2012-05-17, 22:51
Medlem
massuss avatar
Vart sparas filen? För mig kommer det bara upp "Success!". Får inte välja vart ".shsh filen" ska sparas utan detta är enda som kommer upp i redsnow. Iphone4, 4.3.1 Jailbreakad.
Citera
2012-05-17, 23:54
Medlem
RevolverRoffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av massus
Vart sparas filen? För mig kommer det bara upp "Success!". Får inte välja vart ".shsh filen" ska sparas utan detta är enda som kommer upp i redsnow. Iphone4, 4.3.1 Jailbreakad.
I RedSn0w eller TinyUmbrella? I TinyUmbrella kan du lätt se i inställningarna var filerna hamnar. Jag har för mig att i RedSn0w hamnar de i samma mapp men om de inte gör det så kan du ju söka på din hårddisk efter *.shsh-filer. Möjligen kanske inte RedSn0w sparat filen lokalt utan endast skickat den till Cydias server. Jag föreslår därför att du även kör TinyUmbrella också och sparar SHSH-blobs där också. Du kan också installera iSHSHit i Cydia och spara ner blobs med den och maila till dig själv.

Ju fler program du använder för att spara blobs ju säkrare är du på att kunna använda SHSH-blobsen då alla program inte är så jättekompatibla med varandra.

Jag föreslår att du också tar en backup på iOS 4.3.1 genom att köra iFaith och skapa en signerad IPSW-fil. På så sätt kan du alltid återställa din telefon enkelt i iTunes till 4.3.1 om du nu skulle känna för det. Det du gjorde med RedSn0w sparade bara de blobs Apple ger ut för tillfället, dvs 5.1.1.
Citera
2012-05-18, 01:37
Medlem
Fallmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RevolverRoffe
Det är ju nu du verkligen ska spara blobs, om du är jailbreakad eller ej spelar ingen roll.

Du kan använda RedSn0w (RS) till att spara blobs. Starta RS, klicka på Extras, klicka på SHSH-blobs, klicka på Fetch och följ sedan instruktionerna.

Bloben sparas som en liten (typ 6-9 kB) fil som heter .shsh på din dator. Denna fil lägger du på ett säkert ställe.

Om du sparar i nuläget får du en blob låter dig installera iOS 5.1.1 när du vill och hur ofta du vill. iOS 5.1.1 kommer troligen att gå att jailbreaka inom några veckor.

Ska försöka med det imorgon då :-) tackar!
Citera
2012-05-18, 16:27
Medlem
Fallmans avatar
Citat:
Official devTeam Presenter | May 17, 2012 at 1:00 pm

This jailbreak will work on all your devices, but it won’t work on iPod 3G!!!You can free upgrade to 5.1.1.We will release Jailbreak on next week.

http://www.spiritjb.org/2012/05/untethered-jailbreak-ios-5.1.1-release-date.html
Citera
2012-05-18, 16:36
Medlem
massuss avatar
Citat:
I RedSn0w eller TinyUmbrella? I TinyUmbrella kan du lätt se i inställningarna var filerna hamnar. Jag har för mig att i RedSn0w hamnar de i samma mapp men om de inte gör det så kan du ju söka på din hårddisk efter *.shsh-filer. Möjligen kanske inte RedSn0w sparat filen lokalt utan endast skickat den till Cydias server. Jag föreslår därför att du även kör TinyUmbrella också och sparar SHSH-blobs där också. Du kan också installera iSHSHit i Cydia och spara ner blobs med den och maila till dig själv.

Ju fler program du använder för att spara blobs ju säkrare är du på att kunna använda SHSH-blobsen då alla program inte är så jättekompatibla med varandra.

Jag föreslår att du också tar en backup på iOS 4.3.1 genom att köra iFaith och skapa en signerad IPSW-fil. På så sätt kan du alltid återställa din telefon enkelt i iTunes till 4.3.1 om du nu skulle känna för det. Det du gjorde med RedSn0w sparade bara de blobs Apple ger ut för tillfället, dvs 5.1.1.

Jag använde redsnow och nu hittade jag filen i redsnow katalogen. Thnx! Jag kör en omgång med TinyUmbrella också, kan inte skada. Den här backupen du pratar om, den man gör direkt i itunes fungerar den inte lika bra eller är det något man inte får med om man går den vägen?

Och jag vänder mig till dig med några frågor direkt om du inte misstycker utan att jag gjort några större djupdykningar i ämnet. Är medvetet en n00b på området. Jag fick blobs för 5.1 enligt redsnow och cydia. Om ett par veckor så släpps troligen untethered jailbreak för 5.1.1 right? Min önskan är så klart att få in en jailbreakad version av ios5 på min lur (med mina apps, kontakter, sms intakta) men känner mig lite vilsen i hur detta ska gå till. 1. Invänta 5.1.1 jailbreak, uppdatera från ios4 till ios5 i itunes sen jailbreaka med passande program. Behöver jag blobsen till detta? 2. Installera 5.1 från .shsh-filen och sen jailbreaka den eller vadå?

Tack för utförliga svar kamrat!
Citera
2012-05-18, 16:44
Medlem
Fallmans avatar
Citat:
Det är ju nu du verkligen ska spara blobs, om du är jailbreakad eller ej spelar ingen roll.

