2013-09-15, 19:24
Medlem
Gurtys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
nej, enligt goldman sachs kommer guldet kanske gå ner under 1000 dollar. det sa han ett par dagar sen: http://www.di.se/artiklar/2013/9/13/bankjattens-chockprognos-for-guldet/

sen så är guldet och silvret väldigt högt just nu om man kollar på hur det varit tidigare i historien, så det är lite dåligt läge att köpa, och det vore väl bättre att köpa då när vi kommit ur den här ekonomiska krisen och ädelmetallerna börjar gå neråt ännu mer. det kan dock dröja många år.

det beror på hur länge man har tänkt att spara förstås, men bara för 10 år sen var guldet på 300 dollar, så det vore bättre kanske att vänta om det går ner till 700 dollar åtminstone.

Jasså. Så du tycker kanske att Goldman & Sachs är en pålitlig bank? Eller tror du kanske att de vill ha ner priset på guld ytterligare så att de själva kan köpa? Världens bluffmakare som kommer fortsätta att lura oss, tänk bara på finanskrisen 2008. Vilka var det som blankade sina egna dåliga lån?

Sen brukar man väl säga att man ska köpa när andra säger motsatsen? Är ingen guldexpert men det sägs att guldpriset inte har gått upp över tiden. Det är dollarn som har sjunkit i värde. Och dollarn kommer fortsätta att sjunka i värde och inflationen gå upp när FED håller på med sitt pengatryckeri, vilket kommer få guldpriset att öka.

Jag tror att guldpriset kan gå ner i källaren. Men jag tror inte att någon kommer lyckas få tag på något fysiskt guld vid den tidpunkten. Och papper är absolut ingen idé att köpa:

"If you can't grab it, you don't have it".

Mvh
Citera
2013-09-15, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gurty
Men jag tror inte att någon kommer lyckas få tag på något fysiskt guld vid den tidpunkten.
varför inte? det är ju bara att köpa det från liberty silver till exempel eller tavex.
Citera
2013-09-15, 21:31
Medlem
Gurtys avatar
Citat:
varför inte? det är ju bara att köpa det från liberty silver till exempel eller tavex.

Såklart, förutsatt att det finns i lager. Finns det inte i lager så går det under förutsättning att det finns i leverantörens lager. När värdet på guld sjunker så kommer det bli mindre intressant för leverantören ur ett ekonomiskt perspektiv att producera guld, så då kommer produktionen att minska. Samtidigt när priset sjunker så kommer efterfrågan på guldet att öka, osv.

Det jag menar är att jag tror att den fysiska tillgången kommer minska och att det inte kommer finnas tillräckligt med guld vid en sådan tidpunkt. Det finns flera olika guldexperter som har sagt tidigare att vid vissa prisnivåer har de försökt köpa billigt guld med att det inte har funnits något att köpa!

Detta är något som jag tycker är intressant att diskutera. Läste även här om dagen att det finns ett diagram som visar förhållandet mellan antalet "claims per oz gold". Detta på grund av pappersguldet. I dagsläget har det tydligen ökat till 55 claims per oz. Är det någon som vet någonting om det? Dessutom ska man behöva äga pappersguld till ett specifikt värde för att ens ha möjlighet att byta in det mot den fysiska underliggande tillgången.

Vi lever i intressanta tider!
Citera
2013-09-15, 21:55
Medlem
Citat:
Detta är något som jag tycker är intressant att diskutera. Läste även här om dagen att det finns ett diagram som visar förhållandet mellan antalet "claims per oz gold". Detta på grund av pappersguldet. I dagsläget har det tydligen ökat till 55 claims per oz. Är det någon som vet någonting om det? Dessutom ska man behöva äga pappersguld till ett specifikt värde för att ens ha möjlighet att byta in det mot den fysiska underliggande tillgången.

Vi lever i intressanta tider!

Det kan vara olika från värdepapper till värdepapper och fakta finner ni i prospekten till varje papper. En del papper har kontant avräkning medans andra har fysisk leverans. Det varierar. All information man behöver för att kontrollera detta finns på det största handelsplatsernas hemsidor.

