2013-03-11, 00:59
Medlem
Förnya skattekort??

Nu är jag helt uppe i varv. Kom till Norge som pendlare september 2012. Jag ordnade ett skattekort med d-nummer, precis som man ska.

Hela januari månad blev jag permiterad, så jag var i Sverige hela den månaden.

I februari åkte jag tillbaka eftersom permiteringen upphört. Jag har absolut inte haft någon tid att anordna med en förnyelse av skattekort men ska göra allt i min makt för att hinna med det i veckan.

Är det någon som har koll på om jag kan få betala böter eller dylikt??

Notera:
Tidigare anställda på företaget fick lön utbetald under hela år 2012 med 2011 skattekort. Arbetsgivaren använde då tidigare årets procentsats även 2012.

Är det arbetstagaren eller arbetsgivaren som åker på böter vid upptäckt?
Senast redigerad av 04052537 2013-03-11 kl. 01:29.
Citera
2013-03-11, 01:28
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 04052537
Förnya skattekort??

Nu är jag helt uppe i varv. Kom till Norge som pendlare september 2012. Jag ordnade ett skattekort med d-nummer, precis som man ska.

Hela januari månad blev jag permiterad, så jag var i Sverige hela den månaden.

I februari åkte jag tillbaka eftersom permiteringen upphört. Jag har absolut inte haft någon tid att anordna med en förnyelse av skattekort men ska göra allt i min makt för att hinna med det i veckan.

Är det någon som har koll på om jag kan få betala böter eller dylikt??
Nej du kan inte få böter. Däremot drar arbetsgivaren 50% skatt om du inte har gilltigt skattekort, vilka du såklart får igen på deklarationen. Om du däremot frågar arbetsgivaren om han kan hålla inne lönen till skattekortet har kommit så går det säkert bra.Snabbast går väl att logga in på alltinn och beställa ett nytt.
Citera
2013-03-11, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Nej du kan inte få böter. Däremot drar arbetsgivaren 50% skatt om du inte har gilltigt skattekort, vilka du såklart får igen på deklarationen. Om du däremot frågar arbetsgivaren om han kan hålla inne lönen till skattekortet har kommit så går det säkert bra.Snabbast går väl att logga in på alltinn och beställa ett nytt.
Tidigare anställda på företaget fick lön utbetald under hela år 2012 med 2011 skattekort. Arbetsgivaren använde då tidigare årets procentsats även 2012.*Är det arbetstagaren eller arbetsgivaren som åker på böter vid upptäckt?
Citera
2013-03-11, 11:58
Medlem
MaterDeis avatar
Jag är trött på sommarjobb i Svea och framförallt svensk lön.
Samtidigt vill jag helst ha ett kvalificerat jobb. Tips på ingenjörsjobb i Norge? Vem bör jag vända mig till?

Läser maskinteknik och har en färdig kandidat hittills, men lallar för tillfället i Frankrike och läser distanskurser orelaterade till programmet (optar för en extra fil.kand).
Citera
2013-03-11, 16:17
Medlem
glemmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaterDei
Jag är trött på sommarjobb i Svea och framförallt svensk lön.
Samtidigt vill jag helst ha ett kvalificerat jobb. Tips på ingenjörsjobb i Norge? Vem bör jag vända mig till?

Läser maskinteknik och har en färdig kandidat hittills, men lallar för tillfället i Frankrike och läser distanskurser orelaterade till programmet (optar för en extra fil.kand).

Ett första steg kan vara att registrera sig på de norska jobbsidorna.
Jag registrerade mig på finn.no. En dag senare blev jag kontaktad av en headhunter och nu ska jag börja ett kvalificerat jobb om en vecka i Norge (jag är civilingenjör).

Har fått ett fåtal mail från andra under tiden. Kan PM:a kontaktuppgifter vid intresse.
Citera
2013-03-17, 13:04
Medlem
Att arbeta i Norge Fördel/nackdel? Allt beroende på din nuvarande livsituation!!

Att arbeta i Norge, har sina fördelar för somliga men dock inte för alla!

Detta som jag förstått det hela, kan ha fel, rätta mig i så fall!

Det kan ju generera i att Svenskar far illa helt i onödan annars. Vilket en del redan fått erfara

Tex.
Tänk på att om ni har provanställning så räknar "Norge" (myndigheterna) det som fast arbete med.
Detta innebär i realiteten (under provanställningen o i fortsättningen) att du måste ha Norsk reggad bil om du skall köra till o från arbetet tex.

Mycket viktigt att kolla upp detta noga då dem oftast inte visar någon barmhärtighet om du blir stoppad med Svensk reggad bil!!
100.000NKr är inte ovanligt i böter beroende på hur ny bil du har ( ! )

En del av oss som bor i Norge, bor som "kloakråttor" o får betala/betalt som om vi vore slavar!
När alla utgifter (I Sve/Nor) är betalda så har iaf jag inte mycket pengar kvar!
(Läs hela innan du går i taket *skrattar*)

Oftast så är vi Svenskar i Norge för att tjäna pengar o ha en slant kvar efter inkomst/utgifter, men det är i realiteten bara du som är singel utan barn o fasta utgifter i Sverige som kan få en krona över när allt är betalt!

Är det inte härligt med alla regler i Norge, så säg ?

Har aldrig kännt mig så "billig" som när jag började arbeta här i Norge.

Ja jag måste göra detta (arbeta i Norge) då alternativet är att lyfta Akassa o det vill jag inte, dessutom så tar det ca: 4.5 månader innan du får akassan igång igen då det tar tid för att "utreda" din rätt till ny akassa och byråkratin mellan din arb,givare/Akassan Sverige/Nav och tro mig det tar tid!!!)

Tro mig. Ingen som upplyser dig (Innan) om detta när du söker arbete i Norge, det "lovas" guld o gröna skogar men det är mest "kattguld o misär"
(Lätt överdrivet kanske, men för somliga så ÄR det så!)

(Jo det är bättre betalt men glöm inte det är bra mycket bättre med utgifter här med, o glöm inte dina fasta utgifter i Sverige om du har sådana, o då är det rena slavarbetet som man utför om man ser vad som blir kvar o under dem förutsättningar som jag beskrivit)

Detta gäller för dem flesta som har barn o hem samt är singel i Sverige.
O Att ta reda på allt innan är ju extremt tidskrävande o den tiden har inte alla, tyvärr.

Nä Norge är INTE som Sverige trots att vi är grannar

Obs!!
Nu gäller detta inte alla som söker arbete i Norge men tänk minst (!) två gånger innan du gör flytten!

Och kolla upp företaget du skall arbeta för noga!
Mycket oseriösa i många branscher o med ekonomisk katastrof som följd för den enskilde/anställde, detta gäller inte enbart

dem som söker sig direkt till arb.givaren utan även dem som går igenom uthyrnings/rekryterings företag!! Dem är inte heller alltid ärliga då deras syfte (Oxå!) är att tjäna pengar (På dig/genom dig) glöm aldrig detta!!

Blir du lovad ett fast arbete genom uthyrningsföretaget o hos "kunden" redan efter en månad så skall du dra öronen åt dig!!

Dem (uthyrningsföretaget säljer nämligen dig till kunden vid övertagandet)
o skiter fullständigt i hur du mår sedan då du "kanske" får reda på hur det egentligen funkar hos det nya företaget!!

(Ja nu finns det ju alla sorters företag, men tro mig ingen gör något enbart för dig)

Detta är mina erfarenhet, men det kanske passar dig att arbeta i Norge beroende på hur just din livssituation ser ut i Sverige!! Ja har du barn kvar där? Är du ensamstående? Är du singel ?
Är du gift ? Har du dubbla hyror ? Bor du långt ifrån o skall vara i Norge var helg tills det hela är över ?

Ja ALLT spelar in i detta byråkraternas rike!
Jasså du trodde Sverige var bäst i Världen på byråkrati ?
Nääää du där tror du fel! *garvar o blinkar*

Fyll på efter hand, du som har erfarenhet från att bo/arbeta i Norge och hjälp dina landsmän!

