2012-03-02, 16:31
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Northling
Procentuellt får fler allvarliga förslitningsskador inom hantverkar-yrken än inom vård-yrken.
Hantverkarbranschen är dessutom farlig även om du man följer alla säkerhetsföreskrifter. Du verkar tro att så länge man följer alla säkerhetsföreskrifter så dör ingen inom dessa yrken.
Det är ett helt felaktigt konstaterande, det är farliga yrken vi talar om, mycket farligare än de yrken kvinnor dominerar i. Det säger väl sig självt att en byggarbetsplats eller en stor industri är oändligt mer riskfylld än ett sjukhus, kontor eller skola. Där förekommer det fler tunga lyft om dagen än på ett sjukhus.
Jag tror du skall droppa jämförelsena faktiskt - eftersom det beror på vilken funktion du talar om på bygget och vilken funktion du talar om på sjukhus.

Min man jobbade tidigare inom bygge -- på den tiden facket ändå var starkt och det inte rände fullt med outbildade underleverantörer, enmansfirmor och importfirmor på byggena. Det handlar om slarv och fusk -- det gjorde det då och det är tjugo gånger värre nu.

Alla avskydde när skyddsombudet gick runt på den tiden och tvingade dem att säkra arbetsplatserna - eftersom det stal tid. Med de fattade ändå -- nu har de inte tid att fatta, nu räknar man inte ens med att säkerheten skall ordnas, nu saknas kunskapen hos många entreprenörer. Även om några kan så är det osäkert för alla.

Jag har nära släkt kvar där ute på byggena -- det är slarv, okunskap och ovilja. Allt handlar om pengar - inte säkerhet.

Edit:
Jag skyller nu INTE på våra byggarbetare - utan på personalplanering, tidspress, planering, företag och de villkor de arbetar under. Det är arbetsgivarens sak att se till att det finns tid att bygga säkra arbetsplatser och att arbeta under säkra former med kunniga entreprenörer.
Senast redigerad av micro113 2012-03-02 kl. 16:40.
Citera
2012-03-02, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag tror du skall droppa jämförelsena faktiskt - eftersom det beror på vilken funktion du talar om på bygget och vilken funktion du talar om på sjukhus.

Min man jobbade tidigare inom bygge -- på den tiden facket ändå var starkt och det inte rände fullt med outbildade underleverantörer, enmansfirmor och importfirmor på byggena. Det handlar om slarv och fusk -- det gjorde det då och det är tjugo gånger värre nu.

Alla avskydde när skyddsombudet gick runt på den tiden och tvingade dem att säkra arbetsplatserna - eftersom det stal tid. Med de fattade ändå -- nu har de inte tid att fatta, nu räknar man inte ens med att säkerheten skall ordnas, nu saknas kunskapen hos många entreprenörer. Även om några kan så är det osäkert för alla.

Jag har nära släkt kvar där ute på byggena -- det är slarv, okunskap och ovilja. Allt handlar om pengar - inte säkerhet.

Edit:
Jag skyller nu INTE på våra byggarbetare - utan på personalplanering, tidspress, planering, företag och de villkor de arbetar under. Det är arbetsgivarens sak att se till att det finns tid att bygga säkra arbetsplatser och att arbeta under säkra former med kunniga entreprenörer.
Du menar en jhantverkare som håller upp och skruvar fast stora gipsplattor 8 timmar, montering av tunga träbalkar, cementgjutning, dragning av 240 kvadrats kraftkabel osv om dagen är att jämföra med belastningen som vårdare på sjukhus råkar ut för?
Det anser inte jag, och jo, jag har arbetat inom byggbranschen. Det är en oerhört slitsam bransch och jobbar man ens där halva livet är kroppen helt slut.
Byggbranshen är skitig, dammig och oerhört slitsam för alla hantverkare.

Sjukhusen är varken dammiga eller skitiga... Visst, en del tunga lyft finns, men inte ens i närheten av den vi talar om på byggen.

Oavsett, förslitningsskador är vanligare inom hantverkaryrken än inom vård och omsorgs-arbeten.
Senast redigerad av Northling 2012-03-02 kl. 16:52.
Citera
2012-03-02, 16:48
Medlem
SMBHs avatar
Citat:
Du förutsätter då givetvis att det är resursstarka kvinnor som får tillåtelse att ingå dessa avtal?

Annars är du tillbaka i statarnas livegenskap. Man har inget annat val än att fullfölja. Det är av den anledningen ett företag inte får betala ut förskott utöver inarbetad lön -- man får inte binda människor till arbetsplatsen längre än uppsägningstiden föreskriver, de får inte hamna i läget att de måste arbeta bort skuld.

Man kan inte i början på en graviditet veta hur man ställer sig i slutet - säger jag, och inbillar mig att jag vet mer om den processen än du.

