@etnad: Jadu, jag vet inte vem jag har försökt att ändra på enligt dig? Jag försöker bara att ställa en del frågor för att själv kunna förstå det här bättre. Och kanske kan det ju vara så att någon annan tycker att mina frågor är intressanta och som också har nytta av svaren jag fått. Men att försöka ändra på någon har jag inte gjort. Det har jag inget intresse av. Återigen fördomar...
Och visst stämmer det att jag har ett västerländskt tankesätt. Jag är ju barn av min tid och min kultur. Så det är inte så konstigt. Jag är också en helt vanlig människa som precis som alla andra människor försöker att ordna saker och ting för att lättare kunna förstå dom. Det är så de allra flesta av oss fungerar. Om jag är intresserad av något så vill jag på något vis jämföra mig med andra för att se hur jag förhåller mig till andra. Medvetet eller omedvetet.
Jag tycker att det är intressant att veta vad en riktigt freegolder anser om fysiskt innehav och hur mycket denne själv har för att jag ska kunna bilda mig en egen uppfattning om hur mycket jag själv borde ha enligt mina egna preferenser.
Jag förstår mycket väl att guld i mina händer inte är någon annans business. Särskilt inte statens. Det är liksom därför jag ställer dom här frågorna på det här forumet. Och det är därför jag ställer frågorna till främst dig eftersom du är självutnämnd expert på området här. Om det stämmer eller inte har jag ingen aning om men det är den uppfattningen jag har. Och jag är tacksam för de svar jag har fått från dig och andra.
@elsydeon: Tack för det svaret. Men det kan jag kolla upp själv. Jag vill veta vad ni tycker och tror. Jag skiter fullkomligt i vad någon bank säger. Litar inte 2 sekunder på en sådan. Jag lyssnar såklart på vad dom säger. Men jag försöker alltid förstå varför dom säger det dom gör. För jag tror inte att dom gör det för att vara snälla. Det dom säger kan vara sant. Men vad dom än säger så är det för att det ska gagna dom själva. Det kan såklart vara till nytta för andra samtidigt men det är alltid med syfte att göra deras vinster större i första hand.
Därför är det roligare att höra vad andra egna tänkande varelser har för åsikter
@dumulv: Mina åsikter om dina 150 000 i fonder och KF. Jag hade nog sålt av allt. Skit samma om du får skatta eller inte. Det kommer du ändå att få göra förr eller senare. Och det är ändå inga stora pengar. Om du har dom här funderingarna nu så kommer du aldrig att bli av med dom. Bättre att ta ut det hela och göra precis vad du tror är rätt. Mitt förslag är att du läser på lite om aktier och aktiehandel, läser den här tråden om PM, funderar på hur ditt övriga liv ser ut vad gäller utgifter och hur mycket buffert du tror att du kommer behöva i reda pengar de närmsta typ 3 åren.
För egen del så skulle jag göra följande i ditt läge.
-Öppna ett aktiekonto i t ex avanza mini = enkelt att handla och billigt courtage
Sedan skulle jag satsa på stabila svenska aktier till att börja med iaf (ni övriga får säga vad ni vill om den strategin, jag tror att det är smart att börja med för att kunna sova gott om nätterna). Lägg totalt 50 000 kr på H&M, Axfood, Ratos, Skanska och Securitas. Köp B-aktierna då dom handlas mest med. Lägg 10 000 kr på varje. Sedan ska du vara lugn. Bry dig inte ett skit om aktierna går upp eller ner. Tanken är att du ska ha dom i många år (>10 iaf). Får vi ny finanskris ska du vara lycklig och köpa mer. Går dom upp får du fundera på om det är värt att köpa mer då eller om du ska vänta tills det går ner igen. Varje år kommer du att få utdelning som du såklart investerar i nya aktier eller annat som du tycker är värt just då. T ex guld/silver.
- Nästa 50 000 kr köper du guld och silver för. Jag hade köpt 40 silvermynt = ca 7000 kr och 4 guldmynt = ca 40 000 kr.
- Resterande 50 000 kr har du kvar som buffert om du behöver pengar snabbt till vad som helst och som kapital för att köpa mer tillgångar när det är billigt.
Ditt studielån ska du fortsätta ta så mycket du kan. Det är det billigaste lån du någonsin kommer att ha. Ta pengarna och investera i aktier och guld/silver.
Hejåhå allihop!