2013-06-23, 17:25
Medlem
SleighBellss avatar
Jag har cirka 8 veckor kvar på mitt chaufförsjobb i Norge och har börjat fundera på vad jag ska göra efter att sommarn tagit slut. Har börjat klura på ifall det är värt att spendera ett par månader till sjöss ombord på en fiskebåt men vet inte hur det hela egentligen ser ut!

Så jag tänkte kolla om det är nån av er som sitter på kunskap kring hur arbetsuppgifterna ser ut, arbetstiderna, lönen, människorna och vart man bäst lämpar söka sig?

Befinner mig i Trondheim för övrigt.
Citera
2013-06-23, 18:13
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SleighBells
Jag har cirka 8 veckor kvar på mitt chaufförsjobb i Norge och har börjat fundera på vad jag ska göra efter att sommarn tagit slut. Har börjat klura på ifall det är värt att spendera ett par månader till sjöss ombord på en fiskebåt men vet inte hur det hela egentligen ser ut!

Så jag tänkte kolla om det är nån av er som sitter på kunskap kring hur arbetsuppgifterna ser ut, arbetstiderna, lönen, människorna och vart man bäst lämpar söka sig?

Befinner mig i Trondheim för övrigt.

Den norska sjömannen dog för många år sedan. Om du vill till sjöss bör du antingen vara kvalificerad som 2:e maskinist eller 2:e styrman.
Citera
2013-06-23, 19:21
Medlem
Whiterus avatar
Någon som vet om det är godtyckligt att skanna in och skicka sitt skattekort via mailen till sin arbetsgivare? Jobbar nämligen genom ett bemanningsföretag och kan omöjligt lämna pappret personligen då jag jobbar fulltid på en helt annan plats.
Citera
2013-06-23, 19:31
Medlem
offas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whiteru
Någon som vet om det är godtyckligt att skanna in och skicka sitt skattekort via mailen till sin arbetsgivare? Jobbar nämligen genom ett bemanningsföretag och kan omöjligt lämna pappret personligen då jag jobbar fulltid på en helt annan plats.

Ursäkta mig, men varför inte bara skicka med vanlig snigelpost? Ett kuvert+porto har du väl råd med?
Citera
2013-06-23, 20:32
Medlem
SleighBellss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Den norska sjömannen dog för många år sedan. Om du vill till sjöss bör du antingen vara kvalificerad som 2:e maskinist eller 2:e styrman.
Du kanske missförstod eller så är det jag som inte vet hur yrket ser ut.

Vad jag har hört ska det finnas pengar att tjäna på mindre fiskebåtar. Det ska visst vara väldigt slitsamt men dom tar in folk utan erfarenhet som har arbetsmoral och som inte är rädda för att ta i! Sen hur vida det stämmer eller ej vet jag inte men det var en norrman som berättade att det fanns jobb till sjöss.
Citera
2013-06-23, 20:33
Bannlyst
Är det svårt att få ett vanligt kneg där med ingen utbildning utöver gymnasiet? Jag tänkte jobba något år eller två och under tiden fundera på vad jag vill plugga på högskola (och plugga inför HP under tiden man jobbar). Eller ja, bara jag får ett jobb men det vore nice att komma från Sverige.
Citera
2013-06-23, 21:01
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av waicen
Är det svårt att få ett vanligt kneg där med ingen utbildning utöver gymnasiet? Jag tänkte jobba något år eller två och under tiden fundera på vad jag vill plugga på högskola (och plugga inför HP under tiden man jobbar). Eller ja, bara jag får ett jobb men det vore nice att komma från Sverige.
nej inte svårt.
Citera
2013-06-24, 13:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
nej inte svårt.

har dock inget körkort. negativt eller? är det lite försent att söka nu kanske?
Citera
2013-06-24, 15:47
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av waicen
har dock inget körkort. negativt eller? är det lite försent att söka nu kanske?

Utan körkort är du nästan körd inom ett flertal områden - de har blivit mycket hårdare på den punkten. Men, självklart finns det undantag! I yrken där du absolut endast kommer vara på ett och samma ställe och alternativa arbetsplatser inom firman inte finnes, så borde det gå att få till.

Lycka, till!
Citera
2013-06-24, 17:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Utan körkort är du nästan körd inom ett flertal områden - de har blivit mycket hårdare på den punkten. Men, självklart finns det undantag! I yrken där du absolut endast kommer vara på ett och samma ställe och alternativa arbetsplatser inom firman inte finnes, så borde det gå att få till.

Lycka, till!

Men balle vad kasst. Som vilka områden? Transport förstår jag.
Senast redigerad av waicen 2013-06-24 kl. 17:20.
Citera
2013-06-25, 21:10
Medlem
Är det någon som vet på ett ungefär vad det är för lön som brunnsborrare?
Citera
2013-06-26, 02:41
Medlem
Pegadors avatar
Någon som bor i Bergen ? Inom vilka yrken finns det gott om jobb ? vad tycker ni om staden ? tack på förhand
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in