Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-03-12, 10:45
  #613
Avstängd
tjugohundratolvs avatar
Utdrag från häktningsprotokollet
http://pdfcast.org/pdf/m-tesprotokoll


BESLUT

Magnus Lundberg haktas.

Aklagaren far tillstand att meddela beslut om restriktioner.

Atalet ska vackas vid tingsratten senast den 23 mars 2012, kl. 11.00.

SKAL FOR BESLUTET

Magnus Lundberg ar pa sannolika skal misstankt for grov mordbrand fredagen den 24
februari vid Kevinge strand, Danderyds kommun.

Det finns risk for att Magnus Lundberg genom att undanroja bevis eller pa nagot annat
satt forsvarar sakens utredning.

For angivet brott ar inte foreskrivet lindrigare straff an fangelse i tva ar och det ar inte
uppenbart att skal till haktning saknas.

Skalen for haktning uppvager det intrang eller men i ovrigt som atgarden innebar for
den misstankte eller for nagot annat motstaende intresse.

_________

Det antecknas att Magnus Lundberg kommer att foras till haktet Sollentuna.
_________

HUR MAN OVERKLAGAR
Beslutet kan overklagas till Svea Hovratt. Ratten att overklaga beslutet om haktning
eller restriktioner ar inte inskrankt till viss tid.

Som ovan



Martin Fridh
Protokollet uppvisat/
Citera
2012-03-12, 10:48
  #614
Medlem
zBr9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allon
Vidare tycker jag att det är väldigt konstigt att Åsa (som närmast är manisk i sitt twittrande-20-40- inlägg per dag!) inte har nämnt branden alls. Branden ägde väl rum redan den 24:e februari och Åsa har skrivit ett hundratal inlägg sedan dess, men inte ett enda som berör händelsen kring att deras drömhus gott upp i rök och många planer inför framtiden nu helt försvunnit eller skjutits upp på obestämd tid.

Istället verkar diskussioner kring TV 4, religion och barnuppfostran vara mycket viktigare saker att twittra om. Inte förrän dagen då Magnus hämtades av polis började hon twittra om det. Under cirka 17 dagar har hon alltså inte nämnt en enda rad kring händelsen. Man kan ju fråga sig varför.

Ptja, rent spontant kan jag tänka mig att ens högsta dröm kanske inte är att några tusen randoms som följer en på twitter ska veta att ens sambo sitter häktad för mordbrand.
Citera
2012-03-12, 10:49
  #615
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parzival
Som sagt: en spekulant som egentligen inte vill ha huset behöver antingen en väldig tjock plånbok eller ett rymligt samvete och några PET-flaskor med bensin.

Jag hinner inte läsa hela tråden just nu, men är jävligt nyfiken på om ni tror denna teori om motiv är mest rimlig (om vi antar att Magnus är skyldig):

Magnus köper huset med tillhörande extratomt för att bygga Magnus drömhus på, erlägger handpenning och tillträdelsedatum är i april. Åsa tycker nuvarande huset är okej att bo i under tiden det nya huset byggs och anar inte att Magnus helt desperat verkligen bara vill bli av med avskrädet. Han kanske t.om skäms över att bo i rucklet under en övergångstid tills det nya huset är klart. Dessutom börjar Magnus får lite panik över att budgivningsprocessen innebar att hus+ tomtpris trissades upp alldeles åt helvete för högt med flera miljoner extra. Magnus tuttar därför på huset före tillträdelsedatumet eftersom han då slipper stå för självrisken på huset, samt rivningskostnaden, utan istället tror han att han kan köra igång direkt med det nya husbygget.

Eventuellt är Åsa medveten om hela skiten, men de har medvetet lagt upp planen så de båda inte ska häktas om den avslöjas och man åker dit, eftersom dottern då drabbas så hårt.

Mitt intryck av Åsa är att hon är snäll, men manisk och lite labil överlag. Magnus kan nog mycket väl ha lindat in planen med ord som "huset är ju vårt, vi har egentligen rätt att göra vad vi vill med det och det blir billigast så och bäst för dottern om vi sliper punga ut med för mycket pengar på det här". Tydligen har han en riktigt försäljarstil och kan väl mycket väl sålt in sin idé hos Åsa??

Vad tror ni om ovanstående teori?
__________________
Senast redigerad av Wildis 2012-03-12 kl. 10:53.
Citera
2012-03-12, 10:49
  #616
Medlem
Allons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjugohundratolv
Utdrag från häktningsprotokollet
http://pdfcast.org/pdf/m-tesprotokoll


BESLUT

Magnus Lundberg haktas.

Aklagaren far tillstand att meddela beslut om restriktioner.

Atalet ska vackas vid tingsratten senast den 23 mars 2012, kl. 11.00.

SKAL FOR BESLUTET

Magnus Lundberg ar pa sannolika skal misstankt for grov mordbrand fredagen den 24
februari vid Kevinge strand, Danderyds kommun.

