Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Hon måst ju vara fri att kunna träda ur kontraktet -- annars är hon lika livegen som stataren på sin tid.
Men du kanske tänkte dig att mannen i historien skall vara nöjd med att stå utan barn och en avbetalningsplan på 400 kr i månaden löpande över en livstid, tillsammans med räkningen för underhållsbidraget, när hon har ändrat sig?
Eller hur tänkte du?
När hon bryter avtalet - vad tänkte du skulle hända?
Den här mannen är han nöjd då? Han ville ju bli singelpappa, inte pappa blåst på stålar, med arton års underhållsskyldighet och umgängesrätt, möjligen halva tiden i bästa fall -- eller inget i värsta.
Han hade ju också nio månader av längtan, planering - där han tänkte något. Han ville ju något när han tog kontakten med en surrogatmamma.
Var hamnar han i dina planer?
Surrogatmamma? Har hon inte kontakt med barnen? Är inte hon mamma åt dem?
Om du läste mitt edit så tycker jag inte det är optimalt att man planerar att bli singelförälder - nej.
Bög kan du byta ut - det går lika bra med heteropar.
En förälder kan adoptera bort sitt barn - ja. (Till en man eller kvinna som sammanlever med den andra föräldern) Det har jag ju redan konstaterat.
Jag kan däremot inte adoptera bort mina barn till man - barnens far, han är ju redan förälder. Till en annan person fungerar det däremot utmärkt.
Men visst -- singlar får ju adoptera, så om en singelmamma vill adoptera bort till en singelman som blir singelpappa så kanske det fungerar. Jag gissar dock att socialtjänsten skulle slå kullerbyttor innan det gick igenom.
Jag har inte alla svar. Du kan knappast ha alla svar heller. Jag är ingen expert på området och rimligtsvis så borde människor som jobbar med detta dagligen kunna utforma ett regelverk som fungerar för båda parter. Men vadå, det är väl samma sak ifall Gardells o Levengods surrogatmamma bestämde sig för att behålla barnet? Så frågan är ju, varför är det tillåtet, men så fort man blandar in rena cash, så är det helt plötsligt en fråga om att utnyttja resurssvaga individer?
Det finns ju något som kallas för finansiell abort t.ex. (som jag inte håller med om, men begreppet finns) som innebär att mannen, vid en oönskad graviditet "aborterar sig själv från barnet" och kan således inte ha någon kontakt med barnet när det är fötts, han slipper också det finansiella ansvaret för barnet. Men det är en annan fråga som hör hemma i Abort-tråden.
Men grejen är ju, eftersom
surrogatmödraskap är såpass unikt att det skulle behöva en helt unik lagstiftning, att du ställer dom här frågorna till mig "Hur löser vi det och det" går ju att göra men det krävs ju enorma insatser för att komma fram till vad som är rimligt - rimligt kan ju t.ex vara i ovanstående fall när kvinnan vill behålla barnet och fadern tvingas betala underhåll med mera, att han i detta fall kan göra en finansiell abort. Jag vet inte vad som är ideelt. Vad jag vet dock är att surrogatmödraskap knappast handlar om livegendom.
Btw, vid insemination till singelkvinnor är fadern enligt lagbok, redan ute ur bilden. Han saknar ansvar - han saknar rättigheter. Varför skulle det inte kunna vara samma sak för kvinnor som på samma sätt, lagligt, vara utan ansvar och rättigheter? Skillnaden är ju att den lagstiftningen (dvs den som är möjlig att ändra) automatiskt gör kvinnan till laglig förälder när ett barn föds, medans det ser helt annorlunda ut för mannen som manuellt måste förklaras förälder med både moderns och faderns medtycke. Det är en logisk konsekvens av vår biologi, visst, men lagarna skrevs för en herrans massa år sedan då surrogatmödraskap var science fiction.
Samma sak när det kommer till att adoptera sitt barn till någon som redan är laglig förälder. Det finns väl inget som stoppar oss från att ändra på den lagen, när det handlar om surrogatmödraskap, också? Eller är lagboken statisk och oföränderlig?
Ett speciellt regelverk bör plockas fram för detta unika tillfälle. Man skulle t.ex kunna föreställa sig att om det endast är en förälder och denna vill ha egen vårdnad, och den andra föräldern inte vill vara förälder skulle kunna avsäja sig sitt föräldraskap. En slags adoption men vi kanske behöver ett nytt ord.
Och jag tycker inte heller det är ideelt att man bara har en förälder, men nu är verkligheten annorlunda och som jag sa tidigare, en ensam förälder till ett barn som kommit till på detta vis kanske kommer få det mycket bättre än ett barn som lever i ett singelhushåll där farsan knarkar och gör kåksvängar och mamman är alkoholist och hatar sitt liv.
Bara som en fotnot: Jag tror att när denna lagen blir verklighet så kommer vi öppna dörrarna för surrogatmödraskap här i Sverige. Det finns nämnligen en stark lika-för-lika attityd här, och när vi normaliserats in i tänket att kvinnor minsann har rätt att bli ensamma föräldrar så kommer steget till samma manlig rätt att bli mer verklighet.