2013-08-21, 18:53
Medlem
Sockerpappans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 18074u
Jag är lite sugen på att köra på Bull Silver under ett par månader utan hävstång men är osäker på hur mycket värde urholkningseffekten kommer att suga ut. Vilket annat alternativ skulle ni rekommendera om jag inte vill handskas med fysiskt silver, men vill rida på upswingen som kommer nu i höst?
guldgruveaktier eller köpa fysiskt genom ett företag som lagrar det åt dig. Som Goldmoney.com
lite krångligt att få ihop pappersarbetet men när det är gjort så kan du köpa och sälja fysiskt på ett smidigt sätt.
Citera
2013-08-24, 04:07
Medlem
HappySadHarrys avatar
Ser ut som att köpfesten för guldet är över för denna gången och att vi går mot en höst med högre priser.
Citera
2013-08-27, 07:44
Medlem
Gurtys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Ser ut som att köpfesten för guldet är över för denna gången och att vi går mot en höst med högre priser.

Ser ut så. Spräckte precis 1400!
Citera
2013-09-10, 09:05
Medlem
Lite ny på det här med ädelmetaller. Har precis köpt mina första 40 silvermynt från Liberty silver i Estland. Mycket smidigt och enkelt.

Jag har läst i stort sett hela den här tråden. Skippat pajkastningen och bara fokuserat på vad det här med ädelmetaller är för något och vad som gäller vid inköp, försäljning, förvaring etc. Men jag har en del frågor som jag hoppas någon kan svara på.

1. Guld och silver har ju i alla tider räknats som betalningsmedel. Men de senaste decennierna har i stort sett ingen på hela jorden använt det som betalningsmedel. Alla vet att guld är värdefullt och silver ganska värdefullt. Men det är nog ingen butik i hela Sverige iaf som skulle ta emot ett silvermynt för en vara. Min poäng är att dagens generationer inte vet hur dom ska handskas med guld och silver. Så hur kommer vi att kunna använda det när(om) SHTF? Var säljer vi det? Nu tror jag inte att vi kommer leva i ett landskap från en film där allt skitit sig och var och en hustlar runt och försöker jaga en droppe vatten om dagen etc. Utan jag tror att vi går mer mot ökade klyftor, gated communities, bättre förutsättningar i form av utbildning, mat, vatten, transport osv för rika. Mycket sämre förutsättningar för fattiga = idag vanligt folk.

Jag ser alltså värdet på PM men jag ser inte hur det ska kunna omsättas i verkligheten pga att folk inte vet hur det ska användas. Min plan är väl att samla på mig en del och sedan så ska jag kunna sälja lite åt gången hos en PM-handlare och använda dom pengarna för att leva ett tag. Om det är när jag är pensionär och vill göra av med mina besparingar på nöjen eller om det är när allt skitit sig spelar ingen roll. Kanske blev en luddig fråga men det är nog för att det är lite luddigt för mig.

2. Hur mycket borde man äga? Såklart individuellt. Men jag som är en vanlig svennebanan med en vanlig lön på 25 000 kr/mån tänker mig att det är rimligt med 1-2 kg guld och 5-10 kg silver. Förhoppningen är ju såklart att silvret ska öka i värde pga brist om några år. Då kan jag sälja det och antingen leva loppan eller investera i annat. Guldet ska ha kvar sin köpkraft till när jag är sugen på att plocka ut värdet. Hur mycket äger ni? Vad har ni för mål och varför?