För att göra det mer komplicerat så har tex. olika papper olika sorters motpartsrisk.
Citera
2013-09-16, 10:05
Medlem
@etnad: Jadu, jag vet inte vem jag har försökt att ändra på enligt dig? Jag försöker bara att ställa en del frågor för att själv kunna förstå det här bättre. Och kanske kan det ju vara så att någon annan tycker att mina frågor är intressanta och som också har nytta av svaren jag fått. Men att försöka ändra på någon har jag inte gjort. Det har jag inget intresse av. Återigen fördomar...

Och visst stämmer det att jag har ett västerländskt tankesätt. Jag är ju barn av min tid och min kultur. Så det är inte så konstigt. Jag är också en helt vanlig människa som precis som alla andra människor försöker att ordna saker och ting för att lättare kunna förstå dom. Det är så de allra flesta av oss fungerar. Om jag är intresserad av något så vill jag på något vis jämföra mig med andra för att se hur jag förhåller mig till andra. Medvetet eller omedvetet.

Jag tycker att det är intressant att veta vad en riktigt freegolder anser om fysiskt innehav och hur mycket denne själv har för att jag ska kunna bilda mig en egen uppfattning om hur mycket jag själv borde ha enligt mina egna preferenser.

Jag förstår mycket väl att guld i mina händer inte är någon annans business. Särskilt inte statens. Det är liksom därför jag ställer dom här frågorna på det här forumet. Och det är därför jag ställer frågorna till främst dig eftersom du är självutnämnd expert på området här. Om det stämmer eller inte har jag ingen aning om men det är den uppfattningen jag har. Och jag är tacksam för de svar jag har fått från dig och andra.

@elsydeon: Tack för det svaret. Men det kan jag kolla upp själv. Jag vill veta vad ni tycker och tror. Jag skiter fullkomligt i vad någon bank säger. Litar inte 2 sekunder på en sådan. Jag lyssnar såklart på vad dom säger. Men jag försöker alltid förstå varför dom säger det dom gör. För jag tror inte att dom gör det för att vara snälla. Det dom säger kan vara sant. Men vad dom än säger så är det för att det ska gagna dom själva. Det kan såklart vara till nytta för andra samtidigt men det är alltid med syfte att göra deras vinster större i första hand.

Därför är det roligare att höra vad andra egna tänkande varelser har för åsikter

@dumulv: Mina åsikter om dina 150 000 i fonder och KF. Jag hade nog sålt av allt. Skit samma om du får skatta eller inte. Det kommer du ändå att få göra förr eller senare. Och det är ändå inga stora pengar. Om du har dom här funderingarna nu så kommer du aldrig att bli av med dom. Bättre att ta ut det hela och göra precis vad du tror är rätt. Mitt förslag är att du läser på lite om aktier och aktiehandel, läser den här tråden om PM, funderar på hur ditt övriga liv ser ut vad gäller utgifter och hur mycket buffert du tror att du kommer behöva i reda pengar de närmsta typ 3 åren.

För egen del så skulle jag göra följande i ditt läge.
-Öppna ett aktiekonto i t ex avanza mini = enkelt att handla och billigt courtage
Sedan skulle jag satsa på stabila svenska aktier till att börja med iaf (ni övriga får säga vad ni vill om den strategin, jag tror att det är smart att börja med för att kunna sova gott om nätterna). Lägg totalt 50 000 kr på H&M, Axfood, Ratos, Skanska och Securitas. Köp B-aktierna då dom handlas mest med. Lägg 10 000 kr på varje. Sedan ska du vara lugn. Bry dig inte ett skit om aktierna går upp eller ner. Tanken är att du ska ha dom i många år (>10 iaf). Får vi ny finanskris ska du vara lycklig och köpa mer. Går dom upp får du fundera på om det är värt att köpa mer då eller om du ska vänta tills det går ner igen. Varje år kommer du att få utdelning som du såklart investerar i nya aktier eller annat som du tycker är värt just då. T ex guld/silver.

- Nästa 50 000 kr köper du guld och silver för. Jag hade köpt 40 silvermynt = ca 7000 kr och 4 guldmynt = ca 40 000 kr.

