2012-05-17, 23:14
Medlem
udons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Jag låter framtiden visa, det ser inte så muntert ut för människan och ingen med mer makt och intelligens kunnande än vi griper in och rättar till det vi sabbar.

Man behöver väl knappast vara frälst för att inse att människan har problem. Å andra sidan är vi en rätt dominant art på jorden.

Dock finns det ju mängder med kvinnor och män som med hjälp av vetenskapen försöker förbättra våra villkor. Vad bidrar religiösa med förutom Pipe Dreams ?
Citera
2012-05-17, 23:18
Medlem
Mankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av udon
Man behöver väl knappast vara frälst för att inse att människan har problem. Å andra sidan är vi en rätt dominant art på jorden.

Dock finns det ju mängder med kvinnor och män som med hjälp av vetenskapen försöker förbättra våra villkor. Vad bidrar religiösa med förutom Pipe Dreams ?
Böner som Gud hör på (av sådana personer som Gud lyssnar till) kan vara en förutsättning för att rätt uppfinningar och rätt attityd till problem frambringar och ger inspiration till att vi löser alla problem. När oljan tar slut är jag övertygad om att samhället inte kollapsar pga alla böner... att en lösning kommer från Gud till jordklotet så att någon löser problemen som vissa ber om. Alla hör dock inte Gud på, sådana som är långt ifrån rättfärdighet. (Min fulla övertygelse).
Citera
2012-05-17, 23:27
Medlem
udons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manka
Böner som Gud hör på (av sådana personer som Gud lyssnar till) kan vara en förutsättning för att rätt uppfinningar och rätt attityd till problem frambringar och ger inspiration till att vi löser alla problem. När oljan tar slut är jag övertygad om att samhället inte kollapsar pga alla böner... att en lösning kommer från Gud till jordklotet så att någon löser problemen som vissa ber om. Alla hör dock inte Gud på, sådana som är långt ifrån rättfärdighet. (Min fulla övertygelse).

Men merparten av alla vetenskapsmän och kvinnor är ju inte religiösa. Ska vi lämnat allt i en guds händer som vägrar bevisa att han existerar?

Jag som trodde er gud ville att människan skulle göra det bästa av jordlivet och inte slösa bort tiden med att be. Varför kräver Gud bön? Är han narcissist?
Citera
2012-05-17, 23:34
Medlem
Mankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av udon
Men merparten av alla vetenskapsmän och kvinnor är ju inte religiösa. Ska vi lämnat allt i en guds händer som vägrar bevisa att han existerar?

Jag som trodde er gud ville att människan skulle göra det bästa av jordlivet och inte slösa bort tiden med att be. Varför kräver Gud bön? Är han narcissist?
Gud kan ge kraft att be, det är en tydlig kraft som jag ett par gånger fått. På så vis hjälper Gud sig själv och Gud får reda på vad som behövs. Men det är min tro, har inga bevis.
Citera
2012-05-17, 23:42
Medlem
udons avatar
Citat:
Gud kan ge kraft att be, det är en tydlig kraft som jag ett par gånger fått. På så vis hjälper Gud sig själv och Gud får reda på vad som behövs. Men det är min tro, har inga bevis.

Nej det har du verkligen inte.
Citera
2012-05-18, 02:05
Medlem
pendelns avatar
Såvitt jag vet så är bibeln redigerad flera gånger om genom historiens lopp för att passa den styrande makten. Så om det nu fanns en sanning i den ursprungliga bibeln så är den nog sedan länge borta, tyvärr.
Citera
2012-05-18, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pendeln
Såvitt jag vet så är bibeln redigerad flera gånger om genom historiens lopp för att passa den styrande makten. Så om det nu fanns en sanning i den ursprungliga bibeln så är den nog sedan länge borta, tyvärr.

Som t ex ?
Citera
2012-05-18, 09:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Ja, hos det judiska prästerskapet och sedermera hos fariséerna (som inte ville vara sämre än prästerskapet).

Hos vanliga judar bortom eliten var det dock inte ett utbrett praxis vid Jesus tid. Därav att Jesus invände mot denna prästerliga (elitistiska) sedvänja. Han såg sig stå på folkets sida, inte eliten.

Fast om du läser Paulus brev framgår det tydligt att han ansåg att den traditionella judiska lagen är passé:

6Men nu har vi blivit fria från lagen, sedan vi dött bort från det som höll oss bundna, och kan tjäna på ett nytt sätt, med vår ande, och inte på det gamla, efter bokstaven.

Rom 7:6

4Kristus är slutet på lagen, så att var och en som tror kan bli rättfärdig.

Rom 10:4

Jag håller inte med om att föreställningen om den rituella renheten inte var utbredd bland vanliga judar. I mitt tidigare inlägg förklarade jag varför, men du undvek av någon anledning att kommentera uppgifterna.

Jag hävdar alltså att man kan argumentera för att den rituella renheten, som idé åtminstone, är en mitzva( jfr exempelvis 3 Mos. 15:11, Ps. 26:6),. Det verkar som att föreställningen om den rituella renheten, både för präster och lekmän, var en viktig del av den judiska identiteten också vid Jesu tid. Det försökte jag illustrera genom Filons exempel( se Jutta Leonhardt, Jewish worship in Philo of Alexandria, s 256-270).

Jag undviker helst att gå in i en djupare diskussion om Paulus teologi omkring lagen i förhållande till icke-judar, men för egen del verkar den judiska traditionen ha varit av stor betydelse. Detta i motsats till Petrus, vilket exemplet ur Galaterbrevets andra kapitel visar. Läser man mellan raderna så kan man ju ana att just det jag hävdar, alltså att ritualerna och restriktionerna var en del av en bredare judisk kultur, och inte begränsade till elitistiska grupperingar inom judendomen.
Citera
2012-05-18, 10:50
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Jag håller inte med om att föreställningen om den rituella renheten inte var utbredd bland vanliga judar. I mitt tidigare inlägg förklarade jag varför, men du undvek av någon anledning att kommentera uppgifterna.

Jag hävdar alltså att man kan argumentera för att den rituella renheten, som idé åtminstone, är en mitzva( jfr exempelvis 3 Mos. 15:11, Ps. 26:6),. Det verkar som att föreställningen om den rituella renheten, både för präster och lekmän, var en viktig del av den judiska identiteten också vid Jesu tid. Det försökte jag illustrera genom Filons exempel( se Jutta Leonhardt, Jewish worship in Philo of Alexandria, s 256-270).

Du får gärna citera passagen där Filon säger att rituell handtvättning före en måltid var allmän praxis bland lekmän runt år 0 i Juda. För det är det som är frågan, inte att judar följde/följer vissa andra renhetslagar.

Jesus förklarar vidare i Mark 7:1-13 varför han vänder sig mot fariséernas (läs den skriftlärda eliten) bruk att hitta på nya regler och presentera dem som gudomliga. Det är alltså i denna kontext han kritiserar dem för att praktisera detta påhittade bruk:

8Ni vänder er från Guds bud för att hålla fast vid människornas regler.
Citera
2012-05-18, 11:05
Medlem
nineteen74s avatar
Citat:

En miljon knäppta händer gör mindre än vad två arbetande gör.
Citera
2012-05-18, 15:59
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Så 'gud' ingripar osynligt och omärkbart i forskning/verklighets-sökande, som bedrivs av icke-troende vetenskapspersoner eller filosofer?

Hur kan ett sådan ingripande konstateras, förutom genom dina cirkel-argumenterande fabuleringer?
Citera
2012-05-18, 16:03
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pendeln

Citat:
Ursprungligen postat av flexbärt
Som t ex ?

Syndafalls-svamlet, som har ledd till flera olika apostologetiska riktninger inom kristendomen med var sin tolkning och var sin bibel-redigering.

Men det vägrar du ju att granska i ett kritisk sammanhang, så vi får väl noga oss med dina klyschor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in