2013-09-16, 15:59
Medlem
Civilizations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyvinds
5% av sparkapital i guld hörs ut som ett minimum alla bör ha - men nu är det så att dom flesta svenskar inte har någon sparkapital alls (som med nordman har dom stort sätt negativ EK)

Guld skal tredubblas inom någon år? You Wish, Don't Think So. :-) Guld må upp när FED skal decka sin papir short på 0.75x värdens årliga guldproduktion (snitt ungefär $1700).. men 3x på någon år kan du se långt efter.

Jag skrev att det kan ske. Jag hoppas dock att det dröjer ett par år från nu innan guldpriset stiger. Det får faktiskt gärna sjunka ytterligare så att jag kan lägga vantarna på mer

Guld kan mycket väl tiodubblas eller mer. Allt beroende på vad som kommer att hända med det monetära systemet.
Citera
2013-09-16, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
det beror på hur länge man har tänkt att spara förstås, men bara för 10 år sen var guldet på 300 dollar, så det vore bättre kanske att vänta om det går ner till 700 dollar åtminstone.

Något att fundera över är ju att det inte är själva guldet som ökar i värde, utan FIAT som sjunker i värde. Så då tycker jag att resonemang som "guldet kostade xx år xx, och det är gulds riktiga värde, så det är ovärt att köpa nu" blir lite konstiga.

Hur vet du guldets riktiga värde? Det finns inget enligt mig, eftersom det värderas i FIAT, och FIAT har inget konstant värde. Jag ser det också som en oundviklighet att FIAT kommer fortsätta tappa köpkraft; det är ju inbyggt i själva systemet: inflation.

Så om du tror att guldet kommer kosta 700 USD om några år, då ska du inte sitta och vänta utan dra och växla till USD snarast möjligt, för det du säger är i princip att USD kommer öka i värde, inte att guld kommer sjunka i värde.
Senast redigerad av bullgnome 2013-09-16 kl. 17:09.
Citera
2013-09-16, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GuyNextDoor
är det en kapitalförsäkring lär du ju inte skatta på vinsten. det är ju lite det som är grejen med en kapitalförsäkring. du betalar en viss % varje år på hela beloppet istället. beror ju helt på vad du har pengarna satsade i i din försäkring om du ska sälja eller låta ligga. min amatöriga bedömning är att pappersmarknaden överlag är övervärderad idag, men det har jag tyckt i något år nu så det kan ju gott och väl fortsätta öka i 100 år till.
jag sålde av mina papper 2008 och 2012. har absolut inte prickat topparna, men har inte heller förlorat något vilket är viktigare för mig.

låna max av csn. dummaste jag någonsin gjort (ekonomiskt) att inte gå på fullt lån från start och lägga undan pengarna. sätt in dom direkt på bluestep och du tjänar 1-2% utan någon som helst ansträngning. när det blivit en liten hög kan du ju köpa någon lite guld/silver.
ring skatteverket och fråga hur mycket du får sälja av, med eller utan vinst, utan att bidrag/lån från csn minskas. sälj av så du inte går över någon gräns. minns inte om kaptalförsäkringen har några undantag vad gäller inkomst av kapital.

EDIT: och köp inte silver i sverige så du får momsa på det. köp isf bara guld som är momsfritt eller gå ihop och åk till tyskland och köp. där blir det 7% moms (om det inte ändrats nu). bäst är att köpa i tyskland, skicka till norge (ingen moms pga icke EU-land) och "smuggla" över gränsen till sverige. men det ska ju motivera soppakostnad och tiden det tar. och så kan man ju åka dit om man har otur. kan köpa direkt i norge också om man ska ha mindre mängder. dyrare per gram, men man slipper frakten från tyskland

Men via Liberty Silver i Estland så slipper man väl momsen? Priserna i Tyskland verkar vara ännu lägre trots momsen, men som du säger verkar det vara lite mer arbete att få hem det då.

Får ta och höra av mig till farsan och se om han kan förklara lite noggrannare vad jag har. Men om jag säljer av den fonden som har haft sämst utdelning så antar jag att risken att få skatta blir minst.
Citera
2013-09-16, 18:01
Medlem
Etnad11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilatesbollen
@etnad: Jadu, jag vet inte vem jag har försökt att ändra på enligt dig? Jag försöker bara att ställa en del frågor för att själv kunna förstå det här bättre. Och kanske kan det ju vara så att någon annan tycker att mina frågor är intressanta och som också har nytta av svaren jag fått. Men att försöka ändra på någon har jag inte gjort. Det har jag inget intresse av. Återigen fördomar...

Och visst stämmer det att jag har ett västerländskt tankesätt. Jag är ju barn av min tid och min kultur. Så det är inte så konstigt. Jag är också en helt vanlig människa som precis som alla andra människor försöker att ordna saker och ting för att lättare kunna förstå dom. Det är så de allra flesta av oss fungerar. Om jag är intresserad av något så vill jag på något vis jämföra mig med andra för att se hur jag förhåller mig till andra. Medvetet eller omedvetet.

Jag tycker att det är intressant att veta vad en riktigt freegolder anser om fysiskt innehav och hur mycket denne själv har för att jag ska kunna bilda mig en egen uppfattning om hur mycket jag själv borde ha enligt mina egna preferenser.

Jag förstår mycket väl att guld i mina händer inte är någon annans business. Särskilt inte statens. Det är liksom därför jag ställer dom här frågorna på det här forumet. Och det är därför jag ställer frågorna till främst dig eftersom du är självutnämnd expert på området här. Om det stämmer eller inte har jag ingen aning om men det är den uppfattningen jag har. Och jag är tacksam för de svar jag har fått från dig och andra.

Pilatesbollen,

Mina svar är också generella och riktas inte nödvändigtvis mot dig. Så, no offense.

Min kommentar om att inte "ändra på andra" var mer i sammanhang när du väl börjar "hoarda" guld. Och sätter dig mer i ämnet. Du kommer vilja berätta om dina nya "findings" för dina närmaste vänner och släktingar. Och få dem också att köpa en oz eller två. Min personliga erfarenhet är att hålla det för sig själv och så långt som möjligt hålla det hemligt för andra. Detta för att 99% av svenska (och nordiska) medborgare kommer att se på dig som ett psykfall. Så, som sagt, "keep your mouth shut".

Vidare, när du väl börjar "hoarda" så kommer du inse att det var inte så lätt som man kanske trodde från början. Många gånger kommer du att förbanna att du ens fann den här tråden och spy galla över Etnad, FOFOA, KWN...osv.

Men om du håller ut, lär dig så mycket som möjligt om ämnet och har ett långsiktigt tänk, så kommer du i alla fall inte att förlora på det. Potentiellt mångdubbla din sparkapital.

Mycket riktigt att jag självutnämnd expert! Jag ger inga finansråd och allt jag postar är mina personliga "findings" och slutsatser, så som jag själv förstår det. Det är därför jag i princip bara postar i denna samt Freegoldstråden.

@GuyNextDoor:

Det var mycket text där och fram och tillbaka, du hoppar friskt från ett ämne till ett annat.

Jag kan nämna detta: Ett monetärt system har sin början och sitt slut. I slut skedet av systemet (som exempelvis dagens $-baserade IMFS) så har man för mycket "promises", man har lovat för många för mycket, lånat mer än man någonsin kan betala tillbaka (i reella termer). Trovärdigheten försvinner. Och, för eller senare, når man bristningsgränsen och systemet imploderar. Lite grann som ett väldigt högt korthus som man har väldigt svårt att hålla hel, då man fortfarande måste lägga till nya våningar. Till slut kommer ett kort att falla och få hela det mastodonta bygget att rasa på ett ögonblick. Och man kommer att starta om från början, så som man gjort många gånger förut.

Skillnaden denna gång är att några smarta och inflytelserika Européer såg detta för 30-40 år sedan. Och har byggt Euro-systemet med ECB i centrum och €-valutan som kronan över verket. €-valutan är som en tonåring med framtiden för sig, redo att ta över tronen efter den gamla och till öron skuldsatta $-gubben. Tonåringen har dessutom en stor arv väntandes på en. Arv i form av fysiskt guld, inte som uppbackning av valutan enligt gammal guldstandard, utan som fritt flytande fysiskt monetär tillgång vars värde omvärderas varje kvartal. Som inte känner några gränser och som inte har några nationella hänsyn att ta ställning till. Som har brutit med nationalstaten(-erna) och byråkratin. Som kan öka i värde över tid, istället för att endast öka i volym. True "wealth" reserv.

Summan av kardemumman: Fiat valutor kommer att bestå och användas precis som idag. Och sparas på kort sikt. Fysiskt guld däremot, kommer att användas som värdebevarare. Med, i teori, oändlig tidshorisont. True "Store of value" par excellence. Likt fungerande på individ nivå, företags nivå, statlig nivå, mellanstatlig etc. Vi vanliga dödliga kommer äntligen att vara på "equal footing" med giganterna runt oss (Centralbanker, superproducenter och rikingar). Inte dåligt! Speciellt om man redan är förberedd på vad som komma skall.
Senast redigerad av Etnad11 2013-09-16 kl. 18:21. Anledning: Stavning... :-)
Citera
2013-09-16, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bullgnome
Något att fundera över är ju att det inte är själva guldet som ökar i värde, utan FIAT som sjunker i värde. Så då tycker jag att resonemang som "guldet kostade xx år xx, och det är gulds riktiga värde, så det är ovärt att köpa nu" blir lite konstiga.

