2013-06-19, 19:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jaanejj
Vad är det för lastbilsjobb? De som kör ut t ex matvaror verkar ha sjukt stressigt samt mkt tidiga dagar. De som kör för dhl eller liknande verkar också ha mkt långa arbetsdagar. Om inte så är lönen ganska bra. Du kan inte ha så mkt erfarenhet som 18 åring.
Kranbil, mer än så vet jag inte. Skulle ringa honom imorgon, så får fråga ut lite då. Enda erfarenheten är 3 månaders praktik, men sen har jag ju kört jävligt mycket på skolan också. Dock inte i produktion, men ändå.
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Om inte Dainea svarar kanske han inte har sett det, men prova ett pm till han annars. Tror han har ganska bra koll på åkerinäringen

Jämfört med andra löner kan jag iallafall säga att du kommer klara dig bra. Det är ju en årslön på 318 000 vid fulltid/ 26500 mån.Är det plus kvälls ob?
Det beror ju på om du får tillräckligt med timmar? En del bemaningsföretag vill tvinga sina anställda till ohumant mkt övertid, en del erbjuder för lite arbetstimmar...Försök få reda på hur det ser ut i ditt fall är mitt tips!
Nej, jag tror det var grundlönen. Som jag fattade det iaf, får som sagt var fråga ut lite mer imorgon. I annonsen stod det att arbetsgivaren (inte bemanningsföretaget i detta fall) var flexibel, och kunde anpassa arbetstiderna efter önskemål. Jag är inte rädd för att jobba, det är därför jag vill till Norge.

Tänkt mig jobba, komma hem, äta, sova, upp och jobba igen.
Citera
2013-06-19, 19:49
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Om inte Dainea svarar kanske han inte har sett det, men prova ett pm till han annars. Tror han har ganska bra koll på åkerinäringen

Jämfört med andra löner kan jag iallafall säga att du kommer klara dig bra. Det är ju en årslön på 318 000 vid fulltid/ 26500 mån.Är det plus kvälls ob?
Det beror ju på om du får tillräckligt med timmar? En del bemaningsföretag vill tvinga sina anställda till ohumant mkt övertid, en del erbjuder för lite arbetstimmar...Försök få reda på hur det ser ut i ditt fall är mitt tips!

Hur räknade du nu?

172 x 162,5 = 27.787

27.787 måndadslön

27.787 x 12 = 333.450 årslön
Citera
2013-06-19, 20:20
Medlem
Frank Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Hur räknade du nu?

172 x 162,5 = 27.787

27.787 måndadslön

GUUUUUD va bar att du tog dig tiden att räkna ut att det saknades typ en tusing i månaden. guuuuuu va bra.

Du tillför snubbe.
Citera
2013-06-19, 20:34
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Hur räknade du nu?

172 x 162,5 = 27.787

27.787 måndadslön

jadu som sagt en hel tusenlapp. Jag tog 1850 ( tim per år) x timlön. Så gör man i min branch iallfall. Då stämmer det ända in på tusenlappen
Citera
2013-06-19, 20:36
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonservAstronaut
Tänkt mig jobba, komma hem, äta, sova, upp och jobba igen.
Det är bra att du inte gör dig några visioner, det är så det känns i arbetslivet
Citera
2013-06-19, 21:33
Bannlyst
Citat:
Det är bra att du inte gör dig några visioner, det är så det känns i arbetslivet
Jo tack jag vet, bara acceptera situationen och i norge utan dator lär man ha tråkigt så då har man ingen "bra" anledning att vara vaken länge heller!
Citera
2013-06-19, 22:05
Medlem
Citat:
Jo tack jag vet, bara acceptera situationen och i norge utan dator lär man ha tråkigt så då har man ingen "bra" anledning att vara vaken länge heller!

Välkommen till min värld Sitter på hybeln och äter middag nu, nyss hemkommen från jobbet som började 07:00 i morse. 14 timmars arbetsdagar är grejor det, men man slipper fundera på vad man ska hitta på under sin "fritid" iaf

Fördelen är att det är bra betalt iaf, 14h dagar ger 2.500-3.000 kronor i fickan. Det underlättar att orka med när klockan närmar sig 21
Citera
2013-06-19, 22:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fragone
Välkommen till min värld Sitter på hybeln och äter middag nu, nyss hemkommen från jobbet som började 07:00 i morse. 14 timmars arbetsdagar är grejor det, men man slipper fundera på vad man ska hitta på under sin "fritid" iaf

Fördelen är att det är bra betalt iaf, 14h dagar ger 2.500-3.000 kronor i fickan. Det underlättar att orka med när klockan närmar sig 21
Hur länge har du jobbat 14h-dagar? Hur länge hade du tänkt fortsätta? Hur gammal är du?
Citera
2013-06-20, 01:53
Medlem
Daineas avatar
Citat:

Nu har han det.

172;- är helt ok för de flesta chaufförsjobb här, men det är dåligt för kran och tank. Nu är väl problemet hellre att just Oslo är Norges rövhål: all skit samlas där. Dvs det finns nog med utlänningar som jobbar för lägre löner än man kan få en norrman till att göra, och i tillägg ska då bemanningsiglarna ha sin del.