Där vinner jag dessutom stöd av att en surrogatmamma i USA som lämnat ifrån sig barn tidigare helt plötsligt inte klarade av att lämna bort ett barn och började processa om det. Det barnet var känslomässigt hennes. Vad som sker under ett havandeskap kan man inte förutse.

Bygger det på frivillighet så behövs inga tvingande kontrakt, måste man ha ett tvingande kontrakt så är det inte frivilligt.

Köpa barn är dessutom olagligt - det är kvinnans tid och plats du betalar för, inte barnet. Barnet får inte stå som motprestation. Står barnet som slutprodukt då har du ju faktiskt handlat med en människa - köpt ett barn.

Gällande adoption så kan man ingå sådana avtal redan idag, homosexuella män gör det - en kvinna föder och hennes föräldraskap överförs till den andra mannen. Då finns det en förälder som tar vid. Man avskriver sig inte bara till intet -- man överlämnar barnet i någon annans vård. Det förlorar inte en förälder - det får en annan förälder.

Jaja men kalla det inte för livegenskap och måla fan på väggen och påstå att resurssvaga kvinnor inte kan fatta sina egna beslut. Resurssvag = fri från ansvar = omyndig?

Angående bögpar som får barn på detta vis, man undrar ju om surrogatmamman som Jonas Gardell och Mark Levengod var livegen? Hon fick mig veterligen inte betalt för detta, men jag kan tänka mig att männen hjälpte henne på andra sätt, som kanske inte innebar en direkt överföring av rena pengar, men som ändå "kostade" Gardell och Levengod.

Man kan ju säja att Gardell och Levengod var resursstarka eftersom dom båda är extremt charmiga och sociala (och vålmående finansiellt), och därmed lyckades hitta en vän till dom som ville ställa upp. Utnyttjande? Hon gjorde en fin gärning för männen, hennes motiv var inte dock inte pengar (roten till allt ont) så då är det okej? Hur hade det varit ifall Gardell eller Levengod var singlar och ville skaffa barn som ensamma? Då är det inte okej?

Citat:
Du måste vara bög
Du måste vara i en relation
Du får absolut inte blanda in pengar
Under dessa förutsättningar kan man vara säker på att det inte är något utnyttjande, men såfort man ändra på någon av dessa premisser så är det ett stackars våp som inte vet bättre, som utnyttjas.

Och angående hur reglerna funkar just nu vid dessa former av barnskapande vet jag inte i detalj. Men vad är det som hindrar oss från att ändra reglerna så att en surrogatmoder adopterar bort sitt barn? Om du nu verkligen menar att Gardells och Levengods surrogatmamma är mamma till deras barn (med alla rättigheter och ansvar) så borde man ju rimligen lätt kunna göra så att den mamman adopterar bort barnet. Eller?
Citera
2012-03-02, 16:54
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Du menar att om pappan är slusk som sticker utan att betala för sig så skulle barnet känna sig mer önskat och vara lyckligare eftersom det vet att det har en far där ute som ger blanka tusan i dess väl och ve?
Jag delar inte din uppfattning.

Så menar jag. Att känna identiteten även till en usel far, som man åtminstone kan hata, är bättre än att helt sakna kunskap om halva sitt ursprung. Hellre en dålig historia än ingen historia alls.
Citera
2012-03-02, 16:58
Medlem
Citat:
Kvinnor "sliter" också ihjäl sig. Du får nog kolla på förslitningsskador hos vårdpersonal, omsorgspersonal, butikspersonal, osv osv... Tror du män är ensamma om att slitas ut?
Varför tror du det heter "skurkärringsknän" - "kärringvärk" osv..

Det är inte det som finns i statistiken under arbetsplatsolyckor med dödlig utgång -- det är slarv med säkerheten, rutiner och föreskrifter som du återfinner där. Läs rapporten som finns länkad på sidan.

Man skulle i alla fall inte tillåta det om kvinnor drabbades.
Kvinnor har det redan bättre än männen i scandinavien.

Många svetsare har dött i cancer.
Det är först nu som antalet män som skadas och dödas minskar(mindre krig mm)
Och kvinnorna kan börja påstå att dom är utnytjade mm.

Norskorna föder många fler barn än svenskorna .
Svenskorna har blivit ego och männen orkar inte ha förhållande.
Kvinnorna blir sura
för dom inte blir gravida.

Svenska kvinnor måste bli roligare, mindre noga och snällare.
Sluta vara så överlägsna och tycka dom är bättre hela tiden.
Kolla in Danskorna.
Citera
2012-03-02, 17:11
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMBH
Jaja men kalla det inte för livegenskap och måla fan på väggen och påstå att resurssvaga kvinnor inte kan fatta sina egna beslut. Resurssvag = fri från ansvar = omyndig?
Hon måst ju vara fri att kunna träda ur kontraktet -- annars är hon lika livegen som stataren på sin tid.

Men du kanske tänkte dig att mannen i historien skall vara nöjd med att stå utan barn och en avbetalningsplan på 400 kr i månaden löpande över en livstid, tillsammans med räkningen för underhållsbidraget, när hon har ändrat sig?

