2013-03-11, 18:45
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogden
Jag såg något på himlen idag! Var det PANSTARRS-kometen? En meteorit? En hallucination?

Bild med placering, klockan ca. 16.45 i mellersta Sverige.
Närbild!

Ge mig svar, vad var det?
Det måste vara moln från ett flygplan. Jag kollade också ungefär vid den tiden och såg ingenting.
Citera
2013-03-11, 19:04
Medlem
Ogdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Positionen stämmer(beroende på var bilden är tagen så klart) ganska bra. Kometen "kommer upp" tidigare på dagen men syns inte pga solljuset, sen går den ner ungefär precis efter solnedgången.
Bilden är tagen i Stockholm.
Vet inte vad det kan ha varit. Kkanske var ett flygplan, då. Besviken Ogda, isåfall.

Citat:
Ursprungligen postat av Detvardåsjälva
Det måste vara moln från ett flygplan. Jag kollade också ungefär vid den tiden och såg ingenting.
Jag som trodde jag såg en tvättäkta komet! *kränkt*
Citera
2013-03-13, 03:10
Medlem
AteistenOlles avatar
Här kommer jag och spammar igen, vädret har varit för bra på sistånde!

Mitt första försök på en galax med min nya 80/600mm refraktor!
M101
Direkt-länk
Astrobin-länk
40x60sec @ 1600ISO
Teleskop:Skywatcher 80/600mm
Kamera:Nikon D3100
Stativ:Celestron CG-5 GT
Oguidat.

Stackat i DeepSkyStacker och redigerat i PixInSight.

Råkade dra till med lite väl mycket färgmättnad vilket jag inte såg förens en nogrannare inspektion mot slutet av redigeringen, en del av vad jag tror kallas "banding-noise"(diagonala sträck längs bilden) samt lite vignettering som jag inte blev kvitt av. Men utöver det är jag faktiskt riktigt nöjd!

Kom igen nu folk, dela med Er av lite bilder nu så jag inte känner mig som en a-whore av att uppdatera denna tråd stup i kvarten!

Klar himmel!
Citera
2013-03-13, 08:18
Medlem
Dolmantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AteistenOlle

M101
Direkt-länk
Astrobin-länk
40x60sec @ 1600ISO
Oguidat.

Råkade dra till med lite väl mycket färgmättnad vilket jag inte såg förens en nogrannare inspektion mot slutet av redigeringen, en del av vad jag tror kallas "banding-noise"(diagonala sträck längs bilden) samt lite vignettering som jag inte blev kvitt av. Men utöver det är jag faktiskt riktigt nöjd!

Kom igen nu folk, dela med Er av lite bilder nu så jag inte känner mig som en a-whore av att uppdatera denna tråd stup i kvarten!

Klar himmel!

Ja, jag tycker du ska sluta posta, omedelbart!

Citera
2013-03-13, 14:05
Medlem
papperskulas avatar
Citat:

M101
Direkt-länk
Astrobin-länk
40x60sec @ 1600ISO
Oguidat.

Klar himmel!

Grym bild!

När jag ser dina bilder ångrar jag att jag inte valde ett teleskop med fotomöjligheter.
Citera
2013-03-13, 17:17
Medlem
AteistenOlles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dolmante
Ja, jag tycker du ska sluta posta, omedelbart!

Citat:
Ursprungligen postat av papperskula
Grym bild!

När jag ser dina bilder ångrar jag att jag inte valde ett teleskop med fotomöjligheter.

Tackar! :-)

I know that feeling, köpte först ett dobsonian-teleskop själv, och då hade jag inga planer alls på att fota. :P
Citera
2013-03-13, 17:22
Medlem
svensken77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papperskula
Grym bild!

Vill du köpa astrofotoprylar så har jag som jag funderar på att sälja då jag aldrig får tid för det.. Saker till både visuellt bruk och foto. Även med autoguiderpaket mm.
Citera
2013-03-13, 20:02
Medlem
AteistenOlles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensken77
Vill du köpa astrofotoprylar så har jag som jag funderar på att sälja då jag aldrig får tid för det.. Saker till både visuellt bruk och foto. Även med autoguiderpaket mm.

Vad är det för typ av autoguider? :-)
Citera
2013-03-13, 20:47
Medlem
AteistenOlles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensken77
Orion Awesome Autoguiderpaket heter det. säljs på rymdbutiken
http://www.rymdbutiken.com/product.h...category_id=30

Men jag vill helst sälja allt i ett paket. Montering, tub o allt annat..
Har grejer för 30 tusen som jag säljer för runt halva priset.

Har inte lagt ut på annons än då jag egentligen inte vill sälja men att det bara står o jag inte har tid för det är bara synd.

Ah, okej. Tråkigt!

Dock borde du ta bort inlägget, då jag tror att det går emot §1.01 kom jag just på.
Citera
2013-03-14, 01:31
Medlem
Nodlezs avatar
Ingen som knäppte en bild på den här kometen C/2011 L4 PANSTARRS? Om jag nu fått namnet rätt. Vore ju grymt om det går
Citera
2013-03-14, 03:10
Medlem
AteistenOlles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nodlez
Ingen som knäppte en bild på den här kometen C/2011 L4 PANSTARRS? Om jag nu fått namnet rätt. Vore ju grymt om det går

Det går finemang, helst om du bor i de södra delarna av vårat avlånga land och har klar sikt längs din västra horisont. Jag tänkte försöka imorgon, men eftersom jag bor i västernorrland har jag inte precis höga förväntningar på att det ska gå vägen :-) Postar här om jag lyckas.
Citera
2013-03-14, 10:36
Medlem
JustBecauses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nodlez

Citat:
Det går finemang, helst om du bor i de södra delarna av vårat avlånga land och har klar sikt längs din västra horisont. Jag tänkte försöka imorgon, men eftersom jag bor i västernorrland har jag inte precis höga förväntningar på att det ska gå vägen :-) Postar här om jag lyckas.

Finns många finfina bilder tagna från Sverige på www.astronet.se

T ex: http://astronet.se/view_image.php?id=2370&gallery=5
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in