Citat:
Ursprungligen postat av HeavyPop
Varför skulle det vara dåligt att de anställda får bättre (full) insyn i företaget de arbetar på?
Jag kräver demokrati i samhället i övrigt, varför skulle jag då inte kunna kräva det på jobbet?
Nej. För det finns inte.
Det är idag möjligt att enbart äga, och inte lyfta ett finger. Och bli rik på det. Jävligt rik.
Vi har en väldigt stark koncentration av rikedom i Sverige, och värre blir det.
Du kan slita som vanlig anställd hela livet, du kommer aldrig att komma upp i den rikedom som de rika människor som bara ärvt ett företag de inte ens behöver sköta själva.
Så mina 50+k i lön som jag snart får genom att jobba är = 0? Om svaret är allt annat än nej så anser jag att du absolut fallerar med dina argument!
Visst kan du blir rik utan att lyfta ett finger men för att bli det så MÅSTE du eller någon i ditt släktträd ta en stor ekonomisk risk! Även om jag inte ärvt något företag så ser jag inget fel med att ärva miljoner! Om det är fel att jag som pappa en dag inte får efterlämna mina tillgångar (hur stora dom än på vara) till mina barn så är hela världen åt helvete!!!
Nej jag kommer inte att "slita" inte på mitt kommande jobb, har flextid och jobbar efter rymliga deadlines sittandes i ett fräscht kontor med en underbart skön kontorsstol. Att behöva vara aktiv och skarp på sitt jobb räknar jag inte som slit eftersom jag gillar det jag gör.
Tvivlar på att jag kommer att vara "en vanlig anställd" hela livet då jag nu förhandlar med ett större företag ang försäljning av ett patent jag håller på att ta fram. Det kan gå lite hur som helst men de är beredda på att backa upp mig med en relativt stor investering. Jag säljer alltså inte hela patentet utan ett antal % av patentet.
Mäter inte min e penis då jag i dag inte har åstadkommit ovanstående och är således inte "rik" det jag vill framföra är att jag har ett driv och ambition som gör att jag inte kommer att vara någon knegare som klagar på att jag inte får en större del av kakan NEJ! Jag ska efter det jag vill ha misslyckas jag så är jag ändå bättre än ovanstående person eftersom jag ändå försökte!