2021-04-07, 17:22
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Jag väntar bara på att du ska styrka dina anspråk med mer än luft.
Men jag antar att du är upptagen med att försöka peka på alla andra istället för att styrka din egen tes.
Så som alla andra som dig gjort i ett par tusen år och inte kommit en enda millimeter närmare sin egen bevisbörda. Så därför nöjer du dig med anspråk och påståenden. Du har inte kommit längre.
Varför är Bibeln helt tillförlitlig?
Nihil ad propositum.
Citera
2021-04-07, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Det beror som sagt på vilken bredd man tittar på och ordklyverier.

Ja, jag håller med, ConnyKlasson håller på med ordklyverier när han påpekar att abiogenes inte har något med evolution att göra.

Citat:
I så fall borde du blanda in alla andra vetenskapliga teorier också, för alla handlar på nått sätt om hur vår verklighet har kommit till. Relativitetsteorin och gravitationsteorin till exempel.

Ja, självklart. Relativitetsteorin och gravitationsteorin har mycket mer kött på benen än evolutionsteorin.

Citat:
Abiogenesis och evolutionsteorin är två helt olika saker, en handlar om livets uppkomst, den andra om hur livet har utvecklats. Sluta blanda ihop dom.

Jag blandar inte ihop dom, men båda pratar om evolution, och båda är relevanta i diskussionen om Gud skapat livet och alla arter, eller om livet uppkommit och utvecklats till alla arter utan intelligent inblandning.

Citat:
Tja, vi är väl helt enkelt inte lika fantasilösa och arroganta som ni är.

Istället fantasifulla och godtrogna?

Citat:
Varför ljuger du? Tror du att Satan kommer att belöna dig sen i helvetet för att du gör hans jobb här i livet?

Citat:
Inom vetenskapen så finns det inget högre än en teori,

Jo, fakta är högre.

Citat:
det kallas för teori eftersom den stämmer överens med allt som vi kan se här i världen. Om någon kan motbevisa den så slutar den vara en teori.
En vetenskaplig teori är inte samma sak som det vi i vardagligt tal kallar för teori. Men det vet du redan men du struntar i det, för om du erkänner det så kan du inte fortsätta med dina lögner.

En vetenskaplig teori bygger på fakta, men själva påståendet i teorin är inte fakta, utan är en teori.

Om påståendet var fakta så skulle det kallas för fakta.
Citera
2021-04-08, 07:16
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Hon visste att det var förbjudet. Hon förstod att hon skulle dö om hon åt. Det räcker för de flesta. Men ormen lurade henne genom att ljuga. Hon hade ingen anledning att ifrågasätta Guds vilja innan.
Hon visste möjligen att någon som påstått sig vara gud påstått att det var förbjudet. Om gud inte ville att Eva skulle äta frukten skulle hem inte ha skapat frukten och en talande orm med förmågan att lura Eva.
Citera
2021-04-08, 07:44
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Och så vet du också att evolutionsteorin och abiogenesis stämmer, du tror inte bara, du vet.
Abiogenesis är ingen vetenskaplig teori, så det finns inget att veta om den stämmer eller inte.
Det jag vet om evolutionsteorin är att den stöds av evidens. Ingen vet om vetenskapliga teorier är absoluta sanningar. Nya fakta kan komma fram, som eventuellt gör att den förkastas.

Citat:
Jag sade inte att jag vet, så som du säger. Jag är övertygad, jag tror att det krävs intelligens att sätta ihop ett liv, det är för osannolikt att livet uppstått av enbart naturliga processer,
Ok, det hade varit enklare om du skrivit det från början.

Citat:
och lika övertygad är jag att inte Antikytheramekanismen uppstått i jorden av naturliga processer.
Falsk analogi, mekanismen är inte självreproducerande. Den går också att jämföra med andra mekanismer som människor har skapat.

Citat:
Både livet och Antikytheramekanismen är för komplicerade uppbyggda för att naturen genom naturkrafter ska ha kunnat bygga upp dom.
Du menar att du tror att livet är för komplicerat för att vara skapat av naturliga processer?
Ingen har påstått att Antikytheramekanismen eller någon annan icke själv-reproducerande mekanism uppstått på naturlig väg.

Citat:
Ändå använder Wikipediartikeln ordet "evolution" när den pratar om abiogenesis, och därmed är det inte bara evolutionsteorin som pratar om evolution. Antingen har du ändrat dig, eller så har du fel.
Ögonblicket då den första livet uppstår är digital. Först är den inte vid liv, sedan är den vid liv. Det finns inget stadie då den nästan är vid liv. Alltså är det ögonblicket inte gradvis evolution.
Jag har inte sagt att evolution endast gäller utveckling av liv på jorden (evolutionsteorin), det finns till exempel kosmisk evolution (bildande av galaxer, solsystem osv).
Citera
2021-04-08, 07:50
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ni säger egentligen att celler är intelligentare än människor.
Nej, det säger ”vi” inte.