3. Hur förvarar ni? Jag vet att det finns en massa länkar om det och jag har läst dom. Jag tänker mig nog ändå att jag ska ha allt hemma. Bankfack känns uteslutet, kompis/släkt likaså, gräva ner det i skogen verkar risky om det helt plötsligt står en grävmaskin där och ska bygga en väg typ, utomlands hemma hos mr Maloney känns dubbelpuckat osv. Jag ser liksom inget annat bra ställe än hemma i garderoben, under spisen etc. Inbrott är i stort sett obefintliga där jag bor. Kodlås på ytterdörren och stabila dörrar gör väl att det inte är så lätt i kombination med att det inte är det rikaste området i landet direkt. Om det börjar brinna så lär brandkåren släcka och inte riva ut hela huset på gatan. Och skulle dom göra det så placerar jag grejerna i någon väska eller liknande så att det inte bara ligger helt öppet. Det är faktiskt inte särskilt mycket som brinner upp i en lägenhet oftast. Det är ju mest rök. Dessutom är det inte särskilt sannolikt att det börjar brinna hemma.

4. Är det smart att se silver som något att handla med och guld som en värdebevarare? Alltså det guld jag köper behåller jag tills jag helt enkelt inte vill spara längre utan leva upp mina besparingar. Typ när jag pensionerar mig (förhoppningsvis i förtid). Medans silvret kan jag köpa på mig och hoppas på uppgången som kommer snart och då sälja av en del och göra något kul för eller investera i annat.

5. Hur ska industrin fungera när oljan tar slut eller blir sanslöst dyr? Det pratas ju om att silvret kommer bli en bristvara vilket får priset att stiga. Men det är ju så mycket som drivs av olja nu så hur kommer efterfrågan på silver att kvarstå/öka när oljan tvingar industrin att minska produktionen? Jag veta att industrier drivs av annat än olja också såklart men jag inbillar mig att det är väldigt mycket som hänger på oljan. Eller när alla dom där tekniska prylarna som silvret används till blir så dyra för att olja går upp i pris så att väldigt få har råd med dom. Om ett antal år så är det kanske sällsynt att folk har 5 datorer i ett hushåll, två mobiltelefoner per person osv. Då är efterfrågan på silver inte lika stor.

6. Skäms inte folk när dom år efter år säger att: Nu kommer kraschen! Nu måste ni köpa PM annars är det kört! Både alla experter i youtube-klippen men även folk här som bara sitter och gissar och droppar spotpriser. En läkare som säger att nu hittar jag snart botemedlet för cancer i flera år slutar ju alla att lyssna på. Iofs kanske det inte är så många förutom vi pantskallar som lyssnar på Maloney och gänget

Men det blir liksom lite mer seriöst om man pratar om vad man faktiskt ska ha PM till. Jag är mycket skeptisk till att det bara är jänkare som finns med i alla videos. Och de klipp som rekommenderas i samband med det man kollar på är ju också någon paranoid jänkare ute på landet som har stackat mat, vatten, guns n´ammo osv. Blir ju bara så larvigt.

7. När tänker ni sälja guld respektive silver?

8. @Etnad: Varför bara 5% av portföljen om man inte förstår vad det är man köper? Jag köper inget jag inte förstår. Hur svårt kan det vara? Guld och silver har alltid varit värdefulla och folk har alltid kunnat använda dom som pengar. Om jag tror att det kommer fortsätta vara så så köper jag. Vad är det mer att förstå? Du som förstår ska ligga inne med typ 100% men jag som inte förstår ska nöja mig med 5%? Please enlight me

Tack för mig!
Citera
2013-09-10, 19:14
Medlem
Etnad11s avatar
Det var inget dåligt 1:a post. Eloge dock för att du har läst hela tråden. Inget dåligt bedrift.
De flesta läser sista sidan och postar därefter besserwisser kommentarer.

Det var inte lätt å förstå alla gånger vad det är för fråga som du egentligen ställer, so here we go:

1. Du måste skilja på Betalingsmedel AKA "Medium of Exchange" och Värdebevarare AKA "Store of value". Det är 2 komponenter som idag finnes i alla fiat valutor: SEK, €, $, Yuan etc.

