Citat:
Ursprungligen postat av
Kontemplikt
Då undrar jag, påstår du dig veta något i fråga om Bibelns sanningshalt?
Att den påstås vara många saker men hittills är oskiljbar från skönlitteratur när det gäller extraordinära påståenden.
Citat:
Så då håller du med om att användning av metod inte garanterar sanning, bara relevans?
Det finns få garantier. Det ger transparens.
Citat:
Det finns logiskt objektiv anledning att se motbevisning till Bibeln grundad på en viss metod som helt grundlös.
Hur motbevisar man det som inte är bevisat?
Citat:
Det finns relevanta anledningar att tro att Bibeln är sann.
Nej.
Citat:
Då förstår du inte min poäng.
Det finns folk som anser sig kunna bevisa Bibelns sanningshalt. Det du invänder mot är att man eventuellt utgår ifrån naturliga orsaker, i vanlig ordning i ditt väderkvarnskrig mot rationaliteten.
Citat:
Genom att med stor känslomässig övertygelse, tvärsäkert hävda nonsens som motbevis.
Jag har inte försökt motbevisa Bibeln. Har någon annan? Det behövs ju inte då den aldrig är bevisad.
Citat:
Jag menar alltså den övertygelse som definierar ateisten, inte i mindre och personliga åsikter.
Ateistens ateism är en liten sak som han aldrig utgår ifrån eller tänker på annat än när ämnet diskuterar.
Citat:
Det är INTE perifert för ateisten.
Jodå. Om du inte menar att avsaknad av religiöst tänkande definierar ateisten? Är då ateism endast avsaknad av religion eller anser du det vara en tro i sig?
Citat:
Ja självklart börjar man med evidens och fakta att förhålla sig till.
Det är inte självklart alls. Speciellt inte för försvarare av Bibeln.
Citat:
I frågan om Bibelns ev. sanningshalt är det irrelevant att börja med att bara acceptera förklaringar till observation, som förutsätter att den inte stämmer.
Börja med att bevisa den istället.
Citat:
På vilket sätt menar du då?
Att man bör vetenskapligt förhålla sig till fantasier.