Det finns risk for att Magnus Lundberg genom att undanroja bevis eller pa nagot annat
satt forsvarar sakens utredning.

For angivet brott ar inte foreskrivet lindrigare straff an fangelse i tva ar och det ar inte
uppenbart att skal till haktning saknas.

Skalen for haktning uppvager det intrang eller men i ovrigt som atgarden innebar for
den misstankte eller for nagot annat motstaende intresse.

_________

Det antecknas att Magnus Lundberg kommer att foras till haktet Sollentuna.
_________

HUR MAN OVERKLAGAR
Beslutet kan overklagas till Svea Hovratt. Ratten att overklaga beslutet om haktning
eller restriktioner ar inte inskrankt till viss tid.

Som ovan



Martin Fridh
Protokollet uppvisat/

Sannolika skäl säger ju en hel del. De har med andra ord rätt person.
Citera
2012-03-12, 10:51
  #617
Medlem
Allons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zBr9
Ptja, rent spontant kan jag tänka mig att ens högsta dröm kanske inte är att några tusen randoms som följer en på twitter ska veta att ens sambo sitter häktad för mordbrand.
Hennes sambo greps inte den 24:e, utan bara för några dagar sedan.
Det har alltså funnits mycket tid åt att skriva om händelsen. Men inte förrän Magnus hämtas av polis så väljer hon att twittra om det. Det ju lite konstigt.
__________________
Senast redigerad av Allon 2012-03-12 kl. 10:55.
Citera
2012-03-12, 10:54
  #618
Medlem
DrVaxjos avatar
undra hur Magnus känner sig just nu? lite som saddam hussein när han blev gripen?
superrika snubbar med för många nollor på bankkontot brukar tappa verklighetsuppfattningen..

all stenkastning mot idioten välkomnas..
Citera
2012-03-12, 10:55
  #619
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allon
Sannolika skäl säger ju en hel del. De har med andra ord rätt person.

Ja. Sannolika skäl betyder i princip alltid att det finns starka bevis och att det är rätt person.
Citera
2012-03-12, 11:02
  #620
Medlem
zBr9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allon
Hennes sambo greps inte den 24:e, utan bara för några dagar sedan.
Det har alltså funnits mycket tid åt att skriva om händelsen. Men inte förrän Magnus hämtas av polis så väljer hon att twittra om det. Det ju lite konstigt.

Tycker ändå inte det är så konstigt, hon vill väl inte skriva om det öht, men nu när han gripits blir det nog svårt att försöka mörka det. Istället går hon ut själv och ger sin bild av det som hänt, vilket nog är klokt att göra när det spekuleras till höger och vänster.
Citera
2012-03-12, 11:14
  #621
Medlem
Allons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zBr9
Tycker ändå inte det är så konstigt, hon vill väl inte skriva om det öht, men nu när han gripits blir det nog svårt att försöka mörka det. Istället går hon ut själv och ger sin bild av det som hänt, vilket nog är klokt att göra när det spekuleras till höger och vänster.
Det fanns ju ingenting innan att mörka. Varför vara tyst om någonting då det inte finns någon direkt orsak att vara det?
Att huset brann är en så pass stor händelse att det verkar konstigt att inte nämna det i alla de hundratals twitterinlägg hon skrivit sedan dess. Hon har ju uppenbarligen ett mycket stort behov av att twittra om allt och ingenting. Varför inte nämna en sådan stor händelse som påverkat familjens framtid?

Det är ju knappast på det viset att polisen ringde upp Åsa och Magnus dagen efter branden och sa att de inte kunde gripa honom för tillfället, men att de fick vänta ett par veckor istället. Det första man gör i ett läge då man fått reda på att ens hus blivit nedbränt av en galning är ju att avreagera sig. Inte sitter man i mörkret och håller tyst.
Citera
2012-03-12, 11:16
  #622
Medlem
rebkeans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FulFel
Random note: var det nån mer som hann se hur Aftonhoran rättade Åsas efternamn till Vilbäck ett tag, och bad om ursäkt ? detta är nu åter borttaget

Jepp, såg det.
Extra roligt att det fortfarade var olika stavningar i texten och i bildtexten.
Citera
2012-03-12, 11:17
  #623
Medlem
optimalcosmoss avatar
Hustru misshandlaren hoppas jag får skaka galler en längre tid
Citera
2012-03-12, 11:19
  #624
Avstängd
tjugohundratolvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av optimalcosmos
Hustru misshandlaren hoppas jag får skaka galler en längre tid

Nej jag tror inte att han har misshandlat henne. Jag har sett henne naken flera gånger och aldrig noterat några blåmärken. (ska förtydliga, jag har sett henne naken flera gånger på badhus, hon simmar ofta och länge) Hon har en bra kondition och drar iväg likt Alshammar längd efter längd.
__________________
Senast redigerad av tjugohundratolv 2012-03-12 kl. 11:24.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback