Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Jag har inte påstått mig veta, du blandar ihop mig med någon annan. Jag har en tro, en övertygelse.
En tro enligt bibeln är "det tydliga beviset på verkligheter som man inte ser" (Hebr 11:1 NWT)
Min tro baseras alltså på samma principer som en vetenskaplig teori, att man har bevis/evidens som styrker tron/teorin.
My brain hurts...
Tro är bevis enligt bibeln, så på något vis är det likvärdigt med en vetenskaplig teori som är baserad på evidens... Nej, lägg av.
Citat:
Ja, och min övertygelse är att man aldrig kommer att hitta bevisen, eftersom dom inte existerar.
Ok. Skulle vara intressant att se vad du skulle säga om det hände. Förmodligen samma förnekelse som med evolutionsteorin.
Citat:
Ett sätt att komma en bit på väg, vore att man i laboratorium skapar liv från grunden, men inte ens det klarar man av. Då skulle man åtminstone veta hur svårt (eller lätt enligt evolutionister) det är att skapa liv.
Man har kommit längre på några få år än vad kreationister på tusentals år kommit i att bevisa sin egen hypotes. Kreationisterna är istället upptagna med att försöka motbevisa evolutionsteorin verkar det som.
Citat:
Dessutom att hitta liv på andra ställen i universum löser inte problemet på hur livet kommit till.
På sätt och vis. Om man kan observera de tidigaste formerna av liv på andra ställen orörda av oss kan det ge nyttig data.
Citat:
Det är ett oändligt stort hopp mellan aminosyror till självreproducerande liv.
T.ex. finns det bara en sorts aminosyror i alla slags liv, vänsterhänta, medan det i naturen finns både ock.
Att naturen på något sätt sorterat ut bara vänsterhänta och knåpat ihop till större molekyler som i sin tur måste knåpas ihop till större strukturer på rätt sätt o.s.v.
Långt innan dess har dom naturliga krafterna som knåpat ihop det första också börjat tära sönder strukturerna.
Oändligt skulle jag inte säga, men det återstår att se. Men som sagt, det är fortfarande en hypotes men det är oändligt mycket mer än kreationisternas postulat.
Citat:
Om inte ens människan kan skapa liv från grundämnen från grunden, hur ska naturen kunna klara av det med dess klumpiga och oftast nedbrytande krafter?
Naturen klarar av det varje dag. Det är bara att observera den. Frågan är snarare hur det skett från början.
Citat:
Det har jag inte påstått, jag har påstått intelligens.
Det är bara för att du vet att du inte klarar bevisbördan och måste urvattna det till ett stadie där det är ofalsifierbart och vagt. Du löser ekvationen genom att trycka in en anomali som är mer komplex än problemet självt. Evig, intelligent och allsmäktig är väl egenskaperna som brukar föreslås.
Citat:
Om du är mer bekväm med utomjordingar så får du tro det.
Det är bara att flytta problemet till hur utomjordingarna skapades. Ett onödigt regressionssteg.
Citat:
Och är det inte vulkaner och åskan som skapade livet enligt evolutionister?
Det är en väldigt ogenerös tolkning. Oärlig rent av. Dessutom blandar du ihop saker igen. Den som håller evolution för sant behöver inte tro att abiogenes hände. Fråga påven. Det som föreslås i "RNA-world" hypotesen är att vatten fluktuerade mellan surt, basiskt, hett och kallt med byggstenarna tillgängliga. Att säga att "vulkaner och åskan" skapar något blir helt enkelt fel.
Däremot att göra en jämförelse mellan "jag förstår inte hur åskan fungerar, alltså måste det vara gudar inblandade" och "jag förstår inte hur liv kommer till, alltså måste det vara gudar inblandade" tycker jag är inom rimligt räckhåll.
Citat:
Så folk på stenåldern och evolutionister har nog mer gemensamt.
Löjligt.
Citat:
Jo, det är komplexa strukturer, den levande cellen är otroligt mer komplex än ett yxblad, vi behöver inte ens ta TV:n som exempel.
Falsk analogi. Det är helt olika saker du jämför. Det finns naturliga icke-biologiska saker som är oerhört komplexa men fungerar i balans men det betyder inte att det var någon som satte sig och konstruerade det. Det blir som att förklara gravitation med att Gud trycker ned saker med sitt finger eller att vatten rinner nedåt för att det är tyngt av våra synder eller något liknande dumt, istället för att förstå att det oundvikligen kommer gå åt det hållet på grund av naturliga förhållanden. Det KAN inte vara på något annat vis.
Citat:
Sannolikheten att naturliga processer skapat ett yxblad, hur troligt är det menar du?
Inte troligt alls. Jag tror det är mer troligt att liv kan uppstå naturligt under rätt förhållanden under miljontals år.