2020-12-09, 11:35
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontemplikt
Däremot blir det lite intressant när man förutsätter att uttalande profetior sätter en gräns för när en skrift skrevs, dvs att skriften då måste ja skrivits först efter den beskrivna händelsen.
Ex Jesu profetia om templets förstörelse år 70 e.Kr. gör att man säger att evangelierna var skrivna efter detta datum och hävdat det som bevisat sant just därför. Profetior anses väl vara övernaturliga om de slår in.
Varför inte i det fallet erkänna att man inte vet? Annars förutsätter man slutsatsen.
Se där en ingrediens i bibelkritiken: Alla (mer detaljerade) förutsägelser i Bibeln är tillagda efter att de förutsagda händelserna inträffat (och utifrån efterhandskunskap om det inträffade). Kallas vaticinia ex eventu.
Det är förstås en anklagelse för bedrägeri mot författarna.
Och, nota bene, den är inbakad i den "vetenskapliga" metoden!

Trash science.
Citera
2020-12-09, 11:50
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Det är en metod, för metod är medel man undersöker saker genom.
Att titta är en metod för att observera, och en bra metod för att observera fenomen åtkomliga för synsinnet, att höra är en metod för att observera, och en bra metod för att observera fenomen som är åtkomliga för hörselsinnet.
Sedan har "syn" också metaforisk betydelse, "hörsel" likaså.
Så det så.

Du löser inte ett matteproblem genom att titta på det.
Du har ingen metod, bara önsketänkande.
Citera
2020-12-09, 11:53
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Roboten skulle inte bara jämföra utan visa att Homeros alster på något sätt lett till Bibelns lära om Kungen Kristi återkomst.
Nej, du bad om exempel på sagor i Bibeln. Det är vad du fick.
Citat:
Men Roboten gick in i viloläge när den skulle presentera belägg och argument.
Belägg och argument för vad? Det finns inget i Bibeln som belägger den som annat än påhitt.

Citat:
Vilket är ännu en indikation på att det är djup, irrationell aversion (hat) som motiverar Roboten, inte facts on the ground.
Jag hatar inte din saga eller din avgud.
Citera
2020-12-09, 11:55
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
En typisk "har du slutat slå din hustru?"-fråga.
Från din egen spelbok när du påstår att naturen säger något om din avgud utan att belägga det.
Citera
2020-12-09, 12:06
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Forskare räknar ( i stort sett )alltid bort påståenden om övernaturligheter, mirakel och liknande, när de avgör sanningshalten i gamla dokument. Om 100 personer påstår att de såg en hund så tas det för trolig sanning. Om 100 personer säger att någon väcktes upp från de döda, flög på en häst till månen, delade havet och liknande, då tas det inte som sanning. Detta av den enkla anledningen att hundar har en basis i den observerbara verkligheten, det har inte de andra exemplen.
Och med ”räkna bort” menar jag inte att forskare nödvändigtvis säger att det är falskt, de kan även säga ”jag vet inte”.
Det där brukar kallas för sannolikhetsinlärning i körkortsutbildningen. "Jag har aldrig mött någon bil i den här skymda kurvan förut, så det kommer inte att hända nu heller."

Vetenskapen är vad den är, ett försök att undersöka observerbara fenomen genom att utgå ifrån att fenomenet är oberoende av subjektiv vilja. Metoden är förstås användbar och leder till teoretiska och praktiska landvinningar, men säger ingenting om sanningen eller om Gud. Att använda den metoden för att söka efter sanningen är som att uteslutande söka efter något man tappat där det är lättast att söka.
Citera
2020-12-09, 12:26
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det där brukar kallas för sannolikhetsinlärning i körkortsutbildningen. "Jag har aldrig mött någon bil i den här skymda kurvan förut, så det kommer inte att hända nu heller."

Vetenskapen är vad den är, ett försök att undersöka observerbara fenomen genom att utgå ifrån att fenomenet är oberoende av subjektiv vilja. Metoden är förstås användbar och leder till teoretiska och praktiska landvinningar, men säger ingenting om sanningen eller om Gud. Att använda den metoden för att söka efter sanningen är som att uteslutande söka efter något man tappat där det är lättast att söka.

Ganska märkligt att kritisera en metod för att inte kunna undersöka något vi inte ens vet existerar

Vetenskapen kan undersöka och dra slutsatser om det vi kan observera. Det som på något sätt har ett uttryck eller lämnar spår i vår gemensamma verklighet. Tyvärr ekar det tomt från "sanningen" och Gud.

Och som tur väl är, är vetenskapen så pass intellektuellt ärlig att säga "jag vet inte" när den inte vet.
Därmed är vetenskapen agnostiskt inställd till Gud, då det inte finns något att undersöka och inga slutsatser att dra.
Citera
2020-12-09, 12:27
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Ganska märkligt att kritisera en metod för att inte kunna undersöka något vi inte ens vet existerar

Vetenskapen kan undersöka och dra slutsatser om det vi kan observera. Det som på något sätt har ett uttryck eller lämnar spår i vår gemensamma verklighet. Tyvärr ekar det tomt från "sanningen" och Gud.

Och som tur väl är, är vetenskapen så pass intellektuellt ärlig att säga "jag vet inte" när den inte vet.
Därmed är vetenskapen agnostiskt inställd till Gud, då det inte finns något att undersöka och inga slutsatser att dra.
Vad är det dom är märkligt? Att vi verkar överens?
Citera
2020-12-09, 12:52
Medlem
Den version av Bibeln är ju editerad tillfördel av de makthavare som vi såg förr lättare kunde kontrollera folket. Så vad tror du själv?
Citera
2020-12-09, 12:58
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Vad är det dom är märkligt? Att vi verkar överens?

Det vore visserligen ganska märkligt om vi är överens

Mycket möjligt att det är jag som läser lite väl mycket mellan raderna, men jag tolkar dina ord som ett utpekande av brister i metoden. Och då tänker jag främst på när du skriver om "sanningen". Att enligt dig är vetenskapen en bristfällig metod för detta ändamål. Jag håller inte med om den slutsatsen.
Citera
2020-12-09, 13:13
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Det vore visserligen ganska märkligt om vi är överens

Mycket möjligt att det är jag som läser lite väl mycket mellan raderna, men jag tolkar dina ord som ett utpekande av brister i metoden. Och då tänker jag främst på när du skriver om "sanningen". Att enligt dig är vetenskapen en bristfällig metod för detta ändamål. Jag håller inte med om den slutsatsen.
Vi är nog överens om att vetenskapen varken söker eller borde söka efter Gud, men att den fungerar inom sitt område.

Jesus sa att han kom från en annan värld, som han visste att vi inte kände till, en värld som alltid har funnits. Han kom för att berätta om vår världs undergång och om möjligheten för människor som bär god frukt att få ett evigt liv i den världen.

Vad han berättade om undergången kan bekräftas vartefter det sker: en vedermöda värre än någonsin som slutar med hans kraftfulla återkomst på himlavalvet. Men den dagen kan alla tolka, utan vetenskapen.
Citera
2020-12-09, 16:19
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Du löser inte ett matteproblem genom att titta på det.
Du har ingen metod, bara önsketänkande.
Jag har inte ens talat om den typen av vetenskap som matematik är. Trodde Robot kände till skillnaden.
Min metod överlevde robotattack. Robot kan inte belägga sin attack (att vad jag beskriver inte är observationellt baserad metod utan tänkande bestämt av önskningar). Robot sönder.
Citera
2020-12-09, 16:21
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Från din egen spelbok när du påstår att naturen säger något om din avgud utan att belägga det.
Ah, Robot nedlät sig till min metod, att Robot sölade ner sig så!
Naturen är belägget på Gud, den är Guds ena bok. Den berättar att Gud skapat allting.
Guds andra bok Bibeln berättat hur Gud frälser människan.
Robot trasig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in