Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Feminismen är också självmotsägelsernas ideologi. Exempel på klassiska feministiska självmotsägelser:
- Traditionellt maskulina beteenden är djupt problematiska. Därför är kvinnor som tar för sig i olika sammanhang kick-ass och förebilder!
- I varje man bor en potentiell våldsverkare och maktmissbrukare. Därför måste vi kvotera föräldraförsäkringen. För barnens bästa.
- Goda män stödjer den radikalfeministiska kampen. Goda kvinnor är kvinnor.
- Vi måste arbeta hårt för att bryta tabun kring människors sexualitet. Därför problematiserar vi mäns sexuella önskningar och preferenser.
- Kritik mot radikalfeminismen är näthat. Radikalfeministiskt hat á la Solanas är en viktig komponent i att ruska om och bryta ner patriarkatet.
- Stereotyper är förkastliga, och särskilt könsstereotyper måste brytas ned. Därför talar vi om mäns våld mot kvinnor.
- Föräldrar bör alltid dela på barnpassningen. Förutom i just min familj där det av speciella omständigheter passar bäst att jag är hemma.
- Nakna statyer av kvinnokroppar är det manliga ögats objektifiering. Nakna statyer av manskroppar är ytterligare ett tecken på att män ska synas överallt.
(saxat från
http://www.pellebilling.se )
Jag trodde Billing var en smartare version av Per Ström, men efter att ha läst det här ser det snarare ut som tvärtom.
* Vem har påstått att maskulina beteenden är problematiska?
* Alla är potentiella våldsverkare.. vanligast sker misshandel under berusning i krogmiljö, förhoppningsvis inte de omständigheter man tar hand om barn under. Varför en maktmissbrukare skulle vara problematisk i det här fallet alls kan jag inte förstå.
* va?, snarare: goda män är inte en del av problemet, goda kvinnor är vanliga kvinnor.
* Vilken problematisering? Struntprat. Jag gissar att han syftar till sånt som kritik mot plastikoperationer och photoshoppande, det är isåfall kritik mot företeelserna (det är oetiskt av reklammakare att göra detta till ideal då det är något som är ouppnåbart utan "fusk", det leder bara till ångest över att man inte kan se ut som man "ska"). Detta är väl ändå inte alls att kritisera de män som har dessa preferenser? Jag har då aldrig hört någon feminist kritisera någons sexuella preferenser eller önskningar (så länge det senare inte handlar om olagligheter).
* Solanas har ingen faktiskt relevans, hon har ingen betyande skara efterföljare eller dylikt (lyckligtvis) och läses inte som en handbok utan snarare som ett tidsdokument eller ett varnande exempel. Sen är det skillnad på kritik och hat, men hatyttringar är ofta kritiska.
* Det är skillnad på stereotyper utan stereotyper utan rationell bas och att prata om faktiska fenomen. (Men som det så ofta är när det gäller folk som kämpar mot ett problem så överdrivs problemets frekvens. "Mäns våld mot kvinnor" är ett problem, det är också långt ifrån så vanligt som man ger intrycket av. Detta gäller även många andra problem som feminister kämpar mot, och en väldig massa andra fenomen som olika intressegrupper slåss emot.)
* Jag förstår inte, är hans poäng att det finns hycklare? Eller är det någon slags anektdotisk bevisföring?
* Aldrig hört något liknande, knappast en allmän åsikt om den förekommer överhuvudtaget.
Jag vill inte starta debatter om punkterna, det är ju t ex fel ämne för det, men en sån här lista duger enbart till att predika för de redan frälsta.