Citat:
Ursprungligen postat av SMBH
Jaja men kalla det inte för livegenskap och måla fan på väggen och påstå att resurssvaga kvinnor inte kan fatta sina egna beslut. Resurssvag = fri från ansvar = omyndig?
Hon måst ju vara fri att kunna träda ur kontraktet -- annars är hon lika livegen som stataren på sin tid.
Men du kanske tänkte dig att mannen i historien skall vara nöjd med att stå utan barn och en avbetalningsplan på 400 kr i månaden löpande över en livstid, tillsammans med räkningen för underhållsbidraget, när hon har ändrat sig?
Eller hur tänkte du?
När hon bryter avtalet - vad tänkte du skulle hända?
Den här mannen är han nöjd då? Han ville ju bli singelpappa, inte pappa blåst på stålar, med arton års underhållsskyldighet och umgängesrätt, möjligen halva tiden i bästa fall -- eller inget i värsta.
Han hade ju också nio månader av längtan, planering - där han tänkte något. Han ville ju något när han tog kontakten med en surrogatmamma.
Var hamnar han i dina planer?
Citat:
Angående bögpar som får barn på detta vis, man undrar ju om surrogatmamman som Jonas Gardell och Mark Levengod var livegen? Hon fick mig veterligen inte betalt för detta, men jag kan tänka mig att männen hjälpte henne på andra sätt, som kanske inte innebar en direkt överföring av rena pengar, men som ändå "kostade" Gardell och Levengod.
Surrogatmamma? Har hon inte kontakt med barnen? Är inte hon mamma åt dem?
Citat:
Man kan ju säja att Gardell och Levengod var resursstarka eftersom dom båda är extremt charmiga och sociala (och vålmående finansiellt), och därmed lyckades hitta en vän till dom som ville ställa upp. Utnyttjande? Hon gjorde en fin gärning för männen, hennes motiv var inte dock inte pengar (roten till allt ont) så då är det okej? Hur hade det varit ifall Gardell eller Levengod var singlar och ville skaffa barn som ensamma? Då är det inte okej?
Om du läste mitt edit så tycker jag inte det är optimalt att man planerar att bli singelförälder - nej.
Citat:
Under dessa förutsättningar kan man vara säker på att det inte är något utnyttjande, men såfort man ändra på någon av dessa premisser så är det ett stackars våp som inte vet bättre, som utnyttjas.
Bög kan du byta ut - det går lika bra med heteropar.
Citat:
Och angående hur reglerna funkar just nu vid dessa former av barnskapande vet jag inte i detalj. Men vad är det som hindrar oss från att ändra reglerna så att en surrogatmoder adopterar bort sitt barn? Om du nu verkligen menar att Gardells och Levengods surrogatmamma är mamma till deras barn (med alla rättigheter och ansvar) så borde man ju rimligen lätt kunna göra så att den mamman adopterar bort barnet. Eller?
En förälder kan adoptera bort sitt barn - ja. (Till en man eller kvinna som sammanlever med den andra föräldern) Det har jag ju redan konstaterat.
Jag kan däremot inte adoptera bort mina barn till man - barnens far, han är ju redan förälder. Till en annan person fungerar det däremot utmärkt.
Men visst -- singlar får ju adoptera, så om en singelmamma vill adoptera bort till en singelman som blir singelpappa så kanske det fungerar. Jag gissar dock att socialtjänsten skulle slå kullerbyttor innan det gick igenom.