Citat:
Ursprungligen postat av
Pilatesbollen
@etnad: Jadu, jag vet inte vem jag har försökt att ändra på enligt dig? Jag försöker bara att ställa en del frågor för att själv kunna förstå det här bättre. Och kanske kan det ju vara så att någon annan tycker att mina frågor är intressanta och som också har nytta av svaren jag fått. Men att försöka ändra på någon har jag inte gjort. Det har jag inget intresse av. Återigen fördomar...
Och visst stämmer det att jag har ett västerländskt tankesätt. Jag är ju barn av min tid och min kultur. Så det är inte så konstigt. Jag är också en helt vanlig människa som precis som alla andra människor försöker att ordna saker och ting för att lättare kunna förstå dom. Det är så de allra flesta av oss fungerar. Om jag är intresserad av något så vill jag på något vis jämföra mig med andra för att se hur jag förhåller mig till andra. Medvetet eller omedvetet.
Jag tycker att det är intressant att veta vad en riktigt freegolder anser om fysiskt innehav och hur mycket denne själv har för att jag ska kunna bilda mig en egen uppfattning om hur mycket jag själv borde ha enligt mina egna preferenser.
Jag förstår mycket väl att guld i mina händer inte är någon annans business. Särskilt inte statens. Det är liksom därför jag ställer dom här frågorna på det här forumet. Och det är därför jag ställer frågorna till främst dig eftersom du är självutnämnd expert på området här. Om det stämmer eller inte har jag ingen aning om men det är den uppfattningen jag har. Och jag är tacksam för de svar jag har fått från dig och andra.
Pilatesbollen,
Mina svar är också generella och riktas inte nödvändigtvis mot dig. Så, no offense.
Min kommentar om att inte "ändra på andra" var mer i sammanhang när du väl börjar "hoarda" guld. Och sätter dig mer i ämnet. Du kommer vilja berätta om dina nya "findings" för dina närmaste vänner och släktingar. Och få dem också att köpa en oz eller två. Min personliga erfarenhet är att hålla det för sig själv och så långt som möjligt hålla det hemligt för andra. Detta för att 99% av svenska (och nordiska) medborgare kommer att se på dig som ett psykfall. Så, som sagt, "keep your mouth shut".
Vidare, när du väl börjar "hoarda" så kommer du inse att det var inte så lätt som man kanske trodde från början. Många gånger kommer du att förbanna att du ens fann den här tråden och spy galla över Etnad, FOFOA, KWN...osv.
Men om du håller ut, lär dig så mycket som möjligt om ämnet och har ett långsiktigt tänk, så kommer du i alla fall inte att förlora på det. Potentiellt mångdubbla din sparkapital.
Mycket riktigt att jag självutnämnd expert!

Jag ger inga finansråd och allt jag postar är mina personliga "findings" och slutsatser, så som jag själv förstår det. Det är därför jag i princip bara postar i denna samt Freegoldstråden.
@GuyNextDoor:
Det var mycket text där och fram och tillbaka, du hoppar friskt från ett ämne till ett annat.
Jag kan nämna detta: Ett monetärt system har sin början och sitt slut. I slut skedet av systemet (som exempelvis dagens $-baserade IMFS) så har man för mycket "promises", man har lovat för många för mycket, lånat mer än man någonsin kan betala tillbaka (i reella termer). Trovärdigheten försvinner. Och, för eller senare, når man bristningsgränsen och systemet imploderar. Lite grann som ett väldigt högt korthus som man har väldigt svårt att hålla hel, då man fortfarande måste lägga till nya våningar. Till slut kommer ett kort att falla och få hela det mastodonta bygget att rasa på ett ögonblick. Och man kommer att starta om från början, så som man gjort många gånger förut.
Skillnaden denna gång är att några smarta och inflytelserika Européer såg detta för 30-40 år sedan. Och har byggt Euro-systemet med ECB i centrum och €-valutan som kronan över verket. €-valutan är som en tonåring med framtiden för sig, redo att ta över tronen efter den gamla och till öron skuldsatta $-gubben. Tonåringen har dessutom en stor arv väntandes på en. Arv i form av fysiskt guld, inte som uppbackning av valutan enligt gammal guldstandard, utan som fritt flytande
fysiskt monetär tillgång vars värde omvärderas varje kvartal. Som inte känner några gränser och som inte har några nationella hänsyn att ta ställning till. Som har brutit med nationalstaten(-erna) och byråkratin. Som kan öka i
värde över tid, istället för att endast öka i
volym. True
"wealth" reserv.
Summan av kardemumman: Fiat valutor kommer att bestå och användas precis som idag. Och sparas på kort sikt. Fysiskt guld däremot, kommer att användas som värdebevarare. Med, i teori, oändlig tidshorisont. True
"Store of value" par excellence. Likt fungerande på individ nivå, företags nivå, statlig nivå, mellanstatlig etc. Vi vanliga dödliga kommer äntligen att vara på
"equal footing" med giganterna runt oss (Centralbanker, superproducenter och rikingar). Inte dåligt! Speciellt om man redan är förberedd på vad som komma skall.