Att arbeta i Norge, har sina fördelar för somliga men dock inte för alla!
Detta som jag förstått det hela, kan ha fel, rätta mig i så fall!
Det kan ju generera i att Svenskar far illa helt i onödan annars. Vilket en del redan fått erfara
Tex.
Tänk på att om ni har provanställning så räknar "Norge" (myndigheterna) det som fast arbete med.
Detta innebär i realiteten (under provanställningen o i fortsättningen) att du måste ha Norsk reggad bil om du skall köra till o från arbetet tex.
Mycket viktigt att kolla upp detta noga då dem oftast inte visar någon barmhärtighet om du blir stoppad med Svensk reggad bil!!
100.000NKr är inte ovanligt i böter beroende på hur ny bil du har ( ! )
En del av oss som bor i Norge, bor som "kloakråttor" o får betala/betalt som om vi vore slavar!
När alla utgifter (I Sve/Nor) är betalda så har iaf jag inte mycket pengar kvar!
(Läs hela innan du går i taket *skrattar*)
Oftast så är vi Svenskar i Norge för att tjäna pengar o ha en slant kvar efter inkomst/utgifter, men det är i realiteten bara du som är singel utan barn o fasta utgifter i Sverige som kan få en krona över när allt är betalt!
Är det inte härligt med alla regler i Norge, så säg ?
Har aldrig kännt mig så "billig" som när jag började arbeta här i Norge.
Ja jag måste göra detta (arbeta i Norge) då alternativet är att lyfta Akassa o det vill jag inte, dessutom så tar det ca: 4.5 månader innan du får akassan igång igen då det tar tid för att "utreda" din rätt till ny akassa och byråkratin mellan din arb,givare/Akassan Sverige/Nav och tro mig det tar tid!!!)
Tro mig. Ingen som upplyser dig (Innan) om detta när du söker arbete i Norge, det "lovas" guld o gröna skogar men det är mest "kattguld o misär"
(Lätt överdrivet kanske, men för somliga så ÄR det så!)
(Jo det är bättre betalt men glöm inte det är bra mycket bättre med utgifter här med, o glöm inte dina fasta utgifter i Sverige om du har sådana, o då är det rena slavarbetet som man utför om man ser vad som blir kvar o under dem förutsättningar som jag beskrivit)
Detta gäller för dem flesta som har barn o hem samt är singel i Sverige.
O Att ta reda på allt innan är ju extremt tidskrävande o den tiden har inte alla, tyvärr.
Nä Norge är INTE som Sverige trots att vi är grannar
Obs!!
Nu gäller detta inte alla som söker arbete i Norge men tänk minst (!) två gånger innan du gör flytten!
Och kolla upp företaget du skall arbeta för noga!
Mycket oseriösa i många branscher o med ekonomisk katastrof som följd för den enskilde/anställde, detta gäller inte enbart
dem som söker sig direkt till arb.givaren utan även dem som går igenom uthyrnings/rekryterings företag!! Dem är inte heller alltid ärliga då deras syfte (Oxå!) är att tjäna pengar (På dig/genom dig) glöm aldrig detta!!
Blir du lovad ett fast arbete genom uthyrningsföretaget o hos "kunden" redan efter en månad så skall du dra öronen åt dig!!
Dem (uthyrningsföretaget säljer nämligen dig till kunden vid övertagandet)
o skiter fullständigt i hur du mår sedan då du "kanske" får reda på hur det egentligen funkar hos det nya företaget!!
(Ja nu finns det ju alla sorters företag, men tro mig ingen gör något enbart för dig)
Detta är mina erfarenhet, men det kanske passar dig att arbeta i Norge beroende på hur just din livssituation ser ut i Sverige!! Ja har du barn kvar där? Är du ensamstående? Är du singel ?
Är du gift ? Har du dubbla hyror ? Bor du långt ifrån o skall vara i Norge var helg tills det hela är över ?
Ja ALLT spelar in i detta byråkraternas rike!
Jasså du trodde Sverige var bäst i Världen på byråkrati ?
Nääää du där tror du fel! *garvar o blinkar*
Fyll på efter hand, du som har erfarenhet från att bo/arbeta i Norge och hjälp dina landsmän!
Ja både positivt som negativt då det inte behöver vara "så" för den som läser dina/mina inlägg :-)