Bara säg inte att det är för Veikran via Student Consulting?
Citera
2013-06-20, 02:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Nu har han det.

172;- är helt ok för de flesta chaufförsjobb här, men det är dåligt för kran och tank. Nu är väl problemet hellre att just Oslo är Norges rövhål: all skit samlas där. Dvs det finns nog med utlänningar som jobbar för lägre löner än man kan få en norrman till att göra, och i tillägg ska då bemanningsiglarna ha sin del.

Bara säg inte att det är för Veikran via Student Consulting?
Vad kan det tänkas vara för typ av kranjobb?
Ja, borde det inte gå att kontakta företaget i fråga och bli anställd via dem, istället för bemanningsföretaget?

Vad företaget heter sa han inte, tänkte fråga imorgon (senare idag), men bemanningsföretaget hette Pecus.

EDIT: Han sa att det var ett företag med ca. 50 bilar.

EDIT 2: När jag gick in på Veikran/Veitransports hemsida såg jag att jag hade sökt ett jobb där, men det är alltså big no no?
Senast redigerad av KonservAstronaut 2013-06-20 kl. 02:29.
Citera
2013-06-20, 03:16
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Vad kan det tänkas vara för typ av kranjobb?
Ja, borde det inte gå att kontakta företaget i fråga och bli anställd via dem, istället för bemanningsföretaget?

Vad företaget heter sa han inte, tänkte fråga imorgon (senare idag), men bemanningsföretaget hette Pecus.

EDIT: Han sa att det var ett företag med ca. 50 bilar.

EDIT 2: När jag gick in på Veikran/Veitransports hemsida såg jag att jag hade sökt ett jobb där, men det är alltså big no no?

50 bilar? I Oslo? Då känner jag garanterat till dom, vilka dom nu än är. Veikran/Veitransport har nog något fler än 50 skulle jag tippa på, Stål & Spesialtransport kanske har något under 50 men dom är från Rudshøgda vilket är att sträcka mer än lovligt på begreppet Stor-Oslo. Om du får reda på vilka det är så får du gärna skicka ett PM så kan vi se om jag har något matnyttigt om dom. Bemanningsföretaget har jag dock aldrig hört talas om.

Nej, Veikran/Veitransport är inget big no no, möjligtvis ett litet no inom parantes. Dom har kanske inte det allra bästa ryktet då åkaren Johnny Enger (son till Norges åkarkung Knut Enger) inte betalar särskilt bra och därmed kanske inte fått de allra bästa chaufförerna (även om vissa förstås är duktiga). Det största problemet som jag ser det för kranbilskillarna där är att dom kör för Optimera och har långa lastköer kombinerat med ett minst sagt tight schema. Inget jag hade gjort billigt för att säga det milt...

PS: nja; visst skulle det kunna gå att gå förbi bemanningsfirman, men det är förmodligen därför du inte fått namnet på kunden ännu. I tillägg använder vissa åkare bemanningsföretag för att sålla ut katastrofala chaufförer. Är du inte alltför långsam, har mer än absolut minimalt med social kompetens och inte kör sönder saker så får du nästan garanterat direktanställning så småningom oavsett.
Senast redigerad av Dainea 2013-06-20 kl. 03:20.
Citera
2013-06-20, 15:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
50 bilar? I Oslo? Då känner jag garanterat till dom, vilka dom nu än är. Veikran/Veitransport har nog något fler än 50 skulle jag tippa på, Stål & Spesialtransport kanske har något under 50 men dom är från Rudshøgda vilket är att sträcka mer än lovligt på begreppet Stor-Oslo. Om du får reda på vilka det är så får du gärna skicka ett PM så kan vi se om jag har något matnyttigt om dom. Bemanningsföretaget har jag dock aldrig hört talas om.

Nej, Veikran/Veitransport är inget big no no, möjligtvis ett litet no inom parantes. Dom har kanske inte det allra bästa ryktet då åkaren Johnny Enger (son till Norges åkarkung Knut Enger) inte betalar särskilt bra och därmed kanske inte fått de allra bästa chaufförerna (även om vissa förstås är duktiga). Det största problemet som jag ser det för kranbilskillarna där är att dom kör för Optimera och har långa lastköer kombinerat med ett minst sagt tight schema. Inget jag hade gjort billigt för att säga det milt...

PS: nja; visst skulle det kunna gå att gå förbi bemanningsfirman, men det är förmodligen därför du inte fått namnet på kunden ännu. I tillägg använder vissa åkare bemanningsföretag för att sålla ut katastrofala chaufförer. Är du inte alltför långsam, har mer än absolut minimalt med social kompetens och inte kör sönder saker så får du nästan garanterat direktanställning så småningom oavsett.
Han sa inte om det var i Oslo alla var, han sa bara att företaget hade 50 bilar. Ska ringa till honom nu och fråga ut honom lite, så du får väl ett PM om sisådär 20 minuter. Här har du pecus, ser seriöst ut iallafall http://pecus.no/

Jaha, det är tur att Veikran inte hört av sig då!
Ja, det var möjlighet till fast anställning efter 6 månader och möjlighet till provision.
Senast redigerad av KonservAstronaut 2013-06-20 kl. 15:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in