- Resterande 50 000 kr har du kvar som buffert om du behöver pengar snabbt till vad som helst och som kapital för att köpa mer tillgångar när det är billigt.

Ditt studielån ska du fortsätta ta så mycket du kan. Det är det billigaste lån du någonsin kommer att ha. Ta pengarna och investera i aktier och guld/silver.

Hejåhå allihop!
Citera
2013-09-16, 11:06
Medlem
Civilizations avatar
Hur mycket av sina tillgångar som man vill spara/investera i PM Är naturligtvis upp till en själv. Att som Etnad säga att 5% i guld räcker fint såvida man inte har läst 1000+ sidor utav FOFOA är nonsens. Svensson lägger gladeligen 100% utav sitt sparkapital på börsen utan att veta ett jota om bolagen de investerar i.

Att ha som mål att köpa på sig flera kilo guld om man har en vanlig svenssonlön låter väldigt ambitiöst. Inte ens om guldet står kvar på dagens prisnivåer eller sjunker i pris så skulle det kunna vara rimligt. Om guldet ex tredubblas inom några år så blir det såklart omöjligt. 3kg guld idag är ca: 1 mille (ink premium).

1kg guld är mer rimligt och då kanske ha ett första delmål på 10 oz.
Citera
2013-09-16, 11:12
Medlem
Citat:
Såklart, förutsatt att det finns i lager.
jag har aldrig sett att det inte skulle finnas guld eller silver i lager att köpa. men det är klart, jag har aldrig sett hur det ser ut i dessa butiker när guldet är nere på 500 dollar.
Citera
2013-09-16, 13:37
Medlem
Civilizations avatar
Citat:
jag har aldrig sett att det inte skulle finnas guld eller silver i lager att köpa. men det är klart, jag har aldrig sett hur det ser ut i dessa butiker när guldet är nere på 500 dollar.

Pappersguld kan mycket väl gå ner till 700 dollar/oz. 300 dollar också och i så fall lika gärna till 0.

Priset på fysiskt kommer att styras utav efterfrågan på just fysiskt. De som sitter med fysiskt blir inte speciellt sugna på att sälja ifall priset sjunker kraftig. Tvärtom så blir de sugna på att köpa mer. Vid sjunkande priser så kommer produktionen/utvinningen att minska vilket kommer göra att utbudet på fysiskt sjunker.

I år har återförsäljarna stundtals haft väldiga problem att tillgodose efterfrågan på fysiskt. Långa leveranstider och ibland helt slut i hela ledet. Premierna steg kraftigt när spot gick ner. Detta visade sig dock vara kortvarigt och nu när vi haft låga priser ett tag så har premierna normaliserats igen. Men för att producenterna ska kunna tillgodose marknadens ökande efterfrågan efter fysiskt förutsätter att de som producerar guld/silver kan fortsätta att göra det med lönsamhet. Annars så slutar de producera. Stryps källan så tar guldet slut i butik/premierna skyrocket.

Därav att produktionskostnaden spelar en viktig roll som ett slags golv. Det kan såklart sjunka lägre under en kortare tid.

Anledningen till att guldpriset varit lågt sedan 1980 är att centralbankerna varje år har sålt guld. Dvs utbudet på fysiskt guld har inte varit ett problem. Idag är centralbankerna nettoköpare utav fysiskt guld.

http://ravarumarknaden.se/centralbankernas-guldinkop-nar-rekordniva/

Artikeln ovan är från innan guldpriset rasade. Efter nedgången så har efterfrågan ökat. Så efterfrågan var stor innan och nu är den alltså ännu större.
Citera
2013-09-16, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilatesbollen
Angående det ni skriver om vad som har värde osv. så är jag medveten om att energi, mat etc. egentligen är mer värt än PM eftersom det inte går att äta, köra bil med...men fortfarande så är det så att ingen idag handlar med guld på det sätt man gjort tidigare. Det kan ju vara så att det ändras kvickt pga ett uppkommet behov av ett smidigt medium och exchange. Men vad är det som säger att det inte blir en ny fiatvaluta?

det kommer med absolut största sannolikhet inte bli så att man kånkar runt på faktisk ädelmetall igen, tror jag. det lär bli nya papperslappar, alternativt kort/digital valuta.
men vad backar upp den nya valutan? om/när petrodollarns herravälde är över kommer mänskligheten att sätta sig ner och titta på "varför sket det sig denna gång?" och (förhoppningsvis) komma fram till att det berodde på att jänkarna inte var sådär superbussiga grabbar som gick att lita på och att ingen ensam nation här på jorden kan få en sådan kontroll över världens ekonomi. alltså att en ny fiatvaluta inte är någon bra idé. men, de kanske tycker det var en bra idé att oljan/oljehandeln stod som säkerhet för dollarns värde. det funkade ju rätt länge. oljan är dock något som pumpas upp och förbrukas och dess värde är industriellt. det går inte att binda en valuta till olja på ett vettigt sätt då tillgänglig mängd och efterfrågan är för rörlig.

ett alternativ som vissa tycker är attraktivt är en världsvaluta. funkar inte, eftersom t.ex. usa aldrig kommer gå med på att dela valuta med övriga världen (OM DE INTE HAR KONTROLLEN ÖVER DEN) då de inte kan föra krig och trycka pengar för att finansiera dessa krig. det skulle behövas ett organ, typ IMF, som bestämmer hur mycket pengar som finns i världen och som har kontroll över hur mycket pengar som skapas. då behöver valutan egentligen inte vara knuten till något, men vi är tillbaka i dagens situation där alla måste ha förtroende för den som sitter på sedelpressen, och var skulle då basen för detta organ sitta? USA kräver usa, men resten av världen säger att förtroendet är förbrukat. risk för krig.

alla länder behöver sin egen valuta för att kunna hantera ekonomiska kriser (inkl krig etc). euron har fukkat upp grekland m.fl mer än vad som skulle skett om de haft sin egen valuta och kunnat printa sig ur situationen. däremot kan en resurs ligga som grund för värdet på nationers egen valuta. grekland skulle i det scenariot ha kunnat säga "vi har levt gott på pengar vi inte har, vi behöver devalvera" och vips så har greklands valuta blivit mindre värd gentemot vår resurs/"världspeng". visst, det blir kännbart, men inte som idag då de ska försöka spara på alla fronter och det kommer ändå inte lösa sig. såvida inte merkele kommer och köper ut dom istället för att småfjutta som nu.
jag tror att resursen måste gå att sno. de stora vapen- och handelsmakterna bestämmer vad som ska vara pengar och känner inte de att de kan styra ekonomin med vapenmakt kommer de inte att godkänna/använda systemet (övriga nationer får rätta in sig i ledet eller stå utanför. their loss). en digital sedelpress för en världsvaluta går kanske att sno, men blir värdelös i samma stund då resten av världen ratar den. guld däremot går att sno och finns lite överallt både som en del av berget och redan uppgrävt. det har ganska liten industriell funktion så det priset fluktuerar nästan bara mot hur mycket som görs tillgängligt i de olika nationernas valv.

då kan svenska staten gå ut och säga "vi köper svenskars guld för X sek" och folk byter guld mot svenska kronor. svensken kan köpa saker. svenska staten får trycka mer kronor och blir rikare.

en digital valuta så som bitcoin skulle jag ockå kunna tro på, om det inte varit för att den är svår att stjäla då den inte tar någon plats alls. guld går att gömma, men det kräver inrättningar som inte kan flyttas, och som hittas till slut.
men jag är garderad med BC också. även om det inte blir någon officiell världsvaluta kan den nog få en relativt kort period med betydligt högre värde än idag.
Citera
2013-09-16, 15:34
Medlem
Att som vanlig svenne spara ihop ca 5 miljoner är tufft men inte omöjligt. Jag har inga barn och i övrigt billiga vanor. Det är där någonstans jag siktar om typ 20 år. Alltså motsvarande värde ca 5 miljoner om 20 år. Hur mycket det är då står ju skrivet i stjärnorna.

Att då ha ca 1-3 kg guld är ju inte särskilt orealistiskt. Det handlar ju bara om prioriteringar. Vill jag ha det så är det ju bara att köpa. Tror jag att något annat är en bättre investering så väljer jag det istället. Men efter att nu under en tid ha läst en del om PM och jämfört det med andra investeringar så tror jag att det är rätt smart att ha en ganska stor andel guld/silver.

Skulle vara kul att höra fler alternativ till vad dumulv borde göra med sina 150 000 kr.
Citera
2013-09-16, 15:44
Medlem
oyvindss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Civilization
Hur mycket av sina tillgångar som man vill spara/investera i PM Är naturligtvis upp till en själv. Att som Etnad säga att 5% i guld räcker fint såvida man inte har läst 1000+ sidor utav FOFOA är nonsens. Svensson lägger gladeligen 100% utav sitt sparkapital på börsen utan att veta ett jota om bolagen de investerar i.

5% av sparkapital i guld hörs ut som ett minimum alla bör ha - men nu är det så att dom flesta svenskar inte har någon sparkapital alls (som med nordman har dom stort sätt negativ EK)

Citat:
Ursprungligen postat av Civilization
Om guldet ex tredubblas inom några år så blir det såklart omöjligt. 3kg guld idag är ca: 1 mille (ink premium).

1kg guld är mer rimligt och då kanske ha ett första delmål på 10 oz.

Guld skal tredubblas inom någon år? You Wish, Don't Think So. :-) Guld må upp när FED skal decka sin papir short på 0.75x värdens årliga guldproduktion (snitt ungefär $1700).. men 3x på någon år kan du se långt efter.
Citera
2013-09-16, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumulv
Jag har en vädligt liten mängd silvermynt (Philharmoniker) av ett värde endast kring 5000 kr som jag köpte mest för att testa. Utöver detta har jag ung. 150 000 i fonder och kapitalförsäkringar. Borde jag sälja av en mindre del av detta för att ha i guld eller silver istället som en extra säkerhet? Som det är idag har jag inte gjort några medvetna placeringar där utan det är sådan som jag fått av släktingar m.m. Problemet med att sälja av är ju att jag får skatta om vinsten är för hög (vilket det inte lär ha varit på de flesta å andra sidan). Därtill hör det till att jag studerar för tillfället så jag drar ju samtidigt på mig studieskulder även om jag försöker hålla nere det med extrajobb m.m.

är det en kapitalförsäkring lär du ju inte skatta på vinsten. det är ju lite det som är grejen med en kapitalförsäkring. du betalar en viss % varje år på hela beloppet istället. beror ju helt på vad du har pengarna satsade i i din försäkring om du ska sälja eller låta ligga. min amatöriga bedömning är att pappersmarknaden överlag är övervärderad idag, men det har jag tyckt i något år nu så det kan ju gott och väl fortsätta öka i 100 år till.
jag sålde av mina papper 2008 och 2012. har absolut inte prickat topparna, men har inte heller förlorat något vilket är viktigare för mig.

låna max av csn. dummaste jag någonsin gjort (ekonomiskt) att inte gå på fullt lån från start och lägga undan pengarna. sätt in dom direkt på bluestep och du tjänar 1-2% utan någon som helst ansträngning. när det blivit en liten hög kan du ju köpa någon lite guld/silver.
ring skatteverket och fråga hur mycket du får sälja av, med eller utan vinst, utan att bidrag/lån från csn minskas. sälj av så du inte går över någon gräns. minns inte om kaptalförsäkringen har några undantag vad gäller inkomst av kapital.

EDIT: och köp inte silver i sverige så du får momsa på det. köp isf bara guld som är momsfritt eller gå ihop och åk till tyskland och köp. där blir det 7% moms (om det inte ändrats nu). bäst är att köpa i tyskland, skicka till norge (ingen moms pga icke EU-land) och "smuggla" över gränsen till sverige. men det ska ju motivera soppakostnad och tiden det tar. och så kan man ju åka dit om man har otur. kan köpa direkt i norge också om man ska ha mindre mängder. dyrare per gram, men man slipper frakten från tyskland
Senast redigerad av GuyNextDoor 2013-09-16 kl. 15:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in