Citat:
Ursprungligen postat av Fallman
Fick till det nu tror jag..
http://img826.imageshack.us/img826/8922/95097975.png
- Om jag nu skulle jailbreaka min mobil eller återställa den, hur gör jag då för att få den till denna version?
fick en
.plist-file föresten, det är den man ska spara antar jag.
Kör TinyUmbrella och spara även blobs med det programmet. Den .shsh-fil som skapas kan du skicka upp på Cydias server genom RS.
Nej, .plist är inte viktig, det är .shsh-filen som är viktig!
Om du vill återställa/restore din telefon till en äldre firmware så måste du ha blobs för den versionen (men det vet du redan vid det här laget! :P). När du har blobsen så kan du göra på lite olika sätt. Ett är att skapa en custom firmware (IPSW fil) som har bloben inbyggd (benämns "stitch" i RS och iFaith). En custom firmware som innehåller en komplett blob kan användas i iTunes utan några som helst problem (man trycker en viss tangentkombo samtidigt som man väljer att uppdatera telefonens iOS, då får man möjlighet att välja den custom IPSW-filen). Om IPSW-filen inte innehåller kompletta blobs (benämns partial blobs) så måste man först sätta telefonen i Pawned DFU-läge. Det går att göra med tex RS och diverse andra jailbreakprogram. Inte särskilt svårt, handlar bara om att trycka på rätt knapp vid rätt tidpunkt.
Om man inte kan skapa en custom IPSW-fil, tex kanske inte RS eller iFaith stödjer den version du vill återställa till så kan du använda TinyUmbrella (TU). TU lurar iTunes att tro att den är uppkopplad mot Apples server medan iTunes i själva verket är uppkopplat mot din dators TU-program.

TU ger iTunes din blob men lurar alltså iTunes att bloben skickas från Apple. Detta kallas för en "replay attack" av uppenbara skäl.
Man kan benämna en shsh-blob som en evighetsbiljett till en specifik version av iOS. Istället för att vara tvingad av Apple att alltid installera senaste iOS (som oftast inte är jailbreakbart) kan man nu välja själv!

För närvarande går det inte att ha någon nytta av shsh-blobs på A5-enheter, dvs iPad 2 och iPhone 4S, dessa användare ska givetvis spara sina blobs ändå för det är på gång att även de kommer att kunna använda shsh-blobs och välja iOS-version.