Hur vet du guldets riktiga värde? Det finns inget enligt mig, eftersom det värderas i FIAT, och FIAT har inget konstant värde. Jag ser det också som en oundviklighet att FIAT kommer fortsätta tappa köpkraft; det är ju inbyggt i själva systemet: inflation.

Så om du tror att guldet kommer kosta 700 USD om några år, då ska du inte sitta och vänta utan dra och växla till USD snarast möjligt, för det du säger är i princip att USD kommer öka i värde, inte att guld kommer sjunka i värde.
Okej, intressant. Tack för förklaringen. Så om jag skulle ha växlat till USD då när guldet var 1800 dollar så skulle jag tjänat på det, eftersom guldet nu är på 1300? Guld är dock bättre än pengar eftersom guld behåller sitt värde över tiden har jag hört, medan pengar förlorar värde i längden.
Citera
2013-09-16, 22:54
Medlem
Etnad11s avatar
@Pilatesbollen:

Bra start på GoldTrail: Freegold Foundations

Hojta till om det är något du inte fattar. Finns inga dumma frågor, bara dumma svar.
Citera
2013-09-17, 10:04
Medlem
@etnad: Jag har en kompis som jag pratar investeringar med. Det är något som är lite kontroversiellt att hålla på med och prata om överhuvudtaget. I alla fall i mina kretsar. Det gamla vanliga tankesättet att man ska inte tro att man kan bli "rik" och folk i min omgivning använder fortfarande en miljon som en ouppnåelig summa. Det är otroligt mycket pengar för mig som jag inte är i närheten av ännu. Men ge det några år så är jag där och sedan kommer det rulla på.

Men som sagt, en kompis har jag som jag kan prata med om sånt här. Och jag råkade ju nämna detta med PM för honom när jag började kolla på det för ett tag sedan och insåg i samma ögonblick att jag inte borde sagt något. Sedan dess har jag inte nämnt det en enda gång. Han har gett mig en gliring någon gång om att jag kommer kunna köpa vad jag vill när jag har mitt guld och silver. Försökte då vifta bort det lite med att ja vi får väl se hur det blir med det där. Men jag tror inte han riktigt gick på det. Hoppas att han med tiden glömmer. Inte för att jag tror han kommer göra inbrott hos mig men som sagt. Det man inte vet, vet man inte

Jag har inte sagt något till min sambo heller. En vacker dag kanske hon hittar ser det och frågar och då är det väl bara att lägga korten på bordet. Det är ju trots allt inte så att jag kommer sitta på allt själv den dagen det verkligen blir värdefullt. Men återigen så är det inte alltid bra att veta allt. Det är ju också en lite rolig känsla att veta att jag har en skatt hemma utan att hon vet om det och större ska den bli. Jag kommer sitta som en riktig pirat sen

Jag tror inte att jag har några problem att hålla tyst om det nu när jag har insett varför.

Ska kolla på länken senare när jag har tid. Man måste ju jobba för lönen ibland också

Angående att köpa silver som många pratar om här. Jag kan inte se att det skulle finnas något enklare och billigare sätt än att beställa från Liberty Silver i Estland. Ingen moms, snabb och diskret frakt och priserna känns som dom ligger i linje med andras.

Den här Tyskland/Norge/Sverige-grejen folk pratar om kan säkert göra att man sparar några kronor och gillar man att köra bil och har en helg över så är väl det en bra grej. Men det är klart enklare att surfa in på en hemsida hemma i soffan och skriva in lite uppgifter. Färdigt på några minuter. Det är såpass många här som har beställt och fått sina grejer så det får räknas som extremt låg risk att något ska komma bort eller att dom ska sno pengarna. Dessutom ska du ju ändå inte handla för mer än du har råd att förlora eller hur

Man blir inte ett så stort företag genom att lura folk. Ska du göra en extremt stor beställning så kan det väl vara värt att dela upp den på flera mindre. Kostar ju något mer i fraktkostnad men det kan det ju vara värt. Eller helt enkelt åka och handla det själv. Men det känns overkill även om du nu skulle beställa för flera hundra tusen.
Citera
2013-09-17, 10:31
Medlem
Citat:
Men som sagt, en kompis har jag som jag kan prata med om sånt här. Och jag råkade ju nämna detta med PM för honom när jag började kolla på det för ett tag sedan och insåg i samma ögonblick att jag inte borde sagt något. Sedan dess har jag inte nämnt det en enda gång. Han har gett mig en gliring någon gång om att jag kommer kunna köpa vad jag vill när jag har mitt guld och silver. Försökte då vifta bort det lite med att ja vi får väl se hur det blir med det där. Men jag tror inte han riktigt gick på det. Hoppas att han med tiden glömmer. Inte för att jag tror han kommer göra inbrott hos mig men som sagt. Det man inte vet, vet man inte