Imorgon (relativt sett ) kommer den andra komponenten "Store of value" att tillfalla "one thing, and one thing only": fysiskt guld (Au 99.99). Det är därför alla seriösa Centralbanker runt om i världen har fysiskt guld, och märk väl endast fysiskt guld, i sina valv, som reserv. Trots att CB, i teorin, kan skapa fiat valuta "ad infinitum", vilket de också gör förresten "as we speak", så är det just det fysiska guldet som ger de kredibilitet.

Det som gör fysiskt guld, oumbärligt och speciell, är att det är det enda som finnes i det monätera och fysiska planet, samtidigt.

Monetära planet: Virtuell verklighet, tal och siffror. "Keeping score". I princip obegränsat.
Fysiska planet: Det du kan ta på, känna och lukta. I princip begränsat.

Varför är det viktigt med koppling mellan de 2 planen? Gör ett tankeexperiment: Samla så mycket som möjligt virtuell guld i Word of Warcraft...utan att ha någon koppling till det fysiska planet överhuvudtaget. Dvs. du själv sitter i 1 vecka och "lever livet" i WOW utan att dricka, äta, eller röra dig för den delen...hur långt kommer du?

I den virtuella verkligheten är du kanske väldigt bra på "keeping score" men i verkliga verkligheten...i verkliga verkligheten kanske du förfaller. Därav fysiskt guld i bankernas valv.

Läs detta för bättre inblick: Vad pengar ÄR – once and for all

2. Jag har haft nästan din dubbla lön under min "hoarding" tid, och dina mål är "strech" för mig. Man skall leva också. Vidare är min guld:silver ratio 1:1, t.ex. om du har 100 oz guld så räcker det med 100 oz silver.

3. Diversifiering: Bankfack, Garage, Byrålåda. Svinstia, om man har en sådan. Använd fantasi.

4. Svar: Ja.
Tänk dock på att silver är ett viktigt industriell metall, vilket inte är positivt när/om det fysiska guldet revalueras uppåt gentemot fiat valutor (och i förlängning allt annat). Dvs. GSR = Gold to Silver ratio kan över natten bli...10.000?

5. Stenåldern tog inte slut för att stenarna tog slut. Samma kommer det vara för oljeåldern. Som de säger: "Necessity is the mother of all invention." Mao. inget jag oroar mig för.

6. Den berömda: "Vargen kommer"! Man har hört den så många ggr. att man inte bryr sig längre.
Tänk så här: Det sker stora jordbävningar, med jämna mellanrum, vart 100:e år. Det är 120 år sen sist. Vi är redan 20 år "overdue". Ju längre tid framöver utan, desto större sannolikhet att det blir just idag.
När det gäller finansiella jordbävningar, så kan du sova gott vetandes att du innehar försäkring dvs. fysiskt guld. Och du kan skratta åt de som ropar "Vargen kommer"! Vetandes att du faktiskt ser fram emot den stora som komma skall!

7. Personligen: efter Freegold. Små andelar tidigare om omständigheterna kräver det.

8. För att 5% av ens netto förmögenhet är konservativt och tillräckligt bra försäkring för 99% av folk där ute. Även om du inte vet ett skvatt om fysiskt guld så är du ändå försäkrad.

Har du tid och lust med GoldTrail, FOFOA's blogg med 400 posts samt tillhörande 40.000 kommentarer ? Nej, tänkte väl det.

Därav skillnad på mig och dig (och i förlängning alla andra i Sveariket).
Citera
2013-09-11, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilatesbollen
Lite ny på det här med ädelmetaller. Har precis köpt mina första 40 silvermynt från Liberty silver i Estland. Mycket smidigt och enkelt.

Jag har läst i stort sett hela den här tråden. Skippat pajkastningen och bara fokuserat på vad det här med ädelmetaller är för något och vad som gäller vid inköp, försäljning, förvaring etc. Men jag har en del frågor som jag hoppas någon kan svara på.

1. Guld och silver har ju i alla tider räknats som betalningsmedel. Men de senaste decennierna har i stort sett ingen på hela jorden använt det som betalningsmedel. Alla vet att guld är värdefullt och silver ganska värdefullt. Men det är nog ingen butik i hela Sverige iaf som skulle ta emot ett silvermynt för en vara. Min poäng är att dagens generationer inte vet hur dom ska handskas med guld och silver. Så hur kommer vi att kunna använda det när(om) SHTF? Var säljer vi det? Nu tror jag inte att vi kommer leva i ett landskap från en film där allt skitit sig och var och en hustlar runt och försöker jaga en droppe vatten om dagen etc. Utan jag tror att vi går mer mot ökade klyftor, gated communities, bättre förutsättningar i form av utbildning, mat, vatten, transport osv för rika. Mycket sämre förutsättningar för fattiga = idag vanligt folk.

Jag ser alltså värdet på PM men jag ser inte hur det ska kunna omsättas i verkligheten pga att folk inte vet hur det ska användas. Min plan är väl att samla på mig en del och sedan så ska jag kunna sälja lite åt gången hos en PM-handlare och använda dom pengarna för att leva ett tag. Om det är när jag är pensionär och vill göra av med mina besparingar på nöjen eller om det är när allt skitit sig spelar ingen roll. Kanske blev en luddig fråga men det är nog för att det är lite luddigt för mig.

2. Hur mycket borde man äga? Såklart individuellt. Men jag som är en vanlig svennebanan med en vanlig lön på 25 000 kr/mån tänker mig att det är rimligt med 1-2 kg guld och 5-10 kg silver. Förhoppningen är ju såklart att silvret ska öka i värde pga brist om några år. Då kan jag sälja det och antingen leva loppan eller investera i annat. Guldet ska ha kvar sin köpkraft till när jag är sugen på att plocka ut värdet. Hur mycket äger ni? Vad har ni för mål och varför?

3. Hur förvarar ni? Jag vet att det finns en massa länkar om det och jag har läst dom. Jag tänker mig nog ändå att jag ska ha allt hemma. Bankfack känns uteslutet, kompis/släkt likaså, gräva ner det i skogen verkar risky om det helt plötsligt står en grävmaskin där och ska bygga en väg typ, utomlands hemma hos mr Maloney känns dubbelpuckat osv. Jag ser liksom inget annat bra ställe än hemma i garderoben, under spisen etc. Inbrott är i stort sett obefintliga där jag bor. Kodlås på ytterdörren och stabila dörrar gör väl att det inte är så lätt i kombination med att det inte är det rikaste området i landet direkt. Om det börjar brinna så lär brandkåren släcka och inte riva ut hela huset på gatan. Och skulle dom göra det så placerar jag grejerna i någon väska eller liknande så att det inte bara ligger helt öppet. Det är faktiskt inte särskilt mycket som brinner upp i en lägenhet oftast. Det är ju mest rök. Dessutom är det inte särskilt sannolikt att det börjar brinna hemma.

4. Är det smart att se silver som något att handla med och guld som en värdebevarare? Alltså det guld jag köper behåller jag tills jag helt enkelt inte vill spara längre utan leva upp mina besparingar. Typ när jag pensionerar mig (förhoppningsvis i förtid). Medans silvret kan jag köpa på mig och hoppas på uppgången som kommer snart och då sälja av en del och göra något kul för eller investera i annat.

5. Hur ska industrin fungera när oljan tar slut eller blir sanslöst dyr? Det pratas ju om att silvret kommer bli en bristvara vilket får priset att stiga. Men det är ju så mycket som drivs av olja nu så hur kommer efterfrågan på silver att kvarstå/öka när oljan tvingar industrin att minska produktionen? Jag veta att industrier drivs av annat än olja också såklart men jag inbillar mig att det är väldigt mycket som hänger på oljan. Eller när alla dom där tekniska prylarna som silvret används till blir så dyra för att olja går upp i pris så att väldigt få har råd med dom. Om ett antal år så är det kanske sällsynt att folk har 5 datorer i ett hushåll, två mobiltelefoner per person osv. Då är efterfrågan på silver inte lika stor.

6. Skäms inte folk när dom år efter år säger att: Nu kommer kraschen! Nu måste ni köpa PM annars är det kört! Både alla experter i youtube-klippen men även folk här som bara sitter och gissar och droppar spotpriser. En läkare som säger att nu hittar jag snart botemedlet för cancer i flera år slutar ju alla att lyssna på. Iofs kanske det inte är så många förutom vi pantskallar som lyssnar på Maloney och gänget

Men det blir liksom lite mer seriöst om man pratar om vad man faktiskt ska ha PM till. Jag är mycket skeptisk till att det bara är jänkare som finns med i alla videos. Och de klipp som rekommenderas i samband med det man kollar på är ju också någon paranoid jänkare ute på landet som har stackat mat, vatten, guns n´ammo osv. Blir ju bara så larvigt.

7. När tänker ni sälja guld respektive silver?

8. @Etnad: Varför bara 5% av portföljen om man inte förstår vad det är man köper? Jag köper inget jag inte förstår. Hur svårt kan det vara? Guld och silver har alltid varit värdefulla och folk har alltid kunnat använda dom som pengar. Om jag tror att det kommer fortsätta vara så så köper jag. Vad är det mer att förstå? Du som förstår ska ligga inne med typ 100% men jag som inte förstår ska nöja mig med 5%? Please enlight me

Tack för mig!

1. Ingen butik skulle ta emot aktier eller obligationer i utbyte mot deras varor heller. stora skillnaden är att fysisk metall har ett faktiskt värde och inte är ett löfte om ett värde, som valuta, aktier och obligationer är. hade inte energi i olika former varit så skrymmande och degraderande hade det varit ett mer lättsålt medie för värdebevaring. tills batterier/mat/vatten rymmer extrema mängder i små format får vi nöja oss med PM.

2. 1kg guld med dagens priser är en stor investering. kan du vara utan dom pengarna i princip 4ever så kör på. köp inte PM för pengar du inte kan leva utan.

5. inget ämne vi använder idag kommer någonsin ta slut. det blir bara olika dyrt att få fram det/återanvända. olja kanske slutar användas för drivning av fordon tillslut eftersom verkningsgraden är hyffsat låg och mycket energi går till spillo. priserna styr. oljan tar aldrig slut. den blir bara olika dyr. samma sak med silver. ersättning finns, men var smärtgränsen finns och andra metaller används istället varierar för varje marknad och ingen vet.

6. lyssnar man på icke-hysteriska människor så säger de oftast "det kommer inte att hålla. hur länge det dröjer beror på hur länge styrande makter kan skjuta på det hela". systemen är tröga. tills de brister. att det är mycket jänkare som doomsayar beror väl på att det finns många galningar där men även för att de sitter på första parkett för en krasch då det är deras valuta som styr världen. händer det något med kronan är det inte så farligt, för mycket av svensk ekonomi ligger i andra länders valutor. händer det något med dollarn är det för att övriga världen frångår dollarn, och då blir det väldigt stor skillnad i värdet på valutan.

7. när jag gissar att vi närmar oss en topp säljer jag i etapper, precis som jag köper i etapper.

Citat:
Ursprungligen postat av Etnad11
Har du tid och lust med GoldTrail, FOFOA's blogg med 400 posts samt tillhörande 40.000 kommentarer ? Nej, tänkte väl det.

Därav skillnad på mig och dig (och i förlängning alla andra i Sveariket).

precis som man inte behöver lyssna på varenda tal av en person behöver man inte läsa varenda post, och svar, på något FOFOA skrivit för att få en ganska klar bild av dennes bild av världen. bättre att lägga sin tid på att variera informationsintaget.
Citera
2013-09-11, 17:58
Medlem
Tack för bra svar. Något klarare bild blev det.