Citat:
Och celler har inte ens en hjärna! Inte träd heller! Är det täcket som är varmt eller är det du som värmer upp täcket? Folk, eller dumbommen, säger ett varmt täcke. Meaning ni ser det ur fel perspektiv. Och så lurar ni er själva.
De första vet att täcken utan värmekälla egentligen borde kallas ett ”värmeisolerande täcke”. Samtidigt så förstår de flesta att det är det som menas med ett ”varmt täcke”.
Vad är det ”vi” lurar oss med? Att inte blint tro på påståenden som saknar belägg?
Citera
2021-04-08, 07:52
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Jo, hon visste det, hon bekräftar det själv för ormen:

"Kvinnan svarade: »Vi får äta frukt från träden, men om frukten från trädet mitt i trädgården har Gud sagt: Ät den inte och rör den inte! Gör ni det kommer ni att dö.«" (1 Mose 3:2-3 Bibel2000)

Däremot var det inte Adam och Evas sak att avgöra vad som är gott och ont. Och när dom ville ha den kunskapen som bara Gud ska ha, så syndade dom.
Om de inte kunde avgöra om förbudet var gott eller ont begick hon väl ingen synd?
Citera
2021-04-08, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Jag har inte sagt att evolution endast gäller utveckling av liv på jorden (evolutionsteorin), det finns till exempel kosmisk evolution (bildande av galaxer, solsystem osv).

Nu ljuger du, eller förlåt, jag vet inte om du ljuger eller fått en hjärnblödning eller så, men du påstod i ett tidigare inlägg att evolution bara handlar om utveckling av befintligt liv:

Citat:
Nej, man menar inte att första livet genomgick någon evolution. Evolution är utveckling av befintligt liv. Forskning om livets uppkomst är ett annat ämne, abiogenesis.
Citera
2021-04-08, 07:57
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Egentligen håller jag med dig här, antingen är det en fungerande Tv, eller så är det inte en fungerande Tv.
Det är därför svårt att föreställa sig att livet kom till gradvis(evolution), men tyvärr så är det exakt det artikeln i Wikipedia beskriver:

"While the details of this process are still unknown, the prevailing scientific hypothesis is that the transition from non-living to living entities was not a single event, but an evolutionary process of increasing complexity "
https://en.wikipedia.org/wiki/Abiogenesis
Eftersom det står att det är en hypotes så finns det inte evidens för det som beskriv i artikeln.
Att det inte är ett ”single event” kan betyda att man tror att det skett på flera ställen och/eller olika tidpunkter. Eller så betyder det att den första självreproducerande RNA-strängen inte definierades som liv, medan en senare, mer utvecklad generation definieras som levande.
Citera
2021-04-08, 08:00
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Precist, men ConnyKlasson utesluter abiogenesis när det handlar om evolution (egentligen var/är han nog okunnig i det och vill inte erkänna det).
Det beror på om abiogenesis handlar om något mer än skiftet från icke-liv till liv.
Citera
2021-04-08, 08:02
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Vad då, hur kan Rymdvarelse nu växla till "korrekt" som svar på mitt påstående att matematik och logik är vetenskapsgrenar?
Jag skrev först så här:
"Klart vetenskap handlar om bevis, ja, vetenskapande när det är som bäst är just att bevisa."
Rymdvarelse svarade på det:
"Nej, matematik och logik handlar om bevis."
Jag skrev sedan det ovan om matematik och logik.

Nej, Rymdvarelse har inte moralisk rätt att bara backa från tidigare yttranden.
En pudel, tack!
Jag svarade ”nej, matematik och logik handlar om bevis” på ditt påstående att vetenskap handlar om bevis.
Citera
2021-04-08, 08:06
Medlem
Citat:
Om de inte kunde avgöra om förbudet var gott eller ont begick hon väl ingen synd?

Du vill verkligen inte förstå? Gör du det med flit för att trolla? Jag skrev: "det var inte Adam och Evas sak att avgöra vad som är gott och ont" skrev jag.

Om jag säger så här, det är Gud som har den avgörande makten att bestämma vad som är gott och ont, det är inte Adam och Eva som ska avgöra det. Men dom kunde lära sig vad som var gott och ont, Eva förstod att Gud hade förbjudit att äta av frukten, att det var något ont, Eva hade den kunskapen, förstår du nu?
Citera
2021-04-08, 08:09
Medlem
Citat:
Det beror på om abiogenesis handlar om något mer än skiftet från icke-liv till liv.

Abiogenesis (gissar dom), är en utveckling/evolution från icke liv till liv.

Så "evolution" behöver inte alltid handla om evolutionsteorin som du påstod:

Citat:
Nej, man menar inte att första livet genomgick någon evolution. Evolution är utveckling av befintligt liv. Forskning om livets uppkomst är ett annat ämne, abiogenesis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in