Citat:
Ursprungligen postat av
kiss74
Ja,och folk påstår att dom ser Elvis ibland. Jag tror inte på dom historierna,särskilt inte när dom berättas i andra och tredjehand. Och det är det bibeln bygger på. På sin höjd andra och tredjehands berättelser.
Från en tid då man var mer vidskeplig , för att man inte hade vetskap.
Och vad "är det fel att be människor vara medmänniskor och ej döda varandra" har med saken att göra försår jag inte riktigt. Men det är ju inget exklusivt för bibeln. Och den "regeln" får ju plats på en halv sida i en bok. Och då kan man ju tycka att huvudpersonen ( Gud) som ger "oss" den regeln borde följa den själv. Tänk efter om du verkligen vill att bibeln ska vara sann?
Bibeln är ju en slags historiebok om hur människan var för ca tvåtusen år sedan. OCH om jag ser saken med mina ögon av idag. År 2015 så ser jag klart och tydligt att människorna på den tiden var hemska.
De kastade stenar på varandra, slängde varandra till odjur, skar hälsenor av varandra, spikade upp varandra levande på kors med mera.
Vi har en väldigt blodig och vedervärdig historia, eller hur?
Tror du allt detta är påhitt?
Finns det ingen historia menar du? Från amöbastadiet tills idag?
Jag kan skönja att vi människor har blivit bra mycket mänskligare och finare idag. De tycktes leva i ett helvetesinferno.
Visst finns det galningar idag runt om i vår värld, Ja! men jag kan tycka att människan blivit bättre, inte sämre som vissa troende påstår.