Så varför sa du inte till honom att du fått kalla fötter och sålt allt? Om en "försäljning" senare visar sig varit en riktigt dålig idé är det bara att visa lite ånger över det där om ämnet kommer upp igen. Falsk information är en del av spelet, vissa människor mår bäst av att bli lurade då de saknar insikten att de inte skall lägga sig i andras förehavanden.
Citera
2013-09-17, 14:09
Medlem
Varför tog jag inte bara på mig mina Men-in-black-solglasögon och blippade till med min super-glöm-bort-allt-jag-sa-mojäng.......

Citera
2013-09-17, 14:31
Medlem
Citat:
Angående att köpa silver som många pratar om här. Jag kan inte se att det skulle finnas något enklare och billigare sätt än att beställa från Liberty Silver i Estland. Ingen moms, snabb och diskret frakt och priserna känns som dom ligger i linje med andras.

Du vinner inget på att köpa silver via estland längre. Kolla premien på Liberty silver. Den är 10-20%. Tyska sidor tar 7-8% och adderar man momsen på 7% så blir priset typ samma. Vissa tyska sidor är t.o.m billigare än LS estland.

Exempel:
200 Silver maples hos LS estland just nu: 171*200 = 34 200:-

200 silver maples hos Heubach Edelmetalle: €19,16 (166kr) * 200 = 33 200:-

1 kilo kookaburra hos LS estland just nu: 5301:-

1 kilo kookaburra hos Heubach Edelmetalle: €604 = 5244:-

Sedan är frakten hos Heubach och andra sidor typ fast pris på €15, och hos LS estland var den typ 400kr eller nåt (väldigt beroende av vikt).

Nu har just Heubach slut på kvoterna till Sverige men det var bara en sida som låg närmast i minnet för att visa min poäng.

TL;DR: Liberty Silver Estland lever inte upp till ryktet ("ingen moms=lägst pris") längre pga denna höga premie. Det blev såhär när silvret sjönk från $28, jag vet inte om det har blivit svårt för dem att få tag på silver, eller vad det är.
Senast redigerad av bullgnome 2013-09-17 kl. 14:42.
Citera
2013-09-18, 13:35
Bannlyst
Tja grabbar, ska läsa igenom tråden när jag får tid men skulle vara tacksam för lite pedagogiska tips för att få en snabb överblick.

Kommer investera i cirka 4kg guld över en 15årsperiod så valet blir enklast månadsvis 10gramstackor.

Med risk för att köpa fake, sett att tunna mindre tackor ska vara lugnt, 10 och 100grammare verkar rekommenderas, har inte kapital för att investera i 100gramstackor åt gången det blir möjligtvis rimligt inom 5år.

Har fastnat för PAMP med fortuna, tycker dom är mest tilltalande, även sett att folk rekommenderat travex.se.

Frågor,

1, Hur undviker jag fake? (Ocirkulerade antar jag)
2, Var bör jag handla, var handlar jag billigast?
3, Vilka tackor rekommenderar ni?

Tack på förhand, mvh
Citera
2013-09-18, 17:21
Medlem
@bullgnome: För mig är PM en investering över lång tid och till för att behålla värde. Inga nyheter att det så folk brukar använda PM kanske. Men det innebär att för mig spelar det ingen roll om det kostar någon tusenlapp hit eller dit på en sådan mängd som du beskrev.

Men jag är ju inte dummare än att jag till nästa beställning kommer att kolla upp några tyska sidor också och jämföra

Angående HerrLinus fråga så har jag själv inget att svara på dina frågor då jag inte börjat handla guld än. Däremot så är jag också väldigt osäker på vad jag bör köpa. Det kommer iaf inte att bli några större enheter än 1 oz mynt.

Men frågan är om mindre tackor är bättre?

Som jag ser det:
Fördel mynt är: välkända
Nackdel mynt är: Relativt tunga om man vill sälja bara för att då loss någon tusenlapp. Å andra sidan kanske man aldrig kommer sälja en mindre kvantitet än 1 oz.

Fördel mindre tackor (5, 10, 20 gr): Lättare att sälja en mindre mängd om man nu skulle vilja det. Och om man dessutom tror på ett SHTF-läge så kommer det ju vara lättare att handla med mindre mängder. Detta är dock inte en aspekt för min egen del.
Nackdel mindre tackor: Högre premie

Har någon något annat att tillägga?

För egen del så lutar det åt att börja med att handla några mynt. Sedan får jag se...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in