2012-09-22, 18:39
Medlem
Skalbamses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalmarPoeten
7000 för rum i kollektiv låter dyrt... ? I Oslo finns det lägenheter för 7000-8000, vanliga ettor. Även om de flesta ligger runt 8000-10 000. Beror väl på vad man har för krav.

Kollektiv kan väl iofs vara bra om man inte känner så mycket folk, men jag hade lätt lagt 1000 extra för att bo själv, eget kök, egen toalett och allt det innebär.

Btw. Varför envisas folk i denna tråd att skriva med norska ä och ö. Det tar ju ca fem sek att byta till svenska tecken

6000 betalar vi før ett rum hær. Vi bor 2 pers i varje rum. så 3000 / person. El och internet ingår i avgiften. Vi bor vældigt centralt.

Stavanger har jag hørtær 4:e dyraste staden i værlden att bo i. Anledingen ær att det ær Oljehuvudstaden och bostadsbrist!

Anledningen till att jag skriver " ø , æ " ær før att jag studerar hær i Norge och øversætter vissa saker genom internet. ord å sånt som man inte førstår. Ja, Jag ær lat som inte orkar byta fram å tillbaka
Citera
2012-09-22, 23:19
Medlem
Mittpunkts avatar
Jag bor i Tromsö och jag betalar 12.000 NOK för en lägenhet på 75 kvm och då ingår bredband och Canal Digital, maxat bredband och maxat kanalpaket. Ström betalar vi en gång per år och på förra familjen som bodde här landade det på 3500 NOK men sen delar man det på tre eftersom det hör en lägenhet till den här lägenheten.

När jag bodde i kollektiv då jag kom hit betalade jag om inte minns fel 3300 NOK och då ingick ström och bredband men då hade jag bara ett rum och jag blev fan galen. Klarade inte av kollektiv, höra andras musik och hur de pratar i mobilen när en annan ska upp 05.00 varje morgon.

I Tromsö får du betala ganska bra för att bo i kollektiv då bostadsmarknaden är den annan här. Ska du hitta bostad här och samtidigt ha chans att få en bostad så bör du söka mellan September och April annars är man rökt som en böckling om man inte har kontakter.

Vår hyra är låg i förhållande till vad vi får in varje månad på två personer efter skatt så vi klagar inte direkt.
Citera
2012-09-23, 08:12
Medlem
vart reser jag i Norge för att slippa jobba med polacker och rumäner. finns nog inget värre!
Citera
2012-09-23, 11:11
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skalbamse
6000 betalar vi før ett rum hær. Vi bor 2 pers i varje rum. så 3000 / person. El och internet ingår i avgiften. Vi bor vældigt centralt.

Stavanger har jag hørtær 4:e dyraste staden i værlden att bo i. Anledingen ær att det ær Oljehuvudstaden och bostadsbrist!

Anledningen till att jag skriver " ø , æ " ær før att jag studerar hær i Norge och øversætter vissa saker genom internet. ord å sånt som man inte førstår. Ja, Jag ær lat som inte orkar byta fram å tillbaka

Fjärde dyraste att besöka, när det gäller boendepriser ligger den förmodligen ännu högre.
Citera
2012-09-23, 12:23
Medlem
Har bott/jobbat i Oslo nu i nästan 6 månader. Jag har ett D-nummer som jag fick den 2:a april 2012.
Måste jag nu folkbokföra mig eller kan man på något sätt "rulla på" med D-nummer?

Då jag har bil (svensk) och jobbet kräver att jag har bil. Om jag nu folkbokför mig så får jag inte köra svensk registrerad bil! Har även fått info om att om jag ska ha kvar mitt D-nummer så måste jag uppehålla all min lediga tid i Sverige, hur kollar dom det? har dom någon koll på det över huvud taget?
Har även fått info om att man måste stå skriven på ett eget boende i sverige för att få ha kvar d-nummer.

Om jag nu fortsätter med D-nummer. bör jag skaffa en egen lägenhet i sverige då eller kan jag stå skriven på mina föräldrars adress och inte åka hem mina lediga tid utan att det får konsekvenser??
Citera
2012-09-23, 14:27
Medlem
Tjenare!

Jag funderar starkt på att flytta till Norge för att arbeta nu kommande halvår. Jag har sökt lite jobb osv, men utan vidare framgång. Jag har inte ansträngt mig mer än att skicka in mitt CV till de företag som söker via finn.no. Har även skaffat truckkort här i Sverige då lagerarbete intresserar mig mest. Den kontakt jag har fått med arbetsgivare och lägenhetsuthyrare ber mig bara återkomma när jag är på plats.

Just nu är jag dock sugen att bara dra iväg till Oslo. Typ åka över, skaffa norskt telefonnummer samt söka och ringa på alla lagerjobb som finns via bemanningsföretag. Jag har dock inget boende, utan tänker mig att man kanske kan på på vandrarhem samtidigt som man söker lägenhet. Tror ni att denna plan är för optimistisk?
Citera
2012-09-25, 18:20
Medlem
GreedyGoats avatar
Någon som vet om man kan köpa sig en norskregistrerad bil när man har D-nummer?
Finner ni någon länk där man kan får det bekräftat vore det nice.

GreedyGoat
Citera
2012-09-28, 11:46
Bannlyst
Finns det något lokalt "svenskhak" där många svennebananer hänger i Bergen?

Jag har haft oturen (eller turen) att inte stöta på så många svenskar när jag är ute och festar i Bergen.

Nån som vet var dom gömmer sig?
Citera
2012-09-30, 12:26
Medlem
utan.att.stannas avatar
Ahhh....3 dagen med feber- fint att bli ompysslad hemma och inkssera 100% från första dagen
Citera
2012-09-30, 15:05
Medlem
grasuggan99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Ahhh....3 dagen med feber- fint att bli ompysslad hemma och inkssera 100% från första dagen

http://www.youtube.com/watch?v=XgkHYWwIRYk
Citera
2012-09-30, 17:40
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grasuggan99
http://www.youtube.com/watch?v=XgkHYWwIRYk
Haha, finns en del saker dom gör rätt, norrmännen
Citera
2012-10-01, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zlimbo
det var ju inga problem.alls :-) tänkte skriva ihop ansökan nu men det gick åt helvete direkt xD

Det er meget viktig at søkeren spesifiserer spenningsgrense som elektroinstallatør (faglig ansvarlig for arbeid på elektriske anlegg) det søkes om å videreføre i Norge.

vad ska jag skriva då? menar i Sverige har jag bara jobbat med volt upp till 400. men vad motsvarar det i Norge? jag har bara fått det bekräftat att det ej skiljer så mycket på elen i Sverige o Norge..
Norge har ingen nolla samt att det bara är 230v mellan faserna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in