2013-03-24, 23:36
Medlem
TheDalmores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cibus
Jag bor i en hyresrätt så tror inte jag får. Jo, just 25mynt gör det, men jag kommer investera ganska mycket. Tror den bara räcker till 20 000kr i värde.

Ska ringa o fråga hyresvärden om skåpet. Annars får jag väll lägga det hemma hos morsan,

Du skrev att du inte ville ha det i bankfack, varför?

Är perfekt för guld/silver/värde förvaring.

Att gömma det är en dålig idé. Exempel om du dör, så har du grävt ner/gömt jätte mycket kapital som dina nära och kära kanske aldrig hittar.

Hittade ett blogg inlägg om förvaring av silver/guld som kanske kan intressera dig.

http://cornucopia.cornubot.se/2010/0...ch-silver.html
Citera
2013-03-24, 23:40
Medlem
felias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1979
Förvarar du seriöst ditt guld och silver i skogen?

Det ligger inte hemma och skräpar.
Citera
2013-03-24, 23:44
Medlem
felias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheDalmore

Att gömma det är en dålig idé. Exempel om du dör, så har du grävt ner/gömt jätte mycket kapital som dina nära och kära kanske aldrig hittar.

Hittade ett blogg inlägg om förvaring av silver/guld som kanske kan intressera dig.

http://cornucopia.cornubot.se/2010/0...ch-silver.html

Banken täcker inte värdet i ett bankfack, vill jag minnas. När banken stänger, som på Cypern, hur gör du då?

Sen finns det GPS-kordinater som kan visa var man har grävt. Dör man så brukar det finnas ett testamente.
Senast redigerad av felia 2013-03-24 kl. 23:47.
Citera
2013-03-25, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av felia
Banken täcker inte värdet i ett bankfack, vill jag minnas. När banken stänger, som på Cypern, hur gör du då?

Sen finns det GPS-kordinater som kan visa var man har grävt. Dör man så brukar det finnas ett testamente.

Jobbigt läge om nån börjar bygga något där bara... Visst om du har det mitt i skogen så kanske inte det är så stor risk, men man vill ändå ha det hemma eller väldigt nära.
Citera
2013-03-25, 12:46
Medlem
felias avatar
Citat:
Jobbigt läge om nån börjar bygga något där bara... Visst om du har det mitt i skogen så kanske inte det är så stor risk, men man vill ändå ha det hemma eller väldigt nära.

Jag sover lugnt om natten. Det händer alltid saker man inte kan förutse, kärnkraftsverk som havererar, inbrottstjuvar, husrannsakan, släktingar som dör etc. Det fina med ädelmetaller är att de är väderbeständiga. Rätt nyligen hittade man ett större silverskatt i Sverige, tror det var i samband med en utgrävning av en medeltida bosättning. Sen finns ju alternativt att lägga det under vatten, ett ställe dit det krävs ett dykcert och en dykutrustning för att nå.

Om du reser bort på semester och kommer hem för att upptäcka att din lägenhet brunnit, kanske glädjen att metall inte brinner förbyts i chocken att saneringsfirman kört ditt bohag till kommunens sopförbränning. Lite lagom långsökt men det är så här udda händelser man kan försöka värja sig mot genom att sprida riskerna. Du har ju redan börjat med det då du avser att köpa silver.

Aktiehandlare brukar tala om diversifiera portföljen dvs inte lägga alla ägg i samma korg. Kanske något att ta till sig?
Citera
2013-03-25, 12:58
Medlem
Citat:
Jag sover lugnt om natten. Det händer alltid saker man inte kan förutse, kärnkraftsverk som havererar, inbrottstjuvar, husrannsakan, släktingar som dör etc. Det fina med ädelmetaller är att de är väderbeständiga. Rätt nyligen hittade man ett större silverskatt i Sverige, tror det var i samband med en utgrävning av en medeltida bosättning. Sen finns ju alternativt att lägga det under vatten, ett ställe dit det krävs ett dykcert och en dykutrustning för att nå.

Om du reser bort på semester och kommer hem för att upptäcka att din lägenhet brunnit, kanske glädjen att metall inte brinner förbyts i chocken att saneringsfirman kört ditt bohag till kommunens sopförbränning. Lite lagom långsökt men det är så här udda händelser man kan försöka värja sig mot genom att sprida riskerna. Du har ju redan börjat med det då du avser att köpa silver.

Aktiehandlare brukar tala om diversifiera portföljen dvs inte lägga alla ägg i samma korg. Kanske något att ta till sig?

Absolut, frågan är bara hur långt man vill gå. Jag vill ju ändå att det ska vara lätttillgängligt, så ett alternativ är att lägga det hos folk jag litar på om dom går med på det.

Så lite hemma hos mig, lite hemma hos dom. Det bästa skulle ju vara om man hade nån i familjen som bodde i ett hus så man kunde gräva ner det, tyvärr har man inte det.
Så alternativet nu är att fördela det med min mor, min bror och min bästa kompis och hos mig. Ska bara höra med dom först.

Nu har jag beställt silvret! Blev inget guldmynt, det får vänta lite till.