Du kan använda RedSn0w (RS) till att spara blobs. Starta RS, klicka på Extras, klicka på SHSH-blobs, klicka på Fetch och följ sedan instruktionerna.

Bloben sparas som en liten (typ 6-9 kB) fil som heter .shsh på din dator. Denna fil lägger du på ett säkert ställe.

Om du sparar i nuläget får du en blob låter dig installera iOS 5.1.1 när du vill och hur ofta du vill. iOS 5.1.1 kommer troligen att gå att jailbreaka inom några veckor.

Citat:
Ursprungligen postat av Fallman
Ska försöka med det imorgon då :-) tackar!

Fick till det nu tror jag..
http://img826.imageshack.us/img826/8922/95097975.png

- Om jag nu skulle jailbreaka min mobil eller återställa den, hur gör jag då för att få den till denna version?

fick en .plist-file föresten, det är den man ska spara antar jag.
Citera
2012-05-18, 16:53
Medlem
RevolverRoffes avatar
Citat:
Fick till det nu tror jag..
http://img826.imageshack.us/img826/8922/95097975.png

- Om jag nu skulle jailbreaka min mobil eller återställa den, hur gör jag då för att få den till denna version?

fick en .plist-file föresten, det är den man ska spara antar jag.
Kör TinyUmbrella och spara även blobs med det programmet. Den .shsh-fil som skapas kan du skicka upp på Cydias server genom RS.

Nej, .plist är inte viktig, det är .shsh-filen som är viktig!

Om du vill återställa/restore din telefon till en äldre firmware så måste du ha blobs för den versionen (men det vet du redan vid det här laget! :P). När du har blobsen så kan du göra på lite olika sätt. Ett är att skapa en custom firmware (IPSW fil) som har bloben inbyggd (benämns "stitch" i RS och iFaith). En custom firmware som innehåller en komplett blob kan användas i iTunes utan några som helst problem (man trycker en viss tangentkombo samtidigt som man väljer att uppdatera telefonens iOS, då får man möjlighet att välja den custom IPSW-filen). Om IPSW-filen inte innehåller kompletta blobs (benämns partial blobs) så måste man först sätta telefonen i Pawned DFU-läge. Det går att göra med tex RS och diverse andra jailbreakprogram. Inte särskilt svårt, handlar bara om att trycka på rätt knapp vid rätt tidpunkt.

Om man inte kan skapa en custom IPSW-fil, tex kanske inte RS eller iFaith stödjer den version du vill återställa till så kan du använda TinyUmbrella (TU). TU lurar iTunes att tro att den är uppkopplad mot Apples server medan iTunes i själva verket är uppkopplat mot din dators TU-program. TU ger iTunes din blob men lurar alltså iTunes att bloben skickas från Apple. Detta kallas för en "replay attack" av uppenbara skäl.

Man kan benämna en shsh-blob som en evighetsbiljett till en specifik version av iOS. Istället för att vara tvingad av Apple att alltid installera senaste iOS (som oftast inte är jailbreakbart) kan man nu välja själv! För närvarande går det inte att ha någon nytta av shsh-blobs på A5-enheter, dvs iPad 2 och iPhone 4S, dessa användare ska givetvis spara sina blobs ändå för det är på gång att även de kommer att kunna använda shsh-blobs och välja iOS-version.
Senast redigerad av RevolverRoffe 2012-05-18 kl. 17:02.
Citera
2012-05-18, 17:02
Medlem
Fallmans avatar
Citat:
Kör TinyUmbrella och spara även blobs med det programmet. Den .shsh-fil som skapas kan du skicka upp på Cydias server genom RS.

Nej, .plist är inte viktig, det är .shsh-filen som är viktig!

Ok bra att veta!

Visade sig att jag hade fler SHSH :O och har nu laddat upp 5.1 till Cydia... Men ska dessa filer bara ligga på ~5 KB. ? http://ladda-upp.se/data/bnflugayfkdzia

.plist filen, ska jag radera den eller kommer den behövas?
Senast redigerad av Fallman 2012-05-18 kl. 17:05.
Citera
2012-05-18, 17:04
Medlem
Hur kan man se vilken iPhone version man har? Min är i aktiveringsmode och besitter fel SIM! Vad kan jag göra?
Citera
2012-05-18, 17:18
Medlem
RevolverRoffes avatar
Citat:
Ok bra att veta!

Visade sig att jag hade fler SHSH :O och har nu laddat upp 5.1 till Cydia... Men ska dessa filer bara ligga på ~5 KB. ? http://ladda-upp.se/data/bnflugayfkdzia

.plist filen, ska jag radera den eller kommer den behövas?
.plst är en inställningsfil. Gör vad du vill med den, rama in den om du känner för det.
Citera
2012-05-20, 18:03
Medlem
Fallmans avatar
Update: good news Pod2g has announced that the untethered jailbreak of iOS 5.1.1 is just days away from release.

Nu äre nära
Citera
2012-05-20, 18:40
Medlem
RevolverRoffes avatar
Citat:
Update: good news Pod2g has announced that the untethered jailbreak of iOS 5.1.1 is just days away from release.

Nu äre nära
Från hans twitter:
Citat:
pod2g ‏@pod2g

Thanks to awesome work of @planetbeing and @pimskeks, we're near ready for a release. Now it's a matter of days.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in