2015-06-26, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Det finns det gott om i bibeln.
Eftersom inte någon ens kan bevisa bibelns gud så blir det inte mycket till verklighetbeskrivning från bibeln. Gud har ju en ganska stor roll i bibeln. Och finns det ingen gud så rasar bibeln ihop.
Citera
2015-06-26, 20:37
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Eftersom inte någon ens kan bevisa bibelns gud så blir det inte mycket till verklighetbeskrivning från bibeln. Gud har ju en ganska stor roll i bibeln. Och finns det ingen gud så rasar bibeln ihop.
Du måste ju ändå erkänna Kiss att det är en massa människor som beskrivit olika händelser på den tiden, eller hur?
Kan de ha varit vidskepliga och okunniga eller hittat på allt för att vad?
Är det fel att be människor vara medmänniskor och att ej döda varandra?

Var de bestar på den tiden och har vi blivit bättre idag? Är det Bibelns förtjänst eller skulle det ske ändå?
Så kan jag tänka om den saken.
Citera
2015-06-26, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Du måste ju ändå erkänna Kiss att det är en massa människor som beskrivit olika händelser på den tiden, eller hur?
Kan de ha varit vidskepliga och okunniga eller hittat på allt för att vad?
Är det fel att be människor vara medmänniskor och att ej döda varandra?

Var de bestar på den tiden och har vi blivit bättre idag? Är det Bibelns förtjänst eller skulle det ske ändå?
Så kan jag tänka om den saken.
Ja,och folk påstår att dom ser Elvis ibland. Jag tror inte på dom historierna,särskilt inte när dom berättas i andra och tredjehand. Och det är det bibeln bygger på. På sin höjd andra och tredjehands berättelser.
Från en tid då man var mer vidskeplig , för att man inte hade vetskap.
Och vad "är det fel att be människor vara medmänniskor och ej döda varandra" har med saken att göra försår jag inte riktigt. Men det är ju inget exklusivt för bibeln. Och den "regeln" får ju plats på en halv sida i en bok. Och då kan man ju tycka att huvudpersonen ( Gud) som ger "oss" den regeln borde följa den själv. Tänk efter om du verkligen vill att bibeln ska vara sann?
Citera
2015-06-26, 20:56
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ja,och folk påstår att dom ser Elvis ibland. Jag tror inte på dom historierna,särskilt inte när dom berättas i andra och tredjehand. Och det är det bibeln bygger på. På sin höjd andra och tredjehands berättelser.
Och vad "är det fel att be människor vara medmänniskor och ej döda varandra" har med saken att göra försår jag inte riktigt. Men det är ju inget exklusivt för bibeln. Och den "regeln" får ju plats på en halv sida i en bok. Och då kan man ju tycka att huvudpersonen ( Gud) som ger "oss" den regeln borde följa den själv. Tänk efter om du verkligen vill att bibeln ska vara sann?
Jag menade mer att jag kan tycka det vara underligt att människan måste få sådan regler som idag är så självklara för många. Inte döda med mera.
Vad var det för slags bestar som måste få till sig dessa ord från Gud nu då via Moses?
Var de vilddjur? Tänkte de inte.

Jag tycker att det ser ut som att de flådde varandra levande på den tiden. Att de var som odjur.
Inte allt i Bibeln accepterar jag men jag tror heller inte att det är Gud man pratar om då man beskriver en mördare.

Jag tror inte som du vet på en Gud som Bibeln beskriver Gud. Jag tror mer på en världssjäl och reinkarnation.
För att kunna komma dit måste man jobba med sig själv så att säga.
Något är ju som vi aldrig får ett svar på. Detta är. Är något jag är intresserad av även om jag aldrig får ett svar.

Eller är vi själva ett arv av ett vilddjur eftersom vi nu då är hans avbild....
Citera
2015-06-26, 21:13
Medlem
Citat:
Jag menade mer att jag kan tycka det vara underligt att människan måste få sådan regler som idag är så självklara för många. Inte döda med mera.
Vad var det för slags bestar som måste få till sig dessa ord från Gud nu då via Moses?
Var de vilddjur? Tänkte de inte.

Jag tycker att det ser ut som att de flådde varandra levande på den tiden. Att de var som odjur.
Inte allt i Bibeln accepterar jag men jag tror heller inte att det är Gud man pratar om då man beskriver en mördare.

Jag tror inte som du vet på en Gud som Bibeln beskriver Gud. Jag tror mer på en världssjäl och reinkarnation.
För att kunna komma dit måste man jobba med sig själv så att säga.
Något är ju som vi aldrig får ett svar på. Detta är. Är något jag är intresserad av även om jag aldrig får ett svar.