25st Kanadensisk Silver Maple alá 5400kr
Senast redigerad av Cibus 2013-03-25 kl. 13:01.
Citera
2013-03-25, 13:27
Medlem
felias avatar
Citat:
Absolut, frågan är bara hur långt man vill gå. Jag vill ju ändå att det ska vara lätttillgängligt, så ett alternativ är att lägga det hos folk jag litar på om dom går med på det.

Så lite hemma hos mig, lite hemma hos dom. Det bästa skulle ju vara om man hade nån i familjen som bodde i ett hus så man kunde gräva ner det, tyvärr har man inte det.
Så alternativet nu är att fördela det med min mor, min bror och min bästa kompis och hos mig. Ska bara höra med dom först.

Nu har jag beställt silvret! Blev inget guldmynt, det får vänta lite till.

25st Kanadensisk Silver Maple alá 5400kr

Jag skulle aldrig gå med på att förvara någon annans silver, det är som att bli ombedd att förvara kontanter åt någon. Förstå om något skulle hända något och det försvann, kamratskapet skulle bli något ansträngt.

Grattis till beställningen och valet av mynt!
Citera
2013-03-25, 14:48
Medlem
Citat:
Jag skulle aldrig gå med på att förvara någon annans silver, det är som att bli ombedd att förvara kontanter åt någon. Förstå om något skulle hända något och det försvann, kamratskapet skulle bli något ansträngt.

Grattis till beställningen och valet av mynt!

Finns ju risk till lite allt möjligt som du sa Jag litar så pass mycket på dessa personer att jag inte tror att dom skulle ljuga om det faktiskt kommit bort. Även i ekonomiska kriser skulle dom inte få för sig att sno något ifrån någon. Om det blir svält tider för dom så får dom faktiskt ta mitt silver.

Tack så mycket! Känns bra faktiskt.
Citera
2013-03-25, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheDalmore

Har med att göra om det skulle komma plötsliga politiska ändringar som gör att jag inte får ha mitt eget guld eller silver. Det har hänt förut i Sverige och även i USA under Nixons tid.

Och jag är väll lite uppskrämd av den senare tidens kriser inom bankväsendet. Jag kan såklart inte förutsäga vad som kommer hända, kanske är en ypperlig idé att göra, men jag har ju inte manuset i handen tyvärr.
Citera
2013-03-26, 22:10
Medlem
Ingenieurs avatar
Vill bara inflika att diskretion är ett bra skydd för ädelmetallerna. Givetvis berättar man inte i fikarummet att det dräller av guldmynt i ens hus, men det finns anledning att tänka längre än så.
Ryktet går som det heter, och man bör välja noggrant vilka man avslöjar sina besparingar för. Om det går och känns okej så ska man nog dölja det för familjen också. Min bror kan nog fan sladdra om det mesta när han druckit lite grann.
Visst är det fult att tänka så om sina familjemedlemmar, men men...
Det innebär även att uppmuntra till ädelmetallinnehav för vänner och liknande. Talar du dig varm för besparingar i sådan form, så förstår ju alla att du själv sparar på detta sätt. Bättre att antyda något i stil med "läste att många amerikaner köper silver för att skydda sig mot kollapser i samhället. Det var en mycket intressant artikel". Vännen kommer förhoppningsvis att ge sig ut på google och kunna bilda sig en egen uppfattning om huruvida denne vill investera i ädelmetaller.

Om ingen vet att man har ädelmetaller i huset så är risken låg för inbrott. Om man ändå råkar ut för ett inbrott så kommer de inte leta specifikt efter sådana byten, utan mer efter smycken mm.
Gömmer man sina besparingar smart, och ingen vet om att man ens har dem, så anser jag att de är bra skyddade. Speciellt om man "låter" tjuven hitta några fula halsband och lite kontanter.
Att man röjer sitt innehav anser jag vara ett starkt argument mot försäkringar.

Ska tilläggas att jag inte sparar i miljonklassen direkt, utan för mig handlar det om tiotusingar.
Senast redigerad av Ingenieur 2013-03-26 kl. 22:19.
Citera
2013-03-27, 00:19
Medlem
helvedes avatar

Tack för tipset!
Citera
2013-03-27, 08:30
Medlem
02-02-2012s avatar
Jag kan lägag till en del till Ingenieurs inlägg som är att de som aldrig sett 24k guld tror det är något skit för 29.-. Det är nog få som sett ritkigt guld i sitt liv och första gången jag såg en 24k kedja med medalj trode jag det var något billigt skräp. Dvs man kan klara sig undan med lite tur även om det hittas.

Sedan är ~100.000 i guld och silver inte några stora volymer. Det rör sig om ett gäng tackor laminerade som är i storleken av ett kreditkort + silver som kommer vara under ½ liter i volym. Man kan få in det där man vill om man verkligen anstränger sig och det finns så många platser att man inte kan lista dem här i tråden. Bakom spisen är en bra plats kan jag dock säga för inga inbrottstjuvar lär dra ut den. Naglar man upp sin skatt bakom kylen/frysen borde det vara lika säkert då jag inte tror de rör den heller.

Det viktiga är att inte några mynt ligger och skräpar för hittar de dem kommer de att hoppas att det finns mer och riva allt för att hitat gömman.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in