli en mycket dyr historia för Mordbrännarläkaren med Danderydsdrömmar.

Försäkringsbolagets jurister väntar försynt med sin stämning till att domen vunnit laga kraft, men var så säkra att de står och skrapar med hovarna i boxarna de också...

Vi får hoppas att de snustorra kalkylerna håller på måndag annars är det att påräkna snusförnumstiga kommentarer från mitt håll...
Senast redigerad av SuperTeflon 2012-09-28 kl. 13:09.
Citera
2012-09-28, 12:28
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ja, det är uppenbart att ML vill ha kontroll på allt och alla, samt att han tar för givet att det han vill, är det som gäller, oavsett om det finns regler och lagar som säger annat.

ÅW borde nog ha aningen svajiga ben just nu. För med facit i hand, så är hon ett led i en större vidare upplägg än hon kan hantera på egen hand. Visserligen har hon också en attityd som i många avseenden passar in i det ML sysslar med. Dvs snabba stålar och kliver gärna över andra för att nå deras mål. Hon är ju också glad för att tala om för andra hur de skall göra och förhålla sig, men det är ju ett vanligt överklassyndrom.

Nu får Dr-Watson hejda sig lite! Träskläkarparet är på sin höjd uppkomlingar -inte överklass!

Håller dock med Dr-Watson att Grandiåsa uppenbarligen desperat försöker rädda sitt eget skinn. Tråkigt bara om Dr Brasa tar hennes; "Formulär för hur man misskrediterar och trakasserar expartners med gemensamma barn" som Grandiåsa själv utvecklat till fulländning och vänder det mot henne och "L" istället! Tyvärr skulle det fungera lika bra mot Grandiåsa som det har fungerat mot ML, trots att Grandiåsa är TV-kändis och faktiskt inte bara är mamma, utan silikontuttinnehavare också!
Citera
2012-09-28, 13:40
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Där får du min fulla:

Citat:

Lagen tar nog inte upp själva värdet utan betydelsen av byggnaden... En Stavkyrka, Hustrumisshandlaren Carl Larssons hus, Ett kärnkraftverk, Kungliga slott, all brottslighet mot Majestät är tydligen lite känsligt i juridiska kretsar. Där, ungefär hittar du vad som menas med "av betydelse." Sedan måste spridningsrisken in som en faktor. Det visste redan Clementinen och även TO, som ömmar lite för oskyldigt dömda som bekant. Vi får aldrig förväxla "sunt förnuft" med juridik, det är två helt disparata begrepp och varken bör eller kan sammanblandas.

Citat:

Jag tyckte det var dyrt dessutom att ta 180 000 för att sätta in 10.8 meter i en formel. Men vem är jag att veta hur långsamt och krångligt WSP arbetar? Prisvärt var det utan invändning enligt hovrätten som tyckte att vi skattebetalare inte kunde fått detta utfört billigare. Ingen offentlig upphanling här inte eller "billigaste läkemedelsprincip" som oftast drabbar oss som verkligen betalar skatt på riktigt. Att sätta in 10.8 meter i formeln och tolka resultatet kunde vem som helst med en internetuppkoppling gjort på några minuter. 180 000 SEK för detta är verkligen en rip-off. Det kryllar av fall i våra domstolar som handlar om lägre summor än 180 000 SEK, men om man lurar och pungslår rätten direkt är det tydligen helt ok ur det allmänna rättsmedvetandets synvinkel. Gå gärna in på din lokala ICA-butik och stjäl varor för 180 000 SEK och hänvisa till att skattebetalarna villigt står för notan fattar ni ungefär hur jag menar.

Citat:

Det vet också hovrätten. Det jag tror, är att Dr Brasa inte räknade med att åka fast, utan han skulle bara jiddra lite lite med EF och få köpa hela ruinen för ett lägre pris. Där trodde han fel, snål som han är när han skiter. Att han ens hade någon koll på Grauers betvivlar jag lika mycket som att Grandiåsas tuttar är äkta.

Citat:

Nja, nu finns ju ett avtal som får rättsverkan på tisdag. Att EF även om han betalar kan kräva en ordentlig dusör för extraarbete och obehag är ställt utom all tvivel. Att Fuskläkaren skulle känna till Grauers är lika främmande som att han skulle kunna genomföra en rak och lönsam affär för egen del, enligt mig.

Citat:

Jag tror att Dr Brasa redan skrattar åt försäkringsbolaget. Så mycket Träskgegga har runnit under broarna när detta är överklagat i högsta instans så Barackbaronen har då redan tjänat sin första miljard. Det finns ju så många polska baracker som måste köras runt, staplas upp och hyras ut...

Den som lever får se.
Senast redigerad av SuperTeflon 2012-09-28 kl. 13:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in