2013-09-03, 21:23
Medlem
Sådär, nu är säsongen igång även för mig!
Detta är väl egentligen lite av en obsrapport men det behandlar foto så den fick hamna här. Lite långt men TLDR och bildlänk längs ner.

Hade en riktigt fin himmel igår.

Spanade efter Hantelnebulosan som jag sett ett par dagar innan, och hittade den faktiskt igen! Utgick från Delfinen och Pilen, börjar få in snitsen med att hitta rätt. Det är inte lätt att hitta så ljussvaga objekt med rödpunkten som enda riktmedel...
Kunde med indirekt seende skönja formen på den, men färgerna syns ju inte såklart.

Sedan när vår planet roterat lite till kom jag åt att få en glimt av M15. Återigen kunde indirekt seende hjälpa mig med detaljer.

Jag fick för mig att försöka mig på att ta lite bilder på den trots att mitt teleskop saknar guidning och är lite för litet och "smäckigt" för att ta ordentliga bilder med. Har åtminstone motor.
Min metod är primärfokus med systemkamera, och sökaren på denna är ytterst besvärlig att försöka få till fokus med. Det jag gör i dessa fall är att slå över till Live-view och zoomar. Nu är M15 tyvärr alltför ljussvag för Live, så jag styr om mot närmaste starka stjärna och hittar mitt fokus.

Nu är det dags att försöka leta upp den där hopen.
Riktar min bedrövliga rödpunkt mot den plats där M15 bör ligga; någonstans 1/4 på linjen från Enif i Pegasus till Delfinens nos.
Här ska man komma ihåg att jag måste köra med Barlow och har ett synfält motsvarande en knapp månes bredd när jag fotar. Lägg därtill en ganska ljussvag kamerasökare och vi har oss en liten utmaning!

Efter några försök med händerna runt ansiktet för att skärma bort gatljusen (man ska bort från stan helst) ser jag en "suddig stjärna". Tar en exponering, kollar resultatet. Hittat rätt!
Fortsätter att ta exponeringar med lite olika ISO och slutare.

Efteråt kan jag konstatera att jag med mina mått mätt framgångsrikt lyckats fota mitt första DSO!
Har stackat de bästa exponeringarna i GIMP och lekt runt med lite reglage. Även här har jag mycket att lära.

9 x 5s, ISO= minns ej, men löjligt högt.
Utrustning: 130mm Newton (750mm), 2xBarlow.

TL;DR: Efter en del bestyr lyckas jag fota M15.
Bild: http://i.imgur.com/nrKxmiE.jpg
Citera
2013-09-03, 22:22
Medlem
Drullknulls avatar
Bra bild, det krävs inte så värst avancerad utrustning för att fånga ljussvaga objekt. Det är inte dåligt, de röda jättarna syns tydligt, vilket är de ljusaste stjärnorna kring magnitud 12,6, men din bild visar svagare stjärnor än så.
Jag har inte lyckats identifiera enskilda stjärnor i M15 med mitt teleskop, en riktigt bra natt skall det gå (min gräns tycks ligga kring 12,5).
Citera
2013-09-06, 20:58
Medlem
Någon som känner sig manad att fota mars mitt i M44 måndag morgon i småtimmarna?

(eller mycket nära M44 under helgen)
Citera
2013-09-06, 21:33
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ka kui
Någon som känner sig manad att fota mars mitt i M44 måndag morgon i småtimmarna?

Jag kan göra ett försök
Citera
2013-09-06, 23:17
Medlem
grals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ka kui

får man photoshopa?
Citera
2013-09-07, 00:14
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gral
får man photoshopa?
Bara om du redigerar dina RAW-bilder.

Jag funderar på hur jag ska kunna få till det bra. Man vill ju kunna urskilja planetens struktur och inte någon "röd prick" bredvid hopen.
Men jag tror på att göra två olika bilder, en där jag enbart fixar några tusen exponeringar av Mars i högsta förstoring. Stackar de bästa. Sen gör jag en längre exponering med mindre förstoring så att hopen kommer med.
Efter det lägger jag samman dessa till en bild.
Citera
2013-09-09, 00:18
Medlem
AteistenOlles avatar
En snabb liten bild på Messier 51!

http://www.astrobin.com/55718/

24x80s (ej guidat)

Skywatcher 80ED
Celestron cg-5 gt
Nikon D3100 (omodifierad)

Färgdatan är egentligen från Mars tidigare i år. Blev något tokigt när jag integrerade bilderna så färgerna blev non-existenta, så jag gjorde om den till grayscale och lade in den äldre RBG datan ovanpå.

Råkade dessutom pajja min intervalometer, så blir svårt att fota något tills jag fixar en ny
Citera
2013-09-09, 17:26
Medlem
Jösses, du lyckas alltså exponera 80s utan guidning!
Hatten av för den polinställningen! Måste vara ett riktigt bra stativ dessutom.
Fin bild, bra jobbat!
Citera
2013-09-09, 17:45
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Jag kan göra ett försök
Ett ord: Moln.
Det blev ingen bild...
Citera
2013-09-09, 18:41
Medlem
AteistenOlles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalabalikov
Jösses, du lyckas alltså exponera 80s utan guidning!
Hatten av för den polinställningen! Måste vara ett riktigt bra stativ dessutom.
Fin bild, bra jobbat!

Tackar!

Tja, det är ju inte felfritt. Ca 30-35% av alla exponeringar åker i papperskorgen på en gång. Men att vara extra noga med polinställningen gör stor nytta.

Cg-5 GT är ett populärt stativ i budgetklassen (dvs < 8000kr), men den bleknar i jämnförelse med de i högre prisklasser.

Tex 10 Micron HPS ger en halv bågsekunds fel efter 500 sekunder, medans en CG-5 GT ger över 20 bågsekunders fel efter bara 200 sekunder. Det kan skilja en del mellan olika exemplar pga mindre nogrann produktion, speciellt på de billigare. Kan vara så att jag hade tur med just mitt exemplar

Här finns ett par grafer över de två nämnda monteringarna:
CG-5 GT
10 Micron HPS
Citera
2013-09-09, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Ett ord: Moln.
Det blev ingen bild...

Jag förstod nästan det. Kanske nästa gång
Citera
2013-09-12, 02:18
Medlem
AteistenOlles avatar
Råkade komma hem med en Orion SSAG guidekamera idag, helt oplanerat!

Drog en snabb test under kvällen och efter lite om och men lyckades jag klämma fram en 5 min exponering innan allt för mycket moln drog in + dagg föll på linserna.

Tråkigt nog blev det samma motiv som mitt förra inlägg, dvs M51. (ända området på himmlen som var relativt stabilt)

http://i.imgur.com/U8eAfO6.jpg

Ser kanske inte märkvärdigt ut jämnfört med förra bilden jag postade, men då ska man ha i åtanke att detta är en endaste bild utan några kalibreringsbilder, samt så gott som oredigerad. (Croppad, något stretchad för att kunna se något samt brusreducering)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in