Eller hur tänkte du?

När hon bryter avtalet - vad tänkte du skulle hända?

Den här mannen är han nöjd då? Han ville ju bli singelpappa, inte pappa blåst på stålar, med arton års underhållsskyldighet och umgängesrätt, möjligen halva tiden i bästa fall -- eller inget i värsta.

Han hade ju också nio månader av längtan, planering - där han tänkte något. Han ville ju något när han tog kontakten med en surrogatmamma.

Var hamnar han i dina planer?

Citat:
Angående bögpar som får barn på detta vis, man undrar ju om surrogatmamman som Jonas Gardell och Mark Levengod var livegen? Hon fick mig veterligen inte betalt för detta, men jag kan tänka mig att männen hjälpte henne på andra sätt, som kanske inte innebar en direkt överföring av rena pengar, men som ändå "kostade" Gardell och Levengod.
Surrogatmamma? Har hon inte kontakt med barnen? Är inte hon mamma åt dem?

Citat:
Man kan ju säja att Gardell och Levengod var resursstarka eftersom dom båda är extremt charmiga och sociala (och vålmående finansiellt), och därmed lyckades hitta en vän till dom som ville ställa upp. Utnyttjande? Hon gjorde en fin gärning för männen, hennes motiv var inte dock inte pengar (roten till allt ont) så då är det okej? Hur hade det varit ifall Gardell eller Levengod var singlar och ville skaffa barn som ensamma? Då är det inte okej?
Om du läste mitt edit så tycker jag inte det är optimalt att man planerar att bli singelförälder - nej.

Citat:
Under dessa förutsättningar kan man vara säker på att det inte är något utnyttjande, men såfort man ändra på någon av dessa premisser så är det ett stackars våp som inte vet bättre, som utnyttjas.
Bög kan du byta ut - det går lika bra med heteropar.

Citat:
Och angående hur reglerna funkar just nu vid dessa former av barnskapande vet jag inte i detalj. Men vad är det som hindrar oss från att ändra reglerna så att en surrogatmoder adopterar bort sitt barn? Om du nu verkligen menar att Gardells och Levengods surrogatmamma är mamma till deras barn (med alla rättigheter och ansvar) så borde man ju rimligen lätt kunna göra så att den mamman adopterar bort barnet. Eller?
En förälder kan adoptera bort sitt barn - ja. (Till en man eller kvinna som sammanlever med den andra föräldern) Det har jag ju redan konstaterat.

Jag kan däremot inte adoptera bort mina barn till man - barnens far, han är ju redan förälder. Till en annan person fungerar det däremot utmärkt.

Men visst -- singlar får ju adoptera, så om en singelmamma vill adoptera bort till en singelman som blir singelpappa så kanske det fungerar. Jag gissar dock att socialtjänsten skulle slå kullerbyttor innan det gick igenom.
Senast redigerad av micro113 2012-03-02 kl. 17:14.
Citera
2012-03-02, 17:13
Medlem
.ANDERSs avatar
Måste bara dra en fråga som rör detta ämne. Får män som är singlar skaffa surrogatmamma till barnet? Om inte är det inte jämställt!
Citera
2012-03-02, 17:13
Medlem
Citat:
Många män slarvar med säkerheten på sina arbetsplatser - därför händer arbetsplatsolyckor och de själva och/eller andra dör.

De "sliter" inte ihjäl sig - det brister i säkerhet. Läste du inte rapporten. Man slarvar, man struntar i föreskrifter och skydd. Man bryr sig inte om arbetsskyddsföreskrifter osv.

Min morfar dog för 30 år sedan. Min mormor lever fortfarande hon var hemma fru.
Citera
2012-03-02, 17:15
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trollmongot
Min morfar dog för 30 år sedan. Min mormor lever fortfarande hon var hemma fru.
Din poäng?
Citera
2012-03-02, 17:18
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .ANDERS
Måste bara dra en fråga som rör detta ämne. Får män som är singlar skaffa surrogatmamma till barnet? Om inte är det inte jämställt!
Ja, till sina barn är det helt okej. För att skaffa barn får de däremot inte göra det. Äggcellsdonation är däremot lagligt i Sverige - för att män skall kunna bli pappor, när deras fruar inte klarar den biten själva.

Ojämställt?
Citera
2012-03-02, 17:18
Medlem
Citat:
Många män slarvar med säkerheten på sina arbetsplatser - därför händer arbetsplatsolyckor och de själva och/eller andra dör.

De "sliter" inte ihjäl sig - det brister i säkerhet. Läste du inte rapporten. Man slarvar, man struntar i föreskrifter och skydd. Man bryr sig inte om arbetsskyddsföreskrifter osv.

Kvinnorna får sluta slarva och välja andra yrken än att bli surrogatmödrar och sexarbetare.
Citera
2012-03-02, 17:20
Medlem
Citat:
Din poäng?

Gissa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto