Det var inget dåligt 1:a post. Eloge dock för att du har läst hela tråden. Inget dåligt bedrift.
De flesta läser sista sidan och postar därefter besserwisser kommentarer.
Det var inte lätt å förstå alla gånger vad det är för fråga som du egentligen ställer, so here we go:
1. Du måste skilja på
Betalingsmedel AKA "Medium of Exchange" och
Värdebevarare AKA "Store of value". Det är 2 komponenter som idag finnes i alla fiat valutor: SEK, €, $, Yuan etc.
Imorgon (relativt sett

) kommer den andra komponenten "Store of value" att tillfalla "one thing, and one thing only": fysiskt guld (Au 99.99). Det är därför alla seriösa Centralbanker runt om i världen har fysiskt guld, och
märk väl endast fysiskt guld, i sina valv, som reserv. Trots att CB, i teorin, kan skapa fiat valuta "ad infinitum", vilket de också gör förresten "as we speak", så är det just det fysiska guldet som ger de kredibilitet.
Det som gör fysiskt guld, oumbärligt och speciell, är att det är det enda som finnes i det
monätera och fysiska planet, samtidigt.
Monetära planet: Virtuell verklighet, tal och siffror. "Keeping score". I princip obegränsat.
Fysiska planet: Det du kan ta på, känna och lukta. I princip begränsat.
Varför är det viktigt med koppling mellan de 2 planen? Gör ett tankeexperiment: Samla så mycket som möjligt virtuell guld i Word of Warcraft...utan att ha någon koppling till det fysiska planet
överhuvudtaget. Dvs. du själv sitter i 1 vecka och "lever livet" i WOW utan att dricka, äta, eller röra dig för den delen...hur långt kommer du?
I den virtuella verkligheten är du kanske väldigt bra på "keeping score" men i verkliga verkligheten...i verkliga verkligheten kanske du förfaller. Därav fysiskt guld i bankernas valv.
Läs detta för bättre inblick:
Vad pengar ÄR – once and for all
2. Jag har haft nästan din dubbla lön under min "hoarding" tid, och dina mål är "strech" för mig. Man skall leva också.

Vidare är min guld:silver ratio 1:1, t.ex. om du har 100 oz guld så räcker det med 100 oz silver.
3. Diversifiering: Bankfack, Garage, Byrålåda. Svinstia, om man har en sådan. Använd fantasi.
4. Svar: Ja.
Tänk dock på att silver är ett viktigt industriell metall, vilket
inte är positivt när/om det fysiska guldet revalueras uppåt gentemot fiat valutor (och i förlängning allt annat). Dvs. GSR = Gold to Silver ratio kan över natten bli...10.000?
5. Stenåldern tog inte slut för att stenarna tog slut. Samma kommer det vara för oljeåldern. Som de säger:
"Necessity is the mother of all invention." Mao. inget jag oroar mig för.
6. Den berömda:
"Vargen kommer"!

Man har hört den så många ggr. att man inte bryr sig längre.
Tänk så här: Det sker stora jordbävningar, med jämna mellanrum, vart 100:e år. Det är 120 år sen sist. Vi är redan 20 år "overdue". Ju längre tid framöver utan, desto
större sannolikhet att det blir just idag.
När det gäller finansiella jordbävningar, så kan du sova gott vetandes att du innehar försäkring dvs. fysiskt guld. Och du kan skratta åt de som ropar "Vargen kommer"! Vetandes att du faktiskt
ser fram emot den stora som komma skall!
7. Personligen: efter Freegold. Små andelar tidigare om omständigheterna kräver det.
8. För att 5% av ens netto förmögenhet är konservativt och tillräckligt bra försäkring för 99% av folk där ute. Även om du inte vet ett skvatt om fysiskt guld så är du ändå försäkrad.
Har du tid och lust med GoldTrail, FOFOA's blogg med 400 posts samt tillhörande 40.000 kommentarer ? Nej, tänkte väl det.
Därav skillnad på mig och dig (och i förlängning alla andra i Sveariket).