2013-05-17, 14:11
Medlem
Hammarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ennui
Så hur ska man övertyga dig? Ge ett konkret exempel.

Man kan börja med att hänvisa till evidens och utsagor som inte, fysiskt och logiskt. har så dålig trovärdighet att de utan vidare kan förkastas.
Citera
2013-05-17, 14:18
Medlem
Reymonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arepo
Det är inte så jag menar.

Jag kan inte föreställa dig att du för varje handling, uttalande etc. måste hänvisa till någon form av lag eller princip (alltså: 'verklighetssökande verktyg'). Någon gång måste du ge upp din "hänvisningskedja" därför att du helt enkelt inte har tid att underbygga varje påstående. Du säger inte: "Jag vet A i kraft av B, jag vet B i kraft av C, jag vet C i kraft av D...", du säger helt enkelt "Jag vet A". Givet att den du talar med känner språket behöver du inte hänvisa till något överhuvudtaget.

Jo, men då talar du inte längre om kunskap/vetskap: eller hur? Då är du inne på kommunikation vilket är ett annat område där du inte är i behov av att identifiera något överhuvudtaget. Det går bra att bara "snacka skit" i en kommunikation.
Citera
2013-05-17, 14:32
Medlem
Arepos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reymont
Jo, men då talar du inte längre om kunskap/vetskap: eller hur? Då är du inne på kommunikation vilket är ett annat område där du inte är i behov av att identifiera något överhuvudtaget. Det går bra att bara "snacka skit" i en kommunikation.
Visst går det att "snacka skit", men då spelar vi ett annat spel med andra regler.

Om jag säger "Jag vet att jag har en datorskärm framför mig" — betvivlar du detta? Har jag inte vetskap om att det är en skärm? Om inte, vad har jag då?
Citera
2013-05-17, 14:37
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Visst går det att "snacka skit", men då spelar vi ett annat spel med andra regler.

Om jag säger "Jag vet att jag har en datorskärm framför mig" — betvivlar du detta? Har jag inte vetskap om att det är en skärm? Om inte, vad har jag då?

Du kan ha en mobilskärm....

Seriöst, vad har något av det här att göra med ogiltigheten av "det bara är så"-argumentationen?

Tycker du att "jesus är guds son för att jag känner det i magen" är ett giltigt argument?

Edit: Påståenden har olika inneboende sannolikheter. "Jag har en datorskärm framför" har mer sannolikhet än "jag har en enhörning i knät"
Citera
2013-05-17, 14:44
Medlem
Reymonts avatar
Citat:

Jag behöver inte betvivla det, om du inte gör en grej av det. Om du påstår att det verkligen är sant att du har en dataskärm framför dig, kanske jag vill utmana dig och kräva dig på bevis; annars så kommunicerar jag vidare med dig.
Citera
2013-05-17, 14:45
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det är inte så jag menar.

Jag kan inte föreställa dig att du för varje handling, uttalande etc. måste hänvisa till någon form av lag eller princip (alltså: 'verklighetssökande verktyg'). Någon gång måste du ge upp din "hänvisningskedja" därför att du helt enkelt inte har tid att underbygga varje påstående. Du säger inte: "Jag vet A i kraft av B, jag vet B i kraft av C, jag vet C i kraft av D...", du säger helt enkelt "Jag vet A". Givet att den du talar med känner språket behöver du inte hänvisa till något överhuvudtaget.

Överens; en mycket stor del av även det komplexa och abstrakte blir en sorts kneejerk-reflex. Detta betydar dock inte att det grundläggande underlag blir irrelevant, så man ..... som så ofta är fallet ..... t.ex. måste börja i stort sett från ruta étt igen i religionsdebatt-sammanhang.

För mig är det nästen ofattbart att det finns .... förmodentligen annars normalbegåvade personer .... som inte snabbt kan greppa koncepterna subjektivt, objektivt, bevisbörda etc.
Citera
2013-05-17, 15:03
Medlem
Arepos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Du kan ha en mobilskärm....
Menar du att jag bör betvivla det faktum att jag har en datorskärm framför mig?
Citat:
Seriöst, vad har något av det här att göra med ogiltigheten av "det bara är så"-argumentationen?
Jag undrar hur "ni" ser på kunskap. Finns det inte också i den definitionen något inslag av "det bara är så"-argument?
Citat:
Tycker du att "jesus är guds son för att jag känner det i magen" är ett giltigt argument?
Nej, men en kristen kanske gör det. Det intressanta är om den kristne är konsekvent i övrigt.
Citat:
Edit: Påståenden har olika inneboende sannolikheter. "Jag har en datorskärm framför" har mer sannolikhet än "jag har en enhörning i knät"
Jag skulle säga att det handlar om regler. Datorskärmar finns, enhörningar gör det inte.
Citera
2013-05-17, 16:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Överens; en mycket stor del av även det komplexa och abstrakte blir en sorts kneejerk-reflex. Detta betydar dock inte att det grundläggande underlag blir irrelevant, så man ..... som så ofta är fallet ..... t.ex. måste börja i stort sett från ruta étt igen i religionsdebatt-sammanhang.

För mig är det nästen ofattbart att det finns .... förmodentligen annars normalbegåvade personer .... som inte snabbt kan greppa koncepterna subjektivt, objektivt, bevisbörda etc.

"dyrslagna" argument du postrar här på fb, har du någonsin positvism i dina svar?
Citera
2013-05-17, 16:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JesusLovesU
Ja den är sann och de som inte tror det kommer brinna i helvetet !!!

din avatar säger att du är en militantkristen ja broder,
men hur förhindra skärselden?
Citera
2013-05-17, 16:13
Avstängd
guderis avatar
Citat:
Menar du att jag bör betvivla det faktum att jag har en datorskärm framför mig?

Nej eftersom det är det normala när man använder en dator, och vi är båda 100% överens om att dataskärmar existerar.
Citat:
Jag undrar hur "ni" ser på kunskap. Finns det inte också i den definitionen något inslag av "det bara är så"-argument?

Jag vet inte kan du ge ett exempel på det?

Citat:
Jag skulle säga att det handlar om regler. Datorskärmar finns, enhörningar gör det inte.

Men det är här analogin blir fel från din sida, du kan inte bevisa att enhörningar inte finns, trots att ditt rationella sinne säger att det naturligtvis är så.
Citera
2013-05-17, 16:14
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NakatomiPlaza..
"dyrslagna" argument du postrar här på fb, har du någonsin positvism i dina svar?

Med all respekt:

Vad är ett "dyrslagit" argument? (Ett engelsk svar går bra).

Och menar du emotionell eller filosofisk "positivism"?
Citera
2013-05-17, 16:28
Medlem
Reymonts avatar
Citat:

Är det inte så att det är först när någon ifrågasätter "det bara är så" som beviskrav dyker upp. Är inte sanningen i grunden en tvistefråga, dvs, en utmaning, mellan olika uppfattningar om vad som är sant?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in