2013-08-15, 13:50
Medlem
knappens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AteistenOlle
Kul att du gillade den! Om några veckor kommer betydligt bättre bilder

Båda bilderna är ju helt fantastiska.
Om du inte tycker det, då ser jag fram emot de som kommer om några veckor :-)
Citera
2013-08-20, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frickk
Kan nån länka till en karta med light pollution filter, så man vet var i Sverige det är bäst läge för stjärnskådning?
Bump.
Citera
2013-08-20, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frickk
Bump.

Ursäkta segheten!

Ladda först ner Google Earth.

Efter du installerat färdigt programmet laddar du ner denna fil från länken nedan:
http://eoimages.gsfc.nasa.gov/images...ack_marble.kml

Klickar på filen och då öppnas Google Earth med ljuskartfunktion av hela världen.

Hoppas detta är till ditt nöje

/Jonte
Citera
2013-08-22, 13:29
Medlem
AteistenOlles avatar
Var ut och testade att ta lite bilder vid min nya bostad, månen var så gott som full så var inte optimala förhållanden men är ändå rätt nöjd!

NGC 689, aka The Double Cluster

20st 60 sekunder exponeringar @ 800 iso (ingen guidning)
20st darks
Inga bias eller flats

Samt denna:
NGC 6946&6939

Något gick snett här, galaxen (ngc 6946) var väldigt svag. Den smälte nästan in i bakgrundsljuset så det var väldigt svårt att framhäva den utan att det såg ut som en påse mjöl. Kan ha berott på fullmånen eller att den helt enkelt är för ljussvag för min 80mm refraktor. Får testa detta motiv igen under en nymåne.

80mm Skywatcher refraktor
Celestron cg-5 gt
Nikon D3100 (omodifierad)
Citera
2013-08-22, 22:05
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AteistenOlle
Var ut och testade att ta lite bilder vid min nya bostad, månen var så gott som full så var inte optimala förhållanden men är ändå rätt nöjd!

NGC 689, aka The Double Cluster

20st 60 sekunder exponeringar @ 800 iso (ingen guidning)
20st darks
Inga bias eller flats

Samt denna:
NGC 6946&6939

Något gick snett här, galaxen (ngc 6946) var väldigt svag. Den smälte nästan in i bakgrundsljuset så det var väldigt svårt att framhäva den utan att det såg ut som en påse mjöl. Kan ha berott på fullmånen eller att den helt enkelt är för ljussvag för min 80mm refraktor. Får testa detta motiv igen under en nymåne.

80mm Skywatcher refraktor
Celestron cg-5 gt
Nikon D3100 (omodifierad)

Tja fyrverkerigalaxen ligger strax under tionde magnituden (9,6), med tanke på de korta exponeringstiderna och månsken måste du vara nöjd. Pröva en månfri natt.

Dubbelhopen NGC869/NGC884 är annars ett av de häftigare objekten på himlen enligt min mening, från fältkikare och uppåt. En bra transparent kväll är hoparna något att uppleva.
Citera
2013-08-22, 22:58
Medlem
Fris avatar
Jag är inte astrofotiker, men detta är nog det värstingbästa som jag har sett i denna DIY-backyardkategori:
Länk direkt till det fantastiska fotot:
https://www.youtube.com/watch?featur...&v=IqVGeLDIld8

Länk till bloggen där jag hittade det:
http://www.universetoday.com/104300/...es-on-the-sun/
Citera
2013-08-26, 22:44
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Hejsan!

Det är så att jag hade tänkt åka ut i naturen och försöka filma ett norrsken, men jag hittar inga tips varken på Internet eller Flashback om hur man går till väga.

Så jag ställer frågan till er fotoexperter på Flashback, har ni några tips eller idéer på hur man kan gå till väga när man ska filma (inte fota) ett norrsken?

Jag blev tipsad att be om hjälp i den här tråden då ni tydligen är kunniga inom fotografering av norrsken.
Citera
2013-08-26, 23:04
Medlem
Polarlights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
Hejsan!

Det är så att jag hade tänkt åka ut i naturen och försöka filma ett norrsken, men jag hittar inga tips varken på Internet eller Flashback om hur man går till väga.

Så jag ställer frågan till er fotoexperter på Flashback, har ni några tips eller idéer på hur man kan gå till väga när man ska filma (inte fota) ett norrsken?

Jag blev tipsad att be om hjälp i den här tråden då ni tydligen är kunniga inom fotografering av norrsken.

Jag skulle nog rekommendera dig att ta några 1000-tal exponeringar i serietagning med systemkameran på så kort slutartid som är möjligt. Ta några testbilder så ser du hur många sek du behöver för att framhäva norrskenet på ett fint sätt. Sedan lägger du ihop alla bilder efter varandra till en film och wooola... Ska du filma med en filmkamera behöver du en riktigt ljuskänslig sådan och det är inte så billigt :-)
Citera
2013-08-26, 23:17
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polarlight
Jag skulle nog rekommendera dig att ta några 1000-tal exponeringar i serietagning med systemkameran på så kort slutartid som är möjligt. Ta några testbilder så ser du hur många sek du behöver för att framhäva norrskenet på ett fint sätt. Sedan lägger du ihop alla bilder efter varandra till en film och wooola... Ska du filma med en filmkamera behöver du en riktigt ljuskänslig sådan och det är inte så billigt :-)
Okej, tack för tipset.

Det här verkar vara betydligt krångligare än jag räknat med. Jag hade bara tänkt att slå på "record" på kameran och filma himlen...
Citera
2013-08-26, 23:24
Medlem
cephs avatar
Citat:
Okej, tack för tipset.

Det här verkar vara betydligt krångligare än jag räknat med. Jag hade bara tänkt att slå på "record" på kameran och filma himlen...

Som jag nämnde i din tidigare tråd så tvivlar jag starkt på att realtidsfilmning ger bra resultat, ens med svindyra grejor.

De hutlöst vackra norrskensfilmer som finns att skåda här och där är uteslutande timelapse-klipp, där man lagt ihop en stor mängd stillbilder, på ett sätt likt det som Polarlight beskrev ovan.

Vår egen AteistenOlle gjorde f.ö. det här:
http://www.youtube.com/watch?v=pe_4Ig2m6Yo
Bara några sekunder, men ändå.
Citera
2013-08-26, 23:58
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceph
Som jag nämnde i din tidigare tråd så tvivlar jag starkt på att realtidsfilmning ger bra resultat, ens med svindyra grejor.

De hutlöst vackra norrskensfilmer som finns att skåda här och där är uteslutande timelapse-klipp, där man lagt ihop en stor mängd stillbilder, på ett sätt likt det som Polarlight beskrev ovan.

Vår egen AteistenOlle gjorde f.ö. det här:
http://www.youtube.com/watch?v=pe_4Ig2m6Yo
Bara några sekunder, men ändå.
Det där ser ju riktigt bra ut! Vad för utrustning krävs för att göra timelapse-fotografi?
Citera
2013-08-28, 14:57
Medlem
AteistenOlles avatar
Citat:
Det där ser ju riktigt bra ut! Vad för utrustning krävs för att göra timelapse-fotografi?

En systemkamera, stativ och en intervalometer (om inte kameran har en inbyggd). En intervalometer är en liten pryl som tar bilder åt dig, du ställer in hur många bilder du vill ta, vilken exponering, fördröjning, intervall etc. och sedan kan du bara lämna kameran ifred medans den tar bilder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in