2020-12-11, 06:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsving
Ingen religion är sann.

Ateism är det enda man med säkerhet kan säga inte är sant.
Citera
2020-12-11, 08:17
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
De jag har sett har varit övernaturliga i betydelsen övervetenskapliga. Vilket också Gud är, över vetenskapen.

Skulle snarare säga att han är ovetenskaplig än att han är över vetenskapen.
Det är lustigt hur man kan leka med ord helt utan att behöva belägga något.
Jag har en övergud som är över din guds överhet. Se där. Min gud är bättre än din.
Ordlekar.
Citera
2020-12-11, 08:19
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Frågan om optiska illusioner (och riktiga syner, men av andar, inte kroppsliga varelser) är inte en fråga som du i din makalös vishet har ställt som den första personen i världshistorien. Långt därifrån och tvärtom så var sådant väl känt för dem som tillsammans såg Jesus Kristus dö och därefter uppstånden, som efter uppståndelsen samtalade med honom, åt med honom m.m.
Det du gör är att du avfärdar vittnena som lurendrejare.
Någon tvingande anledning till det har du inte - och det kommer att hållas emot dig på domedagen om du framhärdar i den otron.

Är då J Jonah Jameson vittne till att Spindelmannen finns på riktigt?
Är Dumbledore vittne till att Harry Potter finns på riktigt?
Citera
2020-12-11, 08:20
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Men vilken dum diskussion. Gud verkar allt. Han väljer att verka genom de s.k. naturlagarna eller utanför dem genom s.k. under/mirakler. Naturlagarna är hur han brukar göra, under/mirakler hur han gör när han inte gör som han brukar göra.
Nä, det gör han inte alls. Hur kommer vi vidare nu då?
Du påstår utan belägg och jag avfärdar det. Vad är nästa steg?
Citera
2020-12-11, 08:22
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Det vet du inte, du postulerar det och så poserar du med det som om du inte hade postulerat det utifrån din egen privatpraktik.
You're just another chap.
Och det vet inte du heller.
Citera
2020-12-11, 08:24
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Det du kallar avsaknad av "belägg" är svepskäl för att strunta i saker som du inte vill efterfråga förutsättningslöst.
För att få det att se snyggt ut kallar du det vetenskap (ett begrepp du har svag insikt i, för att släta över).
Så du tycker alltså, precis som han säger, att belägg inte behövs?
Citera
2020-12-11, 10:45
Medlem
Citat:
Det du kallar avsaknad av "belägg" är svepskäl för att strunta i saker som du inte vill efterfråga förutsättningslöst.
För att få det att se snyggt ut kallar du det vetenskap (ett begrepp du har svag insikt i, för att släta över).
Ja, vetenskap är inget jag har stor insikt i. Det enda jag försökt satt mig in i är hur vetenskap och forskning fungerar.
Däremot har jag alltid velat haft belägga för saker. Jag har aldrig kunnat tro på något ( blind tro ).
Det ligger inte för mig.
Citera
2020-12-11, 10:48
Medlem
Citat:
Bibeln påstår inget annat heller? Nu tog du dig vatten över huvudet.
Jo, Bibeln säger något om att 500 personer såg Jesus efter hans död.
Citera
2020-12-11, 23:25
Medlem
Kontemplikts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xploit
Det kan nog finnas en risk för att förutspåelser baserade på Bibeln kan av vissa ses som tillrättalagda, just eftersom texten inte är skriven enligt modern vetenskaplig konvention och man måste blanda in litterär tolkning, som alltid är kontroversiellt. Jag skulle dock vilja hävda att den minimeras om man lyckas göra faktiska förutspåelser av framtiden; desto större är den om man endast arbetar med det man känner till, för då kan man med rätta anklagas för att tolka texten så att den passar det man känner till.
Det är ungefär så det blir om man alltid utgår från metodologisk naturalism. Fast de tolkar inte texten, utan naturen, så att den passar med förutsättningen att allt ska förklaras i termer av naturliga orsaker.
Alltså även om det finns bättre logisk slutledning för att jorden genomgått en kataklysm, än att allt FORMATS enligt dagens förhållanden.

Citat:
Du talar om ett historiskt dokument som främst såklart är tilll för att beskriva det förflutna. Vi torde skilja på ett historiskt dokument som ett dokument som är skrivet i det förflutna, och ett dokument som är skrivet i den genre vi kallar för historia. Jag accepterar således Bibeln som historiskt dokument i den första bemärkelsen (ty den innehåller texter av olika genrer) men sådana kan såklart innehålla hypoteser för framtiden (tänk vetenskaplig litteratur från 1600-talet). Jag accepterar då också påståendet att vi behöver anta att Bibeln är sann som god metod, men det är endast en god metod om vi därefter också ställer upp hypoteser och testar dem. Om Bibeln endast kan tala om ett känt förflutet och vi samtidigt måste anta att det den säger är sant kommer vi ingenstans, ty det enda vi då kan testa har vi redan antagit som sant.
Det är väl detta som blir fallet med moderna evolutionistiska teister som jämför Bibeln med ett "känt" förflutet. De tror på Bibeln trots att den i det fallet inte stämmer med det som är "känt". Ändå hävdar de att Bibeln är sann.

Citat:
Du menar dock att vi kan använda Bibeln för att beskriva vår nutid. Talar vi om storskalig geologi är dock vår nutid och tiden då Bibeln författades inte åtskilda nämnvärt, ty enligt konventionell geologi är 2000 år en försumbar tid. Om det påståendet accepteras måste vi fråga oss varför ingen tidigare kunde utifrån Bibeln ställa upp dessa hypoteser om tektoniska plattor t ex och sedan testa dem? Tolkningen av 1 Mos 7:11 kan ju ifrågasättas då; varför skulle det tolkas som att det handlar om tektoniska rörelser? Varför har det inte historiskt alltid tolkats så? Det skulle jag alltså anföra som huvudfel i ett sådant resonemang; vi skulle behöva argumentera för just den tolkningen som den enda möjliga/rimliga. Om vårt argument är att det verkar passa moderna vetenskapliga fynd säger vi alltså när vi undersöker om Bibeln ger oss bästa förklaringen för vår nutid att vi får tolka den så att den passar vår nutid. Beroende på hur mycket tolkning vi får göra då i en litterär text kan vi ta godtycklig text och säga att den ger oss den bästa förklaringen fär vår nutid.
I vår kultur ses ju 2000 år som försumbart eftersom man inpräntats att jorden funnits i miljardtals år.
Ska man förhålla sig objektiv i en utredning kring Bibelns allmängiltiga och objektiva sanning, måste den testas utan några inpräntade tolkningar. Och se om den kan ge möjlig förklaring till sådant som observeras idag genom logisk slutledning.
Och jag menar ju att det dyker upp möjliga svar till observationer i Bibeln. Det ser ut som att verkligheten ger Bibeln rätt helt enkelt.
Man skulle kunna se det som en form av omvänd prediktion.

Jag vet inte hur insatt du är i kreationistiska argument och tolkning av observation.
Det är nog svårt att förstå mitt resonemang om man inte har ett hum om vilka svar kreationism har till observationer i naturen.

Citat:
Vidare måste vi forffarande ha en teori över hur naturvetenskapliga lagar har ändrat sig genom historien för att kunna säga något ö.h.t. om vad floden skulle innebära för nutiden. Här upplever jag att inte är helt på det klara med vad vi kan anta gäller i det förflutna, extrapolerat från idag, och vad vi inte kan anta. Större delen av jordens yta är täckt av vatten och man kan kanske tycka att det ser ut som att kontinenterna som idag separeras av vatten en gång satt ihop. Det kanske skulle kunna ha orsakats av en större geologisk översvämning, men hur testar vi med precision det påståendet? Behövde det vara en kort process, eller kan en lång förklara den? Kan vi förklara det med vad vi känner till om vår nutid, eller behöver vi anta vidare ting (som skulle vara tveksamt enligt Ockhams rakkniv)? Nu enligt konventionell geologi är ju det vedertaget att kontinenterna en gång satt ihop, men för att förklara det behövde man inte någon stor, kortvarig översvämning.
Det räcker med om man kan visa tecken på att Noas flod med efterverkningar KAN ha varit en relativt sett kort process, för att Bibelns berättelse kan ses som sann. Jag menar då inte att det är Bevisat att Bibeln är sann, men det finns god anledning att se den som sann.

Citat:
Angående extrapolering från idag till det förflutna kan man ju såklart ifrågasätta om det är lämpligt. Jag skulle dock vilja hävda fördelen med det gentemot alternativet är att vi åtminstone kan säga att de processer vi använder är sådana vi har observerat och studerat enligt god vetenskaplig metod, och att därför har de varit möjliga åtminstone under någon gång i vårt universum och på vår jord. Alternativet är alltså att anta att processer som vi aldrig observerar idag, och som vi då inte ens kan vara säkra på är möjliga eller någonsin har varit möjliga, har gällt i ett förflutet. Tillåter vi istället vad som helst i det förflutna kan vi såklart enkelt förklara nutiden; problemet blir när vi ska förutse det vi inte känner till. Det är därför jag vill tala för styrkan i test som handlar om att förutspå framtiden.
Vi behöver inte tillåta vad som helst i det förflutna. Man kan avgöra om ett naturligt förlopp skett snabbt eller om det skett extremt långsamt, genom observationer och logisk slutledning.
Citat:
En världsomfattande översvämning låter mycket riktigt osannolikt med modern konventionell vetenskap; för att få till stånd en sådan arbetar vi uppenbarligen med en annan verklighet än den vi känner till idag. Frågan vi ställer oss då i vetenskap är väl snarare om vi kan förklara det vi ser, och ställa upp hypoteser för sådant vi inte känner till och testa/bekräfta dem, utifrån den mer begränsad mängd möjliga sanningar?
Annan verklighet på så sätt att jorden antagligen såg annorlunda ut före floden.
Citat:
Jag saknar djupare kunskaper i geologi men jag skulle vilja notera att konventionella tolkningen av sedimentlager inte är att det saknas lämplig mängd erosion för att en gammal jord skulle vara möjlig. En diskussion kring det ämnet skulle dock då antagligen reduceras till ett ytbyte av länkar, varför jag lämnar det därhän.
Studier av sedimentlager är belysande.
Engelska Wikipedia beskriver olika sorters avbrott i sedimentlager. Ett av dem kallas "paraconformity" och beskrivs såhär:
"A paraconformity is a type of unconformity in which strata are parallel; there is no apparent erosion and the unconformity surface resembles a simple bedding plane. It is also called nondepositional unconformity or paraconformity."

En "unconformity" är att två olika lager ligger i kontakt med varann, men åtskiljs av teoretisk tid.
En paraconformity är två helt parallella olika sedimentlager som ligger ihop, utan tecken på erosion trots att lång tid enligt teorin ska ha förflutit.

Att det överhuvud taget finns ett namn för detta är talande. Det indikerar att man även ser icke-erosion som en form av erosion, men det är naturligtvis bara för att teorin inte ska braka ihop som det korthus den är.
Citera
2020-12-11, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kontemplikt
Det är ungefär så det blir om man alltid utgår från metodologisk naturalism. Fast de tolkar inte texten, utan naturen, så att den passar med förutsättningen att allt ska förklaras i termer av naturliga orsaker.
Alltså även om det finns bättre logisk slutledning för att jorden genomgått en kataklysm, än att allt FORMATS enligt dagens förhållanden.

Det är väl detta som blir fallet med moderna evolutionistiska teister som jämför Bibeln med ett "känt" förflutet. De tror på Bibeln trots att den i det fallet inte stämmer med det som är "känt". Ändå hävdar de att Bibeln är sann.

I vår kultur ses ju 2000 år som försumbart eftersom man inpräntats att jorden funnits i miljardtals år.
Ska man förhålla sig objektiv i en utredning kring Bibelns allmängiltiga och objektiva sanning, måste den testas utan några inpräntade tolkningar. Och se om den kan ge möjlig förklaring till sådant som observeras idag genom logisk slutledning.
Och jag menar ju att det dyker upp möjliga svar till observationer i Bibeln. Det ser ut som att verkligheten ger Bibeln rätt helt enkelt.
Man skulle kunna se det som en form av omvänd prediktion.

Jag vet inte hur insatt du är i kreationistiska argument och tolkning av observation.
Det är nog svårt att förstå mitt resonemang om man inte har ett hum om vilka svar kreationism har till observationer i naturen.

Det räcker med om man kan visa tecken på att Noas flod med efterverkningar KAN ha varit en relativt sett kort process, för att Bibelns berättelse kan ses som sann. Jag menar då inte att det är Bevisat att Bibeln är sann, men det finns god anledning att se den som sann.

Vi behöver inte tillåta vad som helst i det förflutna. Man kan avgöra om ett naturligt förlopp skett snabbt eller om det skett extremt långsamt, genom observationer och logisk slutledning.

Annan verklighet på så sätt att jorden antagligen såg annorlunda ut före floden.

Studier av sedimentlager är belysande.
Engelska Wikipedia beskriver olika sorters avbrott i sedimentlager. Ett av dem kallas "paraconformity" och beskrivs såhär:
"A paraconformity is a type of unconformity in which strata are parallel; there is no apparent erosion and the unconformity surface resembles a simple bedding plane. It is also called nondepositional unconformity or paraconformity."

En "unconformity" är att två olika lager ligger i kontakt med varann, men åtskiljs av teoretisk tid.
En paraconformity är två helt parallella olika sedimentlager som ligger ihop, utan tecken på erosion trots att lång tid enligt teorin ska ha förflutit.

Att det överhuvud taget finns ett namn för detta är talande. Det indikerar att man även ser icke-erosion som en form av erosion, men det är naturligtvis bara för att teorin inte ska braka ihop som det korthus den är.
Vetenskapen och dess teorier och slutsatser ändras ju allteftersom nya upptäckter görs. Ibland bara lite, men ibland skrotas en teori helt. Bibeln ändras inte, så därför MÅSTE troende få den att passa in. Man har alltså slutsatsen redan klar, vilket är helt bakvänt, när man ska undersöka världen. Tycker jag.
Citera
2020-12-12, 08:52
Medlem
Kontemplikts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Vetenskapen och dess teorier och slutsatser ändras ju allteftersom nya upptäckter görs. Ibland bara lite, men ibland skrotas en teori helt. Bibeln ändras inte, så därför MÅSTE troende få den att passa in. Man har alltså slutsatsen redan klar, vilket är helt bakvänt, när man ska undersöka världen. Tycker jag.
Javisst kan det hända att man skrotar både bigbang och evolutionsteorin. Då står de religiösa som inkorporerat dem i sin teologi där med sådant som bevisats fel.
Men styrkan i just metodologisk naturalism är antagligen oförändrad även efter en sådan smäll, och allt kommer fortfarande tolkas så att Bibeln åtminstone inte kan vara sann.

Jag kan tycka att Bibeln borde kunna motbevisas utan större problem mer analogt, dvs logiska omöjligheter via direkta observationer, men det verkar inte vara så. Det verkar som att man måste först ha tolkat observationer på ett visst sätt för att utifrån tolkningen få det till att Bibeln inte stämmer.

Att världen ser ut ungefär som förväntat ifall man vid undersökning antar att Bibeln är sann, borde säga en del.
Det BORDE ses som intressant.
Citera
2020-12-12, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kontemplikt
Javisst kan det hända att man skrotar både bigbang och evolutionsteorin. Då står de religiösa som inkorporerat dem i sin teologi där med sådant som bevisats fel.
Men styrkan i just metodologisk naturalism är antagligen oförändrad även efter en sådan smäll, och allt kommer fortfarande tolkas så att Bibeln åtminstone inte kan vara sann.

Jag kan tycka att Bibeln borde kunna motbevisas utan större problem mer analogt, dvs logiska omöjligheter via direkta observationer, men det verkar inte vara så. Det verkar som att man måste först ha tolkat observationer på ett visst sätt för att utifrån tolkningen få det till att Bibeln inte stämmer.

Att världen ser ut ungefär som förväntat ifall man vid undersökning antar att Bibeln är sann, borde säga en del.
Det BORDE ses som intressant.
Eftersom Bibeln är ganska otydlig på många punkter så är den svår att motbevisa. Den gör ju inga klara påståenden om jordens ålder, hur Gud skapade , o.s.v.
Det finns ju dessutom en massa olika tolkningar, så vilken ska motbevisas ?
Den ger heller inga exempel på hur den kan falsifieras. Den bara påstår saker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in