Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Om du inte kan förstå enkla tydliga citat från NT där det sägs att homosexualitet är fel, så tror jag inte du kan förstå djupare saker. Du är nog inte intresserad av att höra egentligen.
Det här tycker jag är en intressant fråga. Inte om just homosexualiteten i sig, utan just hur man bergsäkert kan påstå att förbudet mot homosexualitet ska gälla, samtidigt som man lika bergsäkert kan påstå att man t.ex. inte längre kan sälja sin dotter till slav (2:a moseboken 21:7) eller låta stena upproriska barn till döds vid stadsporten (5:e moseboken 21:18-21).
Det står ju också tydligt att det är tillåtet att ha mer än en hustru, så varför gäller inte det längre? (2:a moseboken 21:10)
Anledningen är naturligtvis att Paulus ansåg att just det om homosexualitet skulle fortsätta att gälla genom att han valde att skriva om det, men om han även nämnt det där om att kunna ha flera fruar eller sälja sina döttrar som trälar så skulle det alltså idag vara tillåtet, menar du?
Och sedan tycker jag personligen att du ska sluta att göra dig löjlig med din tagline, eller i alla fall vara ärlig nog att visa hela citatet:
Smeso: Naturligtvis kan man bygga takstolar som fackverk
ttsp: Så takstolar har ändå något med fackverk att göra?
Smeso: Nej, inget alls. Takstolar kan tillverkas som fackverkskonstruktioner, men är i sig inte något fackverk. Som jag försökte förklara så är vad man kallar för fackverk ett sammansatt system för koncentration av momentkrafter i två eller flera riktningar, medan en takstol är en enskild konstruktion enbart för stöd i en riktning.
Om du fortfarande tror att något som är en
sammansatt konstruktion för koncentration av momentkrafter i två eller flera riktningar och något som är en
enskild konstruktion enbart för stöd i en riktning skulle kunna vara samma sak så kan jag bara beklaga.
Men, jag skulle föredra om du tog bort din tagline så att jag kan söka på "Smeso" för att snabbt hitta svar på mina inlägg utan att hitta en massa av dina svar till andra ...