Citat:
Ursprungligen postat av
micro113
Lite krasst så finns det väl fler "par" som skaffat barn och visat sig vara "relationsodugliga" idag - än det finns singlar som på egen hand skaffat sig barn och visat sig vara det...
Självklart, men det är å sidan inget konstigt heller. Insemination är ett relativt marginaliserat fenomen och problem både kan och kommer att uppstå även i relationer med de bästa intentionerna. Det hör liksom till saken.
Jag ser det dock som två helt olika frågor: vad en familj bör innebära rent konstruktionsmässigt och hur en lämplig relation ska upprätthållas. Det sistnämnda är mer komplicerat och kan även betraktas som moraliskt tvivelaktigt att försöka diktera på ett sätt som jag anser inte gäller i det förstnämnda.
Citat:
Ursprungligen postat av
micro113
Nåja .. Jag kan hålla med dig om du talar om barnperspektivet .. Barn skall ha vuxna att förlita sig till, inte vara en grej som man skaffar som en hund eller en katt....
Ja. Jag vill dock klargöra: det blotta faktumet att två vuxna finns där är knappast något jag betraktar som att barnet nu givits en fullvärdig familj, fullt jämförbar med att en man och en kvinna tog ett gemensamt beslut om att hon skulle föda barn. Långt ifrån.
Även lesbiska kvinnor och kvinnor som har en man men inte kan få barn på naturlig väg ska fan i att göra det på något annat sätt. Rollen som barnets fader ska endast och uteslutande betraktas i egenskap av den som gör den biologiska insatsen som
utgångspunkt - först därefter kommer alternativa lösningar på tal. Alltså finns det exakt 0 anledningar som berättigar insemination.
Citat:
Ursprungligen postat av
micro113
Dvs .. det är svårt att försvara att barn kan bli till utan två vuxna som skall ta ansvar för det ...
De ska göra väldigt mycket mer än att "bara" ta ansvar.
Citat:
Ursprungligen postat av
micro113
Mao.. Nej - jag tycker staten skall stötta ensamstående föräldrar - men inte betala för att människor skall bli singelföräldrar ....
Som sagt...