Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Ja, hos det judiska prästerskapet och sedermera hos fariséerna (som inte ville vara sämre än prästerskapet).
Hos vanliga judar bortom eliten var det dock inte ett utbrett praxis vid Jesus tid. Därav att Jesus invände mot denna prästerliga (elitistiska) sedvänja. Han såg sig stå på folkets sida, inte eliten.
Fast om du läser Paulus brev framgår det tydligt att han ansåg att den traditionella judiska lagen är passé:
6Men nu har vi blivit fria från lagen, sedan vi dött bort från det som höll oss bundna, och kan tjäna på ett nytt sätt, med vår ande, och inte på det gamla, efter bokstaven.
Rom 7:6
4Kristus är slutet på lagen, så att var och en som tror kan bli rättfärdig.
Rom 10:4
Jag håller inte med om att föreställningen om den rituella renheten inte var utbredd bland vanliga judar. I mitt tidigare inlägg förklarade jag varför, men du undvek av någon anledning att kommentera uppgifterna.
Jag hävdar alltså att man kan argumentera för att den rituella renheten, som idé åtminstone,
är en mitzva( jfr exempelvis 3 Mos. 15:11, Ps. 26:6),. Det verkar som att föreställningen om den rituella renheten, både för präster och lekmän, var en viktig del av den judiska identiteten också vid Jesu tid. Det försökte jag illustrera genom Filons exempel( se Jutta Leonhardt, Jewish worship in Philo of Alexandria, s 256-270).
Jag undviker helst att gå in i en djupare diskussion om Paulus teologi omkring lagen i förhållande till icke-judar, men för egen del verkar den judiska traditionen ha varit av stor betydelse. Detta i motsats till Petrus, vilket exemplet ur Galaterbrevets andra kapitel visar. Läser man mellan raderna så kan man ju ana att just det jag hävdar, alltså att ritualerna och restriktionerna var en del av en bredare judisk kultur, och inte begränsade till elitistiska grupperingar inom judendomen.