@etnad: Jag trodde bättre om dig än att du bara skulle häva ur dig dina förutfattade meningar om vad jag är villig och kapabel till. Jag har precis läst klart den här tråden (det jag tycker har gett mig något) och kommer nu att gå vidare med bl a FOFOA. Kommer inte att läsa allt utan skumma igenom och läsa det som verkar intressant. Precis som GND säger så kan man välja vad man lägger tiden på och blanda lite

Så får vi se vad nästa steg blir.

Jag kommer inte att beställa 1 kg guld idag utan kommer ha det som ett månadssparande typ. Kanske inte köpa varje månad utan när jag tycker att det är värt det och jag har råd. Jag amorterar (har knappt några lån men bort ska dom senast om 6 månader), köper aktier och sparar helt vanliga pengar också. Det är därför jag undrar om det där med 5%. Själv kommer jag nog att ligga på ca 20 % i PM av mitt totala sparande och då kommer jag att ha ca 2:1 i favör till guld i värde.

Jag tänker mig såhär om ca tre år:
10% fiat (att ha som säkerhet för när det behövs pengar snabbt såsom sjukvård, arbetslös, köpa grejer, investera i något som är tokbilligt)
70% aktier (till största delen svenska stabila med utdelning långsiktigt, jag är en fegis )
13% guld
7% silver

Det lär väl ändras lite över tid. Brukar ju bli så när man kommer på något bättre. Om 20 år ska jag ha lagom mycket tillgångar för att kunna välja om jag vill jobba eller inte. Inte leva fett utan ungefär som nu. Det är viktigare att kunna välja vad jag ska göra med min tid än att kunna åka till Bahamas 1000 gånger. Avkastningen på mina tillgångar samt viss försäljning av tillgångarna ska ge mig möjlighet att ha det bra som pensionär fram till ca 80 års ålder. Sedan lär det bli långvården eller så har jag trillat av pinn innan dess. Har inga barn och kommer inte skaffa några heller. Så jag behöver inte bry mig om någon annan på det viset. Jag ska leva upp mina besparingar. Eller så skiter sig hela världen och då kommer jag väl att få använda mina små guldpengar till att köpa mat som bara är lite förgiftad av radioaktivitet.

Men för att klara detta mål så behöver jag ha avkastning på tillgångarna och då känns aktier som det smartaste för min del just nu. Kan ju vara så att det skiter sig och dom blir värda 0 kr och aldrig återfår något värde. Men då har jag ju lite guld som kommer att blir värt hur mycket som helst enligt experterna här på forumet så då är jag safe iaf.

Men Etnad, du menar alltså att du har tjänat dubbelt så mycket som jag under ett antal år (vet inte om du löneslavar fortfarande?) och då har du ändå "bara" knappt 1 kg guld? Jag måste säga bara för jag tycker det låter lite för någon som enligt vad jag har förstått tror att guld är det (i princip) enda som kommer att gälla om några år. Det är iaf så jag tolkar det du skriver.

Angående det ni skriver om vad som har värde osv. så är jag medveten om att energi, mat etc. egentligen är mer värt än PM eftersom det inte går att äta, köra bil med...men fortfarande så är det så att ingen idag handlar med guld på det sätt man gjort tidigare. Det kan ju vara så att det ändras kvickt pga ett uppkommet behov av ett smidigt medium och exchange. Men vad är det som säger att det inte blir en ny fiatvaluta? Det är ju något som folk förstår. Jag tror att folk skulle ha lättare att konvertera till en ny valuta. Det har ju många länder gjort i och med euron. Man vet hur man handskas med den.

Jag tror också att världens ledare hellre ser att alla handlar med fiatvalutor för då kan dom börja om igen på ny kula.

Vet inte riktigt vad jag försöker säga. Jag försöker nog bara förstå det här. Jag tror att världen är inmålad i ett hörn som vi måste ta oss ur på något sätt. Det kommer att bli smärtsamt men jag vet bara inte hur. Inget av det som målas upp här känns som riktigt sannolikt. Jag vill bara klara mig igenom så smärtfritt som möjligt och samtidigt få ut så mycket avkastning som möjligt. Om jag inte brydde mig om avkastning så skulle jag nog bara köpa guld. Men det vore så tråkigt att sitta på typ 10 kilo om 20 år och inse att jag kunde haft andra tillgångar värda 20 kg.

Hejhopp!
Citera
2013-09-11, 21:34
Medlem
Etnad11s avatar
@Pilatesbollen:

Bara och bara, hur många procent av befolkningen, i en av världens rikaste länder, Sverige, har något fysiskt guld (99.99) överhuvudtaget?

Sen ska du ta allt jag säger med en stor näve salt. Allt jag säger är så som jag själv förstår det, varken mer eller mindre. Som jag nämnt flera ggr. tidigare: Det kan vara 100% fel. Jag är ingen insider och inte heller någon siare som ser in i framtiden. Som FOA sa, om du tror det: "Grab the children and run far away".

Däremot, har jag genom min bakgrund och erfarenheter, lättare å se saker och ting från flera vinklar. En annan syn på omvärlden som kan vara svår att förstå för gemene man i Sverige eller Skandinavien. Rent av omöjligt. Vilket är helt naturligt med tanke på Sveriges utveckling efter WWII tom. idag.

Something like this:
Citat:
Seems the FG transitional shift-in-perception will challenge western thought in a fundamental way.

A sense of the dollar, being like a fishbowl and the water in it, presently precludes deeper understanding for most individuals. The problem is like one of those dot-matrix pictures hidden inside another, with a particular perceptual tuning required to see it. Even after one gets the knack, it can still be difficult, but the original discovery is certainly revelatory. Some of us got the trick from Another, or FOA, or Randy Strauss, or FOFOA, or from the insightful commentators on this blog.

Our minds and concepts shift back and forth on the wealth or investment question, likely in proportion to our tendency to use the dollar as an instrument of measurement. I suspect that even after the FG transition occurs, many still won't be able to see the picture-inside-the-picture, gasping like fish-out-of-water or like psychologically-blocked scientists who refuse to acknowledge polymorphic bacterial-evidence staring them in the microscope.

Credit is an accounting of character in my understanding and wealth is distilled character; however one chooses to accumulate, enjoy and deploy it. It's what's left over after the pursuit of life and productivity has been accounted. Our character is what we actually trade in this world; represented by quality goods, useful services and inventive thought. PG then, is the most effective way to denote (pun) that to others. Since accurate understanding of the real world is an essential component of character, character is actually what folks are working on here at FOFOA's blog.

Så här ser tricket ut: Fishbowl

Jag råder dig att läsa detta: What is Gold? Självklart inklusive alla kommentarer.

Stay well\Etnad

PS Så du tror dig nu veta nåt om guld? You (and I) don't know shit!
Citera
2013-09-14, 19:22
Medlem
Det är klart att det inte är så bara. Jag har 0 gr guld. Men missförstå mig rätt. Jag trodde att du skulle ha kanske någonstans runt 3-5 kg. Kan ju vara så att vi har helt olika sparmål också. Mitt mål är att kunna välja om jag vill jobba eller inte om 20 år. För att klara det behöver jag några miljoner.

Vad är anledningen till att du nöjer dig med den mängden guld? Tror du att guldet kommer öka i värde när du väl kommer att börja använda det så att det motsvarar många miljoner i köpkraft eller vill du helt enkelt göra annat med pengarna nu? Du säger att man måste ju leva också.

Om jag får gissa hur många i min bekantskapskrets som äger investeringsguld eller silver så skulle jag kunna gissa på en eller två personer kanske. Men det skulle lika gärna kunna vara ingen. Det är också en anledning till min allra första fråga om det kommer att gå att använda PM för att handla med. Ingen använder det. Men jag är ändå övertygad om att folk i sitt undermedvetna känner till guldets köpkraft och kan ändra sitt synsätt på ganska kort tid.

Jag tar inget av det någon skriver på allvar. Jag suger åt mig av vad jag kan och försöker bilda mig en egen uppfattning. Som sig bör Har läst en del FOFOA nu. blablabla är ungefär det jag får ut av det. Känns som jag redan hört allt eller att inläggen bara brer ut sig i långa haranger om typ självklarheter eller saker som man ändå inte kan kontrollera. Så jag är nog färdig med den bloggen.

KISS: Keep it simple stupid! Jag tror att både guld och silver kommer att fortsätta vara värdefullt i framtiden så därför kommer jag att fortsätta köpa på mig en del. Om världen freegoldar så blir det ju finfint. Annars har jag en del guld som är värt ungefär lika mycket om 30 år som idag. Silvret lär jag börja sälja lite i taget när det tripplar eller fyrdubblar.

Är ni av åsikten att guld och silver är billigt nu för att det kommer att bli värt mycket mer senare? Jag känner själv så iaf. Alltså att det spelar ingen roll om ett silvermynt kostar 160 kr eller 260 kr. När det väl ska säljas så kommer det vara värt 1000 spänn eller mer. Och typ samma sak för guldet.
Citera
2013-09-14, 22:50
Medlem
Jag har en vädligt liten mängd silvermynt (Philharmoniker) av ett värde endast kring 5000 kr som jag köpte mest för att testa. Utöver detta har jag ung. 150 000 i fonder och kapitalförsäkringar. Borde jag sälja av en mindre del av detta för att ha i guld eller silver istället som en extra säkerhet? Som det är idag har jag inte gjort några medvetna placeringar där utan det är sådan som jag fått av släktingar m.m. Problemet med att sälja av är ju att jag får skatta om vinsten är för hög (vilket det inte lär ha varit på de flesta å andra sidan). Därtill hör det till att jag studerar för tillfället så jag drar ju samtidigt på mig studieskulder även om jag försöker hålla nere det med extrajobb m.m.
Citera
2013-09-15, 14:14
Medlem
Etnad11s avatar
@Pilatesbollen:

Du har en typisk västerländsk tänk. You see...västerlänningar är "obsessed" med listor: skattelistor, inkomstlistor, förmögenhetslistor, skuldlistor. Vem som har vad. Hur mycket. Var. Snyggt och prydligt. Lättåtkomligt och lättbeskattat. Ordning och reda.

Det fina med fysiskt guld i dina egna händer...GLÖM listor! Det hungriga kollektivet (staten och dess medborgare) kommer inte åt det privata guldet...det är det som är poängen. All annan form av sparande kommer kollektivet åt. Genom inflation. Socialism fungerar inte ens längre i gamla goa Svea.

Så, skit i vad andra har eller inte har. Det är svårt att ändra på sig själv, ännu svårare att ändra på någon annan. Vill du leva olyckligt så ha som mål att ändra på andra människor.

Take care\Etnad
Citera
2013-09-15, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilatesbollen
Är ni av åsikten att guld och silver är billigt nu för att det kommer att bli värt mycket mer senare?
nej, enligt goldman sachs kommer guldet kanske gå ner under 1000 dollar. det sa han ett par dagar sen: http://www.di.se/artiklar/2013/9/13/...os-for-guldet/

sen så är guldet och silvret väldigt högt just nu om man kollar på hur det varit tidigare i historien, så det är lite dåligt läge att köpa, och det vore väl bättre att köpa då när vi kommit ur den här ekonomiska krisen och ädelmetallerna börjar gå neråt ännu mer. det kan dock dröja många år.

det beror på hur länge man har tänkt att spara förstås, men bara för 10 år sen var guldet på 300 dollar, så det vore bättre kanske att vänta om det går ner till 700 dollar åtminstone.
Senast redigerad av elsydeon 2013-09-15 kl. 18:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in