Ja både positivt som negativt då det inte behöver vara "så" för den som läser dina/mina inlägg :-)
Citera
2013-03-17, 13:35
Medlem
EvilGuys avatar
Merparten av de som åker till Norge för att arbeta är mer eller mindre arbetslösa ungdomar och jag tycker att detta fenomen är jättebra för att få denna grupp människor sysselsatta och försörjda av någon annan än svenska staten.

Däremot finns det nog en och annan elektriker, vvs'are och liknande som känner sig lite "lurade" på drömmen om guld och gröna skogar. På pappret tjänar du säkert 50% eller mer på samma antal arbetade timmar där men räknar man in vad det faktiskt kostar att bo bra, ha egen bil, ha samma standard på uteliv vad det gäller mat och dryck etc. så är det inte säkert att du har så mycket mer pengar kvar i slutet på månaden.

Sen finns ju som jag förstått det möjligheterna att arbeta mycket mer där än vad man kan göra i fack-Sverige så visst går det att tjäna pengar! För varje timme extra du arbetar är det en timme mindre du spenderar pengar. Men vill man jobba 60-80 timmar i veckan som hantverkare hade jag stannat i Sverige och startat egen firma istället. Jag är rätt övertygad om att både livskvalitén och ditt banksaldo ser bättre ut på sikt på detta vis.
Citera
2013-03-17, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EvilGuy
Merparten av de som åker till Norge för att arbeta är mer eller mindre arbetslösa ungdomar och jag tycker att detta fenomen är jättebra för att få denna grupp människor sysselsatta och försörjda av någon annan än svenska staten.

Däremot finns det nog en och annan elektriker, vvs'are och liknande som känner sig lite "lurade" på drömmen om guld och gröna skogar. På pappret tjänar du säkert 50% eller mer på samma antal arbetade timmar där men räknar man in vad det faktiskt kostar att bo bra, ha egen bil, ha samma standard på uteliv vad det gäller mat och dryck etc. så är det inte säkert att du har så mycket mer pengar kvar i slutet på månaden.

Sen finns ju som jag förstått det möjligheterna att arbeta mycket mer där än vad man kan göra i fack-Sverige så visst går det att tjäna pengar! För varje timme extra du arbetar är det en timme mindre du spenderar pengar. Men vill man jobba 60-80 timmar i veckan som hantverkare hade jag stannat i Sverige och startat egen firma istället. Jag är rätt övertygad om att både livskvalitén och ditt banksaldo ser bättre ut på sikt på detta vis.

För ungdomar är Norge en guldgruva, men inte om dem spenderar pengarna där utan sparar dem!

För andra med barn, delad vårdnad, singel, dubbelt boende, åka hem var helg, bompengar, ja dem blir det ingen större skillnad för, ofta så kan det bli sämre slutresultat än i Sverige många gånger.

Att bo bra i Norge o uteliv o inta god mat o dryck är inte relevant för många svenskar som inte är ungdomar o har barn o dubbelt boende! Vi gör det (Arbetar i Norge) för att få en krona kvar i hushållskassan så man kan unna sina barn lite extra o så kanske få en krona över.
Senast redigerad av jaktord 2013-03-17 kl. 15:09. Anledning: aaa
Citera
2013-03-17, 15:29
Medlem
Kan bara ta mig själv som exempel och jag trivs utmärkt.

Min arbetsvecka startar Mån 04.00 då jag åker från Sverige och avslutas tors ca 18.00 när jag kliver in innan för dörren hemma i swe igen.

Hantverkare i norge. Lön 220 nok/h + fritt boende

Jobbar mån-tors

Mån-ons 07.00-19.00 7,5 h ordinarie arbetstid och 4 h övertid

Tors 07.00-15.00

Brukar bli 30h ordinare arbetstid och 12 h ob varje vecka.

30x220 =6600
12x330 = 3960

6600+3960=10560 nok för varje arbetsvecka jag gör i Norge. Vart kan man tjäna dessa pengar i sverige som vanlig hantverkare och samtidigt vara ledig varje fredag. Skulle jag mot förmodan behöva jobba en fredag räknas alla dom timmarna som ob timmar.

Nu är norska kronan ganska dåligt värderad men för inte så länge sedan fick man en kurs på 1.20 när man växlade in.

10560x1.2=12672 sek/brutto per arbetsvecka.

Jag skattar ca 23% på min inkomst i Norge och det enda som tillkommer för mig i form av kostnader är soppa för ca 3000 sek i månaden för att ta mig till jobbet och hem äta måste jag göra i Sverige med så det går på jämnt ut. Handlar inte ett skit när jag är i Norge utan har med mig precis allt som går åt under arbetsveckan.
Senast redigerad av mojja 2013-03-17 kl. 15:39.
Citera
2013-03-17, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mojja
Kan bara ta mig själv som exempel och jag trivs utmärkt.

Min arbetsvecka startar Mån 04.00 då jag åker från Sverige och avslutas tors ca 18.00 när jag kliver in innan för dörren hemma i swe igen.

Hantverkare i norge. Lön 220 nok/h + fritt boende

Jobbar mån-tors

Mån-ons 07.00-19.00 7,5 h ordinarie arbetstid och 4 h övertid

Tors 07.00-15.00

Brukar bli 30h ordinare arbetstid och 12 h ob varje vecka.

30x220 =6600
12x330 = 3960

6600+3960=10560 nok för varje arbetsvecka jag gör i Norge. Vart kan man tjäna dessa pengar i sverige som vanlig hantverkare och samtidigt vara ledig varje fredag. Skulle jag mot förmodan behöva jobba en fredag räknas alla dom timmarna som ob timmar.

Nu är norska kronan ganska dåligt värderad men för inte så länge sedan fick man en kurs på 1.20 när man växlade in.

10560x1.2=12672 sek/brutto per arbetsvecka.

Jag skattar ca 23% på min inkomst i Norge och det enda som tillkommer för mig i form av kostnader är soppa för ca 3000 sek i månaden för att ta mig till jobbet och hem äta måste jag göra i Sverige med så det går på jämnt ut. Handlar inte ett skit när jag är i Norge utan har med mig precis allt som går åt under arbetsveckan.

Önskar jag var hantverkare jag :-)

Jag åker med från Sverige kl 4 måndag morgon,
men arbetar mån fre. 7.30 - 15.30 30 min övertid var dag
, inget mer o jag har 180Kr timmen.
+ bomavgift in till Oslo var dag = 600 NKr var månad,
plus dem bom avg. som är mellan Oslo-Svinesund-Oslo var helg.
Samt en hyra i Oslo på 4000NKr.

Så hade jag det som du, så hade det varit gott :-))
Citera
2013-03-17, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaktord
Önskar jag var hantverkare jag :-)

Jag åker med från Sverige kl 4 måndag morgon,
men arbetar mån fre. 7.30 - 15.30 30 min övertid var dag
, inget mer o jag har 180Kr timmen.
+ bomavgift in till Oslo var dag = 600 NKr var månad,
plus dem bom avg. som är mellan Oslo-Svinesund-Oslo var helg.
Samt en hyra i Oslo på 4000NKr.

Så hade jag det som du, så hade det varit gott :-))

Jag jobbar ju inte ens i Oslo utan Fredrikstad vilket gör att jag slipper alla bom avgifter

Jag ska inte klaga har det riktigt gött. Sover endast tre nätter i Norge sedan är det hemfärd efter torsdagens arbetspass + att jag för evigt kan ha D-nummer och räknas som pendlare gör att jag inte behöver norsk registrerad bil!
Citera
2013-03-17, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mojja
Jag jobbar ju inte ens i Oslo utan Fredrikstad vilket gör att jag slipper alla bom avgifter

Jag ska inte klaga har det riktigt gött. Sover endast tre nätter i Norge sedan är det hemfärd efter torsdagens arbetspass + att jag för evigt kan ha D-nummer och räknas som pendlare gör att jag inte behöver norsk registrerad bil!

Jag gläds med dig, verkligen!

Gu så gott :-)) Önskar fler Svenskar hade det som du i Norge!

Är du 100% säker på det? : + att jag för evigt kan ha D-nummer och räknas som pendlare gör att jag inte behöver norsk registrerad bil! ?

Jag pendlar med hem varje helg! Då borde det vara samma för mig?
Senast redigerad av jaktord 2013-03-17 kl. 17:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in