Citat:
Ursprungligen postat av
Calovius
Nej, för här handlade det inte om belägg utan om anspråk.
För dig kanske. Vi andra har efterfrågat bevis/belägg/evidens/stöd eller vad som helst.
Anspråk är helt ointressant.
Citat:
Du påstår att vetenskap, och mer precist det som du definierar som "vetenskap", inte är tillförlitligt, då dess resultat kan ändras och man då ska tro de nya annorlunda resultaten. Så det är de anspråk din vetenskap gör enligt dig.
I sedvanlig ordning så framställer du en strawman.
Citat:
Men Bibeln har anspråk på att vara tillförlitlig, vilket anspråk jag sedan, i ett andra steg som inte är ämnet här, tror är sanningsenligt.
Det är PRECIS det som är ämnet här. Sluta svamla.
Ingen har väl tvivlat på att Bibeln har anspråk på en massa saker. Frågan är om det är sanning eller ej. Du har dessutom gjort påståendet "helt pålitlig" om den. Men du kanske menade att du anser den vara det baserat på att du väljer att okritiskt svälja allt du tror den förmedlar. Men det är en helt annan sak.
Citat:
Och nu kommer det sjuka: du och andra idiôtai kräver att vi kristna ska överge tron på Bibelns anspråk till förmån för din vetenskaps anspråk.
Så om jag gör anspråk på att MIN bok är MER pålitlig än Bibeln, är mitt anspråk då mer värt än ditt anspråk? Förstår du inte hur värdelös diskussion det blivit för att du är tvungen att reducera ner den till just anspråk?
Citat:
Hur i hela världen har du mage att kräva att vi ska sluta tro på något som har anspråk på att vara tillförlitligt till förmån för din "vetenskap" som inte ens har anspråk på att vara tillförlitligt utan säger sig vara efemärt och skakigt?
Förmodligen för att den "efemära" delen i vetenskapen är självförbättrande medans att tro på en statisk text är stagnation och dogmatiskt.
Så du vill alltså mena på allvar att vetenskapen och Bibeln är ömsesidigt uteslutande? Väljer du en kan du inte välja den andra? Du har vägrat svara hittils men du verkar argumentera utifrån detta.
Kan det verkligen stämma?
Citat:
Det fattar du väl ändå att tro är tillit, och man inte ska lita på något som självt deklarerar sig vara opålitligt?!
Opålitligt är ditt ord. Varför ifrågasätter du någon annan baserat på ditt eget ordval? Tycker du att det är ärligt att veva runt med halmgubbar i en argumentation?
Citat:
Vad är det för dumheter!
Precis!