Citat:
Ursprungligen postat av SMBH
Att ha två föräldrar är således alltid bättre än att bara ha en, statistiskt sätt. Dock så måste man ta med i beaktningen att den kvinnan som gör detta (eller singeladoption, som då också inkluderar män) troligtsvis är en extremt motiverad förälder och på så sätt kanske får ett bättre liv än hos ett avdankat f.d pundarpar i förorten som hatar livet.
Ha ha, klockrent!
Citat:
Ursprungligen postat av narlysimpelton
Vill bara klippa in några citat ur denna forskning, som är av intresse. Jag är dock alltid mycket kritisk till forskning då det oftast finns faktorer som man inte ser, som kan påverka resultatet.
"En omfattande forskning har påvisat en mängd förhållanden hos föräldrarna som kan kopplas till en ökad risk för antisocial utveckling hos barnen. Kriminalitet, missbruk, psykisk sjukdom, att vara ensamstående mamma eller tonårsförälder, långvarig och allvarlig social stress, bristande omsorgsförmåga, övergrepp och misshandel är några av de kanske vanligaste påvisade riskfaktorerna (2,3,4,5,10). Ofta påpekas att risken för antisocial utveckling ökar med antalet familjerelaterade stressfaktorer som barnet exponeras för."
"Föräldrarnas förhållningssätt till barnet fungerar ofta som en modererande länk mellan andra riskfaktorer och barnets utveckling. I de fall samspelet mellan förälder och barn fungerar på ett bra sätt kan det vara av mindre betydelse för barnets utveckling om familjen bor i ett socioekonomiskt
mindre välbeställt område, om vårdnadshavaren är en ensamstående tonårsmor eller dylikt."
Att vara ensamstående föräldrer är alltså bara en av en jädrans massa orsaker till att barn kan hamna snett. Dessutom vet vi inte heller hur motiverade de ensamstående i undersökningen var. Eller om personen varit ensamstående under hela barnets uppväxt. Att utsättas för familjerelaterade stressfaktorer tolkar jag som gräl, våld och andra familjetrauman, och singlar bråkar och grälar sällan med sig själva.
Jag tycker helt klart folk ska sträva efter att ha två föräldrar, men går inte det så jag tycker nog ändå att en extremt hängiven och motiverad person (man eller kvinna) ska ha chansen att få bli förälder. Om så det gäller adoption eller insemination, surrogatmamma mm...