Eller är vi själva ett arv av ett vilddjur eftersom vi nu då är hans avbild....
Ja,men du verkar blanda in Jesus i din tro. Och han påstås ju vara Guds son , eller till och med Gud själv.
Så du måste blunda för mycket?
Och hur folk var på den tiden kan man inte utläsa av bibeln. Den beskriver ju ett ganska litet område om man ser till hela jorden. Om Gud hade något med bibeln att göra så skulle det finnas profeter från hela världen ,tror jag. Vad är annars meningen med en världsreligion? Eller vill inte Gud att hela världen ska tro på honom?
Citera
2015-06-26, 21:17
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Bibeln är ju en slags historiebok om hur människan var för ca tvåtusen år sedan. OCH om jag ser saken med mina ögon av idag. År 2015 så ser jag klart och tydligt att människorna på den tiden var hemska.
De kastade stenar på varandra, slängde varandra till odjur, skar hälsenor av varandra, spikade upp varandra levande på kors med mera.
Vi har en väldigt blodig och vedervärdig historia, eller hur?
Tror du allt detta är påhitt?
Finns det ingen historia menar du? Från amöbastadiet tills idag?
Jag kan skönja att vi människor har blivit bra mycket mänskligare och finare idag. De tycktes leva i ett helvetesinferno.
Visst finns det galningar idag runt om i vår värld, Ja! men jag kan tycka att människan blivit bättre, inte sämre som vissa troende påstår.
Citera
2015-06-26, 21:20
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ja,men du verkar blanda in Jesus i din tro. Och han påstås ju vara Guds son , eller till och med Gud själv.
Så du måste blunda för mycket?
Och hur folk var på den tiden kan man inte utläsa av bibeln. Den beskriver ju ett ganska litet område om man ser till hela jorden. Om Gud hade något med bibeln att göra så skulle det finnas profeter från hela världen ,tror jag. Vad är annars meningen med en världsreligion? Eller vill inte Gud att hela världen ska tro på honom?
Nej Jesus är definitivt inte Gud för mig men en person som funnits enligt historien. Hur sedan denna historia är sann eller inte, har jag ingen aning om.
Jag blundar inte Kiss. Jag undersöker, rotar, kritiserar, söker svaret, kalla det vad du vill.
Jag försöker se det hela ur mina egna ögon av idag.
Jag tar varken bort eller lägger till men försöker förstå och greppa detta.
Citera
2015-06-26, 21:23
Medlem
Citat:
Nej Jesus är definitivt inte Gud för mig men en person som funnits enligt historien. Hur sedan denna historia är sann eller inte, har jag ingen aning om.
Jag blundar inte Kiss. Jag undersöker, rotar, kritiserar, söker svaret, kalla det vad du vill.
Jag försöker se det hela ur mina egna ögon av idag.
Jag tar varken bort eller lägger till men försöker förstå och greppa detta.
Enligt mig är det inte så mycket att förstå och greppa ( bibeln alltså) . Måste man tolka,efterrationalisera,kunna hebreiska (?) och allt möjligt för att förstå bibeln helt och hållet,ja då är det nog bara en gammal bok utan gudomlig inblandning. Eller så är det en inkompetent och otydlig gud.
Citera
2015-06-26, 21:37
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Enligt mig är det inte så mycket att förstå och greppa ( bibeln alltså) . Måste man tolka,efterrationalisera,kunna hebreiska (?) och allt möjligt för att förstå bibeln helt och hållet,ja då är det nog bara en gammal bok utan gudomlig inblandning. Eller så är det en inkompetent och otydlig gud.

Ja det kan vara så. Ingen vet! Nej du behöver varken tolka eller kunna hebreiska eller efterrationalisera , vilket jag nu då kan tycka vara nödvändigt att inte bara säga jo men det är så, det står så med mera.
Tycker att det hör till mänskligheten att utforska och se saker själv och inte bara tro på vad andra säger.
Jag är sådan person och läser då även Bibeln så och mitt yrke har delar av det i sig också. Att se saker kritiskt och diskutera i det oändliga om olika teorier så att säga.
Citera
2015-06-27, 00:31
Medlem
Bibeln är ungefär lika sann som Koranen. Tror på man på den ena så kan man lika gärna tro på den andra.
Dessutom, tror man på en Gud så är det väl rimligare att man isf tror på Aton (som föregick Bibelns samt Koranens Gud med väldigt lång tid)!?
Citera
2015-06-27, 00:43
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morgan.dahl
Efter att jag börjat TRO så har mitt liv vänt helt... Jag har nu bra ekonomi, bättre hälsa, nya vänner, nya jobb som väntar, allt detta efter att jag bett och börjat TRO på det jag ber om.
Nonsens. Människor förändrar dagligen sina liv, utan att vara troende överhuvudtaget.
De saker du nämner har inget med någon mystisk gudomlighet att göra. Dessutom finns det väldigt många troende människor som blir sjuka, förlorar sina jobb och vänner. Råkar riktigt illa ut. Det är helt förväntat om ingen gud finns.

Citat:
Det är svårt jag vet, det som frälste mig och gjorde att jag upplevde helige ande var att jag bad på mina bara knän till Jesus och verkligen menade och TRODDE på det jag bad om.
Det mänskliga sinnet kan ofta hallucinera.

Citat:
TRO på det ni ber om så skall det ske.

Detta är också rent nonsens. Finns inga som helst studier som visar att böner verkligen fungerar.
Tvärtom. https://www.youtube.com/watch?v=BH0rFZIqo8A
http://godisimaginary.com/i1.htm
Citera
2015-06-27, 01:00
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kStreet
beror på va de står i den så klart

http://godisimaginary.com/video7.htm
http://godisimaginary.com/